Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6..
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
19 besök senaste veckan (104151 totalt)
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Hej på er!
Håller på och leker med mina motorcyklar och det är satans trångt i garaget så jag har kommit fram till att jag inte inom överskådlig tid kommer ha tid eller lust att göra klar bilskrället och undrar om det är någon som vill köpa möget för en billig (dock rimlig) peng och se till att den kommer ut på vägen. Kolla tråden och skicka ett meddelande med ev undringar så svarar jag efter bästa förmåga 🙄

_________________
Per Gustavsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Skicka mig gärna ett pm. Jag kanske kan avlasta dig denna superballa bil. thumbs up

Typ lite samlad info (har följt tråden men har följt så många olika trådar så lite oklart vart det står idag. Vart den finns, och ett uppskattat värde /pris) kanske någon bild på bilen i helhet,? Kan vara bra för att implementera den bra idén hos min fru )

Eller kanske göra sammanfattningen här finns säkert fler nyfikna thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Då har denna bil bytt ägare




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Tror den kommer till ett gott hem

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja det tror jag med. Stannade å sover i Helsingborg på vägen hem inatt. Sen imorrn runt lunch är det provkörning hemma.

Å planera lite inför lackering thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41495

Forumägare
Forumägare

Intressant

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag tyckte det var dags för något som går att åka väg med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



knotan skrev:
Jag tyckte det var dags för något som går att åka väg med


Det ska bli skoj att se hur denna st182 lever vidare!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Hemma sent igår efter en hel dag att traila hem med för klen dragbil och spöregn.

Första intryck av kort testkörning.

1 bilen är lite nyckfull på vägen.

Jag tror dock att chassiet är ganska rätt ändå.
Det finns att jobba med Både det ena och det andra.
Injustering av hjul vinklar å Jag vill såklart skapa en egenuppfattning över hur allt rör sig vid fjädring. Men tror det ligger mycket i att bilen är helt enkelt väldigt hård och låg. Inte så förlåtande däck. Framförallt är den bred vilket jag tror gör att den helst inte vill åka rakt på spåriga vägar, dvs Den letar ständigt höger /vänster där det ena hjul paret går i spår å det andra delvis i spåren. Dessutom olika bredd fram/bak. Samt däcken som sitter är lite stretch på gör att även fram /bak har olika placering i spår.


Ska testa åka ut till bråvalla för att de hur den känns på plans asfalt. Gissar att det kommer vara som en helt annan bil där. Och då hur man går vidare med en sådan sak. Får jag klura lite på, jag tror iallafall inte att det är något major problem, så att säga.


Motorn är även den lite om vartannat ruppig men omvartannat går bra. Är ganska säker på att det grundar sig i att dennna årsmodellen på styrsystem. Har canbus och adaptering. Så någon bättre eliminering av tex antispinn, ABS, hjulsensorer osv kan vara nödvändigt,


Ialafall är jag övertygad om att detta kommer bli en sjukt rolig bil.

Hur säger ni andra som åkt, låga breda lätta bilar på gata.
Att ha bra sättning för bana, men ändå ha snällt beteende på gata/landsväg. Hur ska man prioritera. Smalare hjulbas hade antagligen gjort saken lättare. Men hela charmen i bilens utseende är ju bredden.

Kanske hade det vart lättare med mindre hjul och högre profil på däcken och däck med lite mjukare däcksida.

Även avsaknaden av servo pump gör Att det känns lite bångstyrigt.

Frågan är ju lite, remdriven seropump på motorn, eller elpump fram

Jag tror att försöka flytta vikt bakifrån till fram skulle göra bilen mer lättkörd

En "baktung" bil är kanske svårare att uppleva som normal? De allra flesta bilar är ju faktiskt betydligt mer framtunga? [/img]

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5580



knotan skrev:

1 bilen är lite nyckfull på vägen.

Injustering av hjul vinklar
Framförallt är den bred vilket jag tror gör att den helst inte vill åka rakt på spåriga vägar, dvs Den letar ständigt höger /vänster där det ena hjul paret går i spår å det andra delvis i spåren. Dessutom olika bredd fram/bak. Samt däcken som sitter är lite stretch på gör att även fram /bak har olika placering i spår.
Lite testning av toe thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41495

Forumägare
Forumägare

super7 skrev:
knotan skrev:

1 bilen är lite nyckfull på vägen.

Injustering av hjul vinklar
Framförallt är den bred vilket jag tror gör att den helst inte vill åka rakt på spåriga vägar, dvs Den letar ständigt höger /vänster där det ena hjul paret går i spår å det andra delvis i spåren. Dessutom olika bredd fram/bak. Samt däcken som sitter är lite stretch på gör att även fram /bak har olika placering i spår.
Lite testning av toe thumbs up


+1

Smacka på lagom toe in både fram o bak o se hur det blir thumbs up


Och sen... personligen tycker jag bilar som har lite mer, men kontrollerade, chassirörelser brukar vara skoj att köra.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6..
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
19 besök senaste veckan (104151 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande