Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6..
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
13 besök senaste veckan (104099 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Hur mäter man scrub?
Jag reagerade på nåt du skrev tidigare att ändra scrub med att luta fjäderbenet mer men behålla cambern(om jag minns rätt)

Är det här buggen ligger?
Mäter du scrub utmed fjäderbenets vinkel?
Eller mellan övre led(topplagringen) och spindelleden?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Hur mäter man scrub?
Jag reagerade på nåt du skrev tidigare att ändra scrub med att luta fjäderbenet mer men behålla cambern(om jag minns rätt)

Är det här buggen ligger?
Mäter du scrub utmed fjäderbenets vinkel?
Eller mellan övre led(topplagringen) och spindelleden?


Teoretiskt sett kan man i min värld mäta hur som helst (men lika fel varje gång) då det blir skillnad åt samma håll med dom ändringar som är gjorda MEN....

jag mäter topplagring - spindelled/kulbult och om man lutar in fjäderbenet och justerar ut (cambern så att den blir oförändrad) vid infästningen på fjäderbenet så har man enligt mina beräkningar ökat KPI alltså skärningspunkten topplagring kulbult kommer närmare hjulets centrumlinje (vid + scrub).
Nu har jag mätt och ritat upp och som det var innan jag flyttade ut undre bärarmen och satte dit spacer så blir det på pappret negativ scrub och efter operationen med samma "rit teknik" har jag posetiv så jag tror att jag har funnit felet dock bekymrar det mig lite att dom ändringar som är gjorda på vägen har gett så lite resultat men troligen ligger jag så fel så att dom små graderna eller millimetrarna fortfarande är utanför arbetsområdet.
Lite som med en hoj där man kan ändra (väldigt förenklat) hur den svänger genom att sänka (eller höja bak) fram och säg för diskussionen att man kan sänka 5 mm sedan blir det för mycket och då spelar det ingen roll om man tar 7 eller 12 man är ändå utanför vad som fungerar. Tror det är lite så..
Detta blir lite av svar till övriga tillkomna kommentarer.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Då du 'viker' fjäderbenet för att behålla camber flyttas ju även spindelleden 'inåt' igen?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Då du 'viker' fjäderbenet för att behålla camber flyttas ju även spindelleden 'inåt' igen?


Nej/ja men den sitter ju fast i undre bärarmen så den flyttas ju inte i sidled och skärningspunkten måste ju vara genom centrum så även om den "viker" sig inåt så är centrum kvar.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Nu har jag varit ute och fån glott igen och det jag inte har fått grepp på ÄR..

Vissa bilar har negativ och vissa positiv, fwd, rwd etc men det måste ju vara ett samband mellan dom olika vinklarna som gör att det fungerar och vad som är ändrat/skillnad på bilar med olika scrub. Det skulle man ju vilja ha reda på så man fattar och inte bara ändrar för att det verkar fel.
Hade jag fått reda på hur övriga vinklar på en bil som har 25mm positiv scrub och gör så borde det i min värld fungera oavsett vad det är för bil (om det går att uppnå), ELLER?
Kan svarva av 13 mm på spacer skivorna och (förhoppningsvis) bygga om bromsoks infästningen men då går jag mot 0 vilket också känns riskabelt, det borde ju vara scrub åt nått håll ELLER?
Tacksam för vidare diskusion.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Gsson skrev:
Kadett4wd skrev:
Då du 'viker' fjäderbenet för att behålla camber flyttas ju även spindelleden 'inåt' igen?


Nej/ja men den sitter ju fast i undre bärarmen så den flyttas ju inte i sidled och skärningspunkten måste ju vara genom centrum så även om den "viker" sig inåt så är centrum kvar.


Nu svarade jag kanske på nått annat...
Viker ju fjäderbenet för att få mer KPI (eller vad det heter) och flyttar ut övre spindelfästet i fjäderbens fästet för bibehållen camber.

_________________
Per Gustavsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det går säkert att hitta mer eller mindre kompletta mått på en framvagn designad för 25 mm positiv scrub.

Saker jag kan tänka mig påverkar;
- KPI
- Caster
- Trail (dvs hur ledpunkterna sitter i förhållande till hjulaxeln i längsled)
- Mjukhet/styvhet i bussningar/leder (hjulet "drar" väl spindeln åt olika håll beroende på om scrub är positiv eller negativ)
- Toe (både statisk och dynamisk)
- Camber
- Bump steer

Alltså ungefär alla egenskaper i hjulupphängningen och dessutom spelar det förmodligen in hur dessa saker ändras när hjulet fjädrar in/ut och svänger.

En sak som kanske är värd att kolla också är om/hur mycket styrväxeln flexar, både i sina infästningar, i sig själv och om kuggstången flexar. Jag har råkat ut för sådant några gånger som också kan ställa till det.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Gsson skrev:
Gsson skrev:
Kadett4wd skrev:
Då du 'viker' fjäderbenet för att behålla camber flyttas ju även spindelleden 'inåt' igen?


Nej/ja men den sitter ju fast i undre bärarmen så den flyttas ju inte i sidled och skärningspunkten måste ju vara genom centrum så även om den "viker" sig inåt så är centrum kvar.


Nu svarade jag kanske på nått annat...
Viker ju fjäderbenet för att få mer KPI (eller vad det heter) och flyttar ut övre spindelfästet i fjäderbens fästet för bibehållen camber.


Svårt att förklara,, men då du tiltar spindeln 'utåt' så ändrar du skärpunkterna nedanför spindeln.
som att spindelleden är längre in gentemot hjulet.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
therealpinto skrev:
Det går säkert att hitta mer eller mindre kompletta mått på en framvagn designad för 25 mm positiv scrub.

Saker jag kan tänka mig påverkar;
- KPI
- Caster
- Trail (dvs hur ledpunkterna sitter i förhållande till hjulaxeln i längsled)
- Mjukhet/styvhet i bussningar/leder (hjulet "drar" väl spindeln åt olika håll beroende på om scrub är positiv eller negativ)
- Toe (både statisk och dynamisk)
- Camber
- Bump steer

Alltså ungefär alla egenskaper i hjulupphängningen och dessutom spelar det förmodligen in hur dessa saker ändras när hjulet fjädrar in/ut och svänger.


En sak som kanske är värd att kolla också är om/hur mycket styrväxeln flexar, både i sina infästningar, i sig själv och om kuggstången flexar. Jag har råkat ut för sådant några gånger som också kan ställa till det.

Gustaf


Det går säkert att hitta mer eller mindre kompletta mått på en framvagn designad för 25 mm positiv scrub.

Det är exakt det det jag behöver thumbs up för att kunna konstatera var jag står.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Gsson skrev:
Gsson skrev:
Kadett4wd skrev:
Då du 'viker' fjäderbenet för att behålla camber flyttas ju även spindelleden 'inåt' igen?


Nej/ja men den sitter ju fast i undre bärarmen så den flyttas ju inte i sidled och skärningspunkten måste ju vara genom centrum så även om den "viker" sig inåt så är centrum kvar.


Nu svarade jag kanske på nått annat...
Viker ju fjäderbenet för att få mer KPI (eller vad det heter) och flyttar ut övre spindelfästet i fjäderbens fästet för bibehållen camber.


Svårt att förklara,, men då du tiltar spindeln 'utåt' så ändrar du skärpunkterna nedanför spindeln.
som att spindelleden är längre in gentemot hjulet.


Precis så är det. Flyttar du innåt blir det år andra hållet. Posetiv eller negativ scrub.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Tror att felet är hittat. Bumpsteer vänster bak?? slarvigt av mig!
Trodde jag kollat allt och det var inga stora ändringar som krävdes. Var hos en kompis och mätte upp på längs, tvärs, kryss höjd, bak och fram och det skiljer inte på mer än 1 mm (förutom felet) någonstans på hjulen, kulbultar och infästningar. Det som var felet var att den gamla styrstags infästningen satt 4mm för högt upp v bak. Lite konstigt då jag gjorde infästningarna samtidigt och lika på bänken innan jag svetsade fast dom. Som sagt små marginaler. Vi har varit ute och provat och nu påminner det helt klart om en bil. Troligen är alla andra vinklar fel eftersom jag desperat pillat på allt. Ska ta hem den dom närmsta dagarna och rapporterar vidare när jag provat lite mer men nu har jag i alla fall börjat tänka på brandvägg, stolar etc.

_________________
Per Gustavsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det hade du upptäckt långt tidigare om du hade mätt alla 4hjul utfjädrat infjädrat och ride height utan fjädrar som jag föreslog, just saying

Men skönt att du hittat det

Bara göra en ordentlig ny fyrhjulsmätning då så är du fit for fight :

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
knotan skrev:
Det hade du upptäckt långt tidigare om du hade mätt alla 4hjul utfjädrat infjädrat och ride height utan fjädrar som jag föreslog, just saying

Men skönt att du hittat det

Bara göra en ordentlig ny fyrhjulsmätning då så är du fit for fight :


Det var ett tag sedan jag skrev nått...

Haha.. DUKTOLLE!
Det är klart att jag skulle gjort så men när man är i det och kände mig säker på att jag mått och kontrollerat och kontrollmätt MEN ändå så missade jag.

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Har svarvat om spacer skivorna fram så den är 12mm smalare per sida fram och det gjorde den nog lite mindre känslig för ojämnheter i vägen men ska när fjädringen och förhoppningsvis bumpsteer bak är borta göra en ny hjulinställning OM det känns bra på provturen.
Det är fortfarande inte helt bra men är rätt säker på att det är det som är felet och har beställt fjädrar och "coilover kit" och ska väl få dom grejorna nu i veckan hoppas jag och ska då försöka göra det ordentligt.

Det har stått still lite grann då jag deppade ihop för att jag gjort fel
men har nu jobbat på lite med sånt som ändå måste bli klart.



Lite annat plock....

Gjort klart bensinpåfyllnings fästet




Blir demonterbart (fråga inte varför)



På plats



Så har jag fått igång min AC/DC svets så jag har börjat öva på att svetsa ALU, inte hundra men jag hoppas att jag lär mig.



Blev ett rör till påfyllningen i alla fall.



Gjort klart mellanväggen, här är ramen på G



Hål för vxl låds wiren



Tog en jävla tid och knöligt att få alla vinklar och vrår att ligga tätt mot bilen, här är en av plåtarna



På plats och "bullen" är till för säkerhetsbältet.


Väggen på plats vänster



Höger sida


_________________
Per Gustavsson
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Bra kämpat!

Ser ut som du tänkt att svetsa påfyllningsröret mot tanken?
Jag hade nog försökt få en rörstump på tanken istället och en slangbit mellan rörstumpen och påfyllningsröret för att förhindra att tanken/röret spricker av vibrationer/rörelse.


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Wärhner skrev:
Bra kämpat!

Ser ut som du tänkt att svetsa påfyllningsröret mot tanken?
Jag hade nog försökt få en rörstump på tanken istället och en slangbit mellan rörstumpen och påfyllningsröret för att förhindra att tanken/röret spricker av vibrationer/rörelse.



Hej och tack!
Det hade jag, det är ju en slangstump längst upp som jag tänkte skulle ta upp vibrationer.
Kan väl såga av det på mitten och sätta en slang där också?

_________________
Per Gustavsson
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



Kul att du har vaknat till igen

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Gsson skrev:
Wärhner skrev:
Bra kämpat!

Ser ut som du tänkt att svetsa påfyllningsröret mot tanken?
Jag hade nog försökt få en rörstump på tanken istället och en slangbit mellan rörstumpen och påfyllningsröret för att förhindra att tanken/röret spricker av vibrationer/rörelse.

https://rejsa.nu/im/user/26686/2018-01-16-12-11-23_tankpafyllning.jpg


Hej och tack!
Det hade jag, det är ju en slangstump längst upp som jag tänkte skulle ta upp vibrationer.
Kan väl såga av det på mitten och sätta en slang där också?


Jo, jag såg slangen upptill men det blir ett väldigt bryt med så långt rör och vid körning på ojämn väg flexar allt = sprickor.

Tror det blir en bra idé att såga av och sätta slang någon decimeter, glöm inte att ta av extra på röret så det finns utrymme för slangen att kunna flexa.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Pajen skrev:
Kul att du har vaknat till igen


Kul att vara tillbaka

_________________
Per Gustavsson
Citera
Gsson
Asmundtorp
Här sen Dec 2016
Inlägg: 154


Trådstartare
Wärhner skrev:
Gsson skrev:
Wärhner skrev:
Bra kämpat!

Ser ut som du tänkt att svetsa påfyllningsröret mot tanken?
Jag hade nog försökt få en rörstump på tanken istället och en slangbit mellan rörstumpen och påfyllningsröret för att förhindra att tanken/röret spricker av vibrationer/rörelse.

https://rejsa.nu/im/user/26686/2018-01-16-12-11-23_tankpafyllning.jpg


Hej och tack!
Det hade jag, det är ju en slangstump längst upp som jag tänkte skulle ta upp vibrationer.
Kan väl såga av det på mitten och sätta en slang där också?


Jo, jag såg slangen upptill men det blir ett väldigt bryt med så långt rör och vid körning på ojämn väg flexar allt = sprickor.

Tror det blir en bra idé att såga av och sätta slang någon decimeter, glöm inte att ta av extra på röret så det finns utrymme för slangen att kunna flexa.


Oki doki, will do. Tack för tipset thumbs up

_________________
Per Gustavsson
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Hur går det här då?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica 93 med mittmotor från volvo S80 T6..
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
13 besök senaste veckan (104099 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande