Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 54, 55, 56, 57, 58 >> 84 besök idag (218950 totalt) |
Nja, det blir nog inga som helst problem. Gris-tung sugis mot överladdat lättvikts-monster osv... Men det gör inget, jag tittar gärna på din bil bakifrån också, bara den kommer ut!
När man behåller Vanos så blir marginalerna väldigt små oavsett, så vill inte chansa. Lyftet i ÖD är ökat 0,97 mm på avgas och 0,92 mm på insug så det är ju inga jätte-värden - dock allmänt ansett som absolut max med bibehållen Vanos. Det i kombo med planing av topp och avjämning av deck gör att jag vill vara noggrann. Skulle något vara för tight vill jag upptäcka det nu och inte vid uppstart.
Nej, inte nu, men den chansen finns fortfarande, allt skall ju isär igen och de gamla kolvarna är uppmärkta så matchning kan göras. En notering jag gjorde var att Wisecos kolvbultar är grövre än OE, så det kan vara så att det utjämnar eventuell viktbesparing i de smidda kolvarna jämfört med Mahle-originalen... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Mer myrsteg....
Fått uppmätt uppstick över deck. Efter lite korrigeringar fastställt till 0,56 mm, orginal är max godkänt uppstick 0,70 mm. Wiseco-kolvarna är 0,10 mm lägre för att medge top-deckning, det här är 4 hundradelar ytterligare. Jag har lite marginal här alltså. Innan jag kommer vidare så behöver topp och kammar vara på plats. Toppen först, lite turligt hade jag en orörd toppackning av standardmodell liggande som kunde användas för denna kallmontering. På det sättet riskerar jag inte att orsaka något med den lite känsliga Athena-packningen. Okomprimerad tjocklek på packningen mättes med mikrometer så att jag kan kompensera med rätt värde vid kommande frigångsmätning. Sedan överdel och lyftare. Slutligen kammarna. Mäter upp ventilspel inför beställning av nya shims. Har övergett tankarna på att mäta frigång med lera utan kommer att göra det med indikator-klocka direkt på tryckarna. Smidigast och säkrast gör man det med ventilfjädrarna ersatta av tillfälliga, svagare, fjädrar. Då blir kraften som krävs för att trycka ventilen ända emot kolven inte så stor och risken för att man skall kröka något minimeras. Det är omöjligt att mäta något vettigt utan att ventilspelet är korrekt. Uppmätning av det och utprovning av shims kräver rätt fjädrar på plats, därför blir det denna omständliga procedur med ihop- och isärmonteringar. Ja, ja... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Tja, man kan även kalla det petigt om man vill. Mest handlar det om att jag inte känner mig säker nog att "bara köra på" första gången jag gör större jobb med en S-motor, solo. Vill gärna hitta en bra magkänsla först. Då får jag ta omaket! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
De är ju för enkelt att köra med OEM tryckare då finns det ju shims att köpa... Jag måste ju slipa lash caps:n .... tidsödande är bara förnamnet men blir ju bra när det är klart _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||
Justera lash caps är "snäppet" omständligare... Men vill man varva ordentligt och ha höga lyft så får man lida pin! Själv bygger jag ju bara en 316i shoppingvagn - då duger OEM tryckare... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Tack Janne! Kommit ett litet snäpp vidare. Sakta men förhoppningsvis säkert blir väl mottot... Demonterat kammar och toppen från blocket igen. Ventiler och ventilfjädrarna skall ur. 1:ans cylinder får bli representativ för uppmätning, den cylindern är ändå den som har tightast spel, även om det inte diffar med mer än någon tiondel. Komplicerar bara vid montering och demontering av kammarna att ha övriga ventiler och fjädrar på plats. Att få tag på klen-fjädrar visade sig vara lite halvstruligt. Hade hoppats på att bygghandeln, Hornbach eller liknande hade haft något lämpligt, men tji fick jag. Nåväl, fjädrar att beställa hittades till slut och dimper väl ned endera dagen. Förjobbade lite mer inför uppmätning. För att få en rättvisande bild av frigång är det en god idé att förutom i ÖD även mäta 10 gr före och 10 gr efter. ÖD markerades med körnslag på ömse sidor av vevens drev riktat mot överfalls-skarven. 10 grader streckades ut. Före övre dödläge... ...och 10 grader efter. När väl mätningen skall göras så skall även kammarnas ändlägen mätas in och tas med. Max retarderat är enklast, det är den position som kaminställningsverktyget låser kammarna i, så det är bara att använda det så är jag hemma. Max avancerat är lite mer krångel, måste mätas fram och är olika för avgas och insug. Har en idé hur detta kan göras, återkommer om den. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Det är inte så högt lyft på kammarna...bara lite lagom Anledningen till att det blev ståltryckare i stället för OEM är vikten och att jag fick så bra pris på dessa som varit hyllvärmare, jag klarar mig med original fjädrarna så ingen onödig friktion
När jag flödade toppen använde jag fjädrar som sitter på vipparms bryggan på BMW M10 motorn _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||
Sådana hade ju funkat bra, dessvärre hade jag inget sådant liggande. Det blev bygghandel- fjädrar, men via näthandel. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Snyggt skruvat
Får du ihop den till nästa säsongen? Var har du köpt den röda montageoljan som du använder när du klämmer ihop motorn? _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||
Den skall ihop denna vinter - det är målet om allt går som jag vill! Inkörning osv får bli till våren när det är plusgrader och torrt på vägarna. Monteringsoljan är Red Line Assembly Lube, köpt på AD Bildelar. Svenske importören säljer direkt via webshop också om man vill. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Klen-fjädrar har kommit, dags att ta sig i kragen!
Monterade först på ettans cylinder men kom efter denna bild togs på att det var en tankevurpa, ettan är i kompressionsfas i ÖD när man ställer in med verktyget. Mätning skall göras på sexans istället som är i öppningsfas på insug och slutarfas på avgas. Enkel sak att skifta när handkraft räcker! Kallmontering igen då och dit med verktyget för att få rätt kampositioner för ÖD. För att sedan kunna mäta i rätt positioner så gör jag enklast möjliga. En vinkelmätare rätt på kammen. Kammarna roterar ju exakt hälften mot veven. Vanos justerar avgaskammen max 38 grader av ett vevaxelvarv, dvs 19 grader mätt på kammen. Insugskam justeras 60 grader = 30 på kammen. 10 grader före resp. efter ÖD görs på samma sätt men med 5 graders kompensation/justering +/- på kammarna. Mätte för skoj skull upp max justermån på kamdreven. De medger 34.5 grader på båda dreven, avdrag får göras för fästskruvarna, M6. Värdelöst vetande... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Riktigt imponerande Christian och väldigt kul att få följa bygget så detaljerat, gläder mig stort! Kul att få lära sig hur S50-motorerna skruvas ihop.
_________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Har du mätt nått hur mycket ventilerna är öppna i ÖD ? Det är ju kul att montera ihop en motor, jag har inte kommit så långt än. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||
What they said, tar mig i kragen och rättar in mig i ledet /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||||
Oj! Tack - fallet riskerar bli högt... Som i princip allt jag gjort hela livet så är det "learning by doing" + "do your homework first" som gäller... Vetgirighet kan man komma långt på.
Tack Janne!
Tack Fredrik!
Nja, men tyskarna vars kammar stått modell för mina har ju gjort jobbet redan. Avgaskammen lyfter min 2,32 mm/max 7,16 mm i ÖD, insugskammen min 0,80 mm/max 7,94 mm i ÖD. Kan jämföras med standard som är avgas 1,35mm/6,19 mm, insug 0,40 mm/7,02 mm.
Tack Carl! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
|
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 54, 55, 56, 57, 58 >> 84 besök idag (218950 totalt) |