Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 54, 55, 56, 57, 58   >>
84 besök idag (218950 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Vad fint! -, blir svårt att haka på dig i sommar!

Nja, det blir nog inga som helst problem. Gris-tung sugis mot överladdat lättvikts-monster osv... Men det gör inget, jag tittar gärna på din bil bakifrån också, bara den kommer ut!

super7 skrev:

Blev kammarna slipade så mycke...

När man behåller Vanos så blir marginalerna väldigt små oavsett, så vill inte chansa.
Lyftet i ÖD är ökat 0,97 mm på avgas och 0,92 mm på insug så det är ju inga jätte-värden - dock allmänt ansett som absolut max med bibehållen Vanos.
Det i kombo med planing av topp och avjämning av deck gör att jag vill vara noggrann.
Skulle något vara för tight vill jag upptäcka det nu och inte vid uppstart.

Westersund skrev:
Vägde du kolvar, stakar och kolvbultar och matchade så vikten blev så nära som möjligt? Hade varit intressant att se skillnaden.

Nej, inte nu, men den chansen finns fortfarande, allt skall ju isär igen och de gamla kolvarna är uppmärkta så matchning kan göras.
En notering jag gjorde var att Wisecos kolvbultar är grövre än OE, så det kan vara så att det utjämnar eventuell viktbesparing i de smidda kolvarna jämfört med Mahle-originalen...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Mer myrsteg....

Fått uppmätt uppstick över deck. Efter lite korrigeringar fastställt till 0,56 mm, orginal är max godkänt uppstick 0,70 mm.
Wiseco-kolvarna är 0,10 mm lägre för att medge top-deckning, det här är 4 hundradelar ytterligare.
Jag har lite marginal här alltså.


Innan jag kommer vidare så behöver topp och kammar vara på plats.

Toppen först, lite turligt hade jag en orörd toppackning av standardmodell liggande som kunde användas för denna kallmontering.
På det sättet riskerar jag inte att orsaka något med den lite känsliga Athena-packningen.
Okomprimerad tjocklek på packningen mättes med mikrometer så att jag kan kompensera med rätt värde vid kommande frigångsmätning.


Sedan överdel och lyftare.


Slutligen kammarna.


Mäter upp ventilspel inför beställning av nya shims.


Har övergett tankarna på att mäta frigång med lera utan kommer att göra det med indikator-klocka direkt på tryckarna.
Smidigast och säkrast gör man det med ventilfjädrarna ersatta av tillfälliga, svagare, fjädrar.
Då blir kraften som krävs för att trycka ventilen ända emot kolven inte så stor och risken för att man skall kröka något minimeras.

Det är omöjligt att mäta något vettigt utan att ventilspelet är korrekt.
Uppmätning av det och utprovning av shims kräver rätt fjädrar på plats, därför blir det denna omständliga procedur med ihop- och isärmonteringar. Ja, ja...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 284



Underbart att se någon ta sig tiden att göra saker korrekt och noggrant - tyvärr en egenskap jag oftast saknar själv. Tummen upp!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
OscWan skrev:
Underbart att se någon ta sig tiden att göra saker korrekt och noggrant - tyvärr en egenskap jag oftast saknar själv. Tummen upp!


Tja, man kan även kalla det petigt om man vill.
Mest handlar det om att jag inte känner mig säker nog
att "bara köra på" första gången jag gör större jobb med en S-motor, solo.
Vill gärna hitta en bra magkänsla först.
Då får jag ta omaket!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5599



Christian Jansson skrev:
Mäter upp ventilspel inför beställning av nya shims.

De är ju för enkelt att köra med OEM tryckare då finns det ju shims att köpa...

Jag måste ju slipa lash caps:n .... tidsödande är bara förnamnet men blir ju bra
när det är klart


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
super7 skrev:

De är ju för enkelt att köra med OEM tryckare då finns det ju shims att köpa...

Jag måste ju slipa lash caps:n .... tidsödande är bara förnamnet men blir ju bra
när det är klart

Justera lash caps är "snäppet" omständligare...

Men vill man varva ordentligt och ha höga lyft så får man lida pin!

Själv bygger jag ju bara en 316i shoppingvagn - då duger OEM tryckare...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4122



Mycket trevligt att följa ditt motorbygge thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Janne J skrev:
Mycket trevligt att följa ditt motorbygge thumbs up

Tack Janne!


Kommit ett litet snäpp vidare. Sakta men förhoppningsvis säkert blir väl mottot...

Demonterat kammar och toppen från blocket igen.
Ventiler och ventilfjädrarna skall ur. 1:ans cylinder får
bli representativ för uppmätning, den cylindern är ändå den som
har tightast spel, även om det inte diffar med mer än någon tiondel.
Komplicerar bara vid montering och demontering av kammarna
att ha övriga ventiler och fjädrar på plats.


Att få tag på klen-fjädrar visade sig vara lite halvstruligt. Hade hoppats på att bygghandeln, Hornbach eller liknande hade haft något lämpligt,
men tji fick jag.
Nåväl, fjädrar att beställa hittades till slut och dimper
väl ned endera dagen.

Förjobbade lite mer inför uppmätning. För att få
en rättvisande bild av frigång är det en god idé att
förutom i ÖD även mäta 10 gr före och 10 gr efter.

ÖD markerades med körnslag på ömse sidor av vevens drev riktat mot överfalls-skarven.


10 grader streckades ut.
Före övre dödläge...

...och 10 grader efter.


När väl mätningen skall göras så skall även kammarnas ändlägen mätas in och tas med.
Max retarderat är enklast, det är den position som
kaminställningsverktyget låser kammarna i, så det är bara att använda det så är jag hemma.

Max avancerat är lite mer krångel, måste mätas fram
och är olika för avgas och insug. Har en idé hur detta kan göras, återkommer om den.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5599



Christian Jansson skrev:
super7 skrev:

De är ju för enkelt att köra med OEM tryckare då finns det ju shims att köpa...

Jag måste ju slipa lash caps:n .... tidsödande är bara förnamnet men blir ju bra
när det är klart

Justera lash caps är "snäppet" omständligare...

Men vill man varva ordentligt och ha höga lyft så får man lida pin!

Själv bygger jag ju bara en 316i shoppingvagn - då duger OEM tryckare...



Det är inte så högt lyft på kammarna...bara lite lagom
Anledningen till att det blev ståltryckare i stället för OEM är vikten och att jag fick så bra pris
på dessa som varit hyllvärmare, jag klarar mig med original fjädrarna så ingen onödig friktion thumbs up



Christian Jansson skrev:


Att få tag på klen-fjädrar visade sig vara lite halvstruligt. Hade hoppats på att bygghandeln, Hornbach eller liknande hade haft något lämpligt,
men tji fick jag.


När jag flödade toppen använde jag fjädrar som sitter på vipparms bryggan på BMW M10 motorn

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
super7 skrev:

När jag flödade toppen använde jag fjädrar som sitter på vipparms bryggan på BMW M10 motorn


Sådana hade ju funkat bra, dessvärre hade jag inget sådant liggande. Det blev bygghandel-
fjädrar, men via näthandel.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1056



Snyggt skruvat thumbs up
Får du ihop den till nästa säsongen?
Var har du köpt den röda montageoljan som du använder när du klämmer ihop motorn?

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
camarogbg skrev:
Snyggt skruvat thumbs up
Får du ihop den till nästa säsongen?
Var har du köpt den röda montageoljan som du använder när du klämmer ihop motorn?


Den skall ihop denna vinter - det är målet om allt går som jag vill!
Inkörning osv får bli till våren när det är plusgrader och torrt på vägarna.

Monteringsoljan är Red Line Assembly Lube, köpt på AD Bildelar.

Svenske importören säljer direkt via webshop också om man vill.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1056



Skruva så det ryker
Tack för namn på oljan thumbs up

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Klen-fjädrar har kommit, dags att ta sig i kragen!



Monterade först på ettans cylinder men kom efter denna bild togs på att det var en tankevurpa, ettan är i kompressionsfas i ÖD när man ställer in med verktyget. Mätning skall göras på sexans istället som är i öppningsfas på insug och slutarfas på avgas. Enkel sak att skifta när handkraft räcker!


Kallmontering igen då och dit med verktyget för att få rätt kampositioner för ÖD.


För att sedan kunna mäta i rätt positioner så gör jag enklast möjliga. En vinkelmätare rätt på kammen.
Kammarna roterar ju exakt hälften mot veven.
Vanos justerar avgaskammen max 38 grader av ett vevaxelvarv, dvs 19 grader mätt på kammen.
Insugskam justeras 60 grader = 30 på kammen.
10 grader före resp. efter ÖD görs på samma sätt men med 5 graders kompensation/justering +/- på kammarna.


Mätte för skoj skull upp max justermån på kamdreven. De medger 34.5 grader på båda dreven, avdrag får göras för fästskruvarna, M6. Värdelöst vetande...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



Värsta motorbyggaren
Är det nyvunnen kunskap eller "learning by doing"?

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4122



Riktigt kul att följa, bra jobbat thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6509



Riktigt imponerande Christian och väldigt kul att få följa bygget så detaljerat, gläder mig stort! Kul att få lära sig hur S50-motorerna skruvas ihop.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5599



Christian Jansson skrev:

Kallmontering igen då och dit med verktyget för att få rätt kampositioner för ÖD.

Har du mätt nått hur mycket ventilerna är öppna i ÖD ?

Det är ju kul att montera ihop en motor, jag har inte kommit så långt än.

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1230



Janne J skrev:
Riktigt kul att följa, bra jobbat thumbs up


Figgz skrev:
Riktigt imponerande Christian och väldigt kul att få följa bygget så detaljerat, gläder mig stort! Kul att få lära sig hur S50-motorerna skruvas ihop.


What they said, tar mig i kragen och rättar in mig i ledet

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
Värsta motorbyggaren
Är det nyvunnen kunskap eller "learning by doing"?

Oj! Tack - fallet riskerar bli högt...
Som i princip allt jag gjort hela livet så är det "learning by doing" + "do your homework first"
som gäller... Vetgirighet kan man komma långt på.

Janne J skrev:
Riktigt kul att följa, bra jobbat thumbs up

Tack Janne!

Figgz skrev:
Riktigt imponerande Christian och väldigt kul att få följa bygget så detaljerat, gläder mig stort! Kul att få lära sig hur S50-motorerna skruvas ihop.

Tack Fredrik!

super7 skrev:

Har du mätt nått hur mycket ventilerna är öppna i ÖD ?

Nja, men tyskarna vars kammar stått modell för mina har ju gjort jobbet redan.
Avgaskammen lyfter min 2,32 mm/max 7,16 mm i ÖD, insugskammen min 0,80 mm/max 7,94 mm i ÖD.
Kan jämföras med standard som är avgas 1,35mm/6,19 mm, insug 0,40 mm/7,02 mm.

carl.josefsson skrev:

What they said, tar mig i kragen och rättar in mig i ledet

/C

Tack Carl!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2158



Storsnyggt!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 54, 55, 56, 57, 58   >>
84 besök idag (218950 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande