Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... , 56, 57, 58   >>
28 besök idag (218536 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Lite fix med trist oxiderade aluminium-bitar har det blivit.

Bla motorfästena hade sett betydligt bättre dagar.


Gjorde en ordentlig rengöring och (som berörts i annan tråd här på Rejsa) gjorde dessutom ett svavelsyra-bad för att lösa upp grav-oxiden på motorfästena. Man får passa sig lite med syra på aluminium - syran slutar inte att arbeta bara för att oxiden släppt. Sköljde noga.

När fästena väl var fria från oxid fick det bli en omgång med färg. Bröstkåpa, oljetråg och oljefilter-enhet fick åka med också.
Presto har en 99% aluminium-färg som blir helt OK, problemet är hållbarhet på ytskiktet.

Likt Per avslutade jag med 2-K klarlack, hoppas det blir tillräckligt hållbart. thumbs up


När jag top-deckade blocket fick bröstkåpan åka med, blockpackningen går ut utanför blocket och tätar mot kåpan också. Bra att se till att det livar då. Även botten-ytan mot tråget avjämnades.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Vackert! thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



Så ska det se ut

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Vackert! thumbs up

Kjell 944 skrev:
Så ska det se ut


Tackar! Jag har ju era bilar att försöka nå upp till...


Idag landade lite mer bitar. Det blir hel-smitt...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2236



Riktigt, riktigt snyggt, Christian!
Bättre än när det var nytt! Fast det är ju som nytt nu...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Riktigt, riktigt snyggt, Christian!
Bättre än när det var nytt! Fast det är ju som nytt nu...


Tack Johan! Jo det blir inte mycket gamla slitdelar kvar i denna motor nu när jag bestämt mig för att inte kompromissa.


Idag kom toppen ihop. Började med att återmontera alla ventiler.


Löphjulet till kamkedjan får nytt nållager.


Inför montering byter jag ut alla gamla hårda o-ringar. Blir genomgående FKM som står emot motorolja mycket bättre än NBR som sitter original.


Ny släpskena för kamkedjan. Den gamla har gjort sitt.


Sådär, nu får toppen invänta att bottendelen kan komma ihop. Jänkarna tar sin tid med leverans...


Gjorde ett verktyg för montering av bröstkåpans packbox mot vevaxeln. BMW använder ett specialverktyg för detta och monterar packboxen på plats på motorn. Verktyget är svårfunnet och dessutom känns det onödigt komplicerat.


Tänker att jag monterar packboxen i kåpan nu och använder mitt lilla verktyg när bröstkåpan monteras på motorn istället.




Nytt oljemunstycke i oljekanalen upp till toppen.



Med hjälp av en M6-skruv så kan munstycket drivas ned med hammare. Presspassning.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Idag så kom den beställda kolven, dags att sätta igång igen!


Började med viktjustering av kolvarna, den separat levererade kolven diffade mest, mer än 4 gram tyngre än övriga.


Justerade alla kolvarna med en noggrannhet på max 0,2 grams diff.


Nästa steg blir samma procedur med vevstakarna. Lite mer meck med själva vägningen krävs där.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023
Inlägg: 30



Vilket otroligt snyggt bygge. Så tråkigt med raset som
Blev. Men känns ju som du är på topp igen nu och det blir ju verkligen inte sämre än innan heller . Kämpa på

_________________
Robin Bengtsson
Citera
Mikko_
Köping
Här sen Okt 2010
Inlägg: 123



Trevligt koncept på din bil

Ångrar ibland att jag sålde 320 E30'n jag hade 2010, en helt rostfri och orörd originalbil.
2-dörrars och utan taklucka.
Fick ge 14 tusen för den då, det får man nog inte motsvarande bil för idag

Undrar hur den ser ut idag, stått avställd sen 2011.

_________________
Mikko Isotalo

Ford Cortina 1965
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Gått lite för lång tid sedan jag skrev något men jag hejar på i tysthet och ser fram emot nästa gång vi ses. Snyggt jobbat! thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
02wobin skrev:
Vilket otroligt snyggt bygge. Så tråkigt med raset som
Blev. Men känns ju som du är på topp igen nu och det blir ju verkligen inte sämre än innan heller . Kämpa på

Tack så mycket!

Mikko_ skrev:
Trevligt koncept på din bil

Ångrar ibland att jag sålde 320 E30'n jag hade 2010, en helt rostfri och orörd originalbil.
2-dörrars och utan taklucka.
Fick ge 14 tusen för den då, det får man nog inte motsvarande bil för idag

Undrar hur den ser ut idag, stått avställd sen 2011.

Tackar!
Denna bil inskaffades för att jag ångrade att jag gjorde mig av med en tidigare E30.
Den här kommer inte att lämnas vidare, den får leva med mig resten av sitt liv...

Klingan75 skrev:
Gått lite för lång tid sedan jag skrev något men jag hejar på i tysthet och ser fram emot nästa gång vi ses. Snyggt jobbat! thumbs up

Tack, detsamma Anders!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Påbörjat viktjustering av vevstakar. För att väga dem på ett rättvisande sätt får man göra
en liten konstruktion så att stor- och lillände kan vägas individuellt.

Först några puckar så att det går att väga i centrum.


Med ett borr i vardera centrum så hängs vevstaken i våg och respektive ände vägs.


Eventuell justering som sedan görs kommer att påverka motsatt ände, så man får vara
noggrann och gå försiktigt fram.

Stötte dock på problem, förmodligen orsakade av min billiga Kina-våg. Får inte till repeterbarheten på vägningen. Utan den är det ingen idé att försöka justera något.
Hade inga problem med kolvarna när jag vägde dem, men de har en större area att fördela över vågens yta.
Nu slog vikten vid minsta lilla millimeter-variation av placering på vågen, ibland över grammet.
Så kan jag inte ha det, får fnula mera på detta....

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



Snygg lösning trist att den inte funkade som önskat.....

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Detta är det "vedertagna" sättet att göra sådant här på enligt dem som vet.

Måste bara få till en mer tillförlitlig lösning på vaggan som ställs på vågplattan.

Skall testa med att limma en aluplatta i samma storlek som vågplattan under den lilla alu-vaggan för att fördela ut vikten bättre. Även notcha ur så att det bara finns en position som vevstaken kan ligga på, förhoppningsvis råder det bot på variationerna.

ZRP-stakarna har relativt bra viktmatchning i setet från fabrik (för att vara Kina) men när man försöker hålla sig under variationer på 0,5 gram så kan det behöva justeras. Då vill det till att det går att lita på vägnings-metoden.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Christian Jansson skrev:
...

Stötte dock på problem, förmodligen orsakade av min billiga Kina-våg. Får inte till repeterbarheten på vägningen. Utan den är det ingen idé att försöka justera något.
Hade inga problem med kolvarna när jag vägde dem, men de har en större area att fördela över vågens yta.
Nu slog vikten vid minsta lilla millimeter-variation av placering på vågen, ibland över grammet.
Så kan jag inte ha det, får fnula mera på detta....

Det här ser inte ut som nån bra förutsättning för repeterbarhet.
Dvs att den "hänger" i några vajrar som inte är sträckta, bör kunna diffa lite mellan olika mätningar vilket i sin tur bör påverka vikten i andra änden.
Eller ser och / eller fattar jag fel!?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
matfo skrev:
...den "hänger" i några vajrar som inte är sträckta...

Det är inte några lösa vajrar, det är grov ståltråd/najtråd. Flexar inte kan jag lova.
Dock begagnad, därav det något krokiga utseendet. Men bra med uppslag - jag vill ju få det här bra! thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Både lill- och storänden ska sitta i kullagrade hållare annars kommer friktionen påverka repeterbarheten.

Värd att kolla igenom från början till slut: https://www.youtube.com/watch?v=njZzkrNR7Mw

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Vet att Göran Malmberg gjorde det här utan kullager, men det är ju helt klart något som inte är "bara".

Skall ta ett snack med min motorrenoverare så får jag se vad han har för möjligheter.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 439



Hej, jag tänkte fråga om M-ratten i bilen. Det finns 2 storlekar, är den mindre varianten som du har 370 mm? Alpina har en liknande med 360 mm diameter som jag tror passar mig bättre.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
c311 skrev:
Hej, jag tänkte fråga om M-ratten i bilen. Det finns 2 storlekar, är den mindre varianten som du har 370 mm? Alpina har en liknande med 360 mm diameter som jag tror passar mig bättre.

Hej Thomas!

Det stämmer bra, den M-Technic ratt som jag har är 370 mm. Det fanns ju större "sportrattar"
också i M-sortimentet, för icke servoutrustade bilar, som var 385 mm.

Alpinas "sista utgåva" av ratt till E30 är ju som du säger 360 mm.

Jag upplever väl att det hade funkat fint med en mindre ratt också, men diametern stör mig inte. Trivs med ratten.
Min styrväxel är den högre utväxlade "purple tag" från E46 och det gör ju sitt till för att det inte skall bli buss-känsla.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 439



Christian Jansson skrev:
c311 skrev:
Hej, jag tänkte fråga om M-ratten i bilen. Det finns 2 storlekar, är den mindre varianten som du har 370 mm? Alpina har en liknande med 360 mm diameter som jag tror passar mig bättre.

Hej Thomas!

Det stämmer bra, den M-Technic ratt som jag har är 370 mm. Det fanns ju större "sportrattar"
också i M-sortimentet, för icke servoutrustade bilar, som var 385 mm.

Alpinas "sista utgåva" av ratt till E30 är ju som du säger 360 mm.

Jag upplever väl att det hade funkat fint med en mindre ratt också, men diametern stör mig inte. Trivs med ratten.
Min styrväxel är den högre utväxlade "purple tag" från E46 och det gör ju sitt till för att det inte skall bli buss-känsla.


Tack Christian, då vet jag. Rattens vinkel ger Alfa vibbar men den är justerbar i längdled så man slipper luta sig framåt. Jag har Karl-Alfred armar säger vissa, så servo eller inte är inget större problem. Det får bli en 3-ekrad Alpina förr eller senare

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... , 56, 57, 58   >>
28 besök idag (218536 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande