Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3, ... 55, 56, 57   >>
706 besök senaste veckan (217345 totalt)
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 393



Tänkte fråga en sak när du ändå håller på med naven. Finns det tillräckligt med material i Z4-navet för att minska centrum så det passar 67 mm navhål på fälgen?

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Nej, det är väldigt tveksamt. Innerdiameter är 64 mm.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 393



Christian Jansson skrev:
Nej, det är väldigt tveksamt. Innerdiameter är 64 mm.


thumbs up OK tack. Då får man lösa det på ett annat sätt. Hellre redlös är rådlös.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Trevligt projekt thumbs up

_________________
Magnus Lidholm
Citera
_Kalle_
Skebobruk
Här sen Sep 2009
Inlägg: 21



Christian Jansson skrev:
Jo, ett litet förtydligande - nu när det blev ett "Wiki"-sidospår av tråden.

Alla 323i och 325i/ix efter 10/85 har stora lagret, oavsett ABS eller ej.

Så!


Tack så mycket för svar!
Fin bil och kul projekt i övrigt

_________________
Karl Jansson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare


Sedan senast har inte så mycket värt att lägga upp hänt.
Mest avskrapning av u-massa och rostborttagning på div
detaljer.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Nu har man fått gjort lite grann. Jobbat vidare på bakvagnsbygget, bygger om till justerbart.
Höjer inre fästet med 4 mm, sedan kan camber justeras med ytterligare
9 mm, toe blir också justerbart 9 mm, orginalposition får bli ändläget med mest toe-in.
Om jag mätt rätt skall camber gå att justera mellan -1 till -3 grader, bara att hålla tummarna att det
även stämmer monterat på bilen.



Förstärkningar av balken blir på traditionellt vis.



Lite färg, rostskyddsgrunden har en läcker kulör - inte....


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Modifierar bromssköldarna för att passa med ok från 750i och 294mm skivor.
Ville behålla så mycket som möjligt av skölden för att förhoppningsvis ha kvar en välfungerande
handbroms. Har sett andra ombyggnationer där så mycket kapats bort att det blivit
öppet in till mekaniken och ena backen i princip hängt i luften. Lade lite mer jobb, men hoppas det
kan betala sig i längden. Sköldarna lackas givetvis så att inte rosten tar dem direkt.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Vad blir det för mat idag då.... :-)

Demonterat och blästrat E32-oken. Målat med högtemp alufärg, ger dem en omgång i ugnen så att färgen härdar.
Nya packningar, glidkolvar mm blir det också.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Drivaxlarna såg lite tråkiga ut när u-massa och grus som täckte dem tagits bort.



De fick en uppfräschning.



Länkarmarna börjar närma sig färdiga, återanvänder Strongflex -bussningar som satt på 323-armarna.
Nya lager pressas in.



Mer montering, sköldarna åker på före naven.



_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
1800
Kiruna
Här sen Okt 2006
Inlägg: 58



Vackert! Jag följer noggrant, ska snart göra samma operation på min bil.
Vilka skivor har du tänkt att använda bak? Org handbroms?

_________________
Andreas
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Tackar! :-) Alltid trevligt när det uppskattas, ger lite push att fortsätta!

Med detta upplägg använder jag ventilerade E46-bakskivor, 328i. Med ok-adapter är ok från E32 750i
bolt-on förutom att skölden måste modifieras.
BMW använde samma handbroms-dimensioner på mängder av bilar, så E30/Z3 o E36 Compact-mekaniken
funkar fint.
Om jag haft Compact nav så hade jag använt Z4 skivor istället, nu ändrades planen
efter vägen, så en uppsättning nya ventilerade Ate-skivor till Z4 2.5/3.0si E85 finns över här om någon är intresserad. :-)

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Det har varit lite mindre med tid att meka E30 den senaste tiden, men lite ytterligare har blivit gjort. Bakvagnen
är nästan klar så när som på krängarfästen o lite annat smått.
Roade mig med att lägga upp bakvagnen på golvet så man fick lite överblick
på resultatet av mödan.



När bakvagnen är helt klar är det dags att attackera karossens rost innan delarna
bultas upp. Tanken skall ner eftersom rosten satt vid luftningen.

Vissa jobb ser man fram emot mindre än andra.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Always be knolling

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Jaha, det fanns ett namn på galenskapen också.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
När man skiftar till ZF S5D 260Z mfl lådor som har stora medbringaren på
utgående axeln passar kardan från E36 328i parat med E30 stödlager.
detta var ju redan ordnat på min bil. Kardanerna rostar dock rätt ordentligt, verkar som
att lackning gjordes mest som en eftertanke.

En st uppfräschad kardan:


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Tanken nere. Ovansidan var full med gräs.
Föregående ägare berättade att han skiftat till mjukare sättning bak för att hålla sig på vägen...
Har funnit en del gräs under demontering, men nu blev ett tidigare dikesbesök
definitivt bekräftat.

Tanken är utöver gräset rätt så märkt av åren men den läcker i alla fall inte, får se hur jag gör med den.
Bensinmärkena som syns är från en tidigare brusten slang som sedan lagats.




Bakre delen av bilen. Här är det lite tomt, i princip enbart karossen kvar. Påbörjat avlägsnande av grus och skit så att man
kan åtgärda den rost som finns på diverse ställen. Att det kan finnas så mycket grus på ett vid hastig anblick relativt
"rent" underrede...


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Rostlagning, här blev det schweizerost.



Lagom till att ny plåt skulle på plats blev det svetshaveri på gamla hederliga Esab:en.
Kortis i spolar o inga reservdelar att uppbringa till en 90-talare.
Fick låna en klenare Telwin av en snäll svåger, men svetsresultatet o kapacitet går liksom inte att jämföra...
Nåja, får spara o gneta "ett tag" tills kassan medger inköp av ersättare.

I alla fall fått dit ersättande plåt, men lite bonnmek blir det över det hela.



_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Påbörjat förstärkning kring diff-fäste och dess balk. Tyckte att Strongflex lösning med brickor som håller ihop bussningshalvor
kändes sådär. Valde att låta 3 mm plåt ge extra stödpunkter för brickorna så att de förhoppningsvis skall hålla ihop bussningen bättre. Uppunktat med kallsvetsande lånesvets....





_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Rostlagning av bakparti börjar närma sig slutet, känns bra att det inte längre är en massa hål istället för plåt.
Slutväxelbalk med fäste är också färdigt. Lite färg fick avsluta detta pass.







_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Snyggt jobb thumbs up

Kosta på dig en ny tank, spar både tid, huvudbry och massa arbete nu när resten är så fint, inte så blodigt som man kan tro, för mig jag betalade 1600kr

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3, ... 55, 56, 57   >>
706 besök senaste veckan (217345 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande