Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 56, 57, 58 >> 57 besök senaste veckan (218350 totalt) |
Tack Alexander! Idag blev det en tur med den röde på släpet igen, dags för regbesiktning! Fåordig besiktningsman gjorde väntan lite spännande, besiktningen avslutades med "Du kan lasta upp nu..." Våren får gärna komma snart... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Bensin, original M3 Siemens-sprut inkl kringutrustning, LMM osv samt orginal kattar godkändes
utifrån den nya skrivningen i regelverket som tillämpats i några år nu. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
|
||
Tack! Konstigt fenomen uppkom på första turen på större allmän väg ikväll, troligen någon yngre förmåga i en Panamera som direkt ville rejsa mot gubben i en gammal röd BMW.... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Tack så mycket!
Det blir nog inga vinterdäck på denna, känns som att man lagt lite för många timmar för att bada chassiet i salt. Köra brett på vinterunderlag går dock inte av för hackor, roligt! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Mycket fint bygge! Men undrar lite hur det gick med effekten och regbesiktningen? skriver man ner effekten när man konverterar till e85? _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||
Det går att söka dispens för effektgränsen 15kW/100kg och få 20kW/100kg men den dispensen
ges i princip uteslutande för amatörbyggt fordon. E85-konvertering påverkar inte detta alls. I mitt fall har inte dispens varit på tapeten, bilen är ingen lättviktare helt enkelt. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
400 hk i en E30 blir en utmaning men det beror ju på hur man bygger. Jag har byggbesiktat en E30 med (om jag minns rätt) fram- och bakvagn från E39 M5, och en hel del förstärkningar och justeringar. Ett sådant bygge skulle, rätt utfört, kunna komma ifråga för dispens för 20 kW/100 kg och kanske klara 400 hk. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Tack för svar Gustaf. Känns som att min 323 compact bakvagn inte riktigt lever upp till dom kraven, eller? Kan man vikta upp bilen med en tung bur tex? Vet att det skrivits mycket om detta innan men reglerna ändras en del så tar gärna emot senaste info om detta samt även om det finns några work around för detta? Det går inte att sänka hk i s62b50 eller liknande?
(Inte meningen att hacka sönder din tråd Christian, säg till om du vill att jag ska ta det i en annan tråd) _________________ Richard Jönsson |
||
Det är nog lite svårt att motivera den effekten genom en Compactbakvagn.
Bilens vikt styrs ju av utrustning och annat men det finns också fysiska begränsningar i hur tung en E30 rimligen kan bli. Kollar man på originalbilar låg de tyngsta på runt 1400 kg tjänstevikt, och man kan nog gå en bit över det med rätt bygge men att plussa på så mycket mer än kanske 80-100 kg är nog svårt. Då brukar det också kanske röra sig om bilar med inredning osv. Man ska också tänka på att en E30 på 1500 kg tjänstevikt ställer högre krav på bromsar osv. än en E30 på 1300 kg. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Dags för en liten uppdatering.
Efter godkännande och regbes i höstas var jag rätt så utbränd på bilbyggande och bilen ställdes in för vintern. Kände att brist på energi krävde en paus. Väldigt få timmar har ägnats åt vare sig bilen eller forum. Nu har lite kraft återvänt och lite förberedelser inför våren har inletts. Sex-punktsbälten skall ju till. FIA-plattor och bältesöglor monteras. För genomföring i bakstammens inklädning användes längre öglor och sömlösa hylsor. Plattorna i bakstammen förankrades även bakåt i hatthyllan, ville inte svetsa detta utan valde bultförband. Bälte på plats, den gamla OMP-stolen monterad på E30-skenor får tjänstgöra så länge. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Tanken är att inskaffa lite uppdaterade stolar. Som många andra här har jag tittat
på Mirco GT från Rallyshop. Måtten på den stolen verkar stämma relativt bra med den OMP-stol jag använt tidigare och i den sitter jag bra, dock utan någon plats över. Yttermåtten är även bra för att få plats utan krångel i E30 med bibehållen inredning. Mått är ju en sak men bäst är ju att provsitta - ingen någorlunda i närheten av Borås med en Mirco GT som man kunde få provsitta? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Hej
Jag har inte läst denna tråd tidigare utan hoppade in nu, men en undran varför sätter du inte bältena i burbågen? Om nu nedre röret hamnade för lågt så kan du ju bara svetsa in nya rör högre upp i rätt höjd som rött på bilden. För rekommendationen är ju att bältena ska vara fastsatta så nära stolen som möjligt på grund av att bältet sträcker sig vid en krock. Känns även mycket säkrare och stabilare om du fäster dom i buren än som du nu gjort. Sen sitter hålen i stolryggen olika på olika stolar så bäst att först köpa rätt stolar och sedan bygga bältes fästena efter det. Bara tips för din egen säkerhet. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Givetvis har du en poäng där, men svetsa om buren var jag inte så sugen på, därför blev valet så här.
Fästena är förstärkta på ovansidan och infästa mot original bältesfästen som sitter i hatthyllan, men det syns inte på bilderna. Gällande stolsanpassning så har jag mätt rätt så ordentligt och ligger med god marginal inom de rekommenderade 20 graderna oavsett stol, så det hoppas jag skall fungera. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 56, 57, 58 >> 57 besök senaste veckan (218350 totalt) |