Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 56, 57, 58   >>
57 besök senaste veckan (218350 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
AL skrev:
Grattis!


Tack Alexander!

Idag blev det en tur med den röde på släpet igen, dags för regbesiktning!



Fåordig besiktningsman gjorde väntan lite spännande, besiktningen avslutades med "Du kan lasta upp nu..."







Våren får gärna komma snart...


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Vackert!

Hur blev motorreceptet till slut? Tilläggssprut + E85?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Bensin, original M3 Siemens-sprut inkl kringutrustning, LMM osv samt orginal kattar godkändes
utifrån den nya skrivningen i regelverket som tillämpats i några år nu. thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Körde förbi er i Kallebäck imorse. Såg fin ut thumbs up

Gratulerar till godkända papper

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
C.Harrysson
Kinnekulle
Här sen Jan 2009
Inlägg: 69



Grattulerar! Mycket bra jobbat!

_________________
Carl Harrysson

Bmw 325 E30
BMW 328 E36
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
plato skrev:
Körde förbi er i Kallebäck imorse. Såg fin ut thumbs up

Gratulerar till godkända papper


Tackar!
Aha - var det du i den svarta Z4:an?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
C.Harrysson skrev:
Grattulerar! Mycket bra jobbat!


Tack!


Konstigt fenomen uppkom på första turen på större allmän väg ikväll,
troligen någon yngre förmåga i en Panamera som direkt ville rejsa mot
gubben i en gammal röd BMW....


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1496

Namndispens
Namndispens

Kul att den blev godkänd Jag har passande vinterhjul om suget blir för stort i vinter...

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Stort grattis till ett mycket vackert bygge!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Tack så mycket!

Det blir nog inga vinterdäck på denna, känns som att
man lagt lite för många timmar för att bada chassiet i salt.

Köra brett på vinterunderlag går dock inte av för hackor, roligt!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 364



MrQuickzilver skrev:


Hur funkar det med s50ns effekt i e30n, tycker dom inte 321hk är lite mycke?


Mycket fint bygge!
Men undrar lite hur det gick med effekten och regbesiktningen?
skriver man ner effekten när man konverterar till e85?

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Det går att söka dispens för effektgränsen 15kW/100kg och få 20kW/100kg men den dispensen
ges i princip uteslutande för amatörbyggt fordon.

E85-konvertering påverkar inte detta alls.

I mitt fall har inte dispens varit på tapeten, bilen är ingen lättviktare helt enkelt.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93



Grattis till dina besiktningar och att du kommit i mål!

Då kanske det finns en liten möjlighet för mig med min S62b50 i e30 med tanke på 20kw/100kg? Eller är det helt kört tro?

_________________
Richard Jönsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



richo skrev:
Grattis till dina besiktningar och att du kommit i mål!

Då kanske det finns en liten möjlighet för mig med min S62b50 i e30 med tanke på 20kw/100kg? Eller är det helt kört tro?


400 hk i en E30 blir en utmaning men det beror ju på hur man bygger. Jag har byggbesiktat en E30 med (om jag minns rätt) fram- och bakvagn från E39 M5, och en hel del förstärkningar och justeringar.

Ett sådant bygge skulle, rätt utfört, kunna komma ifråga för dispens för 20 kW/100 kg och kanske klara 400 hk.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
richo skrev:
Grattis till dina besiktningar och att du kommit i mål!


Tack!

Gällande din bil:

thumbs up Gustaf har ju 100 koll på detta!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93



Tack för svar Gustaf. Känns som att min 323 compact bakvagn inte riktigt lever upp till dom kraven, eller? Kan man vikta upp bilen med en tung bur tex? Vet att det skrivits mycket om detta innan men reglerna ändras en del så tar gärna emot senaste info om detta samt även om det finns några work around för detta? Det går inte att sänka hk i s62b50 eller liknande?

(Inte meningen att hacka sönder din tråd Christian, säg till om du vill att jag ska ta det i en annan tråd)

_________________
Richard Jönsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det är nog lite svårt att motivera den effekten genom en Compactbakvagn.

Bilens vikt styrs ju av utrustning och annat men det finns också fysiska begränsningar i hur tung en E30 rimligen kan bli. Kollar man på originalbilar låg de tyngsta på runt 1400 kg tjänstevikt, och man kan nog gå en bit över det med rätt bygge men att plussa på så mycket mer än kanske 80-100 kg är nog svårt.

Då brukar det också kanske röra sig om bilar med inredning osv.

Man ska också tänka på att en E30 på 1500 kg tjänstevikt ställer högre krav på bromsar osv. än en E30 på 1300 kg.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering.

Efter godkännande och regbes i höstas var jag rätt så utbränd
på bilbyggande och bilen ställdes in för vintern.
Kände att brist på energi krävde en paus.
Väldigt få timmar har ägnats åt vare sig bilen eller forum.

Nu har lite kraft återvänt och lite förberedelser inför våren har inletts.

Sex-punktsbälten skall ju till. FIA-plattor och bältesöglor monteras.
För genomföring i bakstammens inklädning användes längre öglor
och sömlösa hylsor. Plattorna i bakstammen förankrades även bakåt i hatthyllan,
ville inte svetsa detta utan valde bultförband.








Bälte på plats, den gamla OMP-stolen monterad på E30-skenor får tjänstgöra så länge.




_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Tanken är att inskaffa lite uppdaterade stolar. Som många andra här har jag tittat
på Mirco GT från Rallyshop. Måtten på den stolen verkar stämma relativt bra med
den OMP-stol jag använt tidigare och i den sitter jag bra, dock utan någon plats över.
Yttermåtten är även bra för att få plats utan krångel i E30 med bibehållen inredning.

Mått är ju en sak men bäst är ju att provsitta - ingen någorlunda i närheten av Borås med
en Mirco GT som man kunde få provsitta?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Hej
Jag har inte läst denna tråd tidigare utan hoppade in nu, men en undran varför sätter du inte bältena i burbågen?

Om nu nedre röret hamnade för lågt så kan du ju bara svetsa in nya rör högre upp i rätt höjd som rött på bilden.

För rekommendationen är ju att bältena ska vara fastsatta så nära stolen som möjligt på grund av att bältet sträcker sig vid en krock.
Känns även mycket säkrare och stabilare om du fäster dom i buren än som du nu gjort.

Sen sitter hålen i stolryggen olika på olika stolar så bäst att först köpa rätt stolar och sedan bygga bältes fästena efter det.

Bara tips för din egen säkerhet.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
thumbs up Givetvis har du en poäng där, men svetsa om buren var jag inte så sugen på, därför blev valet så här.

Fästena är förstärkta på ovansidan och infästa mot original bältesfästen som sitter i hatthyllan, men
det syns inte på bilderna.

Gällande stolsanpassning så har jag mätt rätt så ordentligt och ligger med god marginal inom de rekommenderade
20 graderna oavsett stol, så det hoppas jag skall fungera.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 56, 57, 58   >>
57 besök senaste veckan (218350 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande