Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
31 besök senaste veckan (136626 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19   >>
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1726



Vanosen är väldigt enkel att ta bort, runt 15-20 min som skrivet innan.

Testa först att blåsa rent den och tvätta rent den. Ingen dum ide att köpa ett kit och gör i ordning den. Till s50n är det inte så stora pengar.

Har du kollat så kammarna står rätt?

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M3e46 SMGII Turbo
M3e46 SMGII N/A
997 Carrera
XC70II D4
316d e91
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 592


Trådstartare
salis skrev:


Följer den här tråden i det tysta, drömbygge

Kan det vara den här tråden du söker?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1403858&sid=af5d09bbd89339f . . . .


Tack!! Där var det!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 592


Trådstartare
AL skrev:
Vanosen är väldigt enkel att ta bort, runt 15-20 min som skrivet innan.

Testa först att blåsa rent den och tvätta rent den. Ingen dum ide att köpa ett kit och gör i ordning den. Till s50n är det inte så stora pengar.

Har du kollat så kammarna står rätt?

//AL


Precis, är så mina tankar går. Jag är inte övertygad om att kammarna står
rätt, nej. Du har inte verktyg som du har lust att låna ut?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1726



Christian Jansson skrev:
AL skrev:
Vanosen är väldigt enkel att ta bort, runt 15-20 min som skrivet innan.

Testa först att blåsa rent den och tvätta rent den. Ingen dum ide att köpa ett kit och gör i ordning den. Till s50n är det inte så stora pengar.

Har du kollat så kammarna står rätt?

//AL


Precis, är så mina tankar går. Jag är inte övertygad om att kammarna står
rätt, nej. Du har inte verktyg som du har lust att låna ut?


Givetvis har jag verktygen

Bara att höra av sig

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M3e46 SMGII Turbo
M3e46 SMGII N/A
997 Carrera
XC70II D4
316d e91
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 592


Trådstartare

Tack Alexander!! Jag hör av mig lite längre fram! thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 592


Trådstartare
Börjar bli lite mer rymme under huven efter en del demontering
även om mer kvarstår.
Har börjat förbereda för åtgärd av de två punkter som ligger
högst på priolistan - värmeutveckling och Vanos.



Renoveringskit till Vanos är beställt, leverans verkar ta tid - får se
när det dimper ned.

Vad gäller värmeutveckling hoppas jag nå en förbättring med en
vattentermostat som öppnar tidigare och steloperation av
oljetermostaten.
När kyl mm nu är bortplockat är målet att slutföra luftstyrning
till kylet också. Troligen tar jag också upp extra hål i frontplåten men
bakom stötfångaren - jag vill INTE yxa till originalstuket på bilen.

Lite saker har levererats och ligger och väntar:
- Stelopererad oljetermostat från Per Bodin thumbs up
- Packning till oljefilterhuset
- 71 gr vattentermostat från Meyle
- Ersättningssolenoider inkl fräscha filterkragar till Vanos donerade
från en ABS-pump läggs på reservdelshyllan


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 592


Trådstartare
Jaha, då var Vanosen demonterad. Att motorn inte gett rätt
effekt ter sig som rätt uppenbart när man fått isär grejorna.


Hade stora problem att retardera kammarna vilket krävs för att
möjliggöra demonteringen av Vanos-huset.
Orsaken till det visade sig vara problem med både insugs- och
avgaskammarnas kolvstänger inuti huset.

Första saken som upptäcktes var följande:



En föregående klåpare har satt ihop Vanosen utan att montera tillbaka muttern
på insugskammens kolvstång. Detta har fått till följd att kolvstångens
lock har lossnat och lagt sig på tvären i loppet. Givetvis har all funktion
för kamjustering varit obefintlig.
När locket lagt sig på tvären har axeln till kammen slitit på locket också.
Verkar som att loppet i huset dock klarat sig åtminstone.


Nästa mindre trevliga upptäckt var detta:



Avgaskolvstången är helt av.

För att få ihop Vanosen igen så måste jag minst få fatt i en ersättnings-
kolvstång för avgassidan.
Locket till insugskolvstången kan troligen till nöds återanvändas om
jag inte lyckas få fatt i ett annat.

Vore MYCKET tacksam om någon har en kass Vanos eller delar till
en sådan liggande och kan tänka sig att sälja!

I övrigt verkar det finnas hopp om att Vanos-huset till resterande delar
skall vara i OK skick.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1202

Namndispens
Namndispens

Vad tar bmw för en kolvstång?

_________________
Johan B
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 592


Trådstartare
Finns tyvärr inte att köpa löst, BMW säljer enbart renoverade kompletta enheter, svindyrt...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1202

Namndispens
Namndispens

Påminner lite om en strip i svenska Mad från början av sjuttiotalet. När kunden skall hämta ut sin bil från servicen får han en chock när han får höra priset. Mekanikern svarar då helt självklart att tändstiften var dåliga så vi fick byta motor...

Anders Karlsson här på forumet kanske kan svarva en ny till en rimlig peng.

_________________
Johan B
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 592


Trådstartare
Förhoppningsvis skall en donator-Vanos vara på g nu.
Håller tummarna.

Kolvstången är vänstergängad invändigt, försedd med sexkantsgrepp, delvis hårdkromad och försedd
med diverse hålrum i kolv-änden. Enklast och säkrast är ju att ersätta med
en originalkolv, hoppas att det skall gå i lås.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 592


Trådstartare
Det är bara att bryta ihop och gå vidare, i väntan på donator till Vanos
så skiftas fokus till annat.

Skiftade oljetermostaten mot den nya stelopererade.


Tog även tag i kylets luftstyrning. Tillverkade lite aluplåtar för
att avgränsa åt sidorna.


Tillsammans med aluplåten som redan satt på plats sedan tidigare
så styrs förhoppningsvis luften dit den skall nu.
Tog även upp hål i frontplåten för att försöka förbättra inflödet av luft
till kylet.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 2058



En kompis ( som du träffade på rejsafikan hos mig ) tipsade om att det fanns en del reservdelar på bildelsbasen: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/BMW/BMW-3-E46/1998_2005/Motor/Kamst% . . . .

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 592


Trådstartare
Tack Janne! Eller är det Stig?

Tyvärr finns det för tillfället inget till S50 på Bildelsbasen.

Jag har klickat hem en i princip komplett donator-Vanos på Ebay,
hoppas den skall komma inom rimlig tid.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 592


Trådstartare
Idag dök det upp ett paket, så nu lever hoppet!


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 102



Nu är du på god väg, men många missar detta.

Om du har kylproblem, få motorutrymmet så absolut tätt det bara går framåt.
Det höga lufttrycket framför grillen ska "vilja in" genom kylaren, inga andra hål ska vara öppna.
Runt lampor, dimljus eller liknande.

Smiter luften in på andra ställen, stiger trycket i motorutrymmet, och flödet genom kylaren minskar.

Titta på hur en modern 2010+ bil ser ut, dom är väldigt täta.
Och har ofta speciella "Snorklar" till luftfilter och generator, som tar luft framför kylaren.

Vet inte hur tät e30 är men, e28an är väl ganska ok, men inte bra.
Min 635a (e24) har jag fått både komplettera och ändra en del. då utgångsläget är sämre än e28an.
Och dessutom pga. Bi-Turbo motorn.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 592


Trådstartare
thumbs up
Tack Daniel, bra input!

Orginal har E30 plastkåpor bakom strålkastarna som
stopp mot lufttrycket. Inte 100 tätt men bättre än inget.
I samband med motorbytet så fimpades plasten av någon
tidigare ägare, den får inte plats längre.
Mer funderande och lite konstruerande krävs här!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 592


Trådstartare
Har inte fått alla delar ännu, väntar på Beisans "rassel-kit" till Vanosdreven
och även nya S62 diafragm-fjädrar till kamdreven.
Mina vanosdrev verkar inte särskilt glappiga, men med tanke på skadorna
på kolvstång så känns det bättre att gå hela vägen.

Har konstaterat att insugskammen är felställd, så blir bra att få rätta till det nu. På bilden är båda kammarna retarderade till TDC + 1.5° och då
skall insugsdrevet vara i sitt yttre läge så att Vanosen har full möjlighet
att avancera kammarna. Så var det inte.


Vanosen är i alla fall genomgången, renoverad o klar. Ligger på bänken
och väntar.


Fixat lite ytterligare med kylningen. Oljekylet har fått några pärlor
av stensprut - sitter rätt utsatt och nära luftintaget. Beslöt mig för
att göra ett skyddsnät framför kylet som förhoppningsvis skyddar mot
de värsta stenarna i fortsättningen. Fäste nätet i luftstyrningsplåten
ovanför oljekylet och ytterligare en aluplåt fick staga nätet nedtill.



_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 592


Trådstartare
Jobbar på...

Jour i jobbet denna vecka, så blir att sticka emellan när lite tid blir över.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 394



Fint bygge!!

Lite nyfiken på vart du hittade nätet, det såg intressant ut 😊

_________________
Theo Tibblin

VW Golf V TDI Cup - 06. Modifiering pågår.
Audi A3 1,9 TDI Q - 02. 300hk isbana med kortnabb.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 592


Trådstartare
Theo skrev:
Fint bygge!!

Lite nyfiken på vart du hittade nätet, det såg intressant ut 😊


Tack!

Nätet är ett vanligt finmaskigt förzinkat nät från närmsta järnhandel,
metervara. Jag köpte mitt på Verktygsboden.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
31 besök senaste veckan (136626 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >