Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 55, 56, 57   >>
705 besök senaste veckan (217344 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Har efter en del strul kommit en bit vidare.

Byta Vanosfjädrar på S50 är ett rätt mycket större jobb än på efterföljaren
S54 och kräver att avgaskammen demonteras.
Använt Beisans guide men har också haft stor nytta av Gary Porters
guider (porterbility.co.uk). Stort tack också till AL! thumbs up thumbs up




Eftersom jag saknar kam-demonteringsverktyg gjordes demontering
väldigt försiktigt med 1/4-varv i taget på muttrar till överfallen.
Lämnade för sinnesrons skull också kammen till Lars på EB för kontroll att
den inte kastar. thumbs up

Återmontering gjodes med nya S62 shims och fjädrar på plats lika försiktigt som
demonteringen.

För att få chans till rätt inställning av kamvinklar och samtidigt komma åt
montering av kamdrevs-bultarna behöver kamdrevets position i
förhållande till kamkedjan ofelbart korrigeras efter montering. Pilligt och frustrerande jobb...
Därefter injustering av vanosdreven för maximal justeringsväg. Märkte
upp kuggarna för att underlätta när vanosen återmonterades:


Kamvinkeljustering:


Något som inte tydligt framgår av guiderna är ett bra tips vid kamvinkel-
justeringen:
Efter att kammarna justerats in enligt guide och första paret kamdrevsbultar har
dragits åt roteras motorn på veven för att ge åtkomst till nästa par bulthål.
Drag inte åt dessa bultar ännu, inte heller nästa par. Fortsätt
rotera till ÖD. Lås veven, lossa på drevbultarna som drogs fast i första vändan och
justera till rätt vinklar med verktygets hjälp, momentdrag bultarna igen.
Slutdrag övriga bultar som får roteras fram som tidigare.
På detta sätt vet man att kamkedjan har rätt uppspänning när vinklarna ställs.

Solenoiden som jag tidigare lyckades få att släppa hade satt sig återigen,
så den byttes mot en från reservdelshyllan, alla solenoider fick bytt till
fräscha filterringar:


Slutmontering vanos och vanosbrygga:


Efter detta var det godnatt, fortsättning följer!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Bra jobbat Christian
En riktig mappning (inkl VANOS) så kommer du få en helt ny upplevelse

_________________
Patrik Skoog
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1483

Namndispens
Namndispens

Instämmer, bra jobbat!

_________________
Johan B
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Gött att det verkar lösa sig!

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Tack för hejaropen! De kan behövas allt emellanåt!

Har haft ett par arbetsveckor med långa dagar och helgjobb.
Inte jämnt man känner sig som den skarpaste kniven i lådan när
man ställer sig i verkstaden.



Alexander - jag hör av mig i helgen, skulle tro att jag kan svänga förbi
i början av nästa vecka om det passar. thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Måste bara stämma in i hyllningskören för detta bygge.
Så jäkla rätt

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Christian Jansson skrev:

Alexander - jag hör av mig i helgen, skulle tro att jag kan svänga förbi
i början av nästa vecka om det passar. thumbs up


Ingen panik för min del

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
Måste bara stämma in i hyllningskören för detta bygge.
Så jäkla rätt

Tack Niklas!

Dags för en liten uppdatering igen då.

Locket på!



Inkoppling av vanos och sensorer, dit med täck-kåpan.


På med aggregat igen och inkoppling av oljekyl. Blir ett olje- och
filterbyte nu också.


Sedan tog det stopp, konstaterade idag att vattenpumpen nog har gjort sitt.
Med tanke på att kylning är en av de prioriterade punkterna har jag inte tänkt att chansa på att skruva ihop allt med en glappande pump.
Ingen uppstart denna helg alltså.
Rivning istället och blixtbeställning av ny.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Nu har jag läst igenom din biltråd och kan bara säga att det är ett superfint bygge! thumbs up

Toppnivå på alla grejer du gjort med bilen, det syns att du skruvat en del genom åren. Min bil ser ju ut som rena folkracebygget i jämförelse...


Måste passa på att fråga vilken modell av Smart bromsservo du kör med?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Nu har jag läst igenom din biltråd och kan bara säga att det är ett superfint bygge! thumbs up

Toppnivå på alla grejer du gjort med bilen, det syns att du skruvat en del genom åren. Min bil ser ju ut som rena folkracebygget i jämförelse...


Måste passa på att fråga vilken modell av Smart bromsservo du kör med?


Tack Anders!
Vet inte om jag har någon extrem byggnivå precis,
men det får duga för mig i alla fall!

Jag plockade mitt servo från en ForTwo, de hade detta utförande
mellan 99 - 07.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Idag yxar jag till lite mer luftstyrning i fronten.

Bakom förarsidans strålkastare sitter luftboxen, det är som tidigare
berörts precis-passning för att den skall få plats och original täckkåpa
föll på offeraltaret.

Nu blir det en alu-variant anpassad efter luftboxen. 100% tätt är omöjligt
att uppnå pga hur luftboxen sticker in under frontbalken, men det bör
hjälpa upp att höja lufttrycket här något i alla fall.
Blir nog att jag dipar plåten när den är klar, så matchar den hyggligt med
orginalkåpan på högersidan.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Plåten klar. Så här får det bli i fronten nu, målet är att få ihop
bilen före Knutan på måndag om pumpen kommer hem som
den skall. Hoppet lever i alla fall!



En liten uppdatering till kan jag väl bjuda på, skedde för flera veckor sedan
men är inte särskilt race-mässigt.
Stereon som suttit i bilen har varit lite väl "futuristisk" och dessutom
helt oläsbar för en gubbstrutt som jag. Blev en lite mer 80-talsmässig
variant (även om den har diverse moderniteter som USB osv, är ju
standard nu för tiden).

Kanske kan hävda viktminskning, minst en halvering av stereo-vikt.

Från detta:

Till den här:

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1483

Namndispens
Namndispens

Den "nya" stereon ser ju Clean ut. Vad är det för sort?

_________________
Johan B
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
blixten skrev:
Den "nya" stereon ser ju Clean ut. Vad är det för sort?


Det är en OEM-stereo utan varumärke från CD Bilradio, modell CR-409.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Så kom till slut alla delar!

En styck fräsch pump.


BMW Motorsport termostat


Montering och fyllning av kylsystemet i ett motorrum som börjar
se välfyllt ut igen.




Äntligen! Idag fick den röde se dagsljus igen!



Går den bättre då? Jo, det gör den definitivt! thumbs up
Jätteskillnad? Nja...
Mer varvvillig och drar bättre i det högre registret, jämnare gång.
Återstår att se vid jämförelse med andra M3:or om jag har löst allt
eller om det finns mer att undersöka.

Kylningen - verkar hoppfullt! Efter lite inspirerad körning visade
tempmätaren detta:



Vid landsvägskörning i moderat tempo är det
undertemp, vilket känns helt förväntat.thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4046



Den är så snygg och välbyggd, en riktig favorit

Hatten av för ett grymt jobb, blir det Knutan nu eller?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Janne J skrev:
Den är så snygg och välbyggd, en riktig favorit

Hatten av för ett grymt jobb, blir det Knutan nu eller?


Tack Janne! Ja, planen är Knutan på måndag!
Blir lite provkörning i helgen som shakedown.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1483

Namndispens
Namndispens

Jag vill minnas att styrenheten är adaptiv och att det ibland kan ta ett litet tag innan den anpassat sig till nya förutsättningar och att bilen då går bättre efter ett tag.

_________________
Johan B
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
blixten skrev:
Jag vill minnas att styrenheten är adaptiv och att det ibland kan ta ett litet tag innan den anpassat sig till nya förutsättningar och att bilen då går bättre efter ett tag.


Jag får hoppas på det!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Du ska inte göra någon ny mappning på den?

Kommer du till Kinnekulle på lördag med BMW CSM?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Tillbaka hemma igen efter en dag söderöver.

Inte hade man planerat att stå på detta vis en solig dag på Knutan.


Vad säger du Janne - det är någe jinx med slangar...


Nåväl det blev i alla fall några varv innan Murphy slog till och beslöt sig
för att vattna Knutans mark. Visserligen var det torrt idag, men det kändes
som det kunde kvittat.
Fick i alla fall ihop den igen provisoriskt lagom till att det var dags att runda av. Höll hela vägen hem, men testade inte med någon hårdare last.
Var mest intresserad av att komma hem utan fler stopp...
Får kolla upp lite mer om något tagit stryk eller ej.

Spisen gick bättre idag i alla fall, v-max i slutet på rakan låg i närheten av
andra Påssar och M3-or. Sen är det en annan femma om den går optimalt
eller ej.
Värmeutveckling är fortfarande ett problem som inte är löst, tyvärr, och
var garanterat bidragande till att värmeslangen brast. Idag var det ju
rejält varmt i den gassande solen också vilket väl gjorde sitt.
Ett antal varv med lite attack, sedan krävdes nedkylningsvarv.

Ett viktigt tillägg måste jag göra nu dagen efter när hjärnan inte är fullt
lika mossig:


Förutom mitt strul var det en riktigt trevlig dag med umgänge och
mycket "gött tjöt" med såväl rejsianer som andra goa gubbar!
Stort tack för alla erbjudanden om hjälp för att lösa hemfärd om reparation
inte hade löst sig - som jag ju inte behövde utnyttja som tur var.

En liten skakig filmsnutt med kasst ljud blev det i alla fall före dagen ägnades åt mek.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 55, 56, 57   >>
705 besök senaste veckan (217344 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande