Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 56, 57, 58 >> 28 besök idag (218406 totalt) |
Har efter en del strul kommit en bit vidare.
Byta Vanosfjädrar på S50 är ett rätt mycket större jobb än på efterföljaren S54 och kräver att avgaskammen demonteras. Använt Beisans guide men har också haft stor nytta av Gary Porters guider (porterbility.co.uk). Stort tack också till AL! Eftersom jag saknar kam-demonteringsverktyg gjordes demontering väldigt försiktigt med 1/4-varv i taget på muttrar till överfallen. Lämnade för sinnesrons skull också kammen till Lars på EB för kontroll att den inte kastar. Återmontering gjodes med nya S62 shims och fjädrar på plats lika försiktigt som demonteringen. För att få chans till rätt inställning av kamvinklar och samtidigt komma åt montering av kamdrevs-bultarna behöver kamdrevets position i förhållande till kamkedjan ofelbart korrigeras efter montering. Pilligt och frustrerande jobb... Därefter injustering av vanosdreven för maximal justeringsväg. Märkte upp kuggarna för att underlätta när vanosen återmonterades: Kamvinkeljustering: Något som inte tydligt framgår av guiderna är ett bra tips vid kamvinkel- justeringen: Efter att kammarna justerats in enligt guide och första paret kamdrevsbultar har dragits åt roteras motorn på veven för att ge åtkomst till nästa par bulthål. Drag inte åt dessa bultar ännu, inte heller nästa par. Fortsätt rotera till ÖD. Lås veven, lossa på drevbultarna som drogs fast i första vändan och justera till rätt vinklar med verktygets hjälp, momentdrag bultarna igen. Slutdrag övriga bultar som får roteras fram som tidigare. På detta sätt vet man att kamkedjan har rätt uppspänning när vinklarna ställs. Solenoiden som jag tidigare lyckades få att släppa hade satt sig återigen, så den byttes mot en från reservdelshyllan, alla solenoider fick bytt till fräscha filterringar: Slutmontering vanos och vanosbrygga: Efter detta var det godnatt, fortsättning följer! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Tack för hejaropen! De kan behövas allt emellanåt!
Har haft ett par arbetsveckor med långa dagar och helgjobb. Inte jämnt man känner sig som den skarpaste kniven i lådan när man ställer sig i verkstaden. Alexander - jag hör av mig i helgen, skulle tro att jag kan svänga förbi i början av nästa vecka om det passar. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Måste bara stämma in i hyllningskören för detta bygge.
Så jäkla rätt _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Ingen panik för min del /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||
Tack Niklas! Dags för en liten uppdatering igen då. Locket på! Inkoppling av vanos och sensorer, dit med täck-kåpan. På med aggregat igen och inkoppling av oljekyl. Blir ett olje- och filterbyte nu också. Sedan tog det stopp, konstaterade idag att vattenpumpen nog har gjort sitt. Med tanke på att kylning är en av de prioriterade punkterna har jag inte tänkt att chansa på att skruva ihop allt med en glappande pump. Ingen uppstart denna helg alltså. Rivning istället och blixtbeställning av ny. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Nu har jag läst igenom din biltråd och kan bara säga att det är ett superfint bygge!
Toppnivå på alla grejer du gjort med bilen, det syns att du skruvat en del genom åren. Min bil ser ju ut som rena folkracebygget i jämförelse... Måste passa på att fråga vilken modell av Smart bromsservo du kör med? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Tack Anders! Vet inte om jag har någon extrem byggnivå precis, men det får duga för mig i alla fall! Jag plockade mitt servo från en ForTwo, de hade detta utförande mellan 99 - 07. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Idag yxar jag till lite mer luftstyrning i fronten.
Bakom förarsidans strålkastare sitter luftboxen, det är som tidigare berörts precis-passning för att den skall få plats och original täckkåpa föll på offeraltaret. Nu blir det en alu-variant anpassad efter luftboxen. 100% tätt är omöjligt att uppnå pga hur luftboxen sticker in under frontbalken, men det bör hjälpa upp att höja lufttrycket här något i alla fall. Blir nog att jag dipar plåten när den är klar, så matchar den hyggligt med orginalkåpan på högersidan. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Plåten klar. Så här får det bli i fronten nu, målet är att få ihop
bilen före Knutan på måndag om pumpen kommer hem som den skall. Hoppet lever i alla fall! En liten uppdatering till kan jag väl bjuda på, skedde för flera veckor sedan men är inte särskilt race-mässigt. Stereon som suttit i bilen har varit lite väl "futuristisk" och dessutom helt oläsbar för en gubbstrutt som jag. Blev en lite mer 80-talsmässig variant (även om den har diverse moderniteter som USB osv, är ju standard nu för tiden). Kanske kan hävda viktminskning, minst en halvering av stereo-vikt. Från detta: Till den här: _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Så kom till slut alla delar!
En styck fräsch pump. BMW Motorsport termostat Montering och fyllning av kylsystemet i ett motorrum som börjar se välfyllt ut igen. Äntligen! Idag fick den röde se dagsljus igen! Går den bättre då? Jo, det gör den definitivt! Jätteskillnad? Nja... Mer varvvillig och drar bättre i det högre registret, jämnare gång. Återstår att se vid jämförelse med andra M3:or om jag har löst allt eller om det finns mer att undersöka. Kylningen - verkar hoppfullt! Efter lite inspirerad körning visade tempmätaren detta: Vid landsvägskörning i moderat tempo är det undertemp, vilket känns helt förväntat. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Tack Janne! Ja, planen är Knutan på måndag! Blir lite provkörning i helgen som shakedown. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Jag får hoppas på det! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Tillbaka hemma igen efter en dag söderöver.
Inte hade man planerat att stå på detta vis en solig dag på Knutan. Vad säger du Janne - det är någe jinx med slangar... Nåväl det blev i alla fall några varv innan Murphy slog till och beslöt sig för att vattna Knutans mark. Visserligen var det torrt idag, men det kändes som det kunde kvittat. Fick i alla fall ihop den igen provisoriskt lagom till att det var dags att runda av. Höll hela vägen hem, men testade inte med någon hårdare last. Var mest intresserad av att komma hem utan fler stopp... Får kolla upp lite mer om något tagit stryk eller ej. Spisen gick bättre idag i alla fall, v-max i slutet på rakan låg i närheten av andra Påssar och M3-or. Sen är det en annan femma om den går optimalt eller ej. Värmeutveckling är fortfarande ett problem som inte är löst, tyvärr, och var garanterat bidragande till att värmeslangen brast. Idag var det ju rejält varmt i den gassande solen också vilket väl gjorde sitt. Ett antal varv med lite attack, sedan krävdes nedkylningsvarv. Ett viktigt tillägg måste jag göra nu dagen efter när hjärnan inte är fullt lika mossig: Förutom mitt strul var det en riktigt trevlig dag med umgänge och mycket "gött tjöt" med såväl rejsianer som andra goa gubbar! Stort tack för alla erbjudanden om hjälp för att lösa hemfärd om reparation inte hade löst sig - som jag ju inte behövde utnyttja som tur var. En liten skakig filmsnutt med kasst ljud blev det i alla fall före dagen ägnades åt mek. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 56, 57, 58 >> 28 besök idag (218406 totalt) |