Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3, 4 ... 55, 56, 57   >>
708 besök senaste veckan (217347 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Tackar!

Jo, det lutar åt ny tank, helt klart. Har kollat runt lite, dock har jag inte lyckats hitta en ny tank för de
pengarna, det hade varit taget alla dar i veckan! Var köpte du den?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Vilken drömbil det här kommer blir! thumbs up

_________________
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Christian Jansson skrev:
Tackar!

Jo, det lutar åt ny tank, helt klart. Har kollat runt lite, dock har jag inte lyckats hitta en ny tank för de
pengarna, det hade varit taget alla dar i veckan! Var köpte du den?
Ska höra med gubben jag handlar av, är ju ett tag sen jag köpte återkommer!

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Måste bara skriva att det är kul när man får uppmuntran - tack för det!

Idag blev det lite mer målning, sedan tog jag tag i att fixa till
krängarfästen. Blev väl helt okej tycker jag, lite färg på dem så får de duga.



_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Lite färg på.fästen, fick bli zinnober-röda.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Mer "lackverkstad". Eftersom jag fick laga upp bitar av bakstammen så fick det bli lite färg även här.






_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Valsade skärmkanter, som gjorts före jag tog över bilen, är nog bra, men lack o plåt gillar inte behandlingen. Fick bli en skvätt färg på båda sidor efter renslipning.
Även fått på färg i skuffen som inte var så fager efter all svetsning.



_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering igen.



Påbörjat montering så smått, ny tank är beställd och skall väl dyka upp om någon vecka hoppas jag.
Lite blandat nytt o uppfräschat åker upp.


Tankrörets avluftning hade rost som käkat sig igenom.
Fick bli en amatörmässig tenning över det lilla hålet när all rost var borta. Armatur mm uppe på bilen.


Täckplåten fick karosserikitt som tätning o skydd mot grus-sprut.
Vill försöka undvika att vatten mm tar sig in o hamnar ovanpå nya tanken.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Krängare kommit upp. Har valt att gå på en std M-sport 14,5 mm krängare i dagsläget.
Framförallt för att den fanns tillgänglig, men tror inte att det blir en nackdel med lite
mindre styv k-hämmare bak heller.



Några nya bromsrör behövdes.



Ett paket damp ned innan helgen...



Efter påbättring av lagringsskyddslacken så påbörjades montering. Mellanröret som sitter på lilla tanken
följer inte med med nya tanken. Det gamla ville inte alls separeras från gamla tanken.
Efter mycket svordomar o tålamod lyckades jag klara det tillräckligt helt för att kunna återanvända det.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Med lite övertalning gick tanken upp. Nya tanken hade lite annorlunda form än originalet på ovansidan
vilket gjorde att det blev ordentligt trångt om plats.



Pumpen fick lite uppfräschning när den flyttades över.



Efter tanken kommit upp var det dags att börja montering av nya bakvagnen.



Hade en föraning om att justerbultar för toe skulle vara djävliga att få dit. Det stämde.







_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Bakre bromsok ihopsatta efter renoveringen.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Nu börjar det likna något, närmar sig snart att bilen tillfälligt är tillbaka på egna hjul.




Fick med lite "special"-bult i 10.9 till ok-adaptrarna. Det var bra, för det är trångt.




Det är inte många mm till godo mellan ok, sköld och skiva. Gick inte att placera
oket längre ut med bibehållen broms-sköld, men jag tror detta skall funka.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Stötdämparna kom på idag, Z3 förstärkningar på tornen.




Som framgår av bilden ovan provmonterade jag mina 9" Alpina-fälgar också. Med 10 mm spacer
blev det rätt OK. Går precis fritt mot skärmkanter, men 9" fälg i standard hjulhus måste ju nästan bli en
kompromiss åt något håll. Har tänkt att ha 235/40-17
på dem, så blir väl lite åt "tyskstuk"-hållet kan man förmoda, men inte så extremt som
de är nu. Fälgarna skall renoveras så jag har inte brytt mig om däckfrågan ännu, sitter 205 vinterdäck på...
Ride-height är fel, rakt ned från lyften ville den inte sätta sig riktigt. Inåt är det centimetern till godo.




_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
När jag köpte bilen fick jag även med K-Sport fjädrar med justerbara fästen som enligt uppgift suttit
på bilen tidigare.
Jag tycker dock att de har väldigt dålig passning på bilen, frågan är om något fattas?
Änden på fjädern som skall sitta mot sätet på karossen har för stor diameter.





Det skiljer någon cm jämfört med de 44 mm som är på karossens gummianlägg.
Någon som vet?
Funderar på att svarva till egna Delrin-bussningar med bättre mått som får ersätta karossgummit.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
1800
Kiruna
Här sen Okt 2006
Inlägg: 58



Har tyvärr inget svar på din fråga men har lite funderingar angående konvertering till 5-bult.

Ser att du har använt z4-nav som breddar 2,5 mm mer än e30 original per sida. Enligt realoem så sitter dessa nav även på e90/e91 LCi.
Tidiga e90 verkar ha ett annat nav som är lägre (breddar mindre) om man jämför bilder på Google.

Enligt dessa källor så tyder det på att det är fallet (dock inte särskilt säkra källor):
Z4/e90 LCi
http://m.onlinecarparts.co.uk/swag-7312252.html
Thickness: 87 mm

Tidiga e90 bl.a.
http://m.onlinecarparts.co.uk/swag-2131366.html
Thickness: 79 mm

Kikade du på dessa nav när du höll på att forska i detta?
Om man kollar på realoem så verkar bilarna med det gamla och nya navet ha samma drivaxlar. Vilket borde betyda att det gamla navet (tidiga e90) även passar på en e30 bakvagn med stora lagret?
Är det någon vinst att använda detta nav eller finns det risk för att allt hamnar för långt in?

De tidiga e90 naven kanske breddar upp till 8 mm mindre än Z4 naven om man utgår från att det är endast måttet från navplanet till lagerytan som är mindre. Det betyder 5,5 mm mindre än e30 original.

_________________
Andreas
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Nja, jag djuplodade aldrig i det navet. Jag ville ju uppnå möjlighet till montering av mina 9" fälgar
utan att få problem med skärmkanterna samt få maximal täckning av handbromsmekanismen OCH
en större, ventilerad, skiva.
Med E46-skivorna och Z4-nav fick jag alltihop, bolt-on.

Eftersom mina fälgar kommer från E36 så har de ju ett högt ET, så jag behöver spacer också, även om
jag själv styr med hur mycket.

Det kan vara så att gamla E90 navet kommer för långt in för att man skall kunna hitta
en lämplig skiva, men tyvärr har jag inte facit.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
1800
Kiruna
Här sen Okt 2006
Inlägg: 58



Kan vara att det hamnar för långt in med det tidiga e90 navet.
Hur ser det ut på din bakvagn, finns det möjlighet att flytta skivan 8 mm inåt?

_________________
Andreas
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
Nej, mina E46-skivor har 1-2 mm kvar in till skölden, inte mer. E90-nav hade aldrig gått.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
1800
Kiruna
Här sen Okt 2006
Inlägg: 58



Ok, då blir det nog Z4-nav för mig med.

_________________
Andreas
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1669


Trådstartare
thumbs up Tror du blir nöjd om du inte har väldigt udda fälgar.

Har sett att tyskar sätter 10" E32-fälgar med ET22 på denna kombon, men då hamnar
fälgen utanför skärmkant, så det är väl inte att rekommendera.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3, 4 ... 55, 56, 57   >>
708 besök senaste veckan (217347 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande