Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 56, 57, 58 >> 28 besök idag (218406 totalt) |
Den rör sig mer än du tror! Om du råkar växla fel, tvärnita från acceleration eller motorbromsar rejält så kommer det säkert vara flera cm rörelse. Någon annan här kan säkert svara på vad som är et bra säkerhetsmarginal. Jag har cm 4cm på Datsunen, med extra hårda motorkuddar _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Säkerligen helt korrekt och jag är ju fundersam kring detta. Det enda säkra är väl att montera en kamera under huven för att se vad som händer. Med standardkuddar och gamla kylet hade jag frigång på 4 cm och det var aldrig någon kontakt då i alla fall. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Då borde det vara lugnt nu.
Det sega är ju ifall man snurrar eller något på banan och grepp läget förändras drastiskt så motorn rör på sig mer än vid bara hård bankörning. Så lite marginal är bra att ha. Hur mycket det nu är kan jag inte svara på _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Ikväll blev det meck med ny luftbox.
Saknar egentliga plåtslagningsverktyg, så det blev som vanligt, börja i ena änden, bonnmecka, håll tummarna och se vart det tar vägen. Lite mer aluplåt behövs om det skall bli en box... Alla plåtar färdigyxade, dags för provmontering. Biltemas kantlist är inte så dum för ofalsade kanter: Verkade lovande, testade med lmm och luftfilter också, funkade: Succé - oceaner med plats! Slutresultatet, plåten skall bli svart innan jag är klar för att dölja det värsta grovsmidet och smälta in lite bättre med bilen i övrigt. Går ju inte att få en sådan här lösning att se original ut ifs. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Mycket snyggt med luftboxen
Tar du bara in luften via framlamporna eller kommer du att göra något mer hål? Jag kommer att göra en liknande lösning men tänker försöka använda ett panelfilter och ta luften från innerskärmen. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Det har du rätt i, jag har en naturlig yta som som skulle passa bra att använda som luftintag men som du säger så är den luften antagligen full av partiklar som hjulen drar upp. Tack för input _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Tack för glada tillrop, de värmer alltid!
De som vill få in mycket luft i E30 plockar bort ljusinsatser. Det är inget alternativ. I övrigt så är mina val väldigt begränsade, landat i att jag tagit upp lite extra i grillen där det annars är täckt och får nöja mig med det. Original tar E30 in luften via ett 80 mm hål bakom en tillstängd grill förutom ljusinsatsöppningarna. Ingenjörerna i München tyckte väl att BMW:s motorer är lufteffektiva....
Aj! Den frågan var jag rädd för! Har faktiskt nyligen införskaffat en liten kantvik, men på en sådan här konstruktion med vinklar och vrår så är det inte på så många ställen den kan användas. Det mesta är gjort med hjälp av plattjärn, skruvstäd, gummiklubba, nävar och knän... Därför får man inte titta för noga. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Har inget att tillföra men vill bara säga att denna bilen är så helrätt.
Ganska precis vad jag skulle vilja göra åt mig själv men...så många fordon, så lite tid. _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||
Motorrummets utformning klar för denna gång!
Blev uppstart idag också för att fylla kylsystemet. Första intryck: - Motorupphängningen är rejält mycket styvare än standardkuddar. Motorn rör sig inte synbart vid gaspådrag. - Ja, det vibrerar, framförallt på tomgång. Kan jag leva med det? - Tiden får utvisa... - Insugsljudet med konfilter är trevligt! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Tack Janne!
Nu till ett kommande projekt: Behöver lite hjälp med tips på en bra och prisvärd bilsadelmakare i Västsverige. Har en uppsättning med skinnklädda sportstolar från en M3 liggande, tyvärr i rejält slitet skick. Tänker mig att renovera dem med nytt skinn, stoppning osv för att få lite trevligare förarmiljö än nuvarande standardstolar under framtida kul-turer när man inte nödvändigtvis vill sitta i skalstol. Vet om några olika sadelmakare till namnet men har dålig koll på kompetens och prisnivåer, så alla tips emottages tacksamt! Har även sett folk som renoverat själva med tillskurna klädsel-set, men det verkar mest vara marknad för i USA...? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Hade du varit här uppe hade jag rekommenderat en närstående, hon beräknar mellan tummen och pekfingret ca 6000:- per stol inkl material. Troligen billigare då det går nog åt mindre skinn, arbete ca 3500:-. Priset på skinn har tydligen stuckit iväg väldigt mycket senaste året, sen vilken kvalité du väljer påverkar också priset mycket. _________________ Abdol Oskowi. BMW Club Schweden. |
||||||
Vad innebär rejält slitet skick? Är stoppning kollapsad eller skinnet trasigt så är det inget stt snacka om, men läder är fantastiskt på att gå att rädda med riktig renovering. Det kan se ut som gamla skavda disktrasor och till och med ha tappat färgen helt och ändå gå att få tillbaka i nyskick. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
Bra med input, tackar! Kör på, gärna mer!
Johan - passagerarstolen är nog möjlig att få fason på med ny infärgning mm. Förarstolen - nej där får jag nog anse mig besegrad. Större hål/revor i skinn och dålig/vittrad stoppning på samma punkter. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Jag har hört gott om Sörlings i Skene: https://sorlings.se/
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
miccemyra på Instagram om han ännu håller på. _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 56, 57, 58 >> 28 besök idag (218406 totalt) |