Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 56, 57, 58 >> 40 besök senaste veckan (218377 totalt) |
Tack för tipset!
Tack, verkar som han är igång men tyvärr lite fel geografiskt för mig. Håller till i Hultsfred. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Bra luftfilter burk!
Jag tror flödet räcker, utan att du tar upp några hål. På min bil la jag en termometer vid luftfiltret när jag körde, för att kolla att det är "Färsk" luft. 20°C Grader inne i burken, och 50°C i motorutrymmet, en helt vanlig dag. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||||||
Tack Daniel! Det har blivit lite schweizerost i grillen, men mer gör jag inte. Det finns flera hål in till luftboxen undertill också. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Apropå sadelmakare, inte i västsverige iofs men i Blekinge. Finns många bra därute, men Björns Bilinredning i Kallinge (Ronneby) är otroligt bra sadelmakare (egen erfarenhet)!
Passar på och ge massor med för din E30 och helrätta mod. taktik när man inte går för original! Den ser ju original ut... _________________ Sonny Långström 325i -89 635 CSi -86 |
||||||||||
Tack! Bevarandevärdet i en helt standard 316i är inte jättehögt, så jag skäms inte särskilt mycket för att det är något annat innanför skalet. Tack för tipset om sadelmakeri, skall förhoppningsvis få napp på en duktig hantverkare i slutändan! Idag anmälde jag mig till hela SVKG:s sprintcup... Vad har jag gett mig in på egentligen... Förutom skräckblandad förtjusning har jag fått en ursäkt att inte fortsätta med samma uppsättning däck för landsvägsbruk som för "lekbruk". Dags att ta tag i mina Alpina-fälgar som legat till sig några år. Tanken är att fälgarna skall helrenoveras med uppriktning och upplagning av sönderskavda kanter mm. Får bli landsvägstjänst för dessa fälgar efter det. Började med en dykning i skrotbingen för att plocka ihop lite blandade rester från gamla synder. Blev till slut den här kontraptionen, något vass för ögonen men skall nog kunna göra sitt jobb: _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Ett tips på fälgrikten är att göra kanter på ytan där domkraften står så att det går att pressa i olika vinklar mot fälgen, sen gissar jag att du tänkt göra olika verktyg som pressas mot fälgen i diverse olika former.
_________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||
Rallyverkstad, jajamensan!
Stämmer bra, kommer att ha lite steg och några enklare matriser har jag tänkt, pelardomkraftens topp är väl inte helt idealisk som den är. Fälgarna har inga jätteslag men några tillplattningar finns och ytterkanterna ser inte roliga ut, ägaren till den B6 som fälgarna kommer ifrån hade inte vett att uppskatta vad han hade. Blir en läroprocess att rikta och laga aluminiumfälgar. Viktigt att ha koll på temp så att man inte lyckas smälta något, får bli frekvent användning av IR-termometer tills man arbetat upp lite känsla. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Men skyll inte på mig ifall du pressar för mycket så det spricker... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||
Kan bidra lite med mina minnen. IR-Termometer fungerar inte alls på naken Aluminium, den visar sällan över 30°C Svart värmetålig färg, funkar för att ge mätpunkter, om du ändå ska blästra och lacka sedan. Jag riktade polerade split banor, och fick tipset att dra med en trästicka mot aluminiumet. När det är så varmt att trästickan blir brun / svart och kolar så är man nära. Jag upptäckte dock att där jag ritat med en Tuschpenna, så försvann linjerna, precis strax innan jag vart uppe i temp. Vilket även denna videon bekräftade häromveckan Titta från 6 min in. https://www.youtube.com/watch?v=-2zH Öva på något billigt först _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||||||
Lär vara överdrivet försiktig om jag känner mig själv rätt...
Är du säker på den tempen? Har tidigare läst mig till rekommendationer på 100-200 grader. I videon så tappar aluplåten han arbetar med sin härdning vid drygt 400 grader och blir mjuk = samtidigt som spritpennans färg gasar. Visst vill jag mjuka upp tillräckligt så att jag kan rikta, men jag vill ju ha kvar stabiliteten så långt möjligt. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
IR-termometer behöver väl ställas in med strålnings..koefficient/kvot/mollijox.
Polerad metall är typ 0.05-0,1 har jag för mig, kan du ställa in termometern kan du läsa av.. (kolla också upp vad det faktiskt är för värde som gäller, aluminium är i alla fall sjukt lågt) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||||
Stämmer, min IR-termometer (Bosch) har olika driftläge beroende på material man mäter på. Olika reflektionsegenskaper som skall kompenseras för. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Det här forumet - och framförallt folket som finns här - är helt otroligt!!! Jag vill framföra min ödmjuka tacksamhet och uppskattning! Att hjälpa varann i stort som smått är snart något som är rödlistat bland andra utrotningshotade företeelser i världen! Satt just och funderade på att kolla med skroten om några skeva fälgar att göra fel på när jag såg ditt inlägg Janne. Ja tack! Kommer garanterat att göra något fel o då är det guld värt att göra det på fälg som redan är "körd". Jag kan höra av mig framöver, är ju i dina trakter allt som oftast. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Det vart mest ämnat som en "varning" när jag såg att du hade IR termometer. Men du hade ju koll på materialens olika emissivitet. Jag riktade trycksvarvade lösa fälgbanor. Mina bulor vart korta och skarpa, så jag använde rätt hög temp på ett litet område. Bra med övnings fälgar _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||||||
Alla tips uppskattas! Vill lära mig så mycket jag kan - ökar
ju chansen att lyckas. Påbörjat uppmätning av fälgarna för att få lite mer konkreta värden och status att utgå ifrån. Har också plockat fram stolarna från gömmorna för att börja gå igenom mekaniken i dem inför renoveringen. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Nu jobbas det parallellt på flera håll samtidigt, det brukar ju aldrig vara optimalt.
Stolarna är inbokade hos sadelmakare, rev isär dem ikväll för att kolla igenom status och förbereda inför iväglämning. Skenorna är inget vidare, det blir byte av dem. Kommer också att behöva komplettera upp med lite kåpor, clips mm. Bra att man hamstrat genom åren. Justeringsmekaniken hade beckat ihop i samtliga mekanismer men lite rundsmörjning gjorde susen. Gasfjädrarna är som förväntat svaga. Blir sannolikt utbyte till friskare. Isärmonterat och redo för sadelmakaren. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 56, 57, 58 >> 40 besök senaste veckan (218377 totalt) |