Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 56, 57, 58 >> 106 besök senaste veckan (218001 totalt) |
Kul att se, men som sagt hårt på materialet.
Hoppas någon filmade från utsidan, det skulle vara intressant att se. Det låter som att bakvagnen studsar rätt mycket ibland. Men det är svårt att komma ifrån, speciellt om man vill ha en trevlig gatbil. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
Det mesta studsandet man hör är nog i och för sig från framvagnen när jag misslyckas med överstyrningen och det understyr å det grövsta, men jag vet att det finns film utifrån också - blir intressant att se. Jag ändrade ingenting på setupen inför gymkhanan, dvs bakdämparna på mjukaste läget. Det hjälper givetvis inte till i situationer när bakhjulen vill studsa. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
du är åter igen så välkommen! /C _________________ Carl Josefsson Mazda MX-5 2002 Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718 |
||||||
Sveriges framsida osv... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Fredrik Arvidsson tog mängder med bra bilder i söndags som han postat på SVKG:s Facebook-sida, tack Fredrik!
Jag fastnade också (återpublicerat med Fredriks godkännande). _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Gårdagen spenderades tillsammans med vännerna i SVKG på Gelleråsen, riktigt trevlig dag, mer om det i ett senare inlägg.
Johan Samson filmade på Gymkhanan och fick fångat lite av min framfart. Tack Johan! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Tack för kul sparring igår och snyggt kört!
Riktigt fränt att se din fina bil i sitt rätta element. Bilen ser ut att bete sig riktigt bra vad jag kunde se. Är du nöjd med balansen? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Tack själv, riktigt kul! Din bil går så jäkla fint och framförs med bravur!! Film inifrån min bil kommer! Jo, jag är faktiskt över förväntan nöjd med balansen i bilen, den uppför sig precis som jag vill och är väldigt snäll. För att vara hemmabygge så har jag ingen anledning att klaga! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Sommarträff på Gelleråsen, kan det vara något? Självklart!! SVKG hade bokat banan lagom
till mitten av sommaren och vädergudarna stöttade upp med kanonväder som tack! Bestämde mig denna gång för att åka upp dagen innan och övernatta tillsammans med Mats och Per Erik i en av stugorna vid banan. Jag valde denna gång att ta bilen på trailer istället för att köra upp, det brukar ju vara bästa sättet att få bilen att hålla ihop på banan! Min trailer har stått ett tag då den varit i behov av en översyn. Bl.a. totalrenovering av bromsar, byte av golv och däck utan torrsprickor stod på tapeten. Lugnt tänkte jag, gott om tid... Fick besiktningstid kl 08:00 avresedagen, perfekt! Murphy känner vi ju alla... Gick på semester denna vecka och avslutade med jour i jobbet sista arbetsveckan. Givetvis landade alla möjliga komockor i fläkten på jobbet och det blev ingen tid över att ägna åt trailer alls. Bara att se glad ut och bita ihop! Familjen fick hälsa på mig i verkstaden om de ville träffa mig under helgen medans bromssköldar svetsades, golv revs och nytt sattes dit.. På måndagen skulle däck skiftas men ett samtal med däckverkstaden gav negativa besked - "- Nej, det har inte dykt upp några däck här..." Nu började jag faktiskt känna mig lite stressad. Raskt beslut, besiktning fick göras med gamla torra däck, däckskifte därefter och sedan direkt lastning och avresa till Karlskoga. Kassaskåps-säker plan! Nåväl, besiktningen gick fint med blankt papper. Åkte direkt till däckverkstaden och ställde av släpet och åkte hem och förberedde lastning. Kl 13:00 hade däcken kommit och jag kunde hämta trailern och börja lasta. Kom iväg till Gelleråsen något försenad, men helt OK ändå med tanke på förutsättningarna. Resan upp bjöd inte på några negativa överraskningar, trevligt. Jag och Mats hade bestämt oss för att käka i Karlskoga på kvällen och det blev ett besök på Joan's för en god grilltallrik. Tillbaka på banan var det lagom dags för baninspektion tillsammans med resten av gänget som övernattade vid banan. Riktigt givande att gå banan och kolla curbs, spårval mm! Lite gött tjöt på kvällskvisten utanför stugorna avslutade dagen. Onsdagsmorgonen bjöd på strålande sol och vi avnjöt en stadig (nåja) frukost på förstukvisten. Ankomst dagen innan möjliggjorde ett lite strategiskt val av depåplats intill huvudläktaren som erbjöd skugga under åtminstone första halvan av dagen. Anmälde mig till mellangruppen denna gång i motsats till racegruppen sist på Kinnekulle. Upplevde att det var lite väl mycket tävlingsinställning bland flera deltagare för att passa med gatbil på bana då, med facit i hand så sväljer Gelleråsen så mycket bilar att det inte hade spelat någon roll vilken grupp av mellan eller race jag hade valt. Körningen under dagen bjöd på gott om fria varv och god stämning! Dragbilen, hustruns Forester, fick tjänstgöra som dagens räddningsbil och fick frottera sig med värstingarna i bandepån. Som tur var för alla inblandade behövde den bara tjänstgöra en gång och då pga ett mindre allvarligt motorproblem. Det var väldigt många år sedan jag körde på Gelleråsen sist, då i en Chrysler Neon av alla bilar... Lång tid och ombyggd bana gjorde att jag inte hade något att falla tillbaka på. Genomgående så fegade jag för mycket i inbromsningar och det kostar tid. Bilen skötte sig trots värmebölja felfritt, in emellan fick jag ta något avkylningsvarv när mätaren började vandra strax höger om mitten, men inget alarmerande. De doserade s-kombinationerna efter Trösen är riktigt trevliga! Jag och Johan, med Fredrik som bisittare, sparrade några varv - skitkul!!! Så här såg det ut inifrån min bil: Som Fredrik skrev i sin tråd så var han generös nog att erbjuda mig provkörning av sin Westfield. Härlig upplevelse att få testa på något helt väsensskilt ifrån E30:n! Utforskade inte tillnärmelsevis några gränser men bilen går ju underbart och har en påtaglig gokart-känsla med den korta och direkta styrningen. Stort tack för förtroendet Fredrik!!! Dagen i stort bjöd på kanonumgänge, mycket härlig körning och en hel del värme på alla kanter. Det gick åt mycket vatten! Förutsägelsen om trailer och hållbarhet på bil slog in, Inga kända problem i nuläget även om jag inte gjort någon närmre översyn ännu. Hemresan gick i kvällssolen men även stundvis i regn, vi har ett avlångt land! Stort tack till SVKG och alla deltagare för en kanonfin banträff!! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Har varit en intensiv, arbetsfylld semester
och har inte haft energi att engagera mig i vare sig bil eller forum... Nu drar det ju ihop sig till deltävling 4 i Sprintcupen, så dags att rycka upp sig! Drivaxlarna började sjunga på sista versen redan före Gelleråsen, fanns ett glapp på både höger och vänster sida. Bilen skötte sig fint i Karlskoga, men vill inte utmana ödet i onödan. Två nya drivaxlar av märke SKF togs hem, hög tid att få dem på plats. Av med de gamla. Gick smärtfritt, kanske inte så konstigt med tanke på att allt varit isär och fräschats upp tidigare. Nymontering var inte utan hinder dock. Vid närmare undersökning visar det sig att SKF tar sina axlar från Kina, hmmm. Förhoppningsvis så har de inte släppt kvalitetssäkringen helt till kineserna men några irriterande missar störde när drivaxlarna skulle på plats. Inre medbringare håller grövre tjocklek än originalet, men bultarna som följde med är inte långa nog för att ta full gänga i slutväxeln... Inre damask och dess fläns är också av större diameter än originalet vilket medför att nämnda bultar (insex) inte får plats. Lösningen fick bli återanvändning av de gamla originalbultarna med utvändig torx. Långa nog och med smuttare skalle. En klammer med låset precis vid bulthålet kunde dock inte ens torx-bultar rå på. Den klammern fick offras och ersättas med en ny. Så var nya axlarna på plats! Redo för Gäddered! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Så som det ser ut under din bil är det faktiskt på Fyfabian också, fast precis tvärt om. Tänk att slippa att elda med gasolbrännare och kyla med WD40 så fort man ska dra loss en skruv.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Faktum är att jag inte behövde slita livet ur kroppen när jag renoverade och ryckte ned allt. Fanns ju en del rost men de flesta bultförband släppte utan protester. Känns som att inte allt utvecklas till det bättre. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Gårdagen spenderades även av mig på Gäddered Motorstadion för deltävling 4 i SVKG:s Sprintcup.
Dagen började ju med blöta och det i kombination med R-däck gjorde att avsaknad av grepp fanns i riklig tillgång! Det gick ömsom brett och ömsom understyrt. Bilarna i depån hade allihop en "alternativ" färg efter körningen och min bil var inget undantag. Bilen skötte sig dock felfritt och efterhand så visade sig solen och det torkade upp. Chauffören skötte sig inte lika bra, en hel del missar och överkörning fick jag bjuda på! Dagens grövsta "bromsa på sig" hamnade på mitt konto! Självklart medförde det att tiderna inte blev något att skryta med, men jag hade lika kul för det! Några låga 46-tider blev facit. Bred kurvtagning i backen upp mot krönet! Jättetack till Anders Johansson för bilderna!! Det blev mycket körning igår, riktigt kul!! Tack vare dubbel tidtagning löpte det på smidigt trots att vi ändå blev ett gäng bilar. Mycket trevligt umgänge som vanligt, en stor eloge till alla i klubben för den positiva och uppmuntrande stämningen!!! Det blev inget filmat för min del igår, men ryktet säger att någon av mina rundor fastnat på drönar-kamera, vi får väl se... Återigen stort tack till arrangörsgänget i SVKG för en kanonfin eftermiddag!! Nu laddar vi för Knutan på måndag! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 56, 57, 58 >> 106 besök senaste veckan (218001 totalt) |