Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 56, 57, 58 >> 95 besök senaste veckan (218337 totalt) |
Idag damp det ner två paket...
Har ju diskuterats en del kring kryss här på sistone. Inte heller E30 är befriad från flexningar i chassit och det finns många rapporter om bra utfall på att staga upp ramben och framvagn. Hittills har jag ju kört helt utan några stag, men med min tunga klump i fram så tänkte jag att det nog kan vara värt ett försök. Passar på att också staga fjäderbenen när jag ändå håller på. Får se om jag hinner få till något av detta före söndag, är redan en fullspäckad helg med andra bestyr... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Der där ser fint ut!
Den övre, sitter den mellan inre främre länkarmsfästet och bakåt? Jag skulle oxå behöva snida till nått sånt. Undrar om det gör skillnad på känsla och beteende eller sekunder mellan konorna? :-) _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||||||
Tack Janne! Jag hoppas på att det åtminstone kan ge en kännbar skillnad i bilen - och åt positivt håll.
Förhoppningsvis kan jag svara på den frågan imorgon! Som vanligt är det gott om plats i motorrummet. Nu hoppas jag på uppehållsväder imorgon! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
SVKG Sprintfinal på Vårgårda flygfält blev första provkörningen av de senaste uppdateringarna.
Skall försöka mig på att sammanfatta intrycken från dagen - finalen hölls över en heldag, så det blev mycket körning tack vare bra flyt i arrangemanget! Kanonjobb från våra flinka arrangörer i racing-sektionen! Stort tack till er alla!!! Vädergudarna höll vad de lovat denna söndag och vi var befriade från regn hela dagen, skönt! Kallt väder på förmiddagen gjorde att det inte var självklart att få temp i däck och greppet blev lite därefter. Kring lunchtid så bröt i alla fall solen igenom och värmde upp både asfalt och deltagare! Härlig stämning som vanligt - väldig humörhöjare att träffa alla och riktigt kul att vi alla gläds åt varandras förbättringar och stöttar i motgångar! Bred variation på bilparken även denna sprint och - kors i taket - jag var inte enda E30 på banan! Kul att få sällskap i gammelbils-gänget! Tokfräsch bil! Härligt också att Anders fick sällskap av Gustav i klassen "resonabelt rask och förnuftig city-bil" Mina upplevelser av min egen körning denna dag då? - Jo, det tog sig efterhand, med lite se-och-lära... Finaldagen till ära hade konbanan förlängts rejält och en stor del av flygrakan togs i anspråk, kul! Känslan i bilen blev lite "tar konorna aldrig slut???", men efter några stint så hade man vant sig. Det bjöds frikostigt på fin körning av alla deltagare - imponerande att se! Ett ofrivilligt uppställ i närheten av startvagnen drabbade en av chaufförerna, men det är som tur är lätt att flytta en konbane-start så att säkerheten inte tummas på! Innan jag fick lite temp i däcken hade jag inte helt glasklar uppfattning om effekten av uppdateringar med X-brace och fjäderbensstag - kändes mest allmänt halkigt. Märkte också att jag instinktivt körde bilen "som vanligt" och först ville inte tiderna infinna sig, med en bästa notering på 74.50. Helt OK, men definitivt inte någon värstingtid. Sjuorna i gänget låg då kring 71 - 72 sekunder. Jag och Johan i hans underbara Aston hade lite duell om tiderna - så fort jag lyckades förbättra mig så satte Johan ytterligare vassare tid! Detta höll vi på med hela dagen ända fram tills konbanan skulle plockas in - imponerande körning Johan!! Även depåkompis Mats med sin lätta och snabba Kadett var vass och klockade konstant jämna och låga tider - snyggt kört!! Kände att jag behövde få lite input på körningen och lite referens på bilen så mot slutet av dagen bad jag Figgz köra några vändor med mig i högerstolen. Riktigt kul - och givande - tack Fredrik! Första vändan genom konorna kunde jag snabbt konstatera att jag fegat för mycket (föga förvånande). Klockan stannade på 71.69. Sjua-tempo i min gamla E30!!! "-Tror du att det finns mer att hämta?" frågade Fredrik. Svaret var givet med tanke på hur bilen uppfört sig mellan konorna: "-Prova!!" Bilen svarade riktigt bra vid Fredriks attack sista vändan och det kändes helt klart att det gick ännu fortare. Lååång bit på varvstopp 2:an innan sista vändningen... Klockan stannade på: 70.00 Jag får väl säga att jag är nöjd med hur jag fått till bilen. Jag har ju vetat hela tiden att begränsningen sitter bakom ratten, men kvällsmeket dagen före finalen var helt klart välinvesterad tid! Det var givande att få denna åktur och få lite spark i ar**et att sluta fega så förb... Tog ett sista dubbelstint mellan konorna och denna gång så lyckades jag åtminstone förbättra mig så jag inte behöver skämmas. 72.59 stannade klockan på som bästa tid. Har mer att utveckla i körningen, men det tar sig... Johan Samson som tänkt avsluta för dagen och då hade 73-tid som bäst ändrade sig raskt. Han gav sig ut för ett gäng stint mellan konorna och fick som bäst en 71.xx-tid. Härligt Johan!! Jag var mätt på körning och klockan började bli mycket med en annalkande flygplanslandning uppflaggad, så det blev inte mer körning för min del - du vann denna duell välförtjänt Johan! Som avslutning på dagen fick det bli ett litet gruppfoto på delar av BMW-maffian på flygfältet. .... Neeej, så bra väder hade vi inte... kunde inte låta bli att fixa till den mörkgrå himmeln så att den bättre stämde med sinnesstämningen efter dagen... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Det är imponerande vilken fart du får i en bil som du i mångt och mycket har byggt själv! Något måste vara rätt på interfacet mellan ratt och pedaler också.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||||
Shit, vad kul det var att fightas med dig. Som vanligt är det tokjämnt mellan oss!
Tack för gott sällskap och underhållande körning! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||
Tack Anders! Alla parametrar i interfacet är inte rätt ställda ännu, men jag har kontaktat supporten och de har lovat att kolla på den frågan ASAP. "Ring inte oss, vi ringer dig!" sa de...
Tack Peter, nästa år så...
Tack Micke! Nää, inget depp, vi är väl alla vana vid att Figgz piskar våra tider!
Tack Janne! Ovärderlig coachning på Knutan som möjliggjorde detta!!
Nja, nu var du för blygsam! En uppsättning R-däck på din bil och du kommer slå mig med oceaner av tid! Eller... det gjorde du ju redan igår! Hur skall detta sluta? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Tack detsamma! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Tack för lånet måste jag säga! Ditt leende när jag frågade om det fanns mer att hämta var rätt så obetalbart Kan inte säga att du verkade helt missnöjd med hur bilen gick redan vid första stinten. Som jag sa då, lite udda känsla att hoppa från Mustangen till din E30 och försöka köra snabbt direkt, fick ställa om hjärnan och körstilen rätt så fort. Imponerande bra bygge Christian! Att den kan gå så fort och vara så klippstabil och neutral är imponerande _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Tack Fredrik! Det var kanon att få referens från en erkänt snabb - och trevlig!! - chaufför och något att jämföra sin egen körning med! Sedan är det ju alltid värmande när någon har liknande upplevelse av bilen som en själv, så det inte bara är önsketänkande! Har ju trots allt lagt en del möda och tankearbete på hur chassit skulle byggas. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Har ofrivillig paus i bilkörande och mekande för närvarande. Några veckors avhållsamhet är påbjudet
av herr doktorn. I väntan på att näven skall repa sig så har det i alla fall dumpit ned lite paket inför kommande vinterpyssel. Passade på att utnyttja Apex säsongsutförsäljning tillsammans med Stian, så en fräsch uppsättning AR-1:or ligger och väntar. Framförallt framdäcken är i princip SLUT efter denna säsong. Skall bli spännande att utvärdera hur monteringen av x-brace och fjäderbensstag påverkar slitaget nästa år. Med tanke på hur mycket understyrning jag fick bort så hoppas jag givetvis på positiv sådan... Ingen uppgradering men väl en uppfräschning. Befintliga stötarna i fram har hängt med ett bra tag, de var beggade redan när fjäderbenen byggdes och även om det är Koni så har funktionen varit sisådär. Dags för en fräsch uppsättning. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Mumsigt! Skulle behöva ett set ny däck jag med, men väntar på utlåtande från martin med 130i.
Aj med handen! :-( hoppas den blir bra snart! Har du testat bilstein? Jag vet inte hur det ser ut mellan koni å bilstein i sättning på E30, men har monterat på volvisar och till samma model så är det totalt olika sättning. Standard sortiment tänker jag på. Är Konisarna ställbara? _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||||||
Bilstein är bra sk*t, ingen tvekan om det! Det är stor skillnad mellan Konis "standard"-dämpare (röda) och Bilsteins varianter, där Koni medvetet valt en mjukare sättning än Bilstein men med större kontroll än bilens orginal-alternativ. Röda skall inte jämföras med Bilstein eller något annat "fastare" inriktat alternativ, helt enkelt. Koni Sport (gula) däremot är väl i princip jämförbara i dämpnings-filosofi med Bilsteins lite värre varianter för väg/banbruk. Koni har ställbar rebound på plats i bilen, Bilstein är inte ställbara. Bilstein erbjuder sina dämpare i varianter shimsade för att tåla rally, det har Koni helt struntat i och istället bara prioriterat asfaltåka. Något som en och annan rallyåkare dyrt konstaterat... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Precis!! Konstaterade ju att jag fegat åt h***ete för mycket! Fast... då hade jag haft fyra sopslut däck istället. Nu tycker jag nog att du allt får hänga på med riskokaren till någon svensk bana nästa år - så får du väl visa mig hur mycket jag skall gasa! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 56, 57, 58 >> 95 besök senaste veckan (218337 totalt) |