Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 56, 57, 58   >>
128 besök senaste veckan (217988 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Tackar!


Valde att inskaffa en lite ovanligare variant av Transit huvudcylinder med fyra utgångar.
Den blir lättanpassad mot de befintliga bromsledningarna, får plugga en av bakre kretsens
utgångar bara. Pluggen i sig (M12 med koniskt säte) är dock inte helt lätt att få fram, fick
beställas. Den ingår i de saker jag väntar på för att få ihop allt.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Fortsatt med bromsarna och fått dit det mesta.

Pedalställ och servo är nu slutmonterat. Skaffade en separat
behållare till kopplingscylindern eftersom E34-behållaren dels saknar
extra utgång, dels fick placeras framför tornet.
Med en del övertalning passade E34 plastnipplar i Transitcylindern.
Gjorde några fästen för behållarna också.
Behöver förlänga kablaget till nivågivaren för bromsvätskan och
få hem slangar som tål bromsvätska mellan behållare och huvudcylinder.






_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
I veckan gjordes sfro byggbesiktning som i det stora hela gick rätt bra. Fick några mindre punkter.

- Komplettering med/av genomslagsgummin
- Nållager för fjädrarna fram ej kapslade
- Fel spec på hjälpfjädrar fram

Punkterna känns ju helt klart som överkomliga med lite ändringar och förhoppningsvis
lite hjälp från erfarenheten här.

Jag är tacksam för hjälp här:

- Förslag på lämplig hårdhet på hjälpfjädrar till coilovers fram?
- Någon som kan tipsa om leverantör av kapslade nållager? Alternativet är väl annars att köra utan nållager.

- - - - - - - - - - - - -
Editerat - slettet

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Fått hem slang så nu är bromsarna helt ihopsatta.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Christian Jansson skrev:
I veckan gjordes sfro byggbesiktning som i det stora hela gick rätt bra. Fick några mindre punkter och en större.

Mindre:
- Fel spec på hjälpfjädrar fram

Vad var anledningen att det klagades på hjälpfjädern?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
För mjuk, helt utfjädrat kan man med handkraft lätt rucka på fjädern från övre fästet.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Har du nån styrning mellan fjädern och hjälpfjädern?

Tittade lite bakåt i tråden.... så att det var styrningar.

Hjälpfjäderns uppgift är ju att när det fjädrar ut helt hålla fast fjädrarna men inte mer.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Jajamän, styrning finns. Anmärkningen gällde att det går för lätt att dra huvudfjädern nedåt så att den
tappar styrningen mot toppfästet genom att komprimera hjälpfjädern.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Tagit tag i den sista rostlagningen som jag hade kvar att göra. Bortprioriterat
inför SFRO 1. Nu är bilen i alla fall 99,5% rostfri!



_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Bilen har haft sinterlamell, känns onödigt när jag inte har några planer på att överladda.
Dessutom har lådan ett visst rassel, typiskt för diesellådan parat med ofjädrad lamell.

Tänker byta till en Sachs SRE organisk avfjädrad lamell istället.

Demonterade insuget och sänkte framvagnsbryggan för att komma åt att plocka ned lådan,
som vanligt är åtkomst och plats en bristvara i E30-karossen.




Lådan nere och avtvättad.



Befintliga sinterlamellen var parad med original tryckplatta och dubbelmassesvänghjul.




Yxade till ett verktyg för att fixera svänghjulet för demontering.




Dubbelmassesvänghjul vill jag inte behålla, blir M20-svänghjul
och 618-tryckplatta istället, blir förhoppningsvis lite förbättring av gasrespons.



Det var så långt jag hunnit hittills, nästa steg blir att bygga om fäste för kopplingsarm och
slavcylinder-pinnen.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Justerbart fäste för kopplingsarm och förlängd pinne klart.





Tomten kom tidigt och med två paket - ett med tryckplatta:



Det andra paketet var bilens första "bling". Trevligt med seriösa Ebay-säljare! thumbs up





Har alltid gillat M-technic II ratten, detta är den lilla. Omklädd med nytt läder och M-sömmar.
När jag ändå är igång och blingar så byts den befintliga, trasiga, växelspaksknoppen ut
mot denna:


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684



Har nog missat denna innan. Underbart bygge! Kämpa på!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
bilnicke

Här sen Jul 2008
Inlägg: 95



Snyggt med ratt och knopp!

Kommer du göra något åt stolarna?

Du ska inte lacka fram och bakstötfångaren röda också (den biten som är grå på dem idag)?

Mvh NK

_________________
Niklas Kallbom
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Tack för uppmuntringar, det behövs!

Stolarna skall bytas. Mest sannolikt blir det skalstolar, alternativ 2 är M-stolar i svart skinn
som finns liggande, men de är i såpass stort behov av renovering att det inte är troligt i
denna omgång.

Oavsett om jag väljer andra stolar för gata skall bilen hur som helst ha skalstolar och båge,
bilen skall användas till det den byggs för.
Baksätet åker alltså.

Stötfångarna är faktiskt svarta med viss solblekning, bilen är dock j-vligt dammig.
Jag kommer inte att satsa på lack av dem nu, finns tillräckligt att ta i innan jag är klar ändå.
Dessutom tillhör ju kromade lister och svarta stötfångare en sleeper... vi får se.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93



Allt du gör ser klockrent ut! Önskar jag kunde hålla samma tempo och finish! Den kommer bli snabb på banan.

Inte så mycket kvar för dig nu väl?

_________________
Richard Jönsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Målet är helt klart att få ut den till sommaren.

... men det finns allt en del att plocka med innan dess.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Fått lite producerat.

Svänghjul och koppling monterat med nya bultar, nytt pilotlager och uppfräschad mellanplåt.






Passade på att byta bussningar i växellänkaget, bytte även spaken till en friskare
variant. Gamla gummidamasken som var sprucken byttes också.



Därefter åkte lådan upp igen. F-n vad trångt det är!
Det fattades bultar när jag tog ner lådan, sannolikt pga detta, men jag kände inte för
att fortsätta så. Ett antal svordomar senare satt lådan med
komplett uppsättning bultar.





M20 startmotor till M20 svänghjul.



Låda och kardan uppe.




Nu är jag lite trött i ögat känner jag... Gonatt!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering igen.

Motorn har haft en tendens till undertemp, bytte därför ut termostaten.



Bytte även ut en del torrsprucken slang kring insug och vevhusventilation när insuget var nere.
Drog även om värmepaket-slangen som var klämd tidigare.




En av ventilkåpans bulthål hade ju gängpaj, beslöt att fixa till det och plockade därför
av ventilkåpan och drog i en insatsgänga. Tejpade ordentligt för att inte få spån ner bland kammarna.



Insug och ventilkåpa såg rätt trista ut med en hel del oxidering och färgsläpp.
Fixade till dem och lackade med 2-komp mattsvart och 2-komp matt klarlack för att skydda den råa aluminiumen.



Resultatet blev helt OK tycker jag.

Före:


Efter:




Nästa jobb blir avgassystem, började med att få upp värmeskyddsplåt.



En hög med rör som förhoppningsvis skall bli ett system i slutändan. Skall kompletteras med en
dämpare till så att jag har någon chans att hålla godkänd dB-nivå.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Jag har bara ett ord: Fräscht thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Detta blir jäkligt bra =)

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



Blir riktigt fint det här! Tror motor kontra chassi combon blir bra ihop.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 56, 57, 58   >>
128 besök senaste veckan (217988 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande