Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 56, 57, 58 >> 57 besök senaste veckan (218350 totalt) |
Tackar!
Jag kan intyga att chassi / motorkombon har "viss" nöjesfaktor.... Sången från en rak N/A BMW-sexa på fullt spett gör ju inte saken sämre för en gammal motornörd som jag. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Med ditt tempo går du säkert förbi mig på upploppet.
Kattarna är beggade BMW original från M3. De använder jag för att klara regbesiktning / SFRO - måste ha hela motorns avgasrening med i bytet. Övriga rör o dämpare är Simons rostfritt från närmsta bildelsbutik. Flänsrör mot grenrör är plockat från det system som satt på bilen när jag tog över den och är dock inte rostfritt. Det får gå ändå. Avgasbygget är påbörjat, har gjort ett X-rör av flänsröret till att börja med och hämtade ut en dubbelrörs-dämpare idag som är tänkt att bli mellandämpare. Inga bilder ännu. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Ok. Jag kör ju med s62b50, har du någon rekommendation vad man skulle kunna köra med för komplett avgassystem inkl. kattar som är lämpligt? Funderar på att SFRO besiktiga med lilla v8an M60b30 så den måste klara SFRO. Men kör nog helst med något liknande din uppsättning till S62an. Borde väl funka till min med?
_________________ Richard Jönsson |
||||||
Kanske inte helt lätt att hitta för överkomliga pengar, men optimalt för din motor är
säkert S62-kattar från skroten. Generellt så har BMW:s M-modeller kattar med bra flöde och de står sig ofta väl så bra jämfört med sk. Race-kattar. Inte helt säker på hur kattar från "std" M60/M54 osv är i detta avseende. Dimensionsmässigt har jag valt att bygga i 2 x 2". Det räcker gott för S50. Skulle spontant tro att det funkar även för dig även om du har mer volym i motorn - när man inte överladdar så ger alltför stora dimensioner bara negativa effekter. Min bil hade ett singel 2,5" när jag köpte den och den gick inte dåligt med det systemet heller. Nu blir ju sammanlagd area 4", så.... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Har du en x-pipe direkt efter grenrören, innan kattarna?
Original sitter den ca 100 cm efter grenrören slutar. Vad jag förstått är det ett viktigt mått för att få rätt avstämning. Har du annan information? _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Caterham 7 Superlight R400 -05 Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
_________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||||||
Placeringen av X-rör är högst ovetenskaplig. Främst är placeringen pga
plats, har tänkt att få plats en mellandämpare efter kattarna. Sedan valde jag ju att använda befintliga flänsrör och de var redan 2-1. Har dock sett andra som gjort likadant, bl a någon jänkare som använt Supersprints (tror jag) kat-delete race-system för M3 E30 i kombo med S50. Det systemet har X-rör på samma plats. Får väl hoppas att jag inte bygger en lösning som blir sämre än det som satt på. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Inga uppdateringar kring E30-n, men idag fick familjen tillökning i bilparken :
Dottern skall ta körkort och köpte idag en Compact. Blir ett eget projekt, Pga rörelsehinder behöver bilen förses med handreglerad gas o broms. Blir nya utmaningar kring konstruktionslösningar mm som får fnulas på. Gör jag så gärna för dottern och applåderar samtidigt valet av bil. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Det har varit lite struligt med att få till mek ett tag, men nu börjar det åtminstone likna något.
En 316 är inte gjord för dubbla pipor och det blev lite trångt för ena röret i passagen under tanken. Pressade ett veck så det gick fritt. Jag vill ju ha bilen lite "old school", så byggde slutdämparen med snedställda slutför. Fick göra en extra ihopdragning av rören eftersom de två dämparna gav ett för stort cc-mått i mitt tycke. Bakre delen helt klar, satte V-bandsklämmor i skarven. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
snyggt, har du nån gissning hur ljudet blir?? grovt, dovt el rejält på varv??
kommer gå ifrån dubbla pipor på min, testat det tidigare med mycket bättre ljud som rsultat så ska bli intressant å se skillnaden _________________ janne pettersson |
||||||
Nja, den som lever får se osv...
Hade dubbelt 2" efter kattarna på min gamla 325 med M20, dock med storleken större dämpare och ingen mellandämpare. Den bilen lät "gött", speciellt på lite varv. Min erfarenhet är att det blir dovare ljud ju grövre dimension man har, bl a därför jag gick på 2". Mellandämparen skall väl också göra någonting, första provstarten får ge facit. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Jag har prövat en hel del med xpipe Så kika tillbaka i min tråd. Om jag minns rätt så tappar du en del vrid med xpipen så långt fram. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
Blir helt nostalgisk när du pratar om M20 och motorljud!
Min gamla E30 med hemmasvetsad 8:a kantig rostfri dubbel 2,5" Burk på original avgas. Film: https://www.garaget.org/video/23889 Bild: https://www.garaget.org/?car=94498&image=1118599 M.v.h. /Stefan _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||||
Tack för det tipset! Ja, du provade ju en hel del varianter, inklusive min, ser jag! Det är evt genomförbart att göra en förbindelse mellan rören efter mina kattar och före mellandämparen, det skulle kanske hyggligt motsvara den optimala placeringen. Får förhandla med mig själv om jag orkar det nu bara.... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Det är inte varje gång man får beröm för avgasljud när man besöker SBP, men det fick jag med den bilen. Besiktningsmannen satt och myste när han skulle mäta avgasvärden med förhöjt varvtal. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Marcus - en fundering: Du hade ju problem med att ecu:n inte fick alla signaler den skulle ha,
går det att skatta något kring hur mycket det medverkade till att Köhlers förslag på placering av X-pipe (=min placering om jag läste rätt i din tråd) inte var bra? Tolkade jag din tråd rätt att "min" placering ändå var bättre än dina första test-placeringar resp ingen X-pipe alls? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Nåja - med eller utan input - förhandling med mig själv avslutad.
Får inte till flytt av x-pipe med vettigt resultat utan större ombyggnad, så det blir det inte nu. Går den p**s så får jag ta ett omtag. Utseendemässigt blev slutresultatet lite lagom gubbigt, kan ju passa bra då. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Snyggt! (från en annan "nästan" gubbe...) Har själv erfarenhet av att mellandämparen kan ta lite stryk om den sitter nära efter katen, fast kanske mest ett problem om man åker bana/tävlar (värmen från katalysatorn bränner sönder mellandämparen).
Det där känner jag igen! Hade på 90-talet en 323 E30 med 2,6l Motor Nord maskin, extraktorrör och välbyggt avgassystem - lät grymt fint! Ett av de roligaste minnena med den bilen är från Italien när jag efter att suttit i kö i en liten by i Toscana gav fullt förbi piazzan. Fick stående ovationer och italienare som gjorde vågen! BMW:s sexor låter generellt riktigt bra med lite öppnare avgas men det är nåt speciellt med M20... _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 56, 57, 58 >> 57 besök senaste veckan (218350 totalt) |