Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 56, 57, 58   >>
57 besök senaste veckan (218350 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Tackar!

Jag kan intyga att chassi / motorkombon har "viss" nöjesfaktor....

Sången från en rak N/A BMW-sexa på fullt spett gör ju inte saken sämre för en gammal motornörd
som jag.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93



👍🏾 Ser kanon ut! Ligger nog en månad efter dig fast inte riktigt samma finish🙂. Får man fråga vart du köpt dina mellandämpare och katalysatorer?

_________________
Richard Jönsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Med ditt tempo går du säkert förbi mig på upploppet.

Kattarna är beggade BMW original från M3. De använder jag för att klara
regbesiktning / SFRO - måste ha hela motorns avgasrening med i bytet.

Övriga rör o dämpare är Simons rostfritt från närmsta bildelsbutik. Flänsrör
mot grenrör är plockat från det system som satt på bilen när jag tog över den och
är dock inte rostfritt. Det får gå ändå.

Avgasbygget är påbörjat, har gjort ett X-rör av flänsröret till att börja med och hämtade
ut en dubbelrörs-dämpare idag som är tänkt att bli mellandämpare.
Inga bilder ännu.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93



Ok. Jag kör ju med s62b50, har du någon rekommendation vad man skulle kunna köra med för komplett avgassystem inkl. kattar som är lämpligt? Funderar på att SFRO besiktiga med lilla v8an M60b30 så den måste klara SFRO. Men kör nog helst med något liknande din uppsättning till S62an. Borde väl funka till min med?

_________________
Richard Jönsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Kanske inte helt lätt att hitta för överkomliga pengar, men optimalt för din motor är
säkert S62-kattar från skroten.

Generellt så har BMW:s M-modeller kattar med bra flöde och de står sig ofta väl så
bra jämfört med sk. Race-kattar.

Inte helt säker på hur kattar från "std" M60/M54 osv är i detta avseende.

Dimensionsmässigt har jag valt att bygga i 2 x 2". Det räcker gott
för S50. Skulle spontant tro att det funkar även för dig även om du
har mer volym i motorn - när man inte överladdar så ger alltför stora dimensioner
bara negativa effekter.
Min bil hade ett singel 2,5" när jag köpte den och den gick inte dåligt med det
systemet heller. Nu blir ju sammanlagd area 4", så....

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Avgasbygge på gång. Första stapplande stegen med Tig.... ovant.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 458



Har du en x-pipe direkt efter grenrören, innan kattarna?
Original sitter den ca 100 cm efter grenrören slutar.
Vad jag förstått är det ett viktigt mått för att få rätt avstämning.
Har du annan information?

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09
Caterham 7 Superlight R400 -05
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378



Som alltid snyggt å stilfullt allt du gör Christian thumbs up
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Placeringen av X-rör är högst ovetenskaplig. Främst är placeringen pga
plats, har tänkt att få plats en mellandämpare efter kattarna. Sedan valde jag ju
att använda befintliga flänsrör och de var redan 2-1.

Har dock sett andra som gjort likadant, bl a någon jänkare som använt
Supersprints (tror jag) kat-delete race-system för M3 E30 i kombo med S50.
Det systemet har X-rör på samma plats.

Får väl hoppas att jag inte bygger en lösning som blir sämre än det som satt på.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Inga uppdateringar kring E30-n, men idag fick familjen tillökning i bilparken :



Dottern skall ta körkort och köpte idag en Compact. Blir ett eget projekt,
Pga rörelsehinder behöver bilen förses med handreglerad gas o broms.
Blir nya utmaningar kring konstruktionslösningar mm som får fnulas på.
Gör jag så gärna för dottern och applåderar samtidigt valet av bil.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Det har varit lite struligt med att få till mek ett tag, men nu börjar det åtminstone likna något.

En 316 är inte gjord för dubbla pipor och det blev lite trångt för ena röret i passagen under tanken.
Pressade ett veck så det gick fritt.



Jag vill ju ha bilen lite "old school", så byggde slutdämparen med snedställda slutför. Fick göra en
extra ihopdragning av rören eftersom de två dämparna gav ett för stort cc-mått i mitt tycke.



Bakre delen helt klar, satte V-bandsklämmor i skarven.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Avgas klart!


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



snyggt, har du nån gissning hur ljudet blir?? grovt, dovt el rejält på varv??
kommer gå ifrån dubbla pipor på min, testat det tidigare med mycket bättre ljud som rsultat så ska bli intressant å se skillnaden

_________________
janne pettersson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Nja, den som lever får se osv...

Hade dubbelt 2" efter kattarna på min gamla 325 med M20, dock med storleken större
dämpare och ingen mellandämpare. Den bilen lät "gött", speciellt på lite varv.
Min erfarenhet är att det blir dovare ljud ju grövre dimension man har, bl a därför jag gick
på 2". Mellandämparen skall väl också göra någonting, första provstarten får
ge facit.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449



Christian Jansson skrev:
Placeringen av X-rör är högst ovetenskaplig. Främst är placeringen pga
plats, har tänkt att få plats en mellandämpare efter kattarna. Sedan valde jag ju
att använda befintliga flänsrör och de var redan 2-1.

Har dock sett andra som gjort likadant, bl a någon jänkare som använt
Supersprints (tror jag) kat-delete race-system för M3 E30 i kombo med S50.
Det systemet har X-rör på samma plats.

Får väl hoppas att jag inte bygger en lösning som blir sämre än det som satt på.


Jag har prövat en hel del med xpipe
Så kika tillbaka i min tråd.

Om jag minns rätt så tappar du en del vrid med xpipen så långt fram.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



Blir helt nostalgisk när du pratar om M20 och motorljud!
Min gamla E30 med hemmasvetsad 8:a kantig rostfri dubbel 2,5" Burk på original avgas.

Film: https://www.garaget.org/video/23889
Bild: https://www.garaget.org/?car=94498&image=1118599

M.v.h.
/Stefan

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
spjuvern skrev:

Jag har prövat en hel del med xpipe
Så kika tillbaka i min tråd.

Om jag minns rätt så tappar du en del vrid med xpipen så långt fram.


Tack för det tipset! Ja, du provade ju en hel del varianter, inklusive min, ser jag!
Det är evt genomförbart att göra en förbindelse mellan rören efter mina kattar och
före mellandämparen, det skulle kanske hyggligt motsvara den optimala placeringen.

Får förhandla med mig själv om jag orkar det nu bara....

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Blir helt nostalgisk ...


Det är inte varje gång man får beröm för avgasljud när man besöker SBP, men det fick jag med den bilen.
Besiktningsmannen satt och myste när han skulle mäta avgasvärden med förhöjt varvtal.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Marcus - en fundering: Du hade ju problem med att ecu:n inte fick alla signaler den skulle ha,
går det att skatta något kring hur mycket det medverkade till att Köhlers förslag på placering
av X-pipe (=min placering om jag läste rätt i din tråd) inte var bra?

Tolkade jag din tråd rätt att "min" placering ändå var bättre än dina första test-placeringar
resp ingen X-pipe alls?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Nåja - med eller utan input - förhandling med mig själv avslutad.
Får inte till flytt av x-pipe med vettigt resultat utan större ombyggnad,
så det blir det inte nu.

Går den p**s så får jag ta ett omtag.



Utseendemässigt blev slutresultatet lite lagom gubbigt, kan ju passa bra då.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Christian Jansson skrev:
Nåja - med eller utan input - förhandling med mig själv avslutad.
Får inte till flytt av x-pipe med vettigt resultat utan större ombyggnad,
så det blir det inte nu.

Går den p**s så får jag ta ett omtag.



Utseendemässigt blev slutresultatet lite lagom gubbigt, kan ju passa bra då.


Snyggt! thumbs up
(från en annan "nästan" gubbe...)

Har själv erfarenhet av att mellandämparen kan ta lite stryk om den sitter nära efter katen, fast kanske mest ett problem om man åker bana/tävlar (värmen från katalysatorn bränner sönder mellandämparen).

Christian Jansson skrev:
bmw_ixen skrev:
Blir helt nostalgisk ...


Det är inte varje gång man får beröm för avgasljud när man besöker SBP, men det fick jag med den bilen.
Besiktningsmannen satt och myste när han skulle mäta avgasvärden med förhöjt varvtal.


Det där känner jag igen!
Hade på 90-talet en 323 E30 med 2,6l Motor Nord maskin, extraktorrör och välbyggt avgassystem - lät grymt fint!

Ett av de roligaste minnena med den bilen är från Italien när jag efter att suttit i kö i en liten by i Toscana gav fullt förbi piazzan. Fick stående ovationer och italienare som gjorde vågen!

BMW:s sexor låter generellt riktigt bra med lite öppnare avgas men det är nåt speciellt med M20...

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 56, 57, 58   >>
57 besök senaste veckan (218350 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande