Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 56, 57, 58 >> 86 besök idag (218508 totalt) |
Värmen från kattarna riskerar nog att påverka min mellandämpare med tiden, ja.
I nuläget fick det bli denna lösning för att förhoppningsvis hålla en godkänd ljudnivå vid kommande dB-mätning av SFRO. Finns ingen annan plats för en mellandämpare som är lämplig. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Nu var det ett tag sedan man postade något, får väl ta mig i kragen då.
Egentligen blir detta ingen uppdatering, mer en lägesrapport. Tiden har gått åt till ombyggnation av dotterns E46:a, är en bit kvar på den och sedan skall den regbesiktigas. Lite bitar har i alla fall ramlat in och väntar i garaget på att E30:in skall få uppmärksamhet igen. En ny rörhög lagom till att förra högen försvann från golvet: En 255-liters in-tank pump av Walbro-typ skall förhoppningsvis lira någorlunda ihop med S50-motorn. Bilen har ju gått med orginal 316-pump hittills, men jag är tveksam till att fortsätta med den, så det får bli ett byte och uppgradering av strömmatning till pumpen samtidigt. En uppsättning däck för vägbruk. Till att börja med kommer bilen att rulla på M3-fälgar, Alpina-fälgarna kräver rätt mycket omsorg innan de kan användas, och det medger vare sig tiden eller kassan för tillfället. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Med tanke på den höga byggkvalitet du håller så misstänker jag att du vet vad du ger dig in på med ett burbygge🙂. Brorsan har byggt bur halva vintern och börjar nu blir klar. Men vill ändå lyfta en varningens finger att det är mycket jobb att bygga bur, speciellt nu i början av säsongen. Men du vet säkert vad du ger dig in på...😁
_________________ Richard Jönsson |
||||||
Detta blir premiär för mig och bygge av båge. Jag är dock hyggligt envis när det
gäller så jag har en förhoppning om att få ihop något som "liknar något" till slut. Tiden får visa. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Lite OT:
Dotterns E46:a är klar och regbes bokad. Ett handikappanpassning skall ha handreglerad gas och broms i samma spak, broms framåt, gas bakåt. Och nej, en E46 har ingen gaswire från början... I och med detta kan jag gå tillbaka till trådens ursprungsämne. Har rivit ut lite inredning som förberedelse för kommande jobb. Tog därefter tag i bränslepumpen. Walbro-klonen har fördelen att den går att montera på original armatur på E30, som ju har liten dimension på armaturhålet i tanken. Mer än dubbel kapacitet mot den gamla pumpen hoppas jag skall räcka. Fick modifiera stödplattan längst ned på armaturen. Monterade pumpen med rostfria klammer. Gjorde om strömmatningen till direktmatning med en reläkoppling för att ge lite bättre förutsättningar för pumpen. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Flyttar batteriet till bagaget. För detta krävs, med tanke på SFRO, antingen att bagaget görs gastätt
mot kupéutrymmet eller att batteriet sätts i en gastät låda. Jag valde det senare. Monterade en kopplingsplint i motorrummet på batteriets gamla plats och drog kabel bakåt från den. Blev en motsvarande plint i bagaget för att få en punkt att plocka ström ifrån utanför lådan. Påbörjat konstruktion av lådan i RF. Den skall förses med ett bultat tätande lock samt marin-genomföring för plus-kabel och en avluftnings-slang ut genom karossen. Lådan skall sedan bultas i baljan höger bak är det tänkt. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Japp, så var det på min gamla 325:a också. Andra regler för biltillverkare än
för oss amatörer. Blir å andra sidan en väldigt säker lösning, så man får väl se det positivt även när det känns drygt... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Fortsättning på batterilådan:
Passprovning - det blir tight men det skall gå. Lådan klar med plus-kabel och avluftnings-slang. Tillverkade ett podie för att få lådan i rätt höjd samt möjliggöra fastbultning. Podiet bultas i karossen, lådan bultas i podiet. Lådan på plats och inkopplad. Finns inte en mm över på sidorna, men den är på plats och det räcker ju. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Haft lite för mycket med jobbrelaterat som tagit tid och ork, så det har inte blivit så mycket gjort.
I alla fall fått påkrängt däcken på de fälgar som får tjänstgöra i första läget. Dimensionerna jag valt passade bra på dessa fälgar, på Alpina-fälgarna kommer det bli lite mer "tyskstuk" eftersom de är en halv tum bredare. 215/40 fram, 235/40 bak. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Fick lite tid över ikväll och påbörjade huvudbågen. Brände dit förstärkningarna
i golvet efter att först flyttat på bränsle- och bromsledningarna som ju går precis där huvudbågens fästen hamnar. Kommer också att byta rullbälten till andra, det går ju inte att behålla originalbälten med den skena som de använder och som även den sitter på platsen för huvudbågen. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Fick inga sådana uppgifter vid byggbesiktningen, på en E30 med batteri bak finns det ju inte heller
något sådant. Men du har säkert rätt i det. Fel är det ju aldrig att avsäkra. Får nog bli en huvudsäkring i bak, minst. Efter kopplingspunkten vid batteriets gamla plats är ju startmotor osv redan avsäkrat via bilens befintliga elsystem. Vad säger expertisen - Krävs det avsäkring i fram också? Gustav? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Du skall montera säkringen så nära batteriet som möjligt, allt efter säkringen blir då avsäkrat. Då behövs det ingen säkring fram. Sedan får du kolla hur grov kabel du har 20 kvadrat mm, 30 kvadrat mm? Rekomunderad säkring på 20 mm kabel 100 amp, 30 mm 150 amp. Säkringen är till för att bryta strömmen om det blir kortis på vägen från batteriet till dess slutpunkt (alltså så att inte kabeln tar eld om det blir kortis) Sedan beror det på hur mkt startmotorn drar i startögonblicket? håller säkringen? Andreas _________________ Andreas Näsman |
||||||
Som jag förstod det när jag reggade om min som ombyggt så ville dom ha batteriet avsäkrat. Så sitter en 200amp 10cm efter batteriet bak på min. Dock verkar sfro män tycka olika, allt är väl tolkningsfrågor. När jag slutbesiktade kollades enbart om det satt i en låda och inte att det var säkrat.
Dock känns det bättre för mig själv. För om det skulle bli kortis och batteriet får för sig att smälla eller matarkablen sätter eld på bilen hade jag inte förlåtit mig själv för jag skitit i säkringen _________________ Jimmy Sjöström |
||||||
Det jag tycker är läbbigast utan säkring där bak är om den feta kabeln framåt blir klämd så den kortsluter till plåten, till exempel pga en tryckare i sidan på bilen. Eller bara ett feltänk i dragningen och något annat monterat senare med avskavd isolering som följd. För med den kabeldiametern så blir det obehagligt.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Helt enig med er., så det är ingen tvekan att det blir avsäkring!
Har talat med min besiktningsman om saken också och det räcker som sagt med avsäkring vid batteriet. Har 50mm2 kabel för att vara på säkra sidan, kommer bli en ANL-säkring. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Precis det jag var orolig för.
Kör exakt samma setup som du med 50mm2 och en 200amp ANL. Ett tips bara, ha alltid med en extra i bilen. Råkade skjuta min när jag vred på starten med handbromsen/växel i en gång. Som tur var hemma så jag stod inte dumt till. _________________ Jimmy Sjöström |
||||||
Jag har 200A ANL direkt vid batteriet och den har jag inte skjutit ännu på ett par år. Har 100 eller om det är 150A på generatorn också. Har en extrasäkring i bilen men har inte behövt använda den ännu. Ser ingen nackdel med att ha säkring, om nått skulle hända är det rätt trevligt om säkringen går. Kabeln kan ju bli klämd eller skavd eller en anslutning kan lossna vid huvudbrytare eller startmotor etc. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 56, 57, 58 >> 86 besök idag (218508 totalt) |