Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 56, 57, 58   >>
109 besök senaste veckan (218321 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Värmen från kattarna riskerar nog att påverka min mellandämpare med tiden, ja.

I nuläget fick det bli denna lösning för att förhoppningsvis hålla en godkänd ljudnivå vid
kommande dB-mätning av SFRO. Finns ingen annan plats för en mellandämpare som är lämplig.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Nu var det ett tag sedan man postade något, får väl ta mig i kragen då.

Egentligen blir detta ingen uppdatering, mer en lägesrapport.

Tiden har gått åt till ombyggnation av dotterns E46:a, är en bit kvar
på den och sedan skall den regbesiktigas.

Lite bitar har i alla fall ramlat in och väntar i garaget på att E30:in skall få
uppmärksamhet igen.

En ny rörhög lagom till att förra högen försvann från golvet:


En 255-liters in-tank pump av Walbro-typ skall förhoppningsvis lira någorlunda
ihop med S50-motorn. Bilen har ju gått med orginal 316-pump hittills, men jag är tveksam
till att fortsätta med den, så det får bli ett byte och uppgradering av strömmatning till pumpen samtidigt.


En uppsättning däck för vägbruk. Till att börja med kommer bilen att rulla på M3-fälgar, Alpina-fälgarna
kräver rätt mycket omsorg innan de kan användas, och det medger vare sig tiden eller kassan för tillfället.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93



Med tanke på den höga byggkvalitet du håller så misstänker jag att du vet vad du ger dig in på med ett burbygge🙂. Brorsan har byggt bur halva vintern och börjar nu blir klar. Men vill ändå lyfta en varningens finger att det är mycket jobb att bygga bur, speciellt nu i början av säsongen. Men du vet säkert vad du ger dig in på...😁

_________________
Richard Jönsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Detta blir premiär för mig och bygge av båge. Jag är dock hyggligt envis när det
gäller så jag har en förhoppning om att få ihop något som "liknar något" till slut.

Tiden får visa.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Lite OT:

Dotterns E46:a är klar och regbes bokad. Ett handikappanpassning skall ha handreglerad gas och broms i
samma spak, broms framåt, gas bakåt. Och nej, en E46 har ingen gaswire från början...





I och med detta kan jag gå tillbaka till trådens ursprungsämne.
Har rivit ut lite inredning som förberedelse för kommande jobb.



Tog därefter tag i bränslepumpen. Walbro-klonen har fördelen att den går att montera på
original armatur på E30, som ju har liten dimension på armaturhålet i tanken.
Mer än dubbel kapacitet mot den gamla pumpen hoppas jag skall räcka.



Fick modifiera stödplattan längst ned på armaturen. Monterade pumpen med rostfria klammer.




Gjorde om strömmatningen till direktmatning med en reläkoppling för att ge lite bättre förutsättningar för pumpen.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Flyttar batteriet till bagaget. För detta krävs, med tanke på SFRO, antingen att bagaget görs gastätt
mot kupéutrymmet eller att batteriet sätts i en gastät låda. Jag valde det senare.

Monterade en kopplingsplint i motorrummet på batteriets gamla plats och drog kabel bakåt från den.



Blev en motsvarande plint i bagaget för att få en punkt att plocka ström ifrån utanför lådan.



Påbörjat konstruktion av lådan i RF. Den skall förses med ett bultat tätande lock samt
marin-genomföring för plus-kabel och en avluftnings-slang ut genom karossen.
Lådan skall sedan bultas i baljan höger bak är det tänkt.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 410



Stränga krav Min M635:a har batteriet originalmonterat bak, helt öppet. Bara en matta över lådan.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Japp, så var det på min gamla 325:a också. Andra regler för biltillverkare än
för oss amatörer.

Blir å andra sidan en väldigt säker lösning, så man får väl se det positivt även
när det känns drygt...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Fortsättning på batterilådan:

Passprovning - det blir tight men det skall gå.


Lådan klar med plus-kabel och avluftnings-slang.


Tillverkade ett podie för att få lådan i rätt höjd samt möjliggöra fastbultning.
Podiet bultas i karossen, lådan bultas i podiet.


Lådan på plats och inkopplad. Finns inte en mm över på sidorna, men den är
på plats och det räcker ju.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93



Snyggt som vanligt! Så himla bra att du gör allt som jag också behöver göra innan jag gör det

Vart har du köpt dina svarta potentialfria batteri/kabel anslutningar?

_________________
Richard Jönsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Haft lite för mycket med jobbrelaterat som tagit tid och ork, så det har inte blivit så mycket gjort.

I alla fall fått påkrängt däcken på de fälgar som får tjänstgöra i första läget. Dimensionerna
jag valt passade bra på dessa fälgar, på Alpina-fälgarna kommer det bli lite mer "tyskstuk"
eftersom de är en halv tum bredare. 215/40 fram, 235/40 bak.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Fick lite tid över ikväll och påbörjade huvudbågen. Brände dit förstärkningarna
i golvet efter att först flyttat på bränsle- och bromsledningarna som ju går precis
där huvudbågens fästen hamnar.

Kommer också att byta rullbälten till andra, det går ju inte att behålla originalbälten
med den skena som de använder och som även den sitter på platsen för huvudbågen.



_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Det är inga krav på en huvudsäkring vid batteriet? Fast då måste man kanske avsäkra startmotor och resten av elen separat med varsin säkring och dra dubbla kablar. Eller?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Fick inga sådana uppgifter vid byggbesiktningen, på en E30 med batteri bak finns det ju inte heller
något sådant.

Men du har säkert rätt i det. thumbs up

Fel är det ju aldrig att avsäkra. Får nog bli en
huvudsäkring i bak, minst.

Efter kopplingspunkten vid batteriets gamla plats är ju startmotor osv redan avsäkrat via bilens befintliga
elsystem.
Vad säger expertisen - Krävs det avsäkring i fram också? Gustav?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148



Christian Jansson skrev:
Fick inga sådana uppgifter vid byggbesiktningen, på en E30 med batteri bak finns det ju inte heller
något sådant.

Men du har säkert rätt i det. thumbs up

Fel är det ju aldrig att avsäkra. Får nog bli en
huvudsäkring i bak, minst.

Efter kopplingspunkten vid batteriets gamla plats är ju startmotor osv redan avsäkrat via bilens befintliga
elsystem.
Vad säger expertisen - Krävs det avsäkring i fram också? Gustav?


Du skall montera säkringen så nära batteriet som möjligt, allt efter säkringen blir då avsäkrat. Då behövs det ingen säkring fram.
Sedan får du kolla hur grov kabel du har 20 kvadrat mm, 30 kvadrat mm?
Rekomunderad säkring på 20 mm kabel 100 amp, 30 mm 150 amp.
Säkringen är till för att bryta strömmen om det blir kortis på vägen från batteriet till dess slutpunkt (alltså så att inte kabeln tar eld om det blir kortis)
Sedan beror det på hur mkt startmotorn drar i startögonblicket? håller säkringen?

Andreas

_________________
Andreas Näsman
Citera
Jimmy1986
Öland
Här sen Mar 2017
Inlägg: 48



Som jag förstod det när jag reggade om min som ombyggt så ville dom ha batteriet avsäkrat. Så sitter en 200amp 10cm efter batteriet bak på min. Dock verkar sfro män tycka olika, allt är väl tolkningsfrågor. När jag slutbesiktade kollades enbart om det satt i en låda och inte att det var säkrat.

Dock känns det bättre för mig själv. För om det skulle bli kortis och batteriet får för sig att smälla eller matarkablen sätter eld på bilen hade jag inte förlåtit mig själv för jag skitit i säkringen

_________________
Jimmy Sjöström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Det jag tycker är läbbigast utan säkring där bak är om den feta kabeln framåt blir klämd så den kortsluter till plåten, till exempel pga en tryckare i sidan på bilen. Eller bara ett feltänk i dragningen och något annat monterat senare med avskavd isolering som följd. För med den kabeldiametern så blir det obehagligt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Helt enig med er., så det är ingen tvekan att det blir avsäkring!

Har talat med min besiktningsman om saken också och det räcker som sagt med avsäkring vid batteriet.
Har 50mm2 kabel för att vara på säkra sidan, kommer bli en ANL-säkring.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Jimmy1986
Öland
Här sen Mar 2017
Inlägg: 48



Magnus Thomé skrev:
Det jag tycker är läbbigast utan säkring där bak är om den feta kabeln framåt blir klämd så den kortsluter till plåten, till exempel pga en tryckare i sidan på bilen. Eller bara ett feltänk i dragningen och något annat monterat senare med avskavd isolering som följd. För med den kabeldiametern så blir det obehagligt.


Precis det jag var orolig för.

Christian Jansson skrev:
Helt enig med er., så det är ingen tvekan att det blir avsäkring!

Har talat med min besiktningsman om saken också och det räcker som sagt med avsäkring vid batteriet.
Har 50mm2 kabel för att vara på säkra sidan, kommer bli en ANL-säkring.


Kör exakt samma setup som du med 50mm2 och en 200amp ANL. Ett tips bara, ha alltid med en extra i bilen. Råkade skjuta min när jag vred på starten med handbromsen/växel i en gång. Som tur var hemma så jag stod inte dumt till.

_________________
Jimmy Sjöström
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Jimmy1986 skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det jag tycker är läbbigast utan säkring där bak är om den feta kabeln framåt blir klämd så den kortsluter till plåten, till exempel pga en tryckare i sidan på bilen. Eller bara ett feltänk i dragningen och något annat monterat senare med avskavd isolering som följd. För med den kabeldiametern så blir det obehagligt.


Precis det jag var orolig för.

Christian Jansson skrev:
Helt enig med er., så det är ingen tvekan att det blir avsäkring!

Har talat med min besiktningsman om saken också och det räcker som sagt med avsäkring vid batteriet.
Har 50mm2 kabel för att vara på säkra sidan, kommer bli en ANL-säkring.


Kör exakt samma setup som du med 50mm2 och en 200amp ANL. Ett tips bara, ha alltid med en extra i bilen. Råkade skjuta min när jag vred på starten med handbromsen/växel i en gång. Som tur var hemma så jag stod inte dumt till.


Jag har 200A ANL direkt vid batteriet och den har jag inte skjutit ännu på ett par år. Har 100 eller om det är 150A på generatorn också. Har en extrasäkring i bilen men har inte behövt använda den ännu.

Ser ingen nackdel med att ha säkring, om nått skulle hända är det rätt trevligt om säkringen går. Kabeln kan ju bli klämd eller skavd eller en anslutning kan lossna vid huvudbrytare eller startmotor etc.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Har ju missat att du ställde en fråga, Richard.

Plintarna finns på Fultema, art nr 25-233.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 56, 57, 58   >>
109 besök senaste veckan (218321 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande