Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 71, 72, 73, 74 >> 74 besök senaste veckan (260225 totalt) |
Tack Fredrik! Ja, det krävs utrymme ungefär motsvarande en bil och åtminstone 250 i takhöjd för den storlek på tält som jag valde.
Stället är specifikt avsett för fälgar, ja. Jag tänker i och för sig inte begränsa mig till det - kompletterade med lite dörrkrokar från Rusta och har tänkt använda stället till lite av varje. Finns på Verktygsboden. Min utvärdering av tältet : Man får vad man betalar för, jag har lagt totalt kring 6500:- på tält och explosionssäker fläkt. Räcker inte ens till fikapengar om man pratar lackbox. Tältet gör sitt jobb, med lite förbättringar som är helt klart genomförbara för normalhändig person så skulle jag t.om. kunna sträcka mig till att det fungerar bra. - Arbetsmässigt fungerade det alldeles utmärkt, jag hade inga problem med damm- eller färgrök-spridning på lackade detaljer inne i tältet överhuvudtaget. - Definitivt ett jätteplus att kunna packa ihop tältet och lägga undan till nästa gång man skall lacka något - och framförallt - jag hade inte utrymme att offra för en permanent konstruktion. Inga stativ eller ramar till tältet att tänka på underlättar också mycket. - Filterdukarna som följer med behöver bytas till bättre filter för att undvika läckage av färgrök. De är något för glesa (så jag behöver städa lite). Filterduk finns att köpa på metervara, så inget omöjligt att skaffa & sy på kardborreband. - Det är ett tält. När man lackerar så blir det till slut klibbigt på golvet av färgrester (speciellt när man lackerar så mycket nedåt som jag behövde göra) och tältduken fastnar i skorna lite grann. - För att få vettig belysning hängde jag upp LED-slinga. Det sitter hällor inuti för det ändamålet, men inte tillräckligt utspritt (bara i ena halvan). Jag kompletterade med egna hällor. Annan belysning hade också funkat, typ arbetsstrålkastare på stativ. - Jag kompletterade de medföljande fläktarna (av snäck-modell med hus av plast) med filter på insugssidan. Enklast möjligt med en ram gjord från lock till kakburk ![]() Övertrycksfläktens kanal har ett filter på tältets insida (syns på bilderna) men jag kände att det inte var tillräckligt. - Sitter öljetter på utsidan av tältet för fastsurrning/tältpinnar. Jag utnyttjade dem till att binda fast i något tungt, då var det lättare att sträcka ut bottenduken ordentligt samt att tältet inte flyttade på sig när man drog i öppningarnas dragkedjor. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Klart man hade kunnat göra det ![]() med kringflygande damm inuti boxen. Vad jag förstått som glad amatör så är dammbindning med vatten till för att förhindra befintligt damm som kan finnas på ytor att flyga runt. Killgissar att det blev lite klibbigt på golvet eftersom tältets "evakuerings-fönster" sitter en halvmeter upp. I en riktig lackbox sitter det utsug i golvnivå. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
En av nackdelarna med en provisorisk lösning som ett tält är att man saknar utsug, det är ju indirekt sug via undertrycksfläkt utanför tältet. Filterdukarna är ju någonstans 100x60 cm i storlek så två scoop blir nog rätt mycket meck - mer än det ger med tanke på att tältet packas undan när det inte används. Jag kan nog leva med lite klibbigt golv. ![]() Idag blev det lite tid för mera hjulfix. Nu har jag fyra fälgar i 7,5" bredd och fyra 8,5". Tanken är att inte längre köra med staggered setup alls utan enbart square. Hade sedan tidigare en uppsättning AR-1 i 235/40 som jag köpte av Stian liggande - de hamnar på 8,5" fälgarna. På 7,5" fälgarna blir det Trippel-8:or. Autodoc sålde ut dimension 205/40 för typ 50% av normalpris i vintras så då slog jag till - även om 215 kanske hade varit mer optimalt. Hyllvärmare som legat på lager givetvis, men de duger nog. BMW gick upp i dimension på E30 i samband med faceliften -88, från 205/50-15 till 205/55-15. Trippel-8:orna ger samma rullomkrets som de äldre bilarna hade, så det blir inte helt fel. ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Kul att det uppskattas! ![]() Det har väl inte undgått någon att jag har en svaghet för äldre BMW även jag... ![]() Idag har jag kommit igång med framvagnsjobb. För att få dit MRT-kitet måste X-brace, länkarmar och lollipops bort. Bara att börja demontera! ![]() ![]() Nästa steg - förbereda de nya länkarmarna för ledlager. Spindellederna får pressas ur. ![]() MRT:s ledlager-hus är gjorda för presspassning även de, men är ändå försedda med en mutter som extra säkring. Monterade muttrarna med lite icke-permanent gänglåsning som extra säkerhet. ![]() MRT är väldigt noga med att poängtera att anläggningsytan mot hubben måste vara fri ifrån färg. Det är ju logiskt eftersom färg emellan skruvförband orsakar glapp med tiden. Jag rensade fritt med en fil. ![]() Sedan räckte inte tid och ork, får fortsätta imorgon igen! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Fredagsmys...
![]() Styrledstappen måste kapas, med den nya placeringen tar utskicket ovan mutter i hubben. Valde att göra det med bågfil för att inte i onödan värma upp fettet i leden. ![]() Kitet och länkarm på plats, provmonterade fälg också för att dubbelkolla frigång. ![]() Nu återstår att se om inre styrled också behöver kapas eller ej. Toe behöver justeras in en hel del när fästpunkter flyttas. Kan också konstatera att bromsköld gjord för 260 mm skiva inte skyddar lederna alls nu. Får nog fundera på att komplettera sköldarna så man får en värmebarriär... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
![]() (Edit) Denna monteras utanpå bälgen på spindellederna på diverse Maserati ![]() Annars en aluminumkåpa som liknar bilden. ![]() _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
![]() ![]() Kommer att mäta upp hur mycket styrstopp som behövs och svarva till i POM. Fixade till bromssköldar idag. Blev en enkel lösning men det kommer nog att göra jobbet. Skar till aluplåtar som jag popnitade fast. ![]() ![]() ![]() Nya servokylet på plats. Krävdes lite mild modifiering - E36-kylet var ju aldrig tänkt att passa ihop med E34-tråg. ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
allt blir så snyggt är du är i farten Christian ser fram emot att se både dig och bilen den 10:e
/C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Tack Carl, detsamma! ![]() Satte ihop X-brace och resten av demonterade bitar idag. Grovjusterade framvagnen för att kontrollera om inre styrleder behövde kapas eller ej. Det var preciiis att de var för långa... Kapade 10 mm på vardera, så fick jag lite justermarginal för centrering också. Efter det var det dags att göra "riktig" toe-justering. Först centrerings-avstämning med långpass. ![]() Justerar in toe med laser, tycker det är en smidig och tillförlitlig metod. Satte som jag brukar, 0,2 mm toe-in. Dvs, nästan 0. ![]() Nästa punkt på "att göra"-listan: Styrutslagsbegränsare. Mätte upp med 8,5" fälgarna som är värst gällande breddning inåt. 30 mm bör fungera utan att något skall ta i. ![]() Upp med lite POM-material i svarven, 27 mm innerdiameter för ena sidan, 28 mm till den andra. ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Tack vare att jag har flera olika uppsättningar med fälgar - med olika offset - så har jag använt mig av flera olika dimensioner på spacerplattor.
Nu är det dags för ytterligare en uppsättning. 7,5" fälgarna behöver lite extra utflyttning för att stämma bra i hjulhusen bak och med framaxeln. 25 mm som bultas fast i navet. ![]() Några sidor bak i tråden diskuterades att jag måste använda 17" fälgar pga mina bromsar. Så här gott om plats är det fram trots 3 mm spacerplattor. ![]() ![]() Men med 10 mm spacer får jag oceaner av plats. ![]() ![]() ![]() ![]() Idag blev det också tillfälle att fylla på vätskor. Ny bromsvätska och luftning. ![]() Oljeservice med filterbyte också gjort. ![]() Det börjar verkligen dra ihop sig - i nästa vecka är sprintpremiären - hoppas jag hinner! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Som alltid Christian så blir jag "mind blown" över hur vansinnigt snyggt det blir när du är i farten
![]() ![]() Vet att vi är flera som ser fram emot att se dig, men framförallt bilen den 10:e så känn ingen press..... ![]() /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Jag vet inte det jag... Tycker jag har en dålig vana att komma på massa extra projekt över vintern som samlar på sig. Blir alltid något som är i sista minuten. ![]()
Tack Carl! Nej, ingen press, lugna gatan! Eller jo förresten, det gör jag nog... ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 71, 72, 73, 74 >> 74 besök senaste veckan (260225 totalt) |