Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 72, 73, 74 >> 66 besök senaste veckan (260217 totalt) |
![]() Jag skrev ju om otillräckligheten i lackboxtältets filter. Färg-ryk.... ![]() Vågar nog inte visa mig ens i samma grannskap som herr Samson, men åtgärder av fadäsen pågår och det börjar ta sig! ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
|
||||
Haha! Visste du inte att blanka bilar är de snabbaste? En polering ger minst tre tior per varv! MRT-kittet såg ju fint ut. Kommer göra mumma för framvagnsgeometrin. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Ha ha, ja man kan väl säga att min utvärdering av lackbox-tältet verkligen blev grundlig!
![]() Hur som helst, nu är färgdammet borta och lacken lite tunnare och lite blankare. Hade kunnat polera hårdare kanske, röd lack från 80-talet har en hel del oxidering. Nu var inte fokus att få upp en perfekt lack och risken är ju också stor på gammal bil att man går igenom topplacken. Ingen matt grå beläggning längre: ![]() Har en förhoppning om att få ihop det sista i helgen så att en provtur kan tas. Får erkänna att jag är nyfiken på hur bilen känns med ändrad framvagn. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Tältet har stora filterdukar i väggarna, övertrycket i tältet gör att ångor och överbliven färgrök söker sig till dessa.
Så långt allt väl, en evakueringsfläkt på utsidan drar ut ångor till utsidan av hela lokalen. Missen av kineserna är att filterdukarna är alldeles för glesa och heller inte tjocka nog - alla färgpartiklar fastnar helt enkelt inte utan följer med ut på andra sidan tältväggen där de kan hamna på valfri yta. Nu vet jag att de dukarna måste bytas mot bättre doningar. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
![]() ![]() ![]() Idag blev det provtur! Dags för en första utvärdering av vinterns förehavanden och även bedda in nya beläggen. ![]() Uppträdande på svenska spåriga vägar med allehanda tjälskott? Orolig är väl närmst liggande ordet. Får se om jag eventuellt skall justera lite mer toe-in, men skall köra betydligt mer före något justeras. I kurviga partier känner man inte av det, där är den betydligt kvickare utväxlingen trivsam! Men på transportsträckor rakt fram måste man passa på ratten. Mer då? Skramlande oljud från framvagnen vid ojämnheter i vägen - va faan?! ![]() Upp med bilen på lyften och rycka och slita i allt! Kunde det vara så att ledlager i spindelleder ger oljud - eller mycket värre - MRT-kitet som glappar? Efter nogsam undersökning hittar jag bara en orsak till oljud. EBC-beläggen. Så jäkla onödigt och snålt av engelsmännen att pruta bort styrningen mot bromsoket. ![]() Lite efterdragning av styrservo-kopplingar som fuktat behövdes också. Hoppet lever i allra högsta grad inför sprint-premiären! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
![]()
![]() Idag blev det en del meck med bromsar. Antingen börjar huvudcylindern bli sliten eller så har min känsla i foten ändrat sig ( ![]() Ny Bosch huvudcylinder är ändå beställd i förebyggande syfte. När jag byggde bromssystemet gjorde jag pedalens infästning till bromsservot justerbar med ett ledlagerhuvud. Idag revs pedalstället ned och ledlagret justerades några gäng-varv. Nu tar pedalen i ett läge som är mer där jag vill. Inga bilder på det - svor mest över att ligga upp-och-ned och hur trångt det var... ![]() Idag påbörjades också montering av Mirco-stolar. Min gamla OMP-stol har varit monterad på ett ombyggt original-underrede och därmed kunnat justeras i längsled. På grund av stolens form kan Mirco-stolen inte monteras på det underredet utan att den hamnar alltför högt, tyvärr. Annan lösning krävs. Ulf skickade med ett Fartfabriken-underrede för E46 med stolarna - jag utgick från det och byggde om. Justerings-möjlighet får offras, inget att göra åt. E46 är större på alla ledder jämfört med E30, så underredet fick kapas ned lite överallt. ![]() Ihopsvetsat och lite färg på det! ![]() Fortsättning följer! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
![]() Jag har lånat principen av Suspension Concepts men ritat en egen design. Designen ger förhoppningsvis några ordentliga fördelar: * Mindre bygghöjd - minst 12 mm lägre jämfört med mina nuvarande topplagringar. Fördelaktigt för att kunna placera fjäder optimalt på fjäderbenet med avseende frigång mot hjul. * Betydligt större justermöjligheter av både caster och camber. Från original-värden till vad jag misstänker är långt mer än jag behöver. ... Men det kan ju också bli en flopp... ![]() Det har inte bara ritats och skissats. Idag blev ett underrede till klart: ![]() ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Att det alltid skall bli jobb o fix in i kaklet...
![]() Imorgon blir det en sista provtur före Sprint-premiären är det tänkt. Håller tummarna att jag inte hittar något spök då, men nu bör det mesta vara på plats! ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Tack Patrik och återigen tack för hjälpen! ![]() Sen på bollen, men annat i livet har fått gå före. I torsdags var det årspremiär i SVKG:s Sprintcup på Vårgårda flygfält. Blev mekande med diverse strulande mindre detaljer fram till 00:30 kvällen före, men bilen blev körklar! Behöll trippel-åttorna på, lite väl smala kanske om man resonerar kring bästa möjliga grepp mellan konorna men å andra sidan så räcker inte min talang till för topptider ändå. ![]() Transporten till Vårgårda blev första egentliga shakedown och det gick ju fint! Fram kom jag! ![]() Spårkänsligheten var inte så farlig ändå, kommer inte att röra toe mer. Däremot hade bilen mått bra av mer caster, får se om mina kommande egenkonstruerade topplagringar kan hjälpa till med det. Kul att träffa alla glada kamrater igen - nya som gamla! ![]() Blev inget fotat, skämskudde upp! Lånar ogenerat bilder av Janne och Johan från eftersnacks-tråden - tack så mycket! ![]() ![]() Var nyfiken på hur bilen skulle kännas mellan konorna med MRT-kitet på. Positiv känsla - styr in snäppet bättre än tidigare! Kortare styrväxel är också trevligt när man navigerar mellan konor. Tittar jag på däcken så kan nog framvagnen nu ta lite mer negativ camber också. Tidigare har fel rollcenter medfört jacking och jag har haft lite mer slitage på insidan än utsidan. Tvärtom nu. Men - på det hela taget nöjd med att jag tog steget med kitet! ![]() Har i vinter skaffat mig en DJI Osmo (äntligen!) och det blev premiär även för den denna Sprintpremiär. Strul med ljudet dessvärre, jag lyckades väl antagligen med att dra i mikrofon-kabeln så det blev o-kontakt eller något liknande (?). Får kolla mer på det. En liten filmsnutt blev det i alla fall - tyvärr enbart med lite bakgrundsmusik. ![]() Stannade kvar till kvällningen och hemfärden skedde i mörker. Lagom till att jag var på smala vägar i skogen sprang en grävling upp framför bilen... Grävlingar är hårda. Men - hade nog en otrolig tur, tog den med vänster hjulpar och lyckades precis undvika att frontplåt och spoiler träffades. En lättnadens suck undslapp mig, får jag erkänna... Har kvar att kolla över undertill, men det ser positivt ut inför Vårruset den 24/4! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 72, 73, 74 >> 66 besök senaste veckan (260217 totalt) |