Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 56, 57, 58   >>
135 besök senaste veckan (217995 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Nu har nya bränslesystemet gått några mil, lagom att byta bränslefilter
då. Skiftade samtidigt oljan i slutväxeln.


Skuffen är lastad...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Kinnekulle imorgon?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Stämmer bra! Skall du dit?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Christian Jansson skrev:
Stämmer bra! Skall du dit?


Japp, vi ses där. Kör en silvrig m3e46 denna gång.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Oj, hur många H4 lampor måste man köpa för att få en sån där käck väska?

Nä, det var ju inte det jag skulle framföra utan jag skulle berätta hur förtjust jag är i det som du har gjort med din E30! Den tycks vara en fantastisk kombination av nöjesglidare, kurvsmiskare och racebil. Jag gillar också att bilen ser nästan orginal ut men ändå inte....
Me like a lot!
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
claes t skrev:
Oj, hur många H4 lampor måste man köpa för att få en sån där käck väska?


Många H4 blev det... Jäkla synd att BMW:n har H1 i insatserna.
Men de blev fina som julgranspynt

Tack Claes!

SVKG Bankalas
Så var man tillbaka från en intensiv dag på Kinnekulle!
Premiär för mig på Bankalaset med SVKG. Som vanligt fulltecknat,
SVKG har ju en lång tradition av bra uppslutning på sina träffar.
Träffade många härifrån forumet och fick även chansen att köra
tillsammans med några av dem. Många som läser forumet men
inte gör inlägg märker man.

SVKG delar in passen efter ungefärlig erfarenhet, man anmäler sig till
den grupp man tycker sig tillhöra. Jag valde "Lagom".
Fanns även "Lugna" och "Race", i den sistnämnda ingick även renodlade
tävlingsbilar med vagnbok.
Pga Corona fick grupperna stå geografiskt utspritt, vilket innebar att
både övre och nedre depå användes denna gång. Givetvis blev den
sociala biten inte som det brukar men hellre det än ingen träff alls.

Riktigt kul att se bredden på deltagande bilar - från Volvo 740:
(Ja, den verkade vara o-moddad )



Till McLaren 720:


Lite kändisar fick man rejsa med också Kul att träffa Olaf
o få kika på hans sleeper i verkligheten!


Alexander, AL, var på plats. Han var anmäld i "Race"-gruppen, men lite tjöt
blev det ändå och även chans till lite körning ihop med Alexanders M3, tror
dock inte att Alexander satt bakom ratten just detta tillfälle (?).



Claes Haglund var också på plats men det blev aldrig chans till mer
än

Förmiddagen bjöd på intensiv trafik på banan och alla fick anpassa
sig och visa hänsyn. På eftermiddagen hade det glesnat i leden och
det blev fler chanser till fullfartsvarv - skitkul på ren svenska!

Blev bl.a. några roliga varv där jag jagade en M2 , vi körde rätt likartat tempo
så nöjesfaktorn var hög. Inga varvtider att skryta med, men vad gör det!
Du finns här på forumet - du får väl ge dig tilkänna



Måste säga att jag överlag är nöjd med bilen! Likt tidigare så blir den
varm, men det vet jag om och får jobba vidare på. Det är trångt i
motorutrymmet och det bidrar säkert, men luftstyrning ligger högt på
priolistan, hann bara inte före denna träff.

ZF 260-låda och bana är ju inte riktigt kompisar, hade nog passat bättre
med lite tätare steg emellan växlarna, men det är finlir i det stora hela.

Nybyggda catchtanken fungerade helt felfritt och jag hade inga som helst
problem med fuelsurge. thumbs up

Bilen levererar mer än Federal-däcken riktigt vill vara med på,
börjar bli sugen på lite mer "riktiga" R-däck... Samtidigt så är ju Federal
o liknande oslagbart när man tittar i plånboken. Ja ja...
Stundtals överkörde jag (är detta möjligt? ) och detta parat med att
Kinnekulle har många och långa högerböjar syns på vänster fram...




_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Kul att träffas idag! Grym sleeper du byggt ihop.

Har du bänkat din bil? Tycker min tog onormalt många billängder på rakan. Din lätta bil borde köra ifrån min!? Får du verkligen ut alla hk ur din?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Nej, den är inte bänkad o jag vet ju inte historiken på den heller.

Det kan mycket väl finnas hk att hämta.

En sak jag ifs märker är att utväxlingen på lådan påverkar.
Ligger lägre ner i registret vid utgången till rakan och får ligga längre på trean än din bil.
Rätt typiskt för dagen var att när fyran gick i strax före start/mål så kom
även lite fart.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Christian Jansson skrev:
Nej, den är inte bänkad o jag vet ju inte historiken på den heller.

Det kan mycket väl finnas hk att hämta.

En sak jag ifs märker är att utväxlingen på lådan påverkar.
Ligger lägre ner i registret vid utgången till rakan och får ligga längre på trean än din bil.
Rätt typiskt för dagen var att när fyran gick i strax före start/mål så kom
även lite fart.


Kollade lite gamla loggar. Med min z3m hade jag Vmax 187 km/h på rakan. Din ser ut att sega sig till 167. Du borde nog se över maskin för säkerhetsskull. Får den tillräckligt med soppa?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381



Hej!

Trevligt att råkas och grymt bygge du har.
Bara buren som skvallrar att det kan vara nått vildare än standard.
Riktigt roligt att mötas på banan och med en del träning så kan vi nog köra snabbare också

Några fler event bokade?

Mvh
/M2

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97



Christian Jansson skrev:

Träffade många härifrån forumet och fick även chansen att köra
tillsammans med några av dem. Många som läser forumet men
inte gör inlägg märker man.


Jag är en av dom som läser en hel del men skriver mycket sällan Men det var kul att se bygget och trevligt att tjöta lite

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Kul att se bilen på bana! Trist att jag inte kunde kika närmare på den och byta några ord. Vi hoppas på träffar med "vanliga" regler inom kort!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
AL skrev:

Kollade lite gamla loggar. Med min z3m hade jag Vmax 187 km/h på rakan. Din ser ut att sega sig till 167. Du borde nog se över maskin för säkerhetsskull. Får den tillräckligt med soppa?

/AL


Tack för input Alexander, det är för stor skillnad för att bara vara utväxling.
Då skall jag nog försöka att djuploda mer i detta. Kan ju även hänga ihop
med det vi berörde kring att jag inte får upp kommunikation via INPA, kanske?
Ett antal sensorer är ju strippade och inte längre anslutna, luftpump borta osv. Kanske någon
failsafe klivit in i progamvaran...
Soppan matas ju numer via en 044-pump, före det kunde ju pumpen vara en svag punkt
men det borde inte vara fallet nu.
Bland de få saker jag fått fram om historik är att Vanos är utbytt före den hamnade hos mig
- kan det ha misslyckats så att kamtiderna är fel...?

ScratcH skrev:

Trevligt att råkas och grymt bygge du har.
Bara buren som skvallrar att det kan vara nått vildare än standard.
Riktigt roligt att mötas på banan och med en del träning så kan vi nog köra snabbare också

Några fler event bokade?


Detsamma! Har inget fast inbokat just nu, hade väl planer på att ta mig till Knutstorp i Augusti
med SVKG igen... Planer fanns ju också på BMWCS-träff i månadsskiftet juli/augusti också på Knutan,
men det återstår väl att se om det blir något med det.

AndersBergkvist skrev:

Jag är en av dom som läser en hel del men skriver mycket sällan Men det var kul att se bygget och trevligt att tjöta lite


Kul att träffas och även rejsa lite!

Claes Haglund skrev:

Kul att se bilen på bana! Trist att jag inte kunde kika närmare på den och byta några ord. Vi hoppas på träffar med "vanliga" regler inom kort!


Vi bor uppenbarligen alldeles för nära varann!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
mackinley
Hällevadsholm
Här sen Jun 2015
Inlägg: 148



Om du vill se din bil bakifrån ..från 9:30 ca in i videon.

https://youtu.be/y8wkw2ABegc

Det var trevligt att träffas och snacka lite. Fint bygge, din E30

_________________
Daniel Alfredsson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
mackinley skrev:
Om du vill se din bil bakifrån ..från 9:30 ca in i videon.

https://youtu.be/y8wkw2ABegc

Det var trevligt att träffas och snacka lite. Fint bygge, din E30


Kul! Tack Daniel!

Det syns ju tydligt på din film att min bil puttar på lite bättre
när 4:an går i på rakan. För tillfället lite för mycket annat i livet att styra med,
men detta får undersökas mer.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Har börjat att undersöka effekt-tappet.

Började med att göra ett kompressionsprov som väl
var någorlunda OK tycker jag. De flesta cylindrar låg på
17.6 kg, cylindern med högst värde låg på 18 kg.
Sämsta cylindern var 6:an som hade 16.8 kg.
Vad säger expertisen?

Nästa sak att undersöka var Vanos-ventilerna.
Plockade ur dem för undersökning, testning och rengöring.



O-ringarna såg väl ut som förväntat, allmänt kass. Av någon anledning
valde BMW undermåligt gummi för dessa och de tål inte värme
och motoroljan.
Jag hade dock inget uppenbart läckage, så de hade inte fallerat helt.

Mätte upp samtliga och testkörde dem med 9V .



En av solenoiderna på insugssidan fungerade inte. Den var rejält
fylld med smuts i filter-ringen också. Motståndet i den var dock
OK så jag misstänkte att den fastnat pga smuts och avlagringar.
Efter lite övertalning och mycket Bräkleen fick jag den att släppa
och börja klicka igen. thumbs up
Filternätet i plastringen var dock kört och det fick tas bort.



Inför återmontering kompletteringslöddes anslutningarna på varje
solenoid i förebyggande syfte. Jag hade inga brott på mina kretskort,
ännu.
O-ringar av Viton till S62 fick ersätta de gamla uttjänta




Fick ju lite hopp om att jag var något på spåren med solenoiden som
hängt sig. Efter lite provkörning tror jag dock inte att det är hela
förklaringen. Bilen går bättre, men inte revolutionerande stor skillnad...
Kan ju i och för sig även vara igensatta kanaler i Vanosen, det var seg
smuts som satt i solenoiden och det kan givetvis ha fastnat i kanaler också.
Någon som vet med sig om det går att helt enkelt blåsa rent kanaler
i Vanosen "bakvägen" mha tryckluft om man kopplar loss oljeledningen?


Nåväl, denna vecka är det paus på mekande till förmån för en tripp
till ett Bohuslän som visar sig från sin bästa sida.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



@Christian, du känner kanske till denna leverantör: www.beisansystems.com

Om inte så säljs där kompletta renoveringskit. Att ta bort vanosen är läskigt. Men när man sett det göras (tack än en gång Janne thumbs up ) så går det på 20 minuter. Den går inte heller att återmontera fel med mindre än att man låtit veven snurra, så den måste man förstås blocka.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Tack Micke! thumbs up

Känner till Beisan och får titta mer på detta!
Min Vanos rasslar inte nämnvärt, men kan givetvis finnas andra
renoveringsbehov!

Testade inte du med ABS-solenoider också, eller minns jag fel?
Finns så många bud på nätet om vilka solenoider som funkar och inte
och alla som fått det att funka verkar inte ha varit så noga med att
notera vilken enhet som solenoiden snoddes ifrån.
Många som rapporterar att det inte fungerat också.

Bästa budet jag hittat hittills är ABS från M3 E36, verkar som den
enheten hade fler kanaler än övriga E36:or och därmed rätt solenoider?

Känns som en bra idé att försöka få tag i reservsolenoider
iom att jag har en som fastnat en gång redan.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Med ABS-solenoider menar du typ ABS-system?

Isf är svaret ja. Det fungerar också riktigt bra. Min bil var trebent. Original ABS:n (E36 328i anno 1995) hade bara en trekanals. Eventuellt samma ABS som sitter original i E30?

Att gå till fyrakanals är säkert ett lyft. Men om man ändå skall göra sig besväret kan man nog lika gärna sikta på "den helga graalen" Mk60 från en M3E46 efter november 2003 eller någonstans där i närheten. Den är erkänt rätt och sätts enligt uppgift in i 993:or och 964:or när det skall rejsas.

Det är lite meck att konvertera in en sådan på en E36:a men kunde jag så kan vem som helst.


Eller menar du att använda ABS-solenoider för att styra Vanosen? Isf är det inte jag.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Min bil har helt biologisk ABS, dvs mina fötter. thumbs up

Jag menar ABS-solenoid i Vanos. ABS-enheterna från E36, och säkert
andra karosser också, har solenoider som måttmässigt är identiska
med Vanosens i sina styrenheter. Finns som sagt motstridiga
uppgifter om de är thumbs up eller thumbs down. Synd att det inte var du, hade varit
bra med facit. Vill minnas att någon här på forumet gjorde en transplantation
i sin Vanos, hittar det inte när jag söker nu... Magnus, du är säkert
duktigare än mig på att söka i ditt eget forum? Kan du hjälpa?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
salis
Sverige
Här sen Okt 2005
Inlägg: 312



Christian Jansson skrev:
Min bil har helt biologisk ABS, dvs mina fötter. thumbs up

Jag menar ABS-solenoid i Vanos. ABS-enheterna från E36, och säkert
andra karosser också, har solenoider som måttmässigt är identiska
med Vanosens i sina styrenheter. Finns som sagt motstridiga
uppgifter om de är thumbs up eller thumbs down. Synd att det inte var du, hade varit
bra med facit. Vill minnas att någon här på forumet gjorde en transplantation
i sin Vanos, hittar det inte när jag söker nu... Magnus, du är säkert
duktigare än mig på att söka i ditt eget forum? Kan du hjälpa?


Följer den här tråden i det tysta, drömbygge

Kan det vara den här tråden du söker?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1403858&sid=af5d09bbd89339f . . . .

_________________
J0 han Sahlgr 3n
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 56, 57, 58   >>
135 besök senaste veckan (217995 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande