Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 56, 57, 58   >>
131 besök senaste veckan (217991 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Idag kom leverans av lite humör-höjande tillbehör med DHL.

Lika viktigt som val av konstruktion och delar är att verkstaden
är trivsam.
Fram till nu så har verkstaden varit "sparsamt" dekorerad för att
uttrycka sig diplomatiskt. Dags att ändra på det.







Blev rätt nöjd på det hela taget, tre banderoller med klassiska bilar
på klassisk mark pryder nu tidigare tomma väggar.




_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Gott att se dig tillbaka men tråkigt att du har problem med armen, hoppas det går åt rätt håll med rehabilitering.

Trenden att fixa till i garaget/verkstaden har nått dig också ser jag, det där blir riktigt snyggt thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Tack Janne! Man får leva på hoppet!

Börjat att ta tag i kylningen. Har känt att det inte är
någon större idé att optimera mm om jag inte kan
få åtminstone en grundläggande driftsäkerhet.

Först av allt vill jag försöka kontrollera att det inte
är läckande cylinder som höjer tempen.
Dags för leakdown-test.



Jag kan inte hitta någon indikation på läck till kylsystemet från
någon av cylindrarna. Knäpptyst i kylsystemet när jag trycksätter.
Däremot finns ringslitage - blåsljud hörs ifrån vevhuset och jag får
följande testvärden:

Cylinder: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6
Läckage%: 15 - 11 - 15 - 11 - 14 - 13

De värdena kan ju stämma bra med rökpuffar vid gasuppsläpp och
även med avsaknad av den sista toppeffekten.
Ja, ja - detta behöver ju fixas men kanske inte är vrålpanik.
Totalriva motorn får anstå, nu vill jag köra lite också.

Beslutat att gå vidare med förbättring av kylningen. Det blir en tre-
raders Mishimoto och ombyggnad till separat expansionskärl.
Ombyggnad av luftbox med konfilter för att ge plats åt kylet och
även stabilare motorupphängning så att motorn inte skall riskera
att trycka in i kylet, blir tight däremellan.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Leverans av lite bitar. I och med det så börjar arbetet så smått.

Expansionskärl från Land Rovers tid som dotterbolag till BMW
är i princip identiskt med E30 och E36 M3 men har en annan
vinkel på slanganslutningen vilket passar bra med den tänkta placeringen.


Mishimoto X-line kyl. 3-radigt och rejält mycket kraftigare
och större än det befintliga.
Seriöst emballerat var det också.



AEM konfilter skall användas i en ny luftbox som kommer byggas.


Börjar med att rensa ut det gamla under huven.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419



Gillar verkligen det här bygget, otroligt genomtänkta och detaljerade lösningar.

Man gillar ju looken med alu kyl, har sådant till min chevelle också men man velar på om man ska måla det sidenmatt svart istället för att hålla det diskret.

några tankar på det?

E30 är ju riktigt balla, brukar passa på att dregla lite ibland när man passerar PPF.
Kollegan har en E30 M3 -90 stående i garaget också i nyskick som inte sett dagsljus på många år, måste peppa upp honom att ta ut den så man får åka med i drömbilen en gång

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Tackar o bockar!

Har faktiskt funderat på svartlackering med tanke på "originalstuket"
som bilen har. Har inte bestämt mig slutligt, men det lutar åt att jag
hoppar det. Tveksam till hur bra slutresultat det blir...

Provmontering, trångt är det. Notera att jag blev tvungen att ta bort ett
Vanos-lock för att kylet skulle gå ned, nedre slanganslutningen gick inte
fritt på vägen ned annars.


Kommer bli poly-kuddar för både motor och låda. Motorpaketet har
inte rört sig i längsled hittills, trots standardkuddar, men nu blir spelet
mellan kyl och motor än mindre och jag vill säkra även det.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Christian Jansson skrev:

inte rört sig i längsled hittills, trots standardkuddar, men nu blir spelet
mellan kyl och motor än mindre och jag vill säkra även det.


Låter som en mycket bra plan!

Underbar bil detta thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Tack Peter, ser fram emot att förhoppningsvis
få klämma och känna på din pärla i sommar!

Expansionskärlet skall placeras på batterihyllan, har påbörjat
konstruktion av fästen.



_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Expansionskärlet på plats, slangen försedd med värmeskydd,
det blir mycket strålningsvärme från grenröret.
Skall dras lite mer 8 mm slang men det blir när kylet är på plats.



Nästa steg blir motor- och växellådskuddar. Valet föll på
Strongflex. Deras konstruktion ger ett vettigt intryck, hoppas
att de skall fungera bra.



Som bekant så har E36 motorfästen inte samma vinkel som
E30 brygga, har påbörjat konstruktion av distanser som justerar
för den skillnad som är, 5 grader per sida.
Strongflex-kuddarna jag valde är avsiktligt lågbyggda så att
vinkeljustering får plats.



_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Snyggaste delarna man aldrig kommer se

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Det var ett bra tag sedan jag plöjde den här tråden från början till slut, men nu så.
Alltså allt är så löjligt prydligt, så OEM-look, så snyggt och "enkelt" i looken. Jag är verkligen imponerad över hur du fixar till och förädlar.
Krya på armen förresten!

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



När det gäller semisolida motorfästen så har jag ett kluvet förhållande till dem, när jag kör bana älskar jag dem, all annan tid hatar jag dem..

Ska bli intressant att höra vad du tycker när du kört ett tag.

I övrigt: Ruskigt snyggt som vanligt thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
dvorak skrev:
Snyggaste delarna man aldrig kommer se

Tack, tror jag

Axly skrev:
Det var ett bra tag sedan jag plöjde den här tråden från början till slut, men nu så.
Alltså allt är så löjligt prydligt, så OEM-look, så snyggt och "enkelt" i looken. Jag är verkligen imponerad över hur du fixar till och förädlar.
Krya på armen förresten!

Nu rodnar jag, Johan! Tackar för de fina orden! F-n vet hur jag
skall kunna leva upp till dem...
Skit i axeln - den skiter i mig, så det är inte mer än rätt! Skämt åsido,
rehab pågår - tack för omtanken!

Janne J skrev:
När det gäller semisolida motorfästen så har jag ett kluvet förhållande till dem, när jag kör bana älskar jag dem, all annan tid hatar jag dem..

Ska bli intressant att höra vad du tycker när du kört ett tag.

I övrigt: Ruskigt snyggt som vanligt thumbs up

Tack Janne! Jag är rätt övertygad om att jag får en del tandrassel
nu. Kuddarna håller 80 Shore A, vilket inte är extremt, men å andra sidan
är det mycket alu runt som begränsar rörlighet.
Men - när alternativet är punkterat kyl så får jag leva med det.
Återkommer med rapport så småningom!

Kvällens övning blev inpassning av passagerarsidans motorkudde.

Har använt axelstål till vinkeljustering/distanserna. Dels en kostnadsfråga,
dels av hållfasthetsskäl. Slår gängor från två håll i materialet och då
kan det kännas bra att kunna lita på att det inte blir gängpaj utan vidare.
Borrar lite lättningshål så det inte blir alldeles för jättetungt. Sammantaget
med alukuddar landar jag på ungefär samma vikt som de befintliga
gummikuddarna.

Detta verkar i alla fall passa som det var tänkt.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Snyggt! Det är alltid kul med fina delar under thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
dvorak skrev:
Snyggt! Det är alltid kul med fina delar under thumbs up

Tack igen Peter!

Blir kontrast mot de gamla motorfästena och blocket som aldrig fått
någon uppfräschning. Men, men - funktion får gå före kosmetik just här.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Då var vinkeljusteringar färdigkonstruerade
och efter att de fått lite färg på sig så monterades
Strongflex-kuddarna under både motor och låda.




_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
C.Harrysson
Kinnekulle
Här sen Jan 2009
Inlägg: 68



Snyggt och genomtänkt som vanligt.
Otroligt smakfullt byggd bil!

_________________
Carl Harrysson

Bmw 325 E30
BMW 328 E36
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
C.Harrysson skrev:
Snyggt och genomtänkt som vanligt.
Otroligt smakfullt byggd bil!


Tack Carl! 🙂 Hur går det själv - det var ett tag sedan du uppdaterade
din tråd?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Förkylning denna helg... Man blir ju fundersam varenda gång
halsen gör sig påmind nu för tiden. Jä..a corona.

Ja ja, tog mig i kragen o gick ut i verkstaden en stund ikväll.
Med hjälp av kofot och porta-power (nåja) så skulle kylet på plats
utan att kapa i något tänkte jag.

Lyckades nästan med den målsättningen, fick ta av lite på fästöron
och lite annat smått på kylet och modda nya egna gummikuddar både
upp- och nedtill, så smet det ner.
Kylet är avsett för Z3 så det är inte riktigt plug-and-play
i E30-karossen.





Slangen till expansionskärlet hade ingen annan stans att ta vägen
än framför motorn, börjar bli rätt välfyllt även där nu.





Nu hoppas jag att nya kuddarna håller motorpaketet still, avslutar
med denna stämningsbild.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Det är nästan löjligt vad en förkylning får konsekvenser nu...


Snyggt jobbat, det är fantastiskt prydligt under huven.

Hur mycket rör sig motorn fram och tillbaka under belastning?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
dvorak skrev:

Hur mycket rör sig motorn fram och tillbaka under belastning?


Tack Peter!

Bra fråga! Kanske man kan få hjälp med det svaret från någon kunnig här?
Jag har aldrig upplevt annat än sidorörelser och det känns ju logiskt, men
å andra sidan så har jag ju inte suttit under huven och tittat ute på bana...


Kuddarnas konstruktion innebär i princip en maximal
rörelseväg på 5 mm i sidled om polyuretanet
skulle komprimeras åt det hållet, sedan är där aluminium ivägen
vilket borde innebära att jag klarar mig

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 56, 57, 58   >>
131 besök senaste veckan (217991 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande