Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 56, 57, 58   >>
101 besök senaste veckan (217996 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Idag damp det ner två paket...




Har ju diskuterats en del kring kryss här på sistone. Inte heller E30 är befriad från flexningar i chassit och det finns många rapporter om bra utfall på att staga upp ramben och framvagn.

Hittills har jag ju kört helt utan några stag, men med min tunga klump i fram så tänkte jag att det nog kan vara värt ett försök. Passar på att också staga fjäderbenen när jag ändå håller på.

Får se om jag hinner få till något av detta före söndag, är redan en fullspäckad helg med andra bestyr...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Bra uppdateringar med tanke på hur fort du kör thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Der där ser fint ut!
Den övre, sitter den mellan inre främre länkarmsfästet och bakåt?

Jag skulle oxå behöva snida till nått sånt. Undrar om det gör skillnad på känsla och beteende eller sekunder mellan konorna? :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Janne J skrev:
Bra uppdateringar med tanke på hur fort du kör thumbs up

Tack Janne! Jag hoppas på att det åtminstone kan ge en
kännbar skillnad i bilen - och åt positivt håll.

bmw_ixen skrev:
Der där ser fint ut!
Den övre, sitter den mellan inre främre länkarmsfästet och bakåt?

Jag skulle oxå behöva snida till nått sånt. Undrar om det gör skillnad på känsla och beteende eller sekunder mellan konorna? :-)

Förhoppningsvis kan jag svara på den frågan imorgon!





Som vanligt är det gott om plats i motorrummet.




Nu hoppas jag på uppehållsväder imorgon!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
SVKG Sprintfinal på Vårgårda flygfält blev första provkörningen av de senaste uppdateringarna.

Skall försöka mig på att sammanfatta intrycken från dagen - finalen hölls över en heldag, så det
blev mycket körning tack vare bra flyt i arrangemanget! Kanonjobb från våra flinka arrangörer i racing-sektionen!

Stort tack till er alla!!!

Vädergudarna höll vad de lovat denna söndag och vi var befriade från regn hela dagen, skönt!
Kallt väder på förmiddagen gjorde att det inte var självklart att få temp i däck och greppet blev lite
därefter. Kring lunchtid så bröt i alla fall solen igenom och värmde upp både asfalt och deltagare! thumbs up



Härlig stämning som vanligt - väldig humörhöjare att träffa alla och riktigt kul att vi alla gläds åt varandras
förbättringar och stöttar i motgångar!

Bred variation på bilparken även denna sprint och - kors i taket - jag var inte enda E30 på banan!
Kul att få sällskap i gammelbils-gänget! Tokfräsch bil! thumbs up thumbs up
Härligt också att Anders fick sällskap av Gustav i klassen "resonabelt rask och förnuftig city-bil"






Mina upplevelser av min egen körning denna dag då? - Jo, det tog sig efterhand, med lite se-och-lära...

Finaldagen till ära hade konbanan förlängts rejält och en stor del av flygrakan togs i anspråk, kul!
Känslan i bilen blev lite "tar konorna aldrig slut???", men efter några stint så hade man vant sig.
Det bjöds frikostigt på fin körning av alla deltagare - imponerande att se! Ett ofrivilligt uppställ i närheten av
startvagnen drabbade en av chaufförerna, men det är som tur är lätt att flytta en konbane-start så
att säkerheten inte tummas på! thumbs up

Innan jag fick lite temp i däcken hade jag inte helt glasklar uppfattning om effekten av uppdateringar med
X-brace och fjäderbensstag - kändes mest allmänt halkigt. Märkte också att jag instinktivt körde bilen "som
vanligt" och först ville inte tiderna infinna sig, med en bästa notering på 74.50. Helt OK, men definitivt inte
någon värstingtid. Sjuorna i gänget låg då kring 71 - 72 sekunder.

Jag och Johan i hans underbara Aston hade lite duell om tiderna - så fort jag lyckades förbättra mig så
satte Johan ytterligare vassare tid!
Detta höll vi på med hela dagen ända fram tills konbanan skulle plockas in - imponerande körning Johan!!
Även depåkompis Mats med sin lätta och snabba Kadett var vass och klockade konstant jämna och låga tider - snyggt kört!!



Kände att jag behövde få lite input på körningen och lite referens på bilen så mot slutet av dagen bad jag
Figgz köra några vändor med mig i högerstolen. Riktigt kul - och givande - tack Fredrik!

Första vändan genom konorna kunde jag snabbt konstatera att jag fegat för mycket (föga förvånande).
Klockan stannade på 71.69. Sjua-tempo i min gamla E30!!!

"-Tror du att det finns mer att hämta?" frågade Fredrik.
Svaret var givet med tanke på hur bilen uppfört sig mellan konorna:
"-Prova!!"

Bilen svarade riktigt bra vid Fredriks attack sista vändan och det kändes helt klart att det gick ännu fortare.
Lååång bit på varvstopp 2:an innan sista vändningen...

Klockan stannade på:
70.00

Jag får väl säga att jag är nöjd med hur jag fått till bilen. Jag har ju vetat hela tiden att begränsningen
sitter bakom ratten, men kvällsmeket dagen före finalen var helt klart välinvesterad tid!

Det var givande att få denna åktur och få lite spark i ar**et att sluta fega så förb... Tog ett sista dubbelstint
mellan konorna och denna gång så lyckades jag åtminstone förbättra mig så jag inte behöver skämmas.

72.59 stannade klockan på som bästa tid. Har mer att utveckla i körningen, men det tar sig...

Johan Samson som tänkt avsluta för dagen och då hade 73-tid som bäst ändrade sig raskt. Han gav sig ut
för ett gäng stint mellan konorna och fick som bäst en 71.xx-tid. Härligt Johan!!

Jag var mätt på körning och klockan började bli mycket med en annalkande flygplanslandning uppflaggad,
så det blev inte mer körning för min del - du vann denna duell välförtjänt Johan!

Som avslutning på dagen fick det bli ett litet gruppfoto på delar av BMW-maffian på flygfältet.


.... Neeej, så bra väder hade vi inte... kunde inte låta bli att fixa till den mörkgrå himmeln så att den
bättre stämde med sinnesstämningen efter dagen...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Det är imponerande vilken fart du får i en bil som du i mångt och mycket har byggt själv! thumbs up Något måste vara rätt på interfacet mellan ratt och pedaler också.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Bra fart i både förare och grejerna!! thumbs up

Snyggt kört Christian

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Grym fart i Bmw:n
Tur man hade åkt hem så man slapp se det . Jag lär ju deppat ihop helt

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Det var de där 4:a klicken på stötdämparna som gjorde det va

Grymt kört hela dagen, 7:a tider med en E30 är thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Shit, vad kul det var att fightas med dig. Som vanligt är det tokjämnt mellan oss!
Tack för gott sällskap och underhållande körning!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Det är imponerande vilken fart du får i en bil som du i mångt och mycket har byggt själv! thumbs up Något måste vara rätt på interfacet mellan ratt och pedaler också.

Tack Anders! Alla parametrar i interfacet är inte rätt ställda
ännu, men jag har kontaktat supporten och de har lovat att
kolla på den frågan ASAP. "Ring inte oss, vi ringer dig!" sa de...

dvorak skrev:
Bra fart i både förare och grejerna!! thumbs up

Snyggt kört Christian

Tack Peter, nästa år så...

camarogbg skrev:
Grym fart i Bmw:n
Tur man hade åkt hem så man slapp se det . Jag lär ju deppat ihop helt

Tack Micke! Nää, inget depp, vi är väl alla vana vid att
Figgz piskar våra tider!

Janne J skrev:
Det var de där 4:a klicken på stötdämparna som gjorde det va

Grymt kört hela dagen, 7:a tider med en E30 är thumbs up thumbs up thumbs up

Tack Janne! Ovärderlig coachning på Knutan som möjliggjorde
detta!!

Johan Samson skrev:
Shit, vad kul det var att fightas med dig. Som vanligt är det tokjämnt mellan oss!
Tack för gott sällskap och underhållande körning!


Nja, nu var du för blygsam! En uppsättning R-däck på din bil
och du kommer slå mig med oceaner av tid! Eller... det gjorde
du ju redan igår! Hur skall detta sluta?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Kul att se bilen live och växla några ord, den är riktigt fin och snabb din vagn. Go sång i maskinen och bra rattat. thumbs up

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Magnus Lidholm skrev:
Kul att se bilen live och växla några ord, den är riktigt fin och snabb din vagn. Go sång i maskinen och bra rattat. thumbs up

Tack detsamma!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Christian Jansson skrev:

Kände att jag behövde få lite input på körningen och lite referens på bilen så mot slutet av dagen bad jag
Figgz köra några vändor med mig i högerstolen. Riktigt kul - och givande - tack Fredrik!

Första vändan genom konorna kunde jag snabbt konstatera att jag fegat för mycket (föga förvånande).
Klockan stannade på 71.69. Sjua-tempo i min gamla E30!!!

"-Tror du att det finns mer att hämta?" frågade Fredrik.
Svaret var givet med tanke på hur bilen uppfört sig mellan konorna:
"-Prova!!"

Bilen svarade riktigt bra vid Fredriks attack sista vändan och det kändes helt klart att det gick ännu fortare.
Lååång bit på varvstopp 2:an innan sista vändningen...

Klockan stannade på:
70.00



Tack för lånet måste jag säga! Ditt leende när jag frågade om det fanns mer att hämta var rätt så obetalbart Kan inte säga att du verkade helt missnöjd med hur bilen gick redan vid första stinten.

Som jag sa då, lite udda känsla att hoppa från Mustangen till din E30 och försöka köra snabbt direkt, fick ställa om hjärnan och körstilen rätt så fort.
Imponerande bra bygge Christian! Att den kan gå så fort och vara så klippstabil och neutral är imponerande

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Figgz skrev:


Tack för lånet måste jag säga! Ditt leende när jag frågade om det fanns mer att hämta var rätt så obetalbart Kan inte säga att du verkade helt missnöjd med hur bilen gick redan vid första stinten.

Som jag sa då, lite udda känsla att hoppa från Mustangen till din E30 och försöka köra snabbt direkt, fick ställa om hjärnan och körstilen rätt så fort.
Imponerande bra bygge Christian! Att den kan gå så fort och vara så klippstabil och neutral är imponerande


Tack Fredrik!
Det var kanon att få referens från en erkänt snabb - och trevlig!! - chaufför och något att jämföra sin egen körning med!

Sedan är det ju alltid värmande när någon har liknande upplevelse av bilen som en själv, så det inte bara är önsketänkande! Har ju trots allt lagt en del möda och tankearbete på hur chassit skulle byggas.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Har ofrivillig paus i bilkörande och mekande för närvarande. Några veckors avhållsamhet är påbjudet
av herr doktorn.



I väntan på att näven skall repa sig så har det i alla fall dumpit ned lite paket inför kommande
vinterpyssel.

Passade på att utnyttja Apex säsongsutförsäljning tillsammans med Stian, så en fräsch uppsättning AR-1:or
ligger och väntar. Framförallt framdäcken är i princip SLUT efter denna säsong.
Skall bli spännande att utvärdera hur monteringen av x-brace och fjäderbensstag påverkar
slitaget nästa år. Med tanke på hur mycket understyrning jag fick bort så hoppas jag givetvis på positiv sådan...


Ingen uppgradering men väl en uppfräschning. Befintliga stötarna i fram har hängt med ett bra tag, de var
beggade redan när fjäderbenen byggdes och även om det är Koni så har funktionen varit sisådär.
Dags för en fräsch uppsättning.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Mumsigt! Skulle behöva ett set ny däck jag med, men väntar på utlåtande från martin med 130i.

Aj med handen! :-( hoppas den blir bra snart!

Har du testat bilstein? Jag vet inte hur det ser ut mellan koni å bilstein i sättning på E30, men har monterat på volvisar och till samma model så är det totalt olika sättning. Standard sortiment tänker jag på.
Är Konisarna ställbara?

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Framdäcken slut‽???????? Gasat för lite thumbs down

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Mumsigt! Skulle behöva ett set ny däck jag med, men väntar på utlåtande från martin med 130i.

Aj med handen! :-( hoppas den blir bra snart!

Har du testat bilstein? Jag vet inte hur det ser ut mellan koni å bilstein i sättning på E30, men har monterat på volvisar och till samma model så är det totalt olika sättning. Standard sortiment tänker jag på.
Är Konisarna ställbara?

Bilstein är bra sk*t, ingen tvekan om det!

Det är stor skillnad mellan Konis "standard"-dämpare (röda) och Bilsteins varianter, där Koni medvetet valt en mjukare sättning än Bilstein men med större kontroll än bilens orginal-alternativ. Röda skall inte jämföras med Bilstein eller
något annat "fastare" inriktat alternativ, helt enkelt.

Koni Sport (gula) däremot är väl i princip jämförbara i dämpnings-filosofi med Bilsteins lite värre varianter för väg/banbruk.
Koni har ställbar rebound på plats i bilen, Bilstein är inte ställbara.
Bilstein erbjuder sina dämpare i varianter shimsade för att tåla
rally, det har Koni helt struntat i och istället bara prioriterat
asfaltåka. Något som en och annan rallyåkare dyrt konstaterat...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
dvorak skrev:
Framdäcken slut‽???????? Gasat för lite thumbs down

Precis!! Konstaterade ju att jag fegat åt h***ete för mycket!
Fast... då hade jag haft fyra sopslut däck istället.

Nu tycker jag nog att du allt får hänga på med riskokaren till
någon svensk bana nästa år - så får du väl visa mig hur mycket jag skall gasa!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57



Hoppas handen läker ihop fort och utan komplikationer för dig!

_________________
Martin St0tzer
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 56, 57, 58   >>
101 besök senaste veckan (217996 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande