Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 56, 57, 58   >>
103 besök senaste veckan (217998 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Skall även jag försöka mig på en sammanfattning av mina intryck av SVKG:s Sprintpremiär!

Förberedelserna inför premiären präglades rent allmänt av tidsbrist, en naturlig följd av att jag inte orkat lyfta ett finger gällande bilen i vinter.
Nåväl, fick ihop bilen och allt var klart i tid för premiären. Trodde jag...
Rullade iväg mot Vårgårda och kom väl 200 meter innan missljud ifrån bakvagnen fick mig att tvärvända mot garaget igen.

Har ju bytt banhjulen till Style 68 i år. De fälgarna har annan offset på bakfälgarna än de Style 24 jag kört med hittills. Annan offset=andra spacers och andra hjulbult. Hade bara hunnit test-rotera hjulen med bilen på lyften och då märktes inte att bultarna var precis lagom långa för att ta i handbromsmekaniken...
Tackade min lyckliga stjärna att jag inte hunnit kränga av fjolårs-däcken från de gamla fälgarna ännu! Upp med bilen i luften och hjulskifte bak i värsta F1-tempo (nååja!! )

Med ordningen återställd kunde färden återupptas och jag anlände inte alltför sent till flygfältet.



Härligt att återse alla trevliga bekantskaper!! Mycket spännande nya uppdateringar att beskåda och beundra! Som alltid är tjötet och umgänget en stor behållning med träffarna!

När Peter dök upp med Måsvinge-SL var dagen ju i princip redan räddad!

Fast det var ju det där med körning också...

Ringrostigt - Javisst!
Körningen gick sådär. Kände att jag inte hade fokus nog, mycket som snurrar i huvudet nu för tiden. Jag fick aldrig körningen att stämma igår och tiderna blev därefter. En bästa notering på 61.5 fick jag nöja mig med.

Johan har varit/är krasslig och om man inte kan få sin egen körning att stämma så kan man ju låna ut sin bil och få nöjet att se den framföras!



Johan framförde bilen med den äran och speciellt kul var det att få Johans reaktion efteråt. Glädje!


Fick en liten filmsnutt på Johans körning också:



Ett stort tack till hela gänget i SVKG som gör dessa Sprintar till den upplevelse det är - på alla plan!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Har skrivit det innan men det gäller tills vidare, otroligt imponerad vilken snabb bil du har byggt ihop. Du ska vara riktigt nöjd! 👍


Axly skrev:
Det är helt sjukt vad trivsam den är att köra. Den känns som en gokart på alla bra sätt, ett jäkla putt, men utan att vara lömsk. Helt underbar!


Tack, tack!! Nu blir jag ju alldeles generad!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Några bilder på din välljudande 316...








_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Tack Johan!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Lite allmän översyn av bilen idag, kontroll av vätskor mm.
Fixade till med Style 68-bakfälgarna också.

Styvade upp bakvagnen ytterligare, 15 klick (av 36) på rebound nu. Blir lite trial-and-error här.
Vet ju att bilen ligger bra på vägen med maximalt
mjuk bakvagn, men bakvagnen rör sig mycket.
Får känna mig fram till den balans som passar min smak.

Tog en liten tur i det fina maj-vädret. Japp, det går
lättare att provocera loss bakvagnen nu.

Klädsamt dammig och skitig bil. thumbs up


Imorgon rullar bilen mot Falkenberg för SVKG:s
extrainsatta bankörning Spring Classics. thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Lycka till på körningen!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Janne J skrev:
Lycka till på körningen!
Tack Janne!

Återkommer med en summering av intrycken från gårdagen,
men en liten filmsnutt kan man väl bjuda på:

Filmen nedflyttad till träffrapporten här nedanför.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Snyggt Christian!

Älskar att du rastar din grymma E30

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Snyggt och snabbt kört!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
dvorak skrev:
Snyggt Christian!

Älskar att du rastar din grymma E30

Janne J skrev:
Snyggt och snabbt kört!

Tackar!
Chauffören har lite att jobba på men bilen går bra nu!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
SVKG Spring Classics, Falkenbergs Motorbana 9/5

Jag missade ju Vårruset på Falkenberg nu senast, så när SVKG satte in extra vårträff så högg jag snabbt på den!
Spring Classics är tänkt att kunna bli årligt återkommande och att döma av gårdagens uppslutning finns det goda möjligheter till det. SVKG:s träffar brukar snabbt bli fulltecknade och det har blivit något av ett trätoämne bland klubbens medlemmar. Gårdagen var inte fulltecknad men ändå välbesökt. thumbs up



Gott om bekanta ansikten i depån men även en del nya - kul! Fick depåplats i eftermiddagssolen bland en lika blandad
uppställning bilar som vanligt!


Inför årets banpremiär rådde spänd förväntan - hur skulle bilen uppföra sig över ett varv med ny uppstagning via X-brace och fjäderbensstag, nya dämpare fram och lite hårdare sättning bak?

Förra årets facit var ett kraftigt slitage på framdäck jämfört med bakdäck, en följd av att bilen vid lite hårdare press strävade mot viss understyrning.

Rullade ut för det första passet, mycket trafik som brukligt men bortsett från ett litet missförstånd så gick det bara fint.
Sist jag körde på Falkenberg fanns det ingen chikan i slutet på rakan så det var ett tag sedan.... Inget att falla tillbaka på alltså.
Chikanen gick att bekanta sig med och Nyhems-kurvan var lika underhållande som jag mindes den från förr.

Senare pass bjöd på fler fria varv och jag började så smått få lite känsla för bana och bil. Har fortfarande en del att jobba på i körningen, men bilen skötte sig!

Förändringarna i chassiet verkar ha påverkat åt rätt håll, generellt var min känsla att instyrningen i långsammare, skarpare kurvor blivit tydligt bättre.
Riktigt kul att kunna kasta in bilen i chikanen och ändå få bilen dit ratten pekar!



Efterhand som kvällen gick blev känslan
i bromsarna något sämre, inget som var någon fara - men ändå.
Hawk-beläggen har hängt med tre säsonger nu och de börjar sjunga på sista versen.

Fick lagt ett antal varv under kvällen och mot slutet var det inte mycket mer än ångor kvar i tanken. Anders Svensson var väl förberedd och hade med sig reservdunk till sin Miata - turligt nog för mig behövde han inte den och jag kunde fylla upp tanken så att jag utan problem kunde ta mig till närmsta bensinpump före hemfärd.
Stort tack Anders!!!

Stort tack till hela gänget i SVKG som lägger ned arbete och engagemang för att möjliggöra dessa träffar!!!

Nästa vecka väntar nästa deltävling i Sprintcupen!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Jaha, här låg man efter med uppdatering märker jag.

Härom veckan var det ju konbanekörning med SVKG igen. Bilen kändes definitivt inte frisk och
eftermiddagens övningar fick avbrytas.

Enklast sammanfattas denna lägesrapport med en bild.


Materialutmattning i fästörat för främre krängningshämmare. Krängaren är en Verrera som hängt med i ett antal år
och suttit på en annan bil före min - oklart om brottet uppkommit på grund av materialfel eller om det handlar om något annat.
Brottytan har spår av rost, så en spricka har funnits en tid.

Fjäderbensstaget gick åt skogen samtidigt med att fästörat brast.

Ny H&R krängare och nytt stag beställdes samma kväll, men leverans lyser med sin frånvaro. Sändningen har fastnat i Tyskland så deltagande
i kommande deltävling i Sprintcupen nu på torsdag ser mörkt ut om inte ett mirakel inträffar.

Får jag inte ihop bilen försöker jag åtminstone komma och heja på övriga medtävlare!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Christian Jansson skrev:
Jaha, här låg man efter med uppdatering märker jag.

Härom veckan var det ju konbanekörning med SVKG igen. Bilen kändes definitivt inte frisk och
eftermiddagens övningar fick avbrytas.

Enklast sammanfattas denna lägesrapport med en bild.


Materialutmattning i fästörat för främre krängningshämmare. Krängaren är en Verrera som hängt med i ett antal år
och suttit på en annan bil före min - oklart om brottet uppkommit på grund av materialfel eller om det handlar om något annat.
Brottytan har spår av rost, så en spricka har funnits en tid.

Fjäderbensstaget gick åt skogen samtidigt med att fästörat brast.

Ny H&R krängare och nytt stag beställdes samma kväll, men leverans lyser med sin frånvaro. Sändningen har fastnat i Tyskland så deltagande
i kommande deltävling i Sprintcupen nu på torsdag ser mörkt ut om inte ett mirakel inträffar.

Får jag inte ihop bilen försöker jag åtminstone komma och heja på övriga medtävlare!


Jag vet, det är fel, men slipa ur och svetsa! Det är väl inte örat som är härdat???

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1112



Christian Jansson skrev:
Jaha, här låg man efter med uppdatering märker jag.

Härom veckan var det ju konbanekörning med SVKG igen. Bilen kändes definitivt inte frisk och
eftermiddagens övningar fick avbrytas.

Enklast sammanfattas denna lägesrapport med en bild.

Materialutmattning i fästörat för främre krängningshämmare. Krängaren är en Verrera som hängt med i ett antal år
och suttit på en annan bil före min - oklart om brottet uppkommit på grund av materialfel eller om det handlar om något annat.
Brottytan har spår av rost, så en spricka har funnits en tid.

Fjäderbensstaget gick åt skogen samtidigt med att fästörat brast.

Ny H&R krängare och nytt stag beställdes samma kväll, men leverans lyser med sin frånvaro. Sändningen har fastnat i Tyskland så deltagande
i kommande deltävling i Sprintcupen nu på torsdag ser mörkt ut om inte ett mirakel inträffar.

Får jag inte ihop bilen försöker jag åtminstone komma och heja på övriga medtävlare!


Testa att köra utan krängare? Jag tror faktiskt Samson gjort det med sin gamla E30 i BMW Cup men är inte säker?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



bmw_ixen skrev:


Jag vet, det är fel, men slipa ur och svetsa! Det är väl inte örat som är härdat???


Ja svetsa fungerar, och man kan lägga förstärkningar på var sida (över och under) om man vill. Jag har svetsat där ett flertal gånger utan problem.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
BMW-DJ skrev:

Testa att köra utan krängare? Jag tror faktiskt Samson gjort det med sin gamla E30 i BMW Cup men är inte säker?


Det testades på flygfältet även om jag i ryggmärgen kände på mig hur det skulle bli
Går inte alls, bottnar fjäderbenen direkt iom att jag har så kort fjädringsväg och mycket vikt där.
Tror du tänker på bakvagnen, där är det inte ovanligt att folk gör så.

Newberg skrev:
bmw_ixen skrev:


Jag vet, det är fel, men slipa ur och svetsa! Det är väl inte örat som är härdat???


Ja svetsa fungerar, och man kan lägga förstärkningar på var sida (över och under) om man vill. Jag har svetsat där ett flertal gånger utan problem.


thumbs up Jag har hört att det skall gå att härda om via upphettning till ca 400 grader också.
Nu gick ju krängarstaget också åt och det nya ligger i samma sändning...

Får kolla, fundera och överväga....

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Du har väl någon annan bil hemma som bara längtar efter att visa sin storhet i konbana!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare


Hmmm...

Kanske skulle bli först ut med höghus mellan konorna...


Måste väl med lätthet falla in under SVKG:s sportvagnsklassificering.
Lätt att nå bakhjulet från förarplats osv.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Christian Jansson skrev:
BMW-DJ skrev:

Testa att köra utan krängare? Jag tror faktiskt Samson gjort det med sin gamla E30 i BMW Cup men är inte säker?


Det testades på flygfältet även om jag i ryggmärgen kände på mig hur det skulle bli
Går inte alls, bottnar fjäderbenen direkt iom att jag har så kort fjädringsväg och mycket vikt där.
Tror du tänker på bakvagnen, där är det inte ovanligt att folk gör så.

Newberg skrev:
bmw_ixen skrev:


Jag vet, det är fel, men slipa ur och svetsa! Det är väl inte örat som är härdat???


Ja svetsa fungerar, och man kan lägga förstärkningar på var sida (över och under) om man vill. Jag har svetsat där ett flertal gånger utan problem.




thumbs up Jag har hört att det skall gå att härda om via upphettning till ca 400 grader också.
Nu gick ju krängarstaget också åt och det nya ligger i samma sändning...

Får kolla, fundera och överväga....


Stag finns väl på Feltema. Kan ju vara bra att ha ett extra framöver :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Kör utan krängare, både fram och bak då såklart. I regn körde jag alltid utan krängare på min gamle Cup-bil men det funkade fint utan krängare även i torrt. Lite försämrad rapphet i riktningsförändringar men skräpet bakom spakarna betyder mer för varvtiderna än avsaknad av krängare.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Johan Samson skrev:
Kör utan krängare, både fram och bak då såklart. I regn körde jag alltid utan krängare på min gamle Cup-bil men det funkade fint utan krängare även i torrt. Lite försämrad rapphet i riktningsförändringar men skräpet bakom spakarna betyder mer för varvtiderna än avsaknad av krängare.



Va kul då ses vi imorgon med 332, utan krängare Christian... :-)
Våga vägra krängare!

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 56, 57, 58   >>
103 besök senaste veckan (217998 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande