Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 56, 57, 58 >> 34 besök idag (218456 totalt) |
Här vare pepp!! Njae, jag testade som sagt med bortkopplad krängare och fjäderbenen bottnade vid turn-in. Så kul är det inte att sabba flång nya Konisar... Klart att det i teorin skulle gå att höja bilen men det känns faktiskt inte motiverat med så mycket mek när rätt grejor är på ingång. Sorry Stefan! Får jag leveransen idag så gör jag ett ärligt försök med nattmek, annars blir det höghus! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Underbart! Det betyder ju att du kommer, det är ju det som är grejen _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||
Tack för alla hejarop!
Bilen ihop igen och skall vara redo för morgondagens sprint!! H&R-krängare levereras som en sats med både fram och bak. Jag har ju en orginal M3-krängare bak, inte särskilt krallig. Har ju hittills känt mig rätt nöjd med bilens uppträdande så jag avvaktar med byte till hårdare krängare bak. Fram gick bytet på det hela taget rätt smidigt. Lite annan form på nya krängaren jämfört med den gamla gjorde att jag fick flytta upp den 12 mm, tillbaka till originalposition.
Allvädersdäck kanske vore något Nää, de låg på terminalen och väntade på någon annan. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Dags att skriva av sig intrycken från deltävling tre i Sprintcupen!
Härlig stämning som vanligt på dessa tävlingar, kul att morsa på alla och ägna sig åt lite tjöt! Ny krängare på bilen gjorde susen, nu kände jag igen bilen! Den nya krängaren är av samma dimension som den gamla och gav inget förändrat uppträdande - det var ju inte heller meningen. Vädergudarna bjöd idag på omväxlande väder med mörka moln och även någon regnskur. Mestadels var det i alla fall uppehållsväder och det blev många tillfällen till körning! Som brukligt hade chauffören svårt att få till körningen även om bilen skötte sig. Länge så var dagens bästa tid den som sattes på dagens första stint men det tog sig så småningom och sista stinten förbättrade jag mig med nästan en sekund - bästa tid blev 60.36. Jämfört med sjuornas framfart var den tiden inget att skryta med, men den stod sig hyggligt bland karossbilar i alla fall. Nu är siktet inställt på banträff på Kullen nästa helg! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Jajamänsan!! Nytt trattinsug, höjer effekten exponentiellt!! Foto: Daniel Strigård _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Kul att träffas Christian - och riktigt kul att höra skönsjungande E30-sexor!
(Det är inte utan att man blir lite nostalgisk och minns sin egen E30 med 2.6 l M20 i rosa skimmer... ) _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||||
Gött kört igår Christian
Jag bytte ju med dig som konvakt efter regnet igår o jäklar va gött bilen både går och låter när du kommer farande ner mot vändningen _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||
Det hade varit en upplevelse att få rasta den röde på Ringen någon gång. Svårt att få ihop det med - tja, allt - bara...
Kul att träffas! Nästa gång tar du med någon av kul-bilarna!
Tack Micke! Numera, efter förra årets ombyggnad av luftbox, så ges även lite trevligare ljud framifrån bilen och det är ju inte fel.
Om nu bara chauffören lär sig ratta någon gång också... Fyller på med lite bilder tagna av Daniel Strigård! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Hektisk vecka med studentfirande för yngste sonen, körigt på jobbet och banträff på lördag....
Välplanerat! Kommer testa med en "square"-uppsättning på Kullen. Bilen funkar väldigt bra med smalare framdäck men slitaget är högt... Monterar bakdäck fram och testar, så får jag se hur detta blir. Nackdelen är storlek på hjulen. Som flera E30-ägare före mig konstaterat så maxar man egentligen främre hjulhus med 215/40-17. Med 235/40 så blir det trångt och fulla rattutslag går bort kunde jag konstatera. Några meters provtur och oljud från framvagnen senare så hade jag lättat bilen från lite plast... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Lycka till på Kullen
Jag gillar samma dimension på alla 4 hjul när det finns möjlighet, framför allt: så breda framdäck som det går att pressa in i hjulhusen. Ska bli kul att höra dina erfarenheter efter banmötet. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Ja, vad säger man...
Jag är uppenbarligen inne i ett stim just nu. Kan inte skylla på någon annan än mig själv. Grundtips - stressa inte igenom översyn inför bandagar.... Fästbultarna till bromsoket vänster bak har blivit lösa pga vibrationer. I tidsbristen inför denna träff missade jag dem när jag gick över bilens olika bultförband. Oket släppte, åkte med runt - resultatet blev vad man brukar kalla o-bra. Bilderna tagna efter nödlagning. Lite tur i oturen hade jag. Stålomspunna slangen höll och bromsröret var av glödgad koppar och gick inte av. Oket skavt och fult - men i princip helt och tillräckligt hela belägg. Med hjälp av diverse bändande och brytande lyckades jag få nystanet som tidigare var en bromssköld till något lite rakare så att oket kunde återmonteras - tillräckligt för en hemfärd för egen maskin. Stort tack till Mats som hade med sig välsorterad skruvlåda där lämplig bult fanns som ersättning för den förlorade!! Dagen fick istället ägnas åt att titta på kamraternas körning och slicka såren. Martin och Joel var snälla nog att bjuda på lite medåkning - så lite banåka blev det i alla fall! Tack för åkturerna! Inför hemfärden mötte jag en nedstämd Per-Erik i depån. Misstänkt vevlager-ras på OPC-Corsan. Hade Murphy fest denna dag tro? Hur gick det för dig Per-Erik? Slog följe med Claes och Anders i deras Miator och styrde kursen hemåt med en allmän känsla av antiklimax. Med knappa milen kvar till hemmet tvärdog bilen - Jo, Murphy hade definitivt party! Skönt att ha kamrater i följe i sådana lägen! Det var förmodligen glappkontakt till bränslepumpen som visade sig igen - hade ju detta strul inför säsongen och trodde jag fått rätsida på det. Nåväl, glappet fixade sig självt i princip direkt, så bilen startade igen och hem kom jag. Nu får nya tag tas, helt enkelt! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Riktigt tråkigt att se! Men bra jobbat av alla inblandade för att få bilen körbar hem så att du inte behövde mecka runt och hämta kärra. Typiskt att Murphy inte ville se sig besegrad utan tog en vända till... Men om jag ändå får vara positiv så är jag glad att det inte blev värre! Vid en körning på Emmaboda Flygfält (där det går långsammare än på Kullen) så var det en gång en Lancia som fick samma haveri som du, fast han tappade bägge skruvarna till bakre bromsok. Bromsoket återfanns sedan på golvet under handskfacket Det hade lossat, krossat fälgen, slungats iväg av nämnda fälg genom karossplåten in i kupén för att sedan till sist stanna till ro under instrumentbrädan på passagerarsidan. Det är inga dåliga krafter i det hela när saker träffar fälgar som roterar. Skönt att det är en månad till nästa träff nu! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Ja, jävla tur det inte blev värre
Bara ta nya tag och fixa till nästa träff så ses vi då Verkar som många fick lite grejer att fixa efter Kinnekulle... _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 ... 56, 57, 58 >> 34 besök idag (218456 totalt) |