Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 56, 57, 58   >>
128 besök senaste veckan (217988 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Tackar för berömmet, får vidarebefordra det till möbeltapetsören Lotta - det är mest hennes jobb som syns!

Daniel-635 skrev:

Känns som jag behöver tvätta min innan Kul-turen

Tvätta bilen skall man passa sig för vet du väl!
Skämt åsido, kunde inte gärna hinka i nyrenoverade säten bland grus och gräs...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Idag fick jag lite tid över för detta:


Vad säger chassi-expertisen?

Förutom att jag har en tung klump till motor och inte heller ansträngt mig en millimeter för att lätta någonstans (tvärtom...) så inbillar jag mig som glad amatör att jag inte kan göra så mycket mer utan ballast... Eller?

Faktiskt förvånad att jag har en såpass jämn viktfördelning fram/bak som 56/44.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Hej Christian,
Är det vikter med frikopplade kränghämmare fram & bak?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Nej, detta var första vägning. Hade inte kopplat loss dem då. Dock sitter mina inte i direkt spänn.

Så här är siffrorna med krängare bortkopplade:

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Bra jobbat! -Normalt är det mycket större skillnad med krängarna på/av. thumbs up
Fina siffor -om du är nöjd med rideheight hade jag inte gjort ett dugg mer. De sista kilona bak kommer du inte märka då du kör med diffbromsad bakaxel.

Vill du vidare är det precis som du säger att börja plocka bort och/eller flytta vikt. En dyr och omständig process

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
....
Fina siffor ....

thumbs up
Tack, då var jag inte helt ute och cyklade då. Diagonalerna hamnar ju inom en halv procents diff, så det känns bra.

Alltid trevligt när man kan få till någorlunda bra setup som amatör och dessutom på känn. Fick möjlighet att låna en uppsättning vågar och då ville jag ju kolla upp hur det låg till.

Jag är ju nöjd med bilens uppträdande, så
jag jobbar nog inte mer än så här.
-----------------
Nu till veckan styr jag kosan mot Karlskoga för bankörning med SVKG.
Jag och Mats samåker upp dagen innan så det blir lite traditionsenlig grillning och banvandring på kvällen före. thumbs up

Passar på att ta vägen över Höjentorp upp, inte den rakaste vägen men bland de roligare.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Christian Jansson skrev:

Nu till veckan styr jag kosan mot Karlskoga för bankörning med SVKG.
Jag och Mats samåker upp dagen innan så det blir lite traditionsenlig grillning och banvandring på kvällen före. thumbs up

Passar på att ta vägen över Höjentorp upp, inte den rakaste vägen men bland de roligare.


thumbs up
Helt rätt! Ses däruppe för grill och vandring då

Snackade med Mats innan i veckan och han sa att ni skulle åka lite tidigare, vilken väg tar ni mer exakt? Bra med idéer

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Det blir en rätt avslappnad tur är det tänkt. Mats ansluter i Varnhem, men för min del blir det nog till Mariestad via:
Floby - Näs - Sätuna - Hornborga - Varnhem - Höjentorp - Eggby - Lerdala - Timmersdala

Inte de största vägarna men när jag pendlade en del till Mariestad för ett par år sedan så var detta en betydligt trevligare rutt än riksvägs-monotoni.

Sedan blir det väl "vanliga" vägen via väg 26 och 204/243 upp.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Framme i Karlskoga. Man kan ha det sämre.... thumbs up thumbs up thumbs up



_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Lycka till i morgon!

Antagligen inga problem att få upp tempen i däcken...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Christian Jansson skrev:

Nu är de på plats.


Wow vad snyggt!!!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Klingan75 skrev:

Wow vad snyggt!!!

Tack Anders!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Kul att se bilen igår på Gelleråsen!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Westersund skrev:
Kul att se bilen igår på Gelleråsen!
Kul att träffas!!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Skall försöka mig på en rapport från denna veckas övningar i Karlskoga! Får se om någon orkar plöja igenom all text - ber om ursäkt för långrandigheten på förhand!

Likt förra året så åkte jag upp dagen innan för övernattning i stuga intill banan. Jag och Mats Almqvist - träffens gammelbilar - samåkte en stor del av vägen upp och då fick jag möjlighet att visa honom lite nya vägar.
Skönt att kunna njuta av vädret och inspirerande vägar!

Vi möttes upp i Varnhem för en stärkande pizza innan färden norrut återupptogs.


Från Varnhem kör man med klar fördel via Höjentorps slottsruin på småvägar ända till Mariestad. Härliga vägar som kan rekommenderas! thumbs up


Efter ett kort stopp i Degerfors för lite proviantering anlände vi till Gelleråsen och stugan.


Som traditionen bjuder på lite mer långväga träffar var vi ett gäng från SVKG som samlades på banan. Både välbekanta ansikten såväl som nya bekantskaper - kul! I år hade vi också - för SVKG - långväga besök - Björn tog med sig familjen och sitt amerikanska järn!
På plats kvällen före en banträff har man väldans trevligt med grillning, lite tjeckiskt guld för strupen, mycket "gött tjöt" och inte minst ban-vandring med närstudie av Gelleråsens asfalt och curbs.



Som utlovat av vädertjänsten så vaknade vi till strålande solsken på onsdagen och frukosten avnjöts vid stugans veranda med en kopp kaffe i restaurangen som avslut i god tid före förarmötet drog igång.

Denna träff hade jag bättre med tid att förbereda mig och rätt goda förhoppningar om att bilen inte skulle strejka åtminstone på de områden jag själv kan påverka. Kinnekulle blev ju antiklimax, så detta blev riktig premiär för square däck-setup med 235:or runt om.

I täckt bil utan AC blir det varmt en sådan här fin dag, så vi såg till att inte glömma att fylla på med vätske-ersättning. Det betalade sig definitivt i slutet av dagen! thumbs up
I depån fick gammelbilarna fint damsällskap av Vilma!


Min talang som chaufför kan diplomatiskt uttryckas som moderat.... Därför är det extra roligt att duellera och förhoppningsvis lära något av alla duktiga chaufförer - även i motorsvagare bilar än min egen som t.ex. Mats - och i år även Fredrik! Kul och lärorikt att jämföra spårval och bromspunkter även om inte allt är direkt överförbart!

Värmen eller kanske något litet spill spelade flera av oss ett litet spratt i Depåkurvan i början av dagen. Låg tätt i hasorna på Mats när han fick ett jättesläpp och min vindruta fylldes av en Kadetts bredsida! Erfaren som han är släppte han aldrig gasen och redde ut det hela - bra rattat Mats!!! thumbs up
Ett antal varv senare låg jag efter Fredriks "Lilla Blå" i samma kurva när han oförklarligt börjar att ta ett väldigt brett spår... någon mikrosekund senare släpper min bakvagn och det är min tur att använda sidorutan som vindruta!
Vi höll oss på det svarta, men halt var det!

Filmade ingenting igår men loggade lite i alla fall. Inga speciella tider att skryta med jämfört med fartfantomer, men kul var det även om fegbromsningen i slutet på rakan är svår att vänja sig av med!


På slutet av dagen bytte jag och Fredrik bil för några varv. Vilken kul och kompetent bil du skaffat Fredrik - stort tack för lånet!!!

Summering av körningen denna dag - mängder av körning och många roliga dueller med omväxlande hare/jaga!
235:or runt om är definitivt rätt val på bana, inget snack om det! thumbs up Som jag hoppats/förväntat både mindre understyrning och slitage.
Finns diverse mindre justeringar som kan göras efter dagen, men inget genomgripande.

Hemfärden anträddes gemensamt med Miata-maffian och Lilla Blå, Mats valde att övernatta i Karlskoga en natt till.

Fredrik vek av i Degerfors för färd österut, vi övriga fortsatte söderöver mot Mariestad inklusive ett stopp längs vägen. Avnjöt en kall glass vid Vänerns strand tillsammans med Carl, Oskar och Anders.


I Mariestad skiljdes vi åt, Carl och Anders för E20-lunk mot Göteborg. Mot bättre vetande beslöt sig Oskar för att hänga på mig mot Borås. Det blev inte många kilometer rak väg som hans röda Miata fick smaka på...

Stort tack till hela gänget i SVKG som lägger ned allt jobb på att möjliggöra dessa körningar!!! Tack också till alla glada klubbkamrater som gör dessa träffar till de glädjepiller de är!!!

Nu ser jag fram emot kommande kul-turer, sprintar och banträffar!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Stort tack för trevligt sällskap både på banan och vägen hem

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Vilken trevlig reseberättelse!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Christian Jansson skrev:
Skall försöka mig på en rapport från denna veckas övningar i Karlskoga! Får se om någon orkar plöja igenom all text - ber om ursäkt för långrandigheten på förhand!


Inte alls svårt att plöja igenom, trevlig läsning! thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Hej,

Kul att se din fina bil irl. Riktigt snygg installation av motorn.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Stort tack för trevligt sällskap både på banan och vägen hem

/C

Stort tack själv - kul och trevligt!!

Janne J skrev:
Vilken trevlig reseberättelse!


Tack! Vi hade väldigt trevligt också!

Klingan75 skrev:

Inte alls svårt att plöja igenom, trevlig läsning! thumbs up


Tack Anders! Tveksamt om man är något författarämne...

zmicke skrev:
Hej,
Kul att se din fina bil irl. Riktigt snygg installation av motorn.


Tackar Micke!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Tack för att du visade mig de underbara småvägarna på resan söderut. Jag njöt hela vägen hem.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 56, 57, 58   >>
128 besök senaste veckan (217988 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande