Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 56, 57, 58 >> 106 besök senaste veckan (218001 totalt) |
Tackar för berömmet, får vidarebefordra det till möbeltapetsören Lotta - det är mest hennes jobb som syns!
Tvätta bilen skall man passa sig för vet du väl! Skämt åsido, kunde inte gärna hinka i nyrenoverade säten bland grus och gräs... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Idag fick jag lite tid över för detta:
Vad säger chassi-expertisen? Förutom att jag har en tung klump till motor och inte heller ansträngt mig en millimeter för att lätta någonstans (tvärtom...) så inbillar jag mig som glad amatör att jag inte kan göra så mycket mer utan ballast... Eller? Faktiskt förvånad att jag har en såpass jämn viktfördelning fram/bak som 56/44. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Nej, detta var första vägning. Hade inte kopplat loss dem då. Dock sitter mina inte i direkt spänn.
Så här är siffrorna med krängare bortkopplade: _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Bra jobbat! -Normalt är det mycket större skillnad med krängarna på/av.
Fina siffor -om du är nöjd med rideheight hade jag inte gjort ett dugg mer. De sista kilona bak kommer du inte märka då du kör med diffbromsad bakaxel. Vill du vidare är det precis som du säger att börja plocka bort och/eller flytta vikt. En dyr och omständig process _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Tack, då var jag inte helt ute och cyklade då. Diagonalerna hamnar ju inom en halv procents diff, så det känns bra. Alltid trevligt när man kan få till någorlunda bra setup som amatör och dessutom på känn. Fick möjlighet att låna en uppsättning vågar och då ville jag ju kolla upp hur det låg till. Jag är ju nöjd med bilens uppträdande, så jag jobbar nog inte mer än så här. ----------------- Nu till veckan styr jag kosan mot Karlskoga för bankörning med SVKG. Jag och Mats samåker upp dagen innan så det blir lite traditionsenlig grillning och banvandring på kvällen före. Passar på att ta vägen över Höjentorp upp, inte den rakaste vägen men bland de roligare. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Helt rätt! Ses däruppe för grill och vandring då Snackade med Mats innan i veckan och han sa att ni skulle åka lite tidigare, vilken väg tar ni mer exakt? Bra med idéer _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Det blir en rätt avslappnad tur är det tänkt. Mats ansluter i Varnhem, men för min del blir det nog till Mariestad via:
Floby - Näs - Sätuna - Hornborga - Varnhem - Höjentorp - Eggby - Lerdala - Timmersdala Inte de största vägarna men när jag pendlade en del till Mariestad för ett par år sedan så var detta en betydligt trevligare rutt än riksvägs-monotoni. Sedan blir det väl "vanliga" vägen via väg 26 och 204/243 upp. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Skall försöka mig på en rapport från denna veckas övningar i Karlskoga! Får se om någon orkar plöja igenom all text - ber om ursäkt för långrandigheten på förhand!
Likt förra året så åkte jag upp dagen innan för övernattning i stuga intill banan. Jag och Mats Almqvist - träffens gammelbilar - samåkte en stor del av vägen upp och då fick jag möjlighet att visa honom lite nya vägar. Skönt att kunna njuta av vädret och inspirerande vägar! Vi möttes upp i Varnhem för en stärkande pizza innan färden norrut återupptogs. Från Varnhem kör man med klar fördel via Höjentorps slottsruin på småvägar ända till Mariestad. Härliga vägar som kan rekommenderas! Efter ett kort stopp i Degerfors för lite proviantering anlände vi till Gelleråsen och stugan. Som traditionen bjuder på lite mer långväga träffar var vi ett gäng från SVKG som samlades på banan. Både välbekanta ansikten såväl som nya bekantskaper - kul! I år hade vi också - för SVKG - långväga besök - Björn tog med sig familjen och sitt amerikanska järn! På plats kvällen före en banträff har man väldans trevligt med grillning, lite tjeckiskt guld för strupen, mycket "gött tjöt" och inte minst ban-vandring med närstudie av Gelleråsens asfalt och curbs. Som utlovat av vädertjänsten så vaknade vi till strålande solsken på onsdagen och frukosten avnjöts vid stugans veranda med en kopp kaffe i restaurangen som avslut i god tid före förarmötet drog igång. Denna träff hade jag bättre med tid att förbereda mig och rätt goda förhoppningar om att bilen inte skulle strejka åtminstone på de områden jag själv kan påverka. Kinnekulle blev ju antiklimax, så detta blev riktig premiär för square däck-setup med 235:or runt om. I täckt bil utan AC blir det varmt en sådan här fin dag, så vi såg till att inte glömma att fylla på med vätske-ersättning. Det betalade sig definitivt i slutet av dagen! I depån fick gammelbilarna fint damsällskap av Vilma! Min talang som chaufför kan diplomatiskt uttryckas som moderat.... Därför är det extra roligt att duellera och förhoppningsvis lära något av alla duktiga chaufförer - även i motorsvagare bilar än min egen som t.ex. Mats - och i år även Fredrik! Kul och lärorikt att jämföra spårval och bromspunkter även om inte allt är direkt överförbart! Värmen eller kanske något litet spill spelade flera av oss ett litet spratt i Depåkurvan i början av dagen. Låg tätt i hasorna på Mats när han fick ett jättesläpp och min vindruta fylldes av en Kadetts bredsida! Erfaren som han är släppte han aldrig gasen och redde ut det hela - bra rattat Mats!!! Ett antal varv senare låg jag efter Fredriks "Lilla Blå" i samma kurva när han oförklarligt börjar att ta ett väldigt brett spår... någon mikrosekund senare släpper min bakvagn och det är min tur att använda sidorutan som vindruta! Vi höll oss på det svarta, men halt var det! Filmade ingenting igår men loggade lite i alla fall. Inga speciella tider att skryta med jämfört med fartfantomer, men kul var det även om fegbromsningen i slutet på rakan är svår att vänja sig av med! På slutet av dagen bytte jag och Fredrik bil för några varv. Vilken kul och kompetent bil du skaffat Fredrik - stort tack för lånet!!! Summering av körningen denna dag - mängder av körning och många roliga dueller med omväxlande hare/jaga! 235:or runt om är definitivt rätt val på bana, inget snack om det! Som jag hoppats/förväntat både mindre understyrning och slitage. Finns diverse mindre justeringar som kan göras efter dagen, men inget genomgripande. Hemfärden anträddes gemensamt med Miata-maffian och Lilla Blå, Mats valde att övernatta i Karlskoga en natt till. Fredrik vek av i Degerfors för färd österut, vi övriga fortsatte söderöver mot Mariestad inklusive ett stopp längs vägen. Avnjöt en kall glass vid Vänerns strand tillsammans med Carl, Oskar och Anders. I Mariestad skiljdes vi åt, Carl och Anders för E20-lunk mot Göteborg. Mot bättre vetande beslöt sig Oskar för att hänga på mig mot Borås. Det blev inte många kilometer rak väg som hans röda Miata fick smaka på... Stort tack till hela gänget i SVKG som lägger ned allt jobb på att möjliggöra dessa körningar!!! Tack också till alla glada klubbkamrater som gör dessa träffar till de glädjepiller de är!!! Nu ser jag fram emot kommande kul-turer, sprintar och banträffar! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
_________________ Carl Josefsson Mazda MX-5 2002 Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718 |
||||||||
Inte alls svårt att plöja igenom, trevlig läsning! _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Stort tack själv - kul och trevligt!!
Tack! Vi hade väldigt trevligt också!
Tack Anders! Tveksamt om man är något författarämne...
Tackar Micke! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 56, 57, 58 >> 106 besök senaste veckan (218001 totalt) |