Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 56, 57, 58 >> 106 besök senaste veckan (218001 totalt) |
Färdig med lite översyn och packning - imorgon blir det en tur söderöver för banträff med SVKG på Knutan - grillning imorgon, körning på måndag. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Bättre sent än aldrig, här kommer en liten rapport från förra måndagens banträff på SVKG på Knutstorp - men först får jag ju dela med mig av ett av Robert Kristensson Castros -Rob K Castro photo- fina foton från Vårgårda!
Jag och Mats samåkte även denna gång, liksom flera av vännerna i SVKG valde även vi att åka ned dagen innan för trevlig korvgrillning och banvandring. Vi satte som mål att ta oss från Västsverige till Kågeröd utan att köra en meter motorväg - det gick fint, men det var vare sig den kortaste eller snabbaste vägen! Lite kul att hitta nya och roliga vägar, men ibland kan man stöta på oväntade vägarbeten... Söndag kväll avslutades med ett regn-oväder lagom till att vi hunnit runt banan. Övernattning var bokad på Tre Stjärnor i Kågeröd och måndagen grydde med strålande solsken och en frukost-buffé. Det blev en fin dag med mycket körning! Upplevde efter några pass en kraftig vibration i högerböjar och jag lade mitt på dagen lite tid på att hissa bilen, efterdra hjullager och allmänt leta efter orsaken. Det visade sig att det helt enkelt var uppfångade däcksrester - skönt! Förutom den lilla fnurran skötte sig bilen och jag utnyttjade större delen av dagens kör-möjligheter - kul! Klubben har de senaste åren valt att inkludera lunch i anmälningsavgiften. Suveränt! Bra för banägaren som får in lite extra till kassan och bra för oss chaufförer som får god lagad mat serverad! Lätt värt det! Som vanligt en väldigt varierad bilpark och kul att tjöta med såväl gamla som många nya trevliga bekantskaper! Loggade lite och lyckades även få några av de mer yviga varven att fastna på film. Tempot låg annars relativt jämnt över dagen, fria varv hamnade kring 1.10 -tider. Optimalt varv enligt RaceChrono låg bara någon tiondel under mitt bästa varv så tiderna får jag väl se som representativa. Trött men nöjd anträdde jag hemfärden i sällskap med fler från klubben och vi samåkte - denna gång på E6 - norrut med ett matstopp i Halmstad. Stort tack till alla i SVKG som fixar med dessa träffar! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Sprintfinalen avklarad även för min del!
Har ju ändrat inställningarna på bilen till ett mer överstyrt chassie, något som märks betydligt mer i konbana jämfört med bankörning (även om det även på Knutan infann sig en hel del "snap oversteer"). Finalen ägnades därför mestadels åt att lära om och ändra körstil. Jag kunde konstatera att det i vändningarna gick betydligt lättare att hålla tight spår och minska understyrning - acceleration ut fick å andra sidan göras mjukare för att inte bakvagnen skulle bryta ut alltför abrubt. Mellan konorna gäller det att hitta gränsen lagom för att inte tappa bakvagnen men ändå få med sig farten - jämn körning utan att lastväxla hårt. Läroprocessen fortgår! Testade också att ligga en växel högre på den för dagen längre än vanliga bansträckningen, men det fick jag inte någon utdelning på igår i alla fall. Tiderna igår hamnade någonstans i mitten av fältet med en bästa tid på 76.22. Totalplacering i Sprintcupen blev 7:a i klassen av 29 startande. Klingan fick ta några provrundor i tysken också. Han fick testa på det överstyrda chassiet och det fastnade på video! Anders agerade testförare i flera bilar igår och satte sin bästa tid i min bil, 77.63. Bra kört Anders! Anders kommentar efteråt var "bilen gör jobbet åt dig". Tack - tror jag...?! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Jag hade också chassiet satt mot överstyrning i går och upplevde samma som du, när det öppnar upp sig mot slutet fick man var känslig på gasen för att inte tappa bakvagnen ( jag gjorde en rejäl snurrning där.. ).
Kommer att balansera inställningarna så man kan gå på gas ordentligt i sista sektionen annars tror jag man tappar lite där. Jag körde för första gången på 3:an nästan hela banan och fick betydligt bättre flyt mellan konorna men å andra sidan har jag mer vrid på låga varv än du så den jämförelsen haltar lite. Hursomhelst, alltid lika trevligt att träffas _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Lika snyggt och städat kört som vanligt
Tufft att ställa om bilen så man måste läras sig nytt i finalen Syns vi på Falkenberg den 22:e? _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||||
Jag får väl förtydliga. Det är en riktigt bra bil du har skruvat ihop. Den imponerar varje gång. 1,4 sekunder i skillnad mot ägaren betyder en lättkörd bil. Det känns inte att man kör mycket snabbare, 4,2 sekunder mot Fyfabian. Liiite våldsam överstyrning kanske men det är ju ett medvetet val. Men det bästa var ljudet inne i kupén, jag har alltid gillat V8 så länge jag kan minnas men det var det bästa raksexaljudet jag någonsin upplevt! _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||||
Trevligt och kul är orden!!
Detsamma! Hmmmm.... Undrar vad den gubbstrutten spanar efter vid horisonten? Körtalang?
Ren körning, ja - men jag måste få till mer fart!
Jag hade ju ändå ingen chans mot er i toppfighten, kunde lika gärna labba! Jajamen - Höstrusket är bokat med biljett i Race-gruppen för säkerhets skull så att jag blir riktigt ifrånåkt!
Tack Anders - förtydligande behövs inte! Jag tar vare sig bilen eller min körtalang på överdrivet allvar! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Höstrus(k)et med SVKG
Det blev en riktigt fin höstdag igår för säsongens sista körning på Falkenbergs motorbana! Sedan sprintfinalen på Vårgårda flygfält hade jag legat i och gjort - ingenting - Bilen ställdes in i garaget efter konbane-körningen och togs ut lagom till färden mot sydväst. Detta var kanske inte helt optimalt med tanke på att chassiet ställts mjukt och överstyrt för konbanekörningen, men samtidigt ville jag testa dessa inställningar även på en högfartsbana som Falkenberg för att få lite referenspunkter för framtiden. Ingen square setup på däcksfronten dock - framdäcken i dimension 235 är i det närmsta slut så det fick bli 215-sulor fram denna dag. Som vanligt ett positivt och trevligt gäng som man möter på träffarna - kul att träffas för en säsongsavslutning med så här bra förutsättningar! Denna körning hade jag anmält mig i "Snabba" gruppen. Brukar normalt köra i "Mellan"-gruppen annars (efter tidigare erfarenheter av lite tveksamma omkörningar vid körningar i "Snabba"). Eftersom jag var sen på bollen att anmäla mig så fanns inte några platser kvar i "Mellan" och då var valet givet. Igår var dock "Snabba" helt rätt val - jag fick mängder av fria varv och totalt blev det 12 mil i fullfartstempo. Så hur kändes bilen då? Som jag kunde förvänta mig - mjuk och överstyrd! Förmodligen hade jag vunnit på att allmänt styva upp chassiet något både fram och bak men på ett såpass intensivt banmöte som Höstruskets 3 timmar så körde jag hellre än att skruva. Igår var bilen rätt orolig på flera ställen även om den aldrig var i närheten av att bli giftig i uppträdandet. Relativt mycket karossrörelser blev ju också en naturlig följd när dämparna var mjuka. Daniel Strigård hade igång sin drönare och tog fina bilder - tack Daniel! Här är en på mig där det syns rätt tydligt att karossen rörde sig ordentligt över hjulen. Loggarna för dagen visade relativt stadiga 52-tider med bästa varv på 52.32. Optimal varvtid visade 52.07, så rätt så jämnt ändå. Som Fredrik redan skrivit om i sin tråd så bestämde vi oss inför sista passet att köra ut tillsammans för att jämföra och växla positioner. Detta sista pass blev ett enda stort glädjepiller! Så jäkla kul att kunna ligga tätt ihop med duktiga chaufförer där man litar på varandra och kan mata på varv i bra tempo! Passet blev dessutom extra långt, ca 20 minuter körning. Vi ägnade precis hela passet åt att ligga i hasorna på varann! Riktigt givande att ligga bakom respektive före och jämföra, olika förutsättningar i bilarna gav olika hastigheter beroende på var på banan vi var men mynnade ut i väldigt likartade varvtider. Tack Fredrik för snygg och tät körning!!! Anders Svensson hängde också på som ett klistermärke i sin snabbt framförda Miata och Daniel Strigård i sin Seven - varv på varv! Härligt! Även jag passar på att låna Daniels film från hans bil där han fångade några av varven. Lagom till att skymningen kom på allvar så var passet och med det säsongen över. Riktigt kul att få en så här fin och underhållande avslutning! Stort tack till SVKG för ett fint arrangemang och en riktigt bra säsong - vi syns på asfalten till våren igen!! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Tack Peter!
Nja, inte något radikalt planerat. Får se vad som hittas på i vinter. Lite underhåll och översyn behövs definitivt efter en rätt så aktiv säsong. I övrigt så finns alltid lite planer/drömmar om förbättringar på diverse saker, men det bestäms utifrån kassa-tillgång så det får jag nog återkomma när/om det blir aktuellt. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Idag hade jag ledig dag efter en veckas jourtjänst.
Dags för årets sista utflykt i det fina höstvädret! Bilen är gammal, men inte besiktningsbefriad än på många år. Nu parkeras bilen i garaget för kommande vinter-pyssel. Planerna har klarnat något i alla fall, förhoppningsvis kan det bli någon uppgradering på bilen utöver allmän service.... Fortsättning följer! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 56, 57, 58 >> 106 besök senaste veckan (218001 totalt) |