Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 56, 57, 58   >>
40 besök senaste veckan (218377 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Enklaste är ju att testa den på gatan sen.

En s50b32 med fungerande vanos ska vara rätt köttig i mellanregistret, drar man ut kontakterna till soleniderna så ska den bli märkbart svagare.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Jaha. Då har jag rivit isär.

Kort sammanfattning:


Nåja, lite mer info kan jag väl ändå kosta på mig att ge.

- Solenoiderna fungerar felfritt och verktyget jag byggde för ändamålet gör sitt jobb.

- Ja, avgaskammen stod fel. Med kamkedjespännar-verktyg på plats så framstår det som glasklart varför. Utan att kunna spänna upp kedjan mekaniskt så kvarstår ett litet spel som gör att det blir felinställt hur man än gör - verktyget är viktigt och saknades ju senast jag gjorde detta.


- Demonterade Vanosen och justerade kammarna.


- Var detta hela problemet? Nej, självklart inte...

Samma j**la brustna avgas-kolvstång som förra gången!!!

Jag drar slutsatsen att mitt Vanos-hus har någon intern skada eller krökning som orsakar detta. Motorn kommer ju ifrån en smälld bil och solenoid-huset för avgaskammen har skavmärken som säkerligen uppkommit i smällen, även om jag inte kan se några andra skador.

Förra gången fick jag köpa en komplett Vanos för att få tag i delar, blir samma sak nu. Denna gång satsar jag nog på att få tag på en fräsch enhet så att jag kan byta ut rubbet istället. Letande pågår.

Hade lite mer planer för vinterpyssel egentligen, men det här lär gräva ett jättehål i plånboken så får väl se om det blir något mera denna vinter.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Gött att du hittade något thumbs up tråkigt om det blir dyrt att fixa

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Christian Jansson skrev:
Denna gång satsar jag nog på att få tag på en fräsch enhet så att jag kan byta ut rubbet istället. Letande pågår.


Surt detta Christian! -Skall hålla ögonen öppna efter en VANOS enhet!

_________________
Patrik Skoog
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Jag har en vanosenhet som inte är komplett, det saknas en intern del. Kan dock vara perfekt för dig att testa med. Vi kan ta detaljer via PM om det är intressant.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
GTIDave skrev:
Jag har en vanosenhet som inte är komplett, det saknas en intern del. Kan dock vara perfekt för dig att testa med. Vi kan ta detaljer via PM om det är intressant.
thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Nu har jag undersökt och funderat lite mer kring den brustna Vanos-kolvstången.

Det är nog inte i själva Vanos-enheten som felorsaken ligger.

På det sätt som avgaskammen var felinställd pga otillräcklig kamkedjespännning så innebar det att full retardation inte var mekaniskt möjlig att göra vid korrekt uppspänd kedja. Justerdrevet slog stopp innan kolvstången nått sitt ändläge.

Vanos på S50 har en konstruktion som bygger på ett mycket högt oljetryck. Enheten har sin egen oljepump för ändamålet och arbetstrycket ligger minst på 120 bar.

Min teori är att kolvstången aldrig designats för att ta upp 120 bars dragande kraft mot stopp - istället har den brustit på svagaste punkten (där den är 7 mm i diameter).

Med rätt inställd kam så skall inte kolvstången utsättas för sådana påfrestningar. Hoppet lever!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Christian Jansson skrev:
Hoppet lever!



_________________
Patrik Skoog
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999



läckert bygge, alltid trevligt med E30😃

Intressant med vanos, har lite stul med min zäta men har inte grävt vidare i om det är vanos eller annat.. startar knappt och går inte rent.
Har sen tidigare bytt till bättre beg solenoider.

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
fredrik larsson skrev:
läckert bygge, alltid trevligt med E30😃

Intressant med vanos, har lite stul med min zäta men har inte grävt vidare i om det är vanos eller annat.. startar knappt och går inte rent.
Har sen tidigare bytt till bättre beg solenoider.


Tackar!

Oren gång och startproblem kan givetvis ha med vanos att göra men börja med att kolla stiften.
Inte helt ovanligt att ett tändstift går...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



fredrik larsson skrev:
läckert bygge, alltid trevligt med E30😃

Intressant med vanos, har lite stul med min zäta men har inte grävt vidare i om det är vanos eller annat.. startar knappt och går inte rent.
Har sen tidigare bytt till bättre beg solenoider.


Så kan den bete sig om kammen står kvar i fullastläge när man försöker starta. Vrid tillbaka kammen manuellt (på ett korrekt sätt) och se om den går bättre.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Så! Då har man en hel Vanos igen.
Tack David!

Bänkprovad och allt funkar så här långt. thumbs up


Då var det bara resten kvar!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Gott jobbat!

Att kunna laga en enhet som hade kostat massor att ersätta är riktigt bra thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Christian Jansson skrev:
Så! Då har man en hel Vanos igen.
Tack David!

Bänkprovad och allt funkar så här långt. thumbs up


Gott att några hyllvärmare kunde göra nytta Bara att hoppas att det fungerar monterat på bilen också!

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Lite ofrivillig paus för tillfället, väntar på delar.

Ibland är det en fördel att man har samlat på sig en del Vanos-skrot. Utnyttjade att jag hade några extra lösa drev för att kunna låsa ihop
kammar med drev utan att behöva montera hela Vanos-enheten.


Ville dra runt motorn ett antal varv för att få lite koll på vad som händer egentligen.
Det visade sig vara en god idé.

Efter några varv uppenbarade sig följande:


Märkningen linjerade före jag började dra runt veven.

Så - alltså nyper inte kamdreven tillräckligt mot kammen/vanosdrev - ytterligare en sak som sabbar kam-inställningen.

Dreven sitter med icke-magnetiska M6-skruv som skall dras med endast 10 Nm.
Enligt verkstadshandbok kan/ska de återanvändas men det verkar tveksamt i mitt fall. Misstänker att de sträckts lite för mycket.
Nya är beställda och så får det bli nytt försök.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Verkligen intressant med Vanosmeket nu i vinter! Du har pratat under säsongen om att det känns som om det saknas några hästar ibland. Följer med stort intresse framstegen, tur att du kunde kontrollera Vanosen med de lösa delarna nu och upptäcka att något inte lirade så du kan få den helt 100 till säsongen börjar

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Små steg framåt....

Äntligen fått fason på kam-inställningen med nya kamdrevs-skruvar och kunnat återmontera Vanos.
Nu håller jag tummarna för att det håller och fungerar.



När jag ändå är igång och har motorn öppnad ville jag kolla ventilspelet.



Inte jätte-fel värden, men ändå ett antal som låg på marginalen eller över i spel.
Nu blir det till att vänta igen, min bladmått-sats har en noggranhet på 0.05 mm och det är för grovt för detta jobb när toleranserna ligger mellan 0,18-0,23 respektive 0,28-0,33 mm.
Ny sats är beställd och sedan blir det mer exakt mätning för att kunna beställa shims.

I mellantiden blev det mer verktygsmakeri.
En redan slaktad blocknyckel och en gammal bult blev lämpligt utgångsmaterial för ett verktyg för att underlätta shimsbyte.



Tog också tag i servostyrningen. Har saknat en strypning på returledningen och har misstänkt att det spökat och orsakat överflödesläckage från behållaren.
Svarven kom till nytta igen.


Efter lite undersökning kom jag fram till att strypningen skall ha innerdiameter 3.5 mm, så fick det bli.


På plats!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Intressant läsning även för mig som inte åker BMW, kul med egna verktyg och pyssel i svarven.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Fin strypning, förklara mer vad som hänt med servooljan?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Fin strypning, förklara mer vad som hänt med servooljan?


Efter körning, speciellt konbana, så har jag haft ett litet läckage i form av servo-olja som droppat längs slangarna från olje-behållaren.
Droppet har jag spårat till locket, dvs olja har expanderat i behållaren så mycket att det runnit ut i skvaller-hålet.

Original så har BMW försett returslangen från servot med en strypning. På min bil är mycket lite "original", så den saknade jag.
Min teori är att returen utan strypning har haft ett högre flöde än tänkt och orsakat skumning. Nu provar jag att strypa, så får jag se hur det faller ut.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Ok!
Jo det är ett vanligt problem, jag har på andra bilar satt en bit slang från locket för att leda bort eventuellt "kladd". En bit bromsrör instucken i lockets hål brukar funka som adapter till en liten slang.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 56, 57, 58   >>
40 besök senaste veckan (218377 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande