Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 56, 57, 58 >> 40 besök senaste veckan (218377 totalt) |
Enklaste är ju att testa den på gatan sen.
En s50b32 med fungerande vanos ska vara rätt köttig i mellanregistret, drar man ut kontakterna till soleniderna så ska den bli märkbart svagare. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Jaha. Då har jag rivit isär.
Kort sammanfattning: Nåja, lite mer info kan jag väl ändå kosta på mig att ge. - Solenoiderna fungerar felfritt och verktyget jag byggde för ändamålet gör sitt jobb. - Ja, avgaskammen stod fel. Med kamkedjespännar-verktyg på plats så framstår det som glasklart varför. Utan att kunna spänna upp kedjan mekaniskt så kvarstår ett litet spel som gör att det blir felinställt hur man än gör - verktyget är viktigt och saknades ju senast jag gjorde detta. - Demonterade Vanosen och justerade kammarna. - Var detta hela problemet? Nej, självklart inte... Samma j**la brustna avgas-kolvstång som förra gången!!! Jag drar slutsatsen att mitt Vanos-hus har någon intern skada eller krökning som orsakar detta. Motorn kommer ju ifrån en smälld bil och solenoid-huset för avgaskammen har skavmärken som säkerligen uppkommit i smällen, även om jag inte kan se några andra skador. Förra gången fick jag köpa en komplett Vanos för att få tag i delar, blir samma sak nu. Denna gång satsar jag nog på att få tag på en fräsch enhet så att jag kan byta ut rubbet istället. Letande pågår. Hade lite mer planer för vinterpyssel egentligen, men det här lär gräva ett jättehål i plånboken så får väl se om det blir något mera denna vinter. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
_________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Nu har jag undersökt och funderat lite mer kring den brustna Vanos-kolvstången.
Det är nog inte i själva Vanos-enheten som felorsaken ligger. På det sätt som avgaskammen var felinställd pga otillräcklig kamkedjespännning så innebar det att full retardation inte var mekaniskt möjlig att göra vid korrekt uppspänd kedja. Justerdrevet slog stopp innan kolvstången nått sitt ändläge. Vanos på S50 har en konstruktion som bygger på ett mycket högt oljetryck. Enheten har sin egen oljepump för ändamålet och arbetstrycket ligger minst på 120 bar. Min teori är att kolvstången aldrig designats för att ta upp 120 bars dragande kraft mot stopp - istället har den brustit på svagaste punkten (där den är 7 mm i diameter). Med rätt inställd kam så skall inte kolvstången utsättas för sådana påfrestningar. Hoppet lever! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
läckert bygge, alltid trevligt med E30😃
Intressant med vanos, har lite stul med min zäta men har inte grävt vidare i om det är vanos eller annat.. startar knappt och går inte rent. Har sen tidigare bytt till bättre beg solenoider. _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 |
||
Tackar! Oren gång och startproblem kan givetvis ha med vanos att göra men börja med att kolla stiften. Inte helt ovanligt att ett tändstift går... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Så kan den bete sig om kammen står kvar i fullastläge när man försöker starta. Vrid tillbaka kammen manuellt (på ett korrekt sätt) och se om den går bättre. /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||
Gott att några hyllvärmare kunde göra nytta Bara att hoppas att det fungerar monterat på bilen också! _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Lite ofrivillig paus för tillfället, väntar på delar.
Ibland är det en fördel att man har samlat på sig en del Vanos-skrot. Utnyttjade att jag hade några extra lösa drev för att kunna låsa ihop kammar med drev utan att behöva montera hela Vanos-enheten. Ville dra runt motorn ett antal varv för att få lite koll på vad som händer egentligen. Det visade sig vara en god idé. Efter några varv uppenbarade sig följande: Märkningen linjerade före jag började dra runt veven. Så - alltså nyper inte kamdreven tillräckligt mot kammen/vanosdrev - ytterligare en sak som sabbar kam-inställningen. Dreven sitter med icke-magnetiska M6-skruv som skall dras med endast 10 Nm. Enligt verkstadshandbok kan/ska de återanvändas men det verkar tveksamt i mitt fall. Misstänker att de sträckts lite för mycket. Nya är beställda och så får det bli nytt försök. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Verkligen intressant med Vanosmeket nu i vinter! Du har pratat under säsongen om att det känns som om det saknas några hästar ibland. Följer med stort intresse framstegen, tur att du kunde kontrollera Vanosen med de lösa delarna nu och upptäcka att något inte lirade så du kan få den helt 100 till säsongen börjar
_________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Små steg framåt....
Äntligen fått fason på kam-inställningen med nya kamdrevs-skruvar och kunnat återmontera Vanos. Nu håller jag tummarna för att det håller och fungerar. När jag ändå är igång och har motorn öppnad ville jag kolla ventilspelet. Inte jätte-fel värden, men ändå ett antal som låg på marginalen eller över i spel. Nu blir det till att vänta igen, min bladmått-sats har en noggranhet på 0.05 mm och det är för grovt för detta jobb när toleranserna ligger mellan 0,18-0,23 respektive 0,28-0,33 mm. Ny sats är beställd och sedan blir det mer exakt mätning för att kunna beställa shims. I mellantiden blev det mer verktygsmakeri. En redan slaktad blocknyckel och en gammal bult blev lämpligt utgångsmaterial för ett verktyg för att underlätta shimsbyte. Tog också tag i servostyrningen. Har saknat en strypning på returledningen och har misstänkt att det spökat och orsakat överflödesläckage från behållaren. Svarven kom till nytta igen. Efter lite undersökning kom jag fram till att strypningen skall ha innerdiameter 3.5 mm, så fick det bli. På plats! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Efter körning, speciellt konbana, så har jag haft ett litet läckage i form av servo-olja som droppat längs slangarna från olje-behållaren. Droppet har jag spårat till locket, dvs olja har expanderat i behållaren så mycket att det runnit ut i skvaller-hålet. Original så har BMW försett returslangen från servot med en strypning. På min bil är mycket lite "original", så den saknade jag. Min teori är att returen utan strypning har haft ett högre flöde än tänkt och orsakat skumning. Nu provar jag att strypa, så får jag se hur det faller ut. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Ok!
Jo det är ett vanligt problem, jag har på andra bilar satt en bit slang från locket för att leda bort eventuellt "kladd". En bit bromsrör instucken i lockets hål brukar funka som adapter till en liten slang. _________________ Patrik Skoog |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 ... 56, 57, 58 >> 40 besök senaste veckan (218377 totalt) |