Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 56, 57, 58 >> 91 besök senaste veckan (218350 totalt) |
Konbana är ju utmaningarnas utmaning för servostyrningen
Jag har en filtmössa runt avluftningen på mussens servopump för att ta hand om stänk... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Jo, jag kommer att komplettera med en slang från avluftningen också! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Dags för en uppdatering igen då.
I veckan som gick anlände nytt bladmått och jag kunde mäta upp spelen mer noggrant så jag kunde uppdatera mitt mätprotokoll. Därefter var det dags för koll av shims. Verktyget jag snodde ihop kom till användning, med nedpressade ventiler pillades shimsen loss med en syl och kunde sedan plockas med magnet. Mätte upp de gamla shimsen med mikrometer - med hjälp av det måttet och det uppmätta ventilspelet gavs mått på de nya shims som behövdes. Ett antal gamla shims kunde återanvändas, på ny plats. De nya shims som behövdes fick beställas och hann hem nu lagom till helgen. Volvo B230-shims är identiska med S50-shims och sådana blev det. Trevligt med en tiondel av priset per shim jämfört med BMW:s diton. Byte av shims gjordes i omvänd ordning. Skönt att äntligen kunna få sätta ihop motorn igen och göra provstart. Så här långt verkar allt bra i alla fall. Skall få till en provkörning framöver så jag får känna om karaktären är ändrad nu. Fick till en spillslang till servobehållaren också. Drog den till samma spillbehållare som slangen från växellådans avluftning. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Dags för provkörning. Först gjordes en oljeservice inklusive filter.
Blev en kortare tur med sten-smatter längs dörrsidorna på väl-grusade barmarks-vägar. Första intryck: - Tycker att det drar bättre i de högre registren. Alex skrev om hur hans bil inte tvekade vid växling från trean till fyran vid full acceleration och lite så känns det nog. Det matar på. - Är det ett vrid-monster? Nej, som diskuterades några sidor tillbaka så är båtmotorkänsla fortfarande långt borta. Lite tidigt att avkunna dom baserat på denna tur, visserligen. Får känna på mer ordentligt till våren. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Christian, detta verkar vara ett omöjligt projekt för dig. Tror det är lika bra att du tar beslutet att sälja den. Till mig ...
Loggar du dina gatrepor? Ger ju rätt snabbt ett hum om skillnader efter genomförd reparation. //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||||||||
Den här bilen kommer aldrig att säljas så länge jag har hälsan. Jag tillhör skaran av motvalls-gubbar som inte har byggandet som huvudintresse och håller fast vid bilen man byggt klart (nåja). Även om det inte alltid går på räls med allt.
Jag gnetar på med min micro-budget och i den ryms just nu inte mappningar och dynokörningar - tyvärr.
Logg - nej, allt är helt subjektivt. Ifs så har provrundorna inte lämpat sig för loggning heller. Skall försöka få till lite loggning i vår - då kommer jag inte att ha något att jämföra med, men kanske kan få lite data att begrunda i alla fall. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Nu blev det dags för att ta tag i det vinterjobb som var planerat - egentligen, dvs före Vanos-mek kom i vägen.
Vill byta mina fjädrar bak till linjära. Nuvarande fjädrar är för mjuka, även om väghållningen är bra så rör sig bakvagnen mycket. Fjädrarna är progressiva med en uppgiven hårdhet på 6,5 kg/mm. Detta skall jämföras med framfjädrarna som är linjära med en hårdhet på 8 kg/mm. På en bil med Weissach-bakvagn skall fjädrarna bak vara hårdare än fram pga fjäderns placering i förhållande till hjulet - på min bil är det alltså tvärtom. Linjära fjädrar finns ju i bra utbud i diameter 2,25" men givetvis stämmer inte mina justerbara fjädersäten med den dimensionen. Först på agendan blev därför att få till nya fjädersäten. Coilover-rör och tillhörande muttrar skaffades från Apex men säte mot karossen skulle tillverkas. Började med ett dyk i skrotlådan där några bitar plattjärn fick bli utgångsmaterial. Eftersom min svarv saknar 4-backs chuck så blev det till att improvisera. Borrade ett hål i mittpunkten där en skruv punktades fast som chucken sedan kunde hålla i. Grovkapade biten och svarvade den sedan rund. Började likna något. Nästan där. Första bitarna klara. Stack av coilover-röret till lämplig längd. Fjädersäten klara - steg 1 avklarat! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Har absolut inget att tillföra till vanos pga kompetenslucka men det där var snyggt! 👍
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||||
Snyggt jobbat! Fjäderhårdheter är intressant, tog en titt i mina anteckningar från 2006/2007 då jag tävlande med E30 för att jämföra. Nu har du en tyngre motor (och bil) än vad jag hade (S14) men jag brukar titta en del på förhållandet fram/bak. Givet, mycket mer än fjädrar påverkar väghållningen men en bra grund brukar innebära att det är enklare att justera det sista med krängare, dämparinställning mm. 100N/mm fram & 120N/mm bak kan vara en lämplig start om du nu vill testa det. Ger ett förhållande fram/bak på ca 1,74 _________________ Patrik Skoog |
||||||||||
Snyggt jobbat, alltid kul att se när någon gör delar och inte bara köper färdigt
Ska du sänka bilen lite bak också? När jag stod flaggvakt på Knutstorp tyckte jag den var lite onödigt hög bak när man såg den in action. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Jag körde också 100N/mm fram och 120 N/mm bak de sista åren med E30n. Då med M52B28-maskin, dvs lite mer framtung än Patriks S14-setup. Men det var absolut det som funkade bäst. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||
Tack Anders!
Tack Janne! Måste ju använda svarven när man skaffat den! Just justerbara säten för E30 med 2.25" dimension finns inte så mycket av som "hyll-vara" så då får man vara sin egen smed. Sänka bak - ja kanske. Jag har litegrann rake på karossen idag, men inte jättemycket. Efter bytet av stötarna fram så har jag tvingats höja hela bilen lite så det komplicerar saken - får labba mig fram till någe bra under säsongen tror jag.
Tack för tipsen! Kommer säkert att landa där någonstans, nu kommer ju möjligheten att finnas att labba i alla fall. Till att börja med blir det enbart byte bak och det kommer att innebära mjukare sättning än era tips eftersom framfjädrarna som sagt är på 80 N/mm.
Tackar! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Tackar och bockar! Det låter ju kanon, Patrik! Klart vi skall ha kaffe! Ytterligare en anledning till att du måste ta dig uppåt till Västsverige snart! Vill du att jag swishar dig eller skall jag fixa en adresslapp som du kan skriva ut? Det som blir enklast för dig gör vi! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Gick ut och dubbelkollade, har vänt på siffrorna.
Följande finns... 140N/mm, 120mm långa 140N/mm, 180mm långa 52N/mm, 150mm långa Sorry, men tanken var god! Du skulle iofs kunna åka 140N/mm bak, behöver inte bli helt tokigt. Finns de som åkt E30 med 180N/mm, rätt hårig sättning dock! _________________ Patrik Skoog |
||||||||||
Jag körde 120 N/mm fram och 140 N/,mm bak på min M Coupe, vilken är ganska lik din e30.
Det fungerade kanon och jag tycker inte den var för hård. Med KW3 dämpare och H&R krängare. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Caterham 7 Superlight R400 -05 Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||||||
Hoppsan! 140 N/mm är ju rätt så kralligt, men kanske kan det som Torbjörn skriver vara något som kan komma till nytta! 120 mm höjd kan jag nog använda, såpass justermån har jag med de nya fjädersätena, men längre än 140 går inte. Vill du så kan vi köra på med 140 N/mm o 120 mm höjd. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 56, 57, 58 >> 91 besök senaste veckan (218350 totalt) |