Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 56, 57, 58 >> 39 besök senaste veckan (218368 totalt) |
Tack Magnus! Idag kom det en trevlig leverans! Tack Patrik!! Passform provad, blir nog bra det här! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Det där blir nog en trevlig uppdatering!
Minns inte vad för dämpare du har, men tänk på att de kanske måste ställas om. Jag har mina ställbara (asbilliga) på hårdaste alltid, men tycker att de inte riktigt orkar hålla emot de hårda fjädrarna. _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||||
Varsegod, bättre att de gör nytta på din E30 än samlar damm på min hylla Som kuriosa så kommer de från Ekblom:s E46 STCC bil, garanterat snabba _________________ Patrik Skoog |
||||
Ekbloms gamla alltså - då blir det automatiskt mindervärdeskomplex med dem på bilen... Jobbat lite mer på bilen, kommit en liten bit längre. Svarvade till några styrningar av Delrin för fjädrarnas nedre anläggningsyta mot länkarmen. Skiljer en del mellan 2,25" och original fjäder så blir bra med en extra styrning. Har också påbörjat jobb med att förändra bromsbalansen. Bilen käkar mycket framdäck utan att vara nämnvärt understyrd, misstänker att nuvarande bromsbalans bidrar till det. Har räknat på det och nu har jag en balans fram/bak på 73,5/26,5. Eftersträvansvärt är 69/31. Utan bromsvåg blir dock ändring lite mer arbetskrävande än att vrida på en ratt. Kommer att byta ut bakbromsarna från nuvarande kombo: 38mm E32 750i ok / 294 mm E46 328i skivor. Till: 40 mm E34 540i ok / 312 mm E36 M3 skivor. Denna kombo ger ihop med oförändrade frambromsar en balans på 70/30. Inte hela vägen i mål, men en förbättring. Fördelen är att jag kan använda samma belägg som nu vilket trots allt håller nere utgifterna en del. Det kommer att krävas lite byggande och mek för att få till detta. Började med att renovera och lacka upp 40 mm oken. Skivorna har en annan dimension på handbromstrumma som inte lirar med E30 backar. Har en plan för detta men återkommer kring den. Påbörjat prototypande på nya ok-adaptrar också. Hitech så det skvätter om det. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Snyggt, som vanligt väl genomtänkt och smart byggt!
Detta är så kul både med dig och Janne, ni är kluriga som få och är inte blyga att konstruera eget. Så plötsligt funkar allt igen som om inget hade hänt - alltid skoj! Skruva på, snart dags för påställning _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Intressant med bromsarna, vill minnas att vi hade samma storlekar nästan extakt på både skivor och cylindrar.
(Och även jag skulle kunna tänka mer balans bakåt.) Nu när jag ändå ser din bakvagn, vad har du i Camber och Toe bak ? Funderar på ett ingrepp på min bil, då min stora camber är rätt elak i slitage på bakdäcken. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Tack Fredrik! Stressen börjar komma krypande...
Jag har 2 gr negativ camber och 2 mm toe-in. Rätt så oväntat på en bakvagn men satt det så efter tips från andra banrävar. Jag har väldigt jämnt (och förhållandevis blygsamt) slitage på bakdäcken. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Tack
Jag har nog 3° och närmare 4mm toe in från minnet. Får se hur jag ska försöka korrigera detta... _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Jobbet med ok-adaptrar går vidare.
Det går att yxa till användbara bitar även med low-tech lösningar. Laser- eller vattenskära - näää... Utifrån prototyp-plåtbiten kopierade jag över till plattjärnbit i lämplig dimension. Efter en del skavande med vinkelslip... Borrade upp för hålbild också, borrade båda adaptrarna samtidigt. Färdiga bitar med gängor slagna. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Bra jobbat Low-tech låter nästan high-tech, jag föredrar lågteknik _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||
Tack! Bysmedens tid är inte helt förbi... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Nästa punkt på listan:
M3 E36 handbromstrummor på E30 mekanik. E30 har en handbromstrumma med diameter 160 mm. M3 E36 har 180 mm. Det finns köpe-lösningar för M3 E46-trummor. De trummorna är 185 mm och lösningen är en förminskningsring som spänns fast i bromstrumman och därigenom funkar E30 backar. För min kombo finns inga köpe-lösningar - dags att smida igen! Förminskning övervägdes men jag valde bort det. Ämnesrör i dim 180 mm i hellängd hade jag vare sig råd med eller behov av... Dessutom ville jag inte öka på den ofjädrade vikten ytterligare. Valde istället att modda M3 E36 backar att fungera med E30 mekanik. Funkar detta som jag hoppas så blir det nog en rätt smutt lösning. Jag hade några gamla E30-backar liggande, blev bra som utgångsmaterial. Ritade upp två cirklar på 160 resp 180 mm och mallade upp mellan de olika backarna. Kapade loss material från E30-backarna som sedan svetsades på M3 E36-backarna. Lite färg på det också! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Intressant lösning till handbromsen! Ett annat alternativ hade varit att byta till bromssköldar från en Z3 M då de har likadana skivor/handbromsbackar/fjädrar bak som E36 M3.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Nja, det stämmer, men backarna funkar inte automatiskt ändå eftersom dimensionerna på Z3 M:s länkarmar är unika, bla med placering av handbromswire o back-stoppet. Det hade inneburit automatiskt byte av hjullager också eftersom sköldarna inte går på över naven. Valde bort det också.
Tack! Snyggt vet jag inte och det kommer ju aldrig att synas. Förhoppningsvis får jag en lösning som fungerar i alla fall. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Det är så klart lite trist att byta hjullager bara för bromssköldarnas skull. Däremot ser det ut som att bultdelning och montering för vajern är densamma, det är samma art.nr. för den expanderande bygeln och justerskruven (Utom E36 M3). _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Nej. E30: Z3 M: _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Jag menade bultdelningen för montering av skölden och den expanderande bygeln, att inpressningen är annorlunda p.g.a. olika djup på skivorna har jag sett. Tror det funkar jag, men om du säger att det inte gör det så ger jag mig.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 56, 57, 58 >> 39 besök senaste veckan (218368 totalt) |