Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 56, 57, 58 >> 96 besök senaste veckan (218338 totalt) |
Har lämnat iväg delarna jag gjort för ytbehandling så nu är det väntans tider.
I mellantiden monterade jag de nymoddade backarna. Ser ut att fungera som planerat. Här syns det varför backarna måste moddas och byte av bromssköld inte hade hjälpt. Vid pilen sitter expandermekanismen på Z3 M / M3 E36. På E30 och icke-M Z3 så sitter mekanismen högre upp. Fick ihopsatt de renoverade bromsoken. Idag blev det en stund vid svarven också. Gjorde en uppsättning till med Delrinfästen för fjädrar bak. Denna variant för montering direkt på länkarm, utan gummi emellan (vilket förra uppsättningen är gjord för). Så nu kan jag välja det som passar o funkar bäst. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Bitarna på plats! Blev helt okej för hemmasnickrade lösningar, tycker jag.
Bromsoksadaptrarna och oken sattes med nya 12.9-skruv. Loctite på alla förband. Monterade fjädrarna utan hjälpfjädrar men med de justerbara fjädersätena. Det blir gränsfall till för högt. Blir till att prova mig fram i vår om något måste göras eller ej. Med bilen på hjulen är det viss rake, men jag skulle nog inte kalla det för raggarbil. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Snygga lösningar.
Tycker inte det ser så dumt ut.. Tänk på att den sätter sig när du gasar iväg..😉 Vad har du för storlek på fälgarna/däcken? _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||
Ser väldigt proffsigt ut! :-)
Men har du fjädringsväg kvar mellan justerhylsan med muttrarna och bärarmen? Fjädern är ju hård. Men ändå ganska nära bärarmen ser det ut som? Å nu är justeringen i botten. Nästan så du skulle jobba med bara dina fina derin spacer med olika tjocklek och slippa den tunga metallen även om den är på rätt sida. Hur lång fjädringsväg har du på dämparen? _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||
Fjädringsväg är nog helt lugnt. Hittills har jag kört med en liknande lösning fast med mjukare fjäder. Det justerbara fjädersätet
till de gamla fjädrarna har lika långt gängat rör som de jag byggt nu. Justermöjligheten är inte först och främst för att justera höjd, även om det är bra. Nog så trevligt är att individuellt kunna justera cornerweight. Ett alternativ om bilen är för hög nu är kortare fjäder. Då kommer justermuttrarna också att hamna längre ut på gängan. En av fördelarna med att använda linjära fjädrar är ju utbudet. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Gött! Ja med cornerweight så är det ju bra!
Men det kan inte var lång slaglängd på dämparna om fjädrarna ska sitt kvar eller har du wire för att hålla upp bärarmarna utan hjälpfjäder? _________________ S te fan Be ck er BMW 320i -06 BMW 2002 Tii -75 BMW 2002 Tii -73 SÅLD BMW 2002 Projekt -74 SÅLD BMW 320d -06 SÅLD SVGK 639 BMWCS 2722 |
||
Dämparna har kort slaglängd. Närbilden på fjädern är med dämparen fullt ute.
Med kortare fjäder kan det evt behövas hjälpfjäder, men det är långt ifrån säkert. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Såpass alltså? Typ lite som damer som köper för små skor... Vill man vara fin får man lida pin! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Ser jättebra ut. Tror att det är bra att slippa använda hjälpfjäder, kan hända att bilen sätter sig lite när du kört med den? //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Fjädrarna jag fick av Patrik är 60 mm innerdiameter och 120 mm höga. Just de fjädrarna är ju "rätt" hårda och lär inte sätta sig nämnvärt.
D Faulkners 2.25" fjädrar håller 58.5 mm innerdiameter. 5" hög fjäder är 127 mm och 4" hög är 101 mm. Allt jag byggt är avpassat så att Faulkners fjädrar passar. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Efter moget övervägande så kommer jag att komplettera fjäderuppsättningen med 4" fjädrar
och hjälpfjädrar också. Dimper väl ned vad det lider. Blev inspirerad av Patriks fina jobb med svarv och tänkte att det borde väl jag kunna få till också. Stödringar för hjälpfjädrar på programmet alltså. Sagt och gjort: Lite färg på det: Nu börjar det närma sig vår och i andra trådar pratas det om Rejsa-turer med kaffe och annat... Skall få till lite byte av gammal svettande servoslang och lite annat, men annars börjar det nog dra ihop sig...! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Tack så mycket! Samvetet? Nivå skall bara du välja själv och anpassa efter tycke, smak, tid, resurser eller vad du vill! Huvudsaken är att man trivs med sin bil! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Tack Janne!
Nej, ringarna är av stål - var det material som jag hade tillgängligt så det fick bli så. Blev inte farligt tunga, det är ju inte så mycket material, mest ett stort hål. De kommer att användas i kombo med hjälpfjädrarna överst, så mer-vikten mot alu kommer inte att spela någon roll annat än psykologiskt. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 56, 57, 58 >> 96 besök senaste veckan (218338 totalt) |