Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Material och dimensionering av kränghämmare
1, 2, 3, 4   >>
41814 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Hej,

vad är lämpligt (lätt att få tag på och "lätt" att böja) material att bygga kränghämmare av?

Hur skall man dimensionera dem? Storlek osv? Det måste finns nån sorts formel?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Man räknar en krängare på samma sätt som en toretionsstav.

alfa=Mv*L/G/Iv

alfa=vridings vinkel
Mv=momnetet
L=längden på staven
G=matrialets tjuvmodul
Iv=det polära yttöghetsmomentet

Iv för en rund stång
Iv=d^4*pi/32

Nu är ju alfa ingen bra mått på krängaren styvhet, så
Mv=F*R där R är hävarmen på krängarn.

alfa=arcsin(f/R) där f är hur många mm yttre punkten på hävarmen är flyttad.

Nu till det fina om vi har små alfa så är nästan arcsin(f/R)=f/r, felet man får är försummbart.

alfa=f/R

f/R=F*R*L/(G*Iv) ---> f=F*R^2*L/(G*Iv)

om vi nu felar F/f så får vi en fjäderkonatnt i N/mm för krängarn.

f=F*R^2*L/(G*Iv) ---> F/f=G*Iv/(R^2*L) --> F/f=G*d^4*pi/(R^2*L*32)

Simslabim vi har krängarens fjäder konstat thumbs up

ps Någon får gärna kolla att jag skrivit rätt.

EDIT:
INTE skrivet rätt för det finns det inte en sportmössa att jag gjort , utan jag menar RÄKNAT rätt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
arcsin var sin^(-1) eller hur?

men frågan är dock, hur vet man hur mycket "krängningsmotstånd" jag behöver? Räknar man det i "extra" fjäderkonstant i tillägg till befintlig fjäder?

I sånt fall, vill man ju grovt kanske lägga till 50% på fjäderkonstanten, som utgångspunkt typ. Är inte det ett rimligt antagande, eller är det för "hårt"?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Det duger säkert med SS2541 som material, och sedan prova sig fram med olika tjocklekar?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
men frågan är dock, hur vet man hur mycket "krängningsmotstånd" jag behöver? Räknar man det i "extra" fjäderkonstant i tillägg till befintlig fjäder?

Ja k-fjädern är en extrafjäder vid krängning, så den är bara att lägga till hjulkonstanten.
Men man får som vanligt hålla reda på utväxlingrana mellan fjäderkonstnten och hjulkonstanten.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Ja precis, jo det var det jag menade. Hjulkonstant är annorlunda än fjäderkonstant givetvis.

Hm, nu gäller det då bara att snoka reda på vilka fjäderkonstanter jag har (givetvis lämnar inte Westfield ifrån sig sånt frivilligt så man får bli lite innan man får svaret ).

ok, 2541 är väl inte något speciellt exotiskt material har jag för mig, eller?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Har funderat endel kring detta i helgen. Jag har 95nm på fjädern fram ute vid hjulen (hjulkonstant) och cirka 3nm på kränghämmaren. Hur många procent är rimligt att krängaren ska ta mellan tummen och pekfingret? 30-50%?? Kan man verkligen ha en kränghämmare som är så styv som 45nm???

Som det är nu så tar mina krängare bara upp 3% av krängningen isåfall. Känns som en p**s i nilen.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



3% låter inte realistskt...eller rätt ska vi nog säga... 30% låter betydligt mkt mer "inom bollparken".

Du har ju krängarn monterad på fjäderbenet så utväxlingen är ju densamma som för fjädern i stort sätt.

Jag blir lite här tror jag... Har du verkligen räknat rätt?

*måste grotta ner mig i denna formel igen tror jag*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Andreas Lidström skrev:
3% låter inte realistskt...eller rätt ska vi nog säga... 30% låter betydligt mkt mer "inom bollparken".

Du har ju krängarn monterad på fjäderbenet så utväxlingen är ju densamma som för fjädern i stort sätt.

Jag blir lite här tror jag... Har du verkligen räknat rätt?

*måste grotta ner mig i denna formel igen tror jag*


Jo jag har räknat rätt eller jag tror det iallafall. Men sååå konstigt är det väl inte då mina fjädrar är 7-8 ggr hårdare än original och krängaren är original. Och jag har räknat med 0,88 i korriregingsfaktor precis som på fjädrarna. Så där tänkte jag väl rätt iallafall.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Generellt skulle man nog kunna säga att man skulkle ha en mjukare fjäder på din bil Samuel men en grövre krängare.

Räkna lite på totalen och återskapa samma ballans och krängningsvinkel du har nu om du trivs med bilen som den är. Så borde det funka i teorin iaf...

För det är ju inget egenvärde i att ha en väldigt hårt fjädrad bil. Ger bara sämre fäst osv.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Mjukare fjädrar vill jag inte ha. Men däremot hårdare krängare så den inte kränger som en båt.
Efter att jag sänkt bilen så kommer den nog slå i marken om jag byter till mjukare fjädrar.
Anledningen till att jag började räkna på det va att jag upplevde krängarna som helt verkningslösa.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Detdär med korrfaktorn har jag ju läst att dom mätt till 0,88... Men det är ett mkt underligt värde för McP.

Fast jo, det blir nog rätt när jag tänker efter.

Iom att du har så hårda fjädrar är värdet inte alls så underligt som du säger. Original är ju bara 15N/mm i hårdhet.

Vilket skulle betyda att original är det ca 22% som tas upp av krängaren räknat med 0,88 i korr.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Aha!

Den kränger alltså som en båt! TADA!

Men då är nog ett värde liknande BMW original kanske ett bra att börja med.

Hajjade aldrig att du ansåg att bilen hade slagsida.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Hur vet man materialets skjuvmodul? Var hittar man tabeller för sånt?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

G=tjuvmodul (78500-81500N/mm^2) för stål

Men det är bara att hugga 80000N/mm pga att olika G slår lite på fjäderkonstanten.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Kalas, då är det ju egentligen en bagatell, som jag ser det.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

TUMME PEKFINGER:
K-fjäder(hjul)=50-100% av fjäderkonstant(hjul 1st).

Mycket hänger på CGH, rollcentrum mm. Stor skilnade på rc bak och fram kan medföra att det behövs JÄ... styvt i en ända för att inte få jätte skilnader på hur mycket av krängen som tas bak kontra fram.
Fråga mig inte varför, men det är där jag kommer lägga mig.
Göran, Jonas eller någon annan kan säker förklara varför.

Sen har vi även däckbalansen att ta hänsyn till, det kan vara så man man behöver kompensera för förlite däcksbredd i någon ända.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Jo. jag är med.

Syftet är tvåfaldigt för mig:
- minska båtlika tendensen utan att ta till hårdare fjädrar
- göra mindre justeringar i balansen

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Peter Bull
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 48



fuling skrev:
ps Någon får gärna kolla att jag skrivit rätt.


Din uträkning ser rätt ut, men du har inte tagit med att hävarmarna också böjer sig. Om kränghämmaren i tillägg är böjd kommer det också att påverka fjäderkonstanten.

Fjäderstyvheten från böjning av hävarmen blir

Kb=(F^(2)*R^(3))/(3*E*I)

Där I = (pi*d^(4))/64, och E = 210 GPa, övriga parametrar är redan definerade.

I och med att den kommer att fungera som en seriekoplad fjäder blir den totala fjäderkonstanten, K:

1/K=1/Kb+1/Kb+1/Kv, eller K=(Kv*Kb)/(2*Kv+Kb)

om vi kallar fjäderkonstanten från vridning av kränghämmaren för Kv. Man får två bidrag från böjningen av hävarmen i och med att man har två hävarmar.

_________________
Peter Bull
Why waste time learning when ignorance is instantaneous?
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag räknade med hjälp av formeln som finns i görans bok. Den va rätt mycket enklare än formlerna i denna tråden. Jag fattar nämligen ingenting av ovanstående.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Peter Bull:
citat:
Kb=(F^(2)*R^(3))/(3*E*I)

Hmm här förstår jag ej varför F skall vara F^2

jag vill skriva fjäderkonstanet för böjningen
kb=3*E*D^4/(64*R^3) då är kb=F/f (f=nerböjningen) allså sorten N/mm


1/K=1/Kb+1/Kb+1/Kv, eller K=(Kv*Kb)/(2*Kv+Kb)
Tack för denna thumbs up då trilla det ner en tioöring till.

Lotus Samuel:
Man måste vara riktigt skadad för att tycka sådan här är skoj.

om vi tänker oss att vi delar upp K-fjädern i 3st delar.
Vi har då en lång rak pinne och 2st kortare pinnar(hävarmarna)

Den raka långa pinnen utsätts bara för vridning det är väll vi överens om, eller???

om nu de 2st kortare pinnarna är oändligt stumma så ger bara vridningen k-fjädens fjäderkonstant.
Men nu brukar K-fjädern vara böjd av samma stångmatrial så nu tittar vi bara på vad som händer om denna korta pinne är fast inspännd typ i en vägg. Och lägger en kraft i endan på denna(samma kraft som vridingen fått) så kommer den eläniga pinnen att böja sig(typ bladfjäder).
Vi får då en viss nerböjing från vridningen och en från varje böjningen(2st korta pinnar)

Vad Peter kom med som jag inte hadde fullständig koll på var hur man la ihopp dessa.


EDIT:

Vart det mer begripligt??????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Material och dimensionering av kränghämmare
1, 2, 3, 4   >>
41814 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande