Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Vattenkylda bromsskivor
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (70784 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Sörpan skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
johann skrev:
Alternativet är väl att använda sig av ngt system som kyler skivan genom att spruta vatten på den, det är förvisso enkelt men har nackdelar i form av förbrukning av vätska, det är manuellt (kan förvisso automatiseras) och det är inte ett reglerat system som har ngn aning om hur mkt eller lite det kyler.


Det du beskriver är väldigt vanligt inom Truckracing (alla har ju sett "röken" från bromsarna på de monsterbilarna )


Så här?



Jag har gjort en liten teoretisk betraktelse på hur mycket vatten som behövs till en bil

Inbromsning från 45 till 30 m/s (ca 160-105 km/h) , bilvikt 1100 kg innebär en energiskillnad på ca 620 kJ.

1 kg vatten som värms från 50°C och bringas till ångbildning kräver ca 2500 kJ

Antar vi att 1/3 av energin från bromsningen hamnar i vattnet och detta bringas till fullständig ångbildning behövs ca 0,08 liter per inbromsning. Om vi antar att man bromsar sådär 4 ggr i minuten och vattnet ska räcka till ett 15 minuters pass (baha, säger väl långloppskillarna!) Så behöver man ha med sig 5 liter vatten.

Har jag räknat rätt, är bedömningen rimlig?


EDIT: Manligare frambromsar blir nog snabbt mer än 5 kg tyngre än mina befintliga pyttebromsar!

_________________
Pär Hylander
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Pär Hylander skrev:
Har jag räknat rätt, är bedömningen rimlig?


Det tror jag. Såg en doc. för en tid sedan på Dicovery och då sade Steve Parrish att de har en 80 liters tank med vatten och att de klarar ett lopp på det.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
BTG skrev:
[ Såg en doc. för en tid sedan på Dicovery och då sade Steve Parrish att de har en 80 liters tank med vatten och att de klarar ett lopp på det.

Mvh / Micke


Åker Steve Parrish truckracing? Vad väger en sån? 6 ton? Hur långa race kör dom?

_________________
Pär Hylander
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Öhhhh.....

Ja, hur var det nu?
Jo, Steve Parrish är fabriksfölrare för Merca och har så varit i många år. (Han hade ett tag en helgrön lastbil (BP) och då träffade jag honom på Mantorp där han accade ifrån en Porsche)

Jag vet inte exakt hur tung den är (den är strypt till 160) men de kör i ca. 25 min tror jag....

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



BTG skrev:
Öhhhh.....

Ja, hur var det nu?
Jo, Steve Parrish är fabriksfölrare för Merca och har så varit i många år. (Han hade ett tag en helgrön lastbil (BP) och då träffade jag honom på Mantorp där han accade ifrån en Porsche)

Jag vet inte exakt hur tung den är (den är strypt till 160) men de kör i ca. 25 min tror jag....

Mvh / Micke


Var det han som spöade Hubbes GTR-Porsche i samband med STCC-finalen för några år sen?
(Till er som inte såg det kan jag säga att det var otroligt jämt och att det gick ett sus genom publikläktaren när tidstavlan lyste till)

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Det var som fasen! Minns att jag för många år sedan läste i den här så famösa tidningen att en sån lastbil accade ifrån en 205 GTI , inte illa det men att acca ifrån en GT-räser är ju helt otroligt

och nu tillbaka till ämnet - vatten och bromsskivor!

_________________
Pär Hylander
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



Jag vill minnas att tidningen Automobil hade en artikelserie för några år sedan då de i olika nummer gick igenom väghållning, bromsar osv...
När de kom till bromsar så beskrevs vattenkylning som ett billigt alternativ till bättre broms performance.
Ett enkelt system med en tank vatten, microbrytare, spolarmotorer och munstycken. En på/av knapp var att rekomendera så man inte sprutade vatten på skivorna innan man stannade bilen, riskt för att de skulle slå sig förelåg? Med tanke på att det är relativt små byggkostnader så är det ju inte hela världen att testa, även om det inte fungerade tillfredställande.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Micael Johannssen skrev:
Jag vill minnas att tidningen Automobil hade en artikelserie för några år sedan då de i olika nummer gick igenom väghållning, bromsar osv...
När de kom till bromsar så beskrevs vattenkylning som ett billigt alternativ till bättre broms performance.
Ett enkelt system med en tank vatten, microbrytare, spolarmotorer och munstycken. En på/av knapp var att rekomendera så man inte sprutade vatten på skivorna innan man stannade bilen, riskt för att de skulle slå sig förelåg? Med tanke på att det är relativt små byggkostnader så är det ju inte hela världen att testa, även om det inte fungerade tillfredställande.


Precis, vindrutespolarprylar från biltema för <200kr och 2 timmars jobb!

Vad tror ni att styra pumpen från bromsljuskontakten?

_________________
Pär Hylander
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Pär Hylander skrev:
Vad tror ni att styra pumpen från bromsljuskontakten?


Klockrent!

MVh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Ehm, men blir det inte udda att spruta vatten på insidan av skivan, och utsidan är fortfarande varm. Känns som risk för sprickbildningen är rätt stor?

Jag har däremot funderat på att ha ett nödsystem om man skulle börja överhetta, dvs att spruta vatten på kylaren som sista åtgärd, ungefär som intercooler-spray då alltså.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
MK skrev:
Ehm, men blir det inte udda att spruta vatten på insidan av skivan, och utsidan är fortfarande varm. Känns som risk för sprickbildningen är rätt stor?

Jag har däremot funderat på att ha ett nödsystem om man skulle börja överhetta, dvs att spruta vatten på kylaren som sista åtgärd, ungefär som intercooler-spray då alltså.


Kanske lite klurigt att testa ut, men jag tänkte duscha inne i stora slangarna med kylluft från fronten till bromsarna, hoppas på att det blir en anständigt fin dimma, inte en vass stråle! Sprutar nog vatten mot luftströmmen så att vatten förhoppningsvis finfördelar sig. Sen ska det nog inte vara för mycket vatten, för då är det nog risk för det du skriver, sprickbildning.

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Kolla med SLC Fredrik vilket team det var som körde med spolarvätskebehållare och vanlig spolarpump. Det funkade utmärkt!! 50 grader på skivan... Tror de hade en dunk med några liter som räckte ett långlopp.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5110



Pär Hylander skrev:
MK skrev:
Ehm, men blir det inte udda att spruta vatten på insidan av skivan, och utsidan är fortfarande varm. Känns som risk för sprickbildningen är rätt stor?

Jag har däremot funderat på att ha ett nödsystem om man skulle börja överhetta, dvs att spruta vatten på kylaren som sista åtgärd, ungefär som intercooler-spray då alltså.


Kanske lite klurigt att testa ut, men jag tänkte duscha inne i stora slangarna med kylluft från fronten till bromsarna, hoppas på att det blir en anständigt fin dimma, inte en vass stråle! Sprutar nog vatten mot luftströmmen så att vatten förhoppningsvis finfördelar sig. Sen ska det nog inte vara för mycket vatten, för då är det nog risk för det du skriver, sprickbildning.


Skaffa vemtilerade skivor där ventilatonskanalerna mynnar in mot navet och mot insidan.
Rikta strålen så du blåser vattnet inne i ventilationskanalerna och kyler inifrån dessa och centrum.

_________________
Roland Johansson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
[
Skaffa vemtilerade skivor där ventilatonskanalerna mynnar in mot navet och mot insidan.
Rikta strålen så du blåser vattnet inne i ventilationskanalerna och kyler inifrån dessa och centrum.


Ja, så ser dom ut! Tänkte göra en bromssköld så att "all" luft går på inne i skivan!.

_________________
Pär Hylander
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Pär Hylander skrev:
[
Ja, så ser dom ut! Tänkte göra en bromssköld så att "all" luft går på inne i skivan!.


Helt rätt tänkt thumbs up

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3433



Jag har en f.d kolega som åker budgetlånglopp med saab 900 och dom har byggt vattenkylning till frambromsarna, funkar kanon.

Spolpumpen är kopplad via bromsljuskontakten och slangar leder till bromsrör som agerar munstycken (tål värmen och kan böjjas, knipas åt för strålbild osv).

Vattnet spolar på innsidan i centrum på skivan och kyler innifrån ventileringen.

Dom fick en slang förstörd (klämd) på ett race och då höll belägget inte hela loppet men det var 1/2 kvar på den andra sidan med fungerande kylning.

Dom hade en vatten åtgång på ca 15liter/6timmar

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Wärhner skrev:

Spolpumpen är kopplad via bromsljuskontakten och slangar leder till bromsrör som agerar munstycken (tål värmen och kan böjjas, knipas åt för strålbild osv).

Dom hade en vatten åtgång på ca 15liter/6timmar


Bra ide med bromsrör

15l/2timmar är ju thumbs up thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Måste tyvärr vara en aning skeptisk..

Det här är inget nytt påfund, och det funkar aldeles utmärkt. Bortsett ifrån att skivorna spricker o skevar... >
Jag har sett ett par olika lösningar på det, men i princip alla har slutat med att man tröttnat på att åka runt med tunga dunkar och fylla vatten stup i kvarten...

Men största frågan är väl varför? Rätt dimensionerade bromsar behöver ingen vattenkylning...

_________________
Karl Brag
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
PCR skrev:
Måste tyvärr vara en aning skeptisk..

Det här är inget nytt påfund, och det funkar aldeles utmärkt. Bortsett ifrån att skivorna spricker o skevar... >
Jag har sett ett par olika lösningar på det, men i princip alla har slutat med att man tröttnat på att åka runt med tunga dunkar och fylla vatten stup i kvarten...

Men största frågan är väl varför? Rätt dimensionerade bromsar behöver ingen vattenkylning...


Hmm, inte bra om skevning och sprickbildning

Ja, det är ju en poäng med dunkarna iofs, men fylla på 3-4 ggr a 5 liter under en bandag känns ju som man kan leva med. Folk orkar ju leva med hantera bränsledunkar

Jo, det är ju det där med rätt dimensionerade..... jag tror att med mig som chaffis kommer dom att gå varma, små orginalbromsar och bristande bromsteknik "Gängse" lösning (på 924) vad jag har förstått är Boxster-ok, skivor från Carrera 3.2 och gärna bromsvåg, en investering jag gärna skjuter på framtiden. Går det att hitta en märkbar förbättring för 200 kr låter det lockande...

Fast det där med sprickbildning låter klart obra > Jag föreställer mig att det lättare blir sprickor om man chockkyler med mycket vatten, kanske något mindre sprickbenäget om man lyckas fukta kylluften? Vet du PCR hur dom installationerna såg ut med tanke på just detta?

_________________
Pär Hylander
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Citat:
Fast det där med sprickbildning låter klart obra Jag föreställer mig att det lättare blir sprickor om man chockkyler med mycket vatten, kanske något mindre sprickbenäget om man lyckas fukta kylluften? Vet du PCR hur dom installationerna såg ut med tanke på just detta?


Dom var väl rätt så basic...spolarpump på bromsljuskontakten och munstycke i skivcentrum.
Men du har helt klart en poäng med att om du lyckas dimma vattnet i kylluften så fungerar det nog bättre. Man kan ju öka luftens kyleffekt och faktiskt sänka temperaturen på luften med befuktning. Vi använder det en del i jobbet (ventilation) kallas för devaporativ kyla. Men det är inte direkt några små och okomplicerade anläggningar.
och som sagt skevning kan man kanske komma undan med en avstängningsknapp så man inte kör ut vatten när man står still eller nästan still thumbs up

Annars råkar jag ha ett par friska bremboskivor (310x25) över...
Iofs med volvonav, men det fixar Sellholm på ett kick. Kan kanske överskrida 200 kr med en procent eller två...

_________________
Karl Brag
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5110



PCR skrev:
Måste tyvärr vara en aning skeptisk..

Det här är inget nytt påfund, och det funkar aldeles utmärkt. Bortsett ifrån att skivorna spricker o skevar... >
Jag har sett ett par olika lösningar på det, men i princip alla har slutat med att man tröttnat på att åka runt med tunga dunkar och fylla vatten stup i kvarten...

Men största frågan är väl varför? Rätt dimensionerade bromsar behöver ingen vattenkylning...


De som fått till det bra med stabil temperatur på skivorna har det fungerat bra för utan problem med skivorna.

och även med rätt dimensionerat finns det vinster, det går kallare och går det kallare är det mindre stress på skivan.

_________________
Roland Johansson
Citera
Sparade trådar/FAQ
Vattenkylda bromsskivor
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (70784 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande