Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Vattenkylda bromsskivor
<<   1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (70784 totalt)
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



PCR skrev:
Man kan ju öka luftens kyleffekt och faktiskt sänka temperaturen på luften med befuktning. Vi använder det en del i jobbet (ventilation) kallas för devaporativ kyla. Men det är inte direkt några små och okomplicerade anläggningar.
och som sagt skevning kan man kanske komma undan med en avstängningsknapp så man inte kör ut vatten när man står still eller nästan still thumbs up


Det finns små och smidiga "Spray" eller "Mist" nozzles att köpa. Ett exempel: http://www.mcmaster.com, välj "Spray nozzles" under "Plumbing and janitorial" längst upp på höger sida. Gå sedan i drop-down menyn till "Spray & Misting Nozzles" så ser du ett exempel en bit ner "High-Volume Spiral-Design Mist Nozzles " som jag tror borde fungera
för montage i luft-röret då till bromsarna. Det finns ju även andra, lite mindre saker där som man kan köpa med en konisk sprejbild osv. Det är härifrån en del människor jag känner har köpt munstycken till vatteninsprutning istället för intercooler (en lysande idé thumbs up ).
Att köpa från McMaster-Carr är för övrigt smidigt (det har jag gjort ett par gånger, de har ett härligt sortiment för såna som gillar att göra saker själv).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
MK skrev:
PCR skrev:
Man kan ju öka luftens kyleffekt och faktiskt sänka temperaturen på luften med befuktning. Vi använder det en del i jobbet (ventilation) kallas för devaporativ kyla. Men det är inte direkt några små och okomplicerade anläggningar.
och som sagt skevning kan man kanske komma undan med en avstängningsknapp så man inte kör ut vatten när man står still eller nästan still thumbs up


Det finns små och smidiga "Spray" eller "Mist" nozzles att köpa. Ett exempel: http://www.mcmaster.com, välj "Spray nozzles" under "Plumbing and janitorial" längst upp på höger sida. Gå sedan i drop-down menyn till "Spray & Misting Nozzles" så ser du ett exempel en bit ner "High-Volume Spiral-Design Mist Nozzles " som jag tror borde fungera
för montage i luft-röret då till bromsarna. Det finns ju även andra, lite mindre saker där som man kan köpa med en konisk sprejbild osv. Det är härifrån en del människor jag känner har köpt munstycken till vatteninsprutning istället för intercooler (en lysande idé thumbs up ).
Att köpa från McMaster-Carr är för övrigt smidigt (det har jag gjort ett par gånger, de har ett härligt sortiment för såna som gillar att göra saker själv).


Ja, det verkar ju bra. Ungefär samma produktprogram som Sprayings Systems svenske importör Allan Rehnström AB har.

Hur mycket tryck det en ordinarie spolarpump? Det verkar ju som man behöver komma upp mot 40 psi (ca 2,5 bar) för att de ska ge en bra dimma med dom dysorna. Det finns väl oxo sk högtryckspumpar till strålkastarspolare, alltså sådana som itne har torkare, men dom är väl rätt dyra?

_________________
Pär Hylander
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Rolle Scirocco skrev:

De som fått till det bra med stabil temperatur på skivorna har det fungerat bra för utan problem med skivorna.

och även med rätt dimensionerat finns det vinster, det går kallare och går det kallare är det mindre stress på skivan.


Just det att lyckas få till en jämn kylning över skivytan för att inte öka spänningar/stress i materialet tror jag är det svåra...men lyckas man med det är det nog inte fel. Om man bortser från ökad vikt och fler felfaktorer...(långloppstänkande)

_________________
Karl Brag
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag använder original strålkastarspolare till Kadetten, komplett med munstycke och allt, som utvändig kylning till IC'n. Det kan inte vara dyrt att skaffa från skroten eftersom alltför många Kadett-skönheter redan påbörjat sin hädanfärd.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5110



Micke Holmström skrev:
Jag använder original strålkastarspolare till Kadetten, komplett med munstycke och allt, som utvändig kylning till IC'n. Det kan inte vara dyrt att skaffa från skroten eftersom alltför många Kadett-skönheter redan påbörjat sin hädanfärd.


Bli nöjd och belåten,
se naturen genom plåten!

Aj, är en sån dag att jag e lite elak. Även dkv och vw har fina passande spolarpumpar för lyktspolningen med mycket flöde.

_________________
Roland Johansson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3443



Vattenkylning av bromsar fungerar finfint. Vatten har oerhört hög värmekoeficient så det behövs inte mycket vatten för att sänka skivtempen ordentligt.

Bästa lösningen är som någon skrev förut:

Citat:

Skaffa vemtilerade skivor där ventilatonskanalerna mynnar in mot navet och mot insidan.
Rikta strålen så du blåser vattnet inne i ventilationskanalerna och kyler inifrån dessa och centrum.


Detta kyler skivor inifrån så man slipper ha värmespänning och/eller ånghinna mellan belägg och skiva.

Med andra ord, vattenkylning passar bäst med ventilerade skivor.


också, att koppla vattenpumpen till bromsljuskontakten anser jag vara väldigt primitiv lösning.

om jag skulle bygga en sådan anläggning (någon som vill dra igång lite bussines? :-) så skulle jag istället använda:

1. Vattenbehållare som drivs av tryckluft = ingen elmotor som behöver startas och stängas av.

2. Vanlig accellerometer monterad i längsled för att trigga servoventiler som öppnar och låter vattnet rusa till munstycken.

3. Två potentiometrar där ena ställer in trigg-tröskeln för g-kraften och andra reglerar tiden som servoventil står öppen efter att man har bromsat klart.

Detta bör inte vara speciellt svårt att bygga...finns det interesse för sådan produkt tror ni?

Med andra ord, ideén är att använda exakt så mycket vatten som behövs för att dissipera den värmeenergi som utvecklas när man bromsar in bilen och inte ha något som låter som fan och pissar ut vatten genom fälgar när man står på bromsen på rödljuset vid uppförsbacke och inte vill glida baklänges.

Jag har räknat lite på det och kommit fram till att detta är väldigt effektivt sätt att få bromsar att räcka länge då dom inte gör något annat än omvandlar rörelseenergi till värme. Ännu bättre, man slipper köra runt med jättebromsar som är bara död ofjädrad vikt.

Hmm...tror ni tjejen tillåter mig att testa det på hennes 740??

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
beepbeep skrev:

också, att koppla vattenpumpen till bromsljuskontakten anser jag vara väldigt primitiv lösning.


Stämmer bra thumbs up , enkelt och fältmässigt, dock inte automatiskt dåligt iom det!

beepbeep skrev:


om jag skulle bygga en sådan anläggning (någon som vill dra igång lite bussines? :-) så skulle jag istället använda:

1. Vattenbehållare som drivs av tryckluft = ingen elmotor som behöver startas och stängas av.

2. Vanlig accellerometer monterad i längsled för att trigga servoventiler som öppnar och låter vattnet rusa till munstycken.

3. Två potentiometrar där ena ställer in trigg-tröskeln för g-kraften och andra reglerar tiden som servoventil står öppen efter att man har bromsat klart.

Detta bör inte vara speciellt svårt att bygga...finns det interesse för sådan produkt tror ni?


Nu fick du igång mig oxo, nu blir det featureinflation....

1. Ok, bra med att slippa starta/stoppa elmotor, men var tar du tryckluften ifrån? Dessutom lär ju inte en vanlig spolarvätskebehållare funka om den ska trycksättas. Dessutom kanske man ska överväga att använda högre tryck, kanske över 10 Bar, för att då riktigt finfördelad befuktning av kylluften.

2. thumbs up

3. Vad tänker du dig för elektronik? Använder du någon enkel processor med analog ingång? Isf tycker jag du ska läsa analogvärden från accelerometern och utifrån tiden och amplituden för varje enskild bromsning avgör hur lång eftergångstiden ska vara. Ska man vara noga ska man nog dessutom försöka på något vis undvika att aktivera när hastigheten är nära noll , så att vid inte får vatten på endast en del av skivan, med tanke på skevning.

En annan sak är ju att det är onödigt, kanske t o m dåligt, att kyla skivorna när dom är kalla. Optimalt bör man ju inte börja kyla förrän man närmar sig lämplig driftstemp.... nu blir det lurigt.....

_________________
Pär Hylander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3443



Tjaba!

Jag testade spridare genom att göra två hål i PET-flaskan , fylla den med vatten och ansluta ena slangen till spridare och andra till tryckluft...funkar prima! så någon sorts tillsluten behållare får det vara med yttre tryckluft...(en liten luftburk?)

Angående dator, det blir ingen. Detta är så enkelt att det kan lösas med lite analog elektronik.

Min idé är att mängd vatten ska vara i proportion mot värmeenergi som avges vid inbromsning, och som sagt F=ma, så accellerometer är allt som behövs.

Sätter man gain högt nog så kommer den inte att trigga vid låga hastigheter eller så kommer den att göra det väldigt kort med tanke på att stopptiden vid låga Vs är så kort och därmed också potentialenergi.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Hej igen,

jag kommer nog att bygga ett litet system med spolarvätskebehållare och högtryckspump till strålkastarspolning till min banbil. Tror inte en tävlingsbil får ha trycksatta behållare installerade, möjligen förutom brandsläckare, så därför får det bli en elektriskt driven pump

Funkar det alltför illa med bromsljuskontakten så är jag intresserad av accelerometerlösningen!

_________________
Pär Hylander
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Haha, det här får mig att tänka på PET-baserade vattenraketer som några kompisar till mig brukar roa sig med ibland. Det blir bra fart på dem, så en trycksatt burk med vatten bör nog skruvas fast ordentligt... Här kan man räkna ut hur mycket fart ni får på vattenbehållaren: http://homes.managesoft.com.au/%7Ecjh/rockets/simulation/
Ett exempel ifrån en strömlinjeformad(CD=0,1) 100 grams 2-liters PET-flaska med 0.5 l vatten och 10 bars övertryck som tappat korken(22 mm nozzle):
Burnout after 33 milliseconds
Burnout Velocity 107.4 m/s (386.6 kmh, 240.3mph)
Burnout Altitude 0.9 metres (3.1 feet)
Burnout acceleration 3994.1 (407.3G)
Actual apogee at 178.84 metres after 5.11 seconds

387 km.h efter 0,9 m och 33 ms gör nog att man bör passa näsan om den kommer lös.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3443



Hehe...PET-flaskor är bra för mycket! När man var yngre så brukade vi borra ett litet hål i korken, köra igenom stubintråd samt ha en liten påse krut gjord av aluminiumfolie i slutet...

Detta detoneras förslagsvis i innegårdar inneslutna mellan fyra stora lägenhetskomplex (för bästa akustik naturligtvis).

Man hinner se hur flaskan först trycksätts och sen kommer redig "boooooom" och kännbar tryckvåg...

Så där fick ni också massa bra info....nästa vecka kommer recept för värre doningar (det är ett under att man har överlevt denna period och blivit lugn :-)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Fjållblå
Roslagen
Här sen Maj 2004
Inlägg: 20



Hej på er.

Letade efter bra information gällande bromsar å hittade den här gamla tråden.

Hur har det gått, någon som testat/använder vattenkylning med bra/dålig erfarenhet?

_________________
____________
Mvh
Jonny Berg
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Fjållblå skrev:
Hej på er.

Letade efter bra information gällande bromsar å hittade den här gamla tråden.

Hur har det gått, någon som testat/använder vattenkylning med bra/dålig erfarenhet?


Jag behövde inte, det räckte med rejält med kyluft

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare

SLC-Fredrik vet kanske om amerikanaren som körde med vattensprutt fortfarande kör i SLC och hur det funkat?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
SLC-Fredrik vet kanske om amerikanaren som körde med vattensprutt fortfarande kör i SLC och hur det funkat?


om det är bra gjort så kan det marginellt ta bort överhettningsproblem men det är ingen underkur eller lösning på stora bekymmer.

Bättre med riktigt dimensionerade bromsar och framförallt bra med luftflöde är bättre och enklare

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Lasbilsrejsarna kör väl med vattensprut på sina skivor..borde finnas info på sånna sidor att hämta isf.

Edit: Detta hade ju naturligtvis nämts förut i tråden *sorry*

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 137



Jag kör sedan ett par år med vattenkylning. Jag har en separat strömbrytare som styr pumpen. Jag har inte märkt av några negativa effekter. Hellre släpa på några kilo vatten och behöva köpa nya små billiga skivor någongång pga sprickbildning, än att köpa dyra tunga herrejössesskivor som ökar den ofjädrade vikten och rotationströghetsmomentet, imho.

_________________
-------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Borde man inte kunna trigga sprutet med en tempmätare (IR) så har man det riktigt automatiskt?


Jag kör med vätskekyld/värmd broms på skotern, kylvätska från motorn cirkuleras i ett block mellan bromsoketscylinder och bromsklots.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1271



årets trådgräv?

jag är sugen att prova detta.
Hondorna har väldigt mycket där fram som gör att man inte kommer åt o sätta kylslangar..
det är ju dubbla triangellänkar, drivaxlar o allt möjligt som gör att största slang blir typ 15mm.. (om man ska köra med kylkanaler)

så jag funderar på detta och sätta en munstycke i centrum på skivan så den kyls innifrån kanalerna..

något i stil med detta som jag hittade lite snabbt vid googling:
http://www.willallracing.com.au/performance.htm#wr35ws

någon som provat detta på sistone?

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954



Just hittat och läst igenom tråden..
Tänkte på 2 saker, är ju inte bra om den sprutar vatten varenda gång man bara rör bromspedalen så dels kan man ju sätta dit ett tids fördröjt relä alltså du ställer in reläet så det aktiveras först efter 2-3sek så får du bara vatten sprutet vid långa inbromsningar.

Men sen finns det ju tryckventiler alltså en elventil som sluter över ett visst tryck, men en sådan o rätt inställd o monterad på huvudbromscylindern så går bara vattenpumpen när du bromsar som hårdast.. (vet dock ej om det finns sådana tryckventiler som är gjorda för flera hundra kg?)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Undrar om man får se den svarta många ggr med vattensprut på skivorna, min spaning är "ja"...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Sparade trådar/FAQ
Vattenkylda bromsskivor
<<   1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (70784 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande