Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2004-06-13 PCS Knutstorp | << 1, 2, 3 11 besök senaste veckan (10393 totalt) |
På furmelbilen går det ganska exakt 150km/h (man går i varvstoppet på 2:an precis innan NGK) och då behöver man INTE bromsa innan krönet, man bara släpper gasen. Med Porschen går jag nästan i varvstoppet i 3:an, det borde bli ca 150 km/h även där, men då får man bromsa rätt rejält, ner till ca 120km/h för krönet (OBS, OBS subjektiv bedömming) _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Hard to tell but I put 2nd at 120km/h approx when I reach the top of the hill in the 1st curve then it's 3rd for the last part of the turn, the way down and uphill so I probably reach 150 as well (still far away from the red line) and I brake a lot when I am mid way up hill to the NGK bend and creep ahead untill I feel I am out of danger I am convinced I could improve my lap time by a significant amount (not that it matters that much) in that corner if I dared.
Driving with PCSR I could gain on others on most parts of the track but definitively not in that particular corner EDIT - one the other participants was kind enough to clock me in the morning at 1,10 then I got a transpondeur and it showed I drove regularly between 1,11 and 1,13 getting worse as the day progressed, I suspect I let to much air out of my tires after the 1st session but I still don't have the hang of this and got tired. I was VERY happy about the lap times way faster than in April during the licence course (1,13/1,14) _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
[quote="Anders Larsson"]
För att vara en 944 Turbo så var den nog faktiskt förhållandevis långsam på rakorna..men din kanske inte är trimmad heller som dom flesta andra? Vet faktiskt inte vad normal topphastighet är i slutet på rakan för en 944 Turbo. Någon som vet? Dan? Jag har ju den lilla turbon (KKK26) med chip som ger ca 260hk om det inte är för varmt När jag påbörjar bromsningen på rakan gör jag ca 195Km/h. Vad har ni andra för hastighet där? MVH Ulf _________________ / Ulf Krahn BMW 525 Touring 04 BMW 325 Cupé 08 Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil) |
||||
Sydsvensk slang för "fart", tryck, acc....bra läss ut ur kurvan=bra fart ut ur kurvan. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
[quote="Uffe K"]
Jag gör nästan 190km/h enligt mätaren om man får bra utgång på rakan, men med 2% mer rullomkrets (275 istf 255 på 40 profil) borde det betyda lite under 194 km/h-felvisning(lär vara liten på Porsche). Om man kör en bromsduell så håller man 15-20 m längre men det borde inte göra mer än 2-3km/h på topphastigheten och då går man verkligen djupt in med hård broms. PS. Jag har 270hk men lite tyngre bil (helt olättad-ca 1400kg) så det borde gå lite långsammare) Var lägger du din bromspunkt? Den blir ju nästan samma oberoende av vikt och 911:an bromsar ju bättre än 944:an. Jag har bromspunkt efter depåutfarten ca 10-15m efter det att vita linjen går paralellt med körriktningen. Borde vara rätt nära 100m skylten. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Sista o första svängen är jag rätt dålig på har jag märkt, speciellt sista. Ett bra varv så ligger man över 5.000 varv på fyran i slutet av rakan, så kanske strax under 200 km/h?
Jag brukar också bromsa precis efter knycken på vita linjen, men inte så mycket som 10-15 meter. |
||||
Jag måste nog träna på att bromsa senare. Jag bromsar när jag kan se siffrorna på 100 skylten tydligt. Med dåliga kontaktlinser och skitig vindruta så gör jag 0,5sek bättre varvtider _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Eftersnack 2004-06-13 PCS Knutstorp | << 1, 2, 3 11 besök senaste veckan (10393 totalt) |