Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge - Tips under byggets gång
1, 2, 3, 4   >>
23 besök senaste veckan (53864 totalt)
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Hej,

Jag sitter och skissar lite på mitt garage som jag tänkt bygga och vill såklart ha någon form av billyft i garaget.

Problemet är att garaget endast tillåts vara 45kvm, jag tänker därför satsa på ett större enbilsgarage för att kunna skruva med bilen men hur högt i tak ska man göra?

2-pelarlyftar är ju betydligt billigare än höglyftande saxlyftar, men jag är rädd att pelarna kommer vara ivägen när jag har så pass begränsad yta i garaget.

Hur långt klarar man sig på en saxlyft som endast lyfter 1m?

Tacksam för svar och andra kloka ideer:D

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
jigab
göteborg
Här sen Sep 2011
Inlägg: 283



Däck liftar lyfter c:a 1.20 och med bra gummi plattor kanske 1,25 man kommer ganska långt faktiskt.

växellåds byte på en bakhjuls driven bil skulle jag undvika.

annars sitter man på en gammal kontors stol och rullar under bilen ganska bra.

_________________
jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab"
jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Jag har bara hittat de som lyfter ca 0,9m-1m, sen tänkte jag sänka ner den och tappar då ca 10cm lyfthöjd.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



Höjden har med lagkrav att göra. Tror gränsen är en meter. Under det är de besiktningsfria
Om man ska ha dem på ett företag. De behöver även förankras i marken om de lyfter högre.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13201



Jag röstar på så högt som möjligt! Har ett 2 bils garage på 44 kvm och bara 2,40 i takhöjd. Takhöjden hjälper till med förvaringen som du då kan ha uppåt väggarna!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Tord skrev:
Jag röstar på så högt som möjligt! Har ett 2 bils garage på 44 kvm och bara 2,40 i takhöjd. Takhöjden hjälper till med förvaringen som du då kan ha uppåt väggarna!


Jo det är ytterligare en fördel med att ha högt i tak.

Tror ni man ångrar sig om man köper en 2-pelarlyft istället?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Fredrik G skrev:
Tord skrev:
Jag röstar på så högt som möjligt! Har ett 2 bils garage på 44 kvm och bara 2,40 i takhöjd. Takhöjden hjälper till med förvaringen som du då kan ha uppåt väggarna!


Jo det är ytterligare en fördel med att ha högt i tak.

Tror ni man ångrar sig om man köper en 2-pelarlyft istället?


Om du har rimlig takhöjd på nån del av garaget så ångar du inte en tvåpelarlyft. Man behöver faktiskt inte så extremt hög takhöjd och inte på så stor del av garaget för att kunna köra tvåpelare. En bil är dryga metern hög och har en takyta på ungefär 1.4*2m. Jag som är 1.93 lång behöver alltså lyfta upp bottenplattan på min bil 2m upp, dvs taket på min visserligen lilla bil är 1.24m högre upp, dvs 3.3m takhöjd på en yta av 1.4*2 meter räcker för en tvåpelarlyft om man inte ska lyfta upp en kombibil eller en Suv. Säg 3.5m så har man ganska god marginal. Standard takhöjd är ju 2.4m så det behövs inte mer än en meter till på ett par väl placerade kvadratmeter av garaget.

Med en tvåpelare kan du faktiskt köra in en annan bil under den upplyfta och på så sätt kunna förvara två bilar på samma plats. Då kan du köra in en bil under den upplyfta och ändå kunna mecka med t.ex motorrum på bilen som står under. Bra om man behöver mecka bruksbil under vintern, har gjort mindre grejer på bruxbilen med banbilen på lyften ovanför.

Kan man bara gå runt pelarna på utsidan så är det inget problem.

Tänk bara på att gjuta in förstärkning i plattan för tvåpelarlyft...

Nu har jag väldigt hög takhöjd i mitt garage, men det är sällan man behöver det om man inte ska mecka skåpbil. Om man nu har lite golvyta får man utnyttja höjden på ett så bra sätt som möjligt

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Ber om ursäkt för min helt värdelösa mobil kamera. Har använt panorama funktionen för att få lite överblick över garaget.

Detta är 50kvm med loft på halva sidan och öppen till nock på andra för liften. Ingång till loftet är via en trappa på utsidan.
Det fungerar bra. Får plats med tre bilar om jag vill. Men oftast är racebilen uppe i taket för att skapa golvyta för andra projekt då det blir en del snicka m.m
Bruksbilar hör hemma utomhus

Liften är måttad för 5 meter kombi bil ska gå att lyfta längst upp. Det går men det är inte många cm tillgodo. Och man får aldrig glömma att stänga höger dörren när man hissar

Det blir tajt men på 45 kvadrat hade jag ändå siktat på dubbelgarage men haft bänkarna m.m på ena sidan.
Delvis för värdet på garaget/huset och funktioner i framtiden.




_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Tack för infon!

Ser trångt ut mellan pelare och vägg på bilden..
Förmodar att man inte kan gå emellan?

Annars väldigt fint garage och praktiskt med ett loft!



cirs skrev:
Ber om ursäkt för min helt värdelösa mobil kamera. Har använt panorama funktionen för att få lite överblick över garaget.

Detta är 50kvm med loft på halva sidan och öppen till nock på andra för liften. Ingång till loftet är via en trappa på utsidan.
Det fungerar bra. Får plats med tre bilar om jag vill. Men oftast är racebilen uppe i taket för att skapa golvyta för andra projekt då det blir en del snicka m.m
Bruksbilar hör hemma utomhus

Liften är måttad för 5 meter kombi bil ska gå att lyfta längst upp. Det går men det är inte många cm tillgodo. Och man får aldrig glömma att stänga höger dörren när man hissar

Det blir tajt men på 45 kvadrat hade jag ändå siktat på dubbelgarage men haft bänkarna m.m på ena sidan.
Delvis för värdet på garaget/huset och funktioner i framtiden.




_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Fint garage!
Du ser ut att ha oförskämt gott om plats till tak
Vad har du för takhöjd?

Andreas Millbro skrev:
Fredrik G skrev:
Tord skrev:
Jag röstar på så högt som möjligt! Har ett 2 bils garage på 44 kvm och bara 2,40 i takhöjd. Takhöjden hjälper till med förvaringen som du då kan ha uppåt väggarna!


Jo det är ytterligare en fördel med att ha högt i tak.

Tror ni man ångrar sig om man köper en 2-pelarlyft istället?


Om du har rimlig takhöjd på nån del av garaget så ångar du inte en tvåpelarlyft. Man behöver faktiskt inte så extremt hög takhöjd och inte på så stor del av garaget för att kunna köra tvåpelare. En bil är dryga metern hög och har en takyta på ungefär 1.4*2m. Jag som är 1.93 lång behöver alltså lyfta upp bottenplattan på min bil 2m upp, dvs taket på min visserligen lilla bil är 1.24m högre upp, dvs 3.3m takhöjd på en yta av 1.4*2 meter räcker för en tvåpelarlyft om man inte ska lyfta upp en kombibil eller en Suv. Säg 3.5m så har man ganska god marginal. Standard takhöjd är ju 2.4m så det behövs inte mer än en meter till på ett par väl placerade kvadratmeter av garaget.

Med en tvåpelare kan du faktiskt köra in en annan bil under den upplyfta och på så sätt kunna förvara två bilar på samma plats. Då kan du köra in en bil under den upplyfta och ändå kunna mecka med t.ex motorrum på bilen som står under. Bra om man behöver mecka bruksbil under vintern, har gjort mindre grejer på bruxbilen med banbilen på lyften ovanför.

Kan man bara gå runt pelarna på utsidan så är det inget problem.

Tänk bara på att gjuta in förstärkning i plattan för tvåpelarlyft...

Nu har jag väldigt hög takhöjd i mitt garage, men det är sällan man behöver det om man inte ska mecka skåpbil. Om man nu har lite golvyta får man utnyttja höjden på ett så bra sätt som möjligt

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Fredrik G skrev:

Hur långt klarar man sig på en saxlyft som endast lyfter 1m?


Extremt långt vill jag säga.
Har en saxlyft och en 4 pelare i mina garage och tillgång till en 2 pelare.
Använder i princip endast saxlyften. thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Tack för info!
Tyvärr blir nog 2-pelaren mest ivägen när garaget är så litet och frågan är om det är motiverat att köpa en höglyftande saxlyft för ungefär dubbla pengarna mot en som lyfter 1m.

Patrik Skoog skrev:
Fredrik G skrev:

Hur långt klarar man sig på en saxlyft som endast lyfter 1m?


Extremt långt vill jag säga.
Har en saxlyft och en 4 pelare i mina garage och tillgång till en 2 pelare.
Använder i princip endast saxlyften. thumbs up

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Tack, blev klar i somras. Jätte nöjd, ska in lite mer förvaring och smarta lösningar.

Det är 30-40 cm till väggen, kommer inte ihåg exact. Man kan gå imellan om man vrider på sig.
Lätt värd kompromiss för att få in liften, 50kvm max byggyta så det gäller att använda det till max
Sen kommer sidan av bilen ytterligare en bit in på liften från väggen så det är plats att skruva.
Iom loftet så kan jag inte flytta liften längre ut från väggen men det är mer plats i mitten även om en bil står på platsen bredvid. Så att jag alltid kommer åt arbetsbänken och kan gå fram och tillbaka.

Att tänka på takhöjden så vred jag taket 90 grader. Så det kan räcka med lite förhöjda väggar och annan form på takstolarna att få till en vettig höjd för lift. Med tanke på bygg och uppvärmningskostnader.
Enda nackdelen är att snön rasar ner framför portarna.
Jag fick bygga 2,5 meter höga väggar som inte riktigt räcker, men oftast mäter de detta från utsidan byggnaden så jag grävde ner garaget i marken och fick därmed högre väggar.

Alla liftar har sina fördelar. Jag ville igentligen ha en höglyftande saxlyft som sänks ner i golvet men jag kunde inte motivera den pengen för liften + plattan. Nu gjöt jag plattan 200mm med extra armering där liften skulle fästas.

Fredrik G skrev:
Tack för infon!

Ser trångt ut mellan pelare och vägg på bilden..
Förmodar att man inte kan gå emellan?

Annars väldigt fint garage och praktiskt med ett loft!



cirs skrev:
Ber om ursäkt för min helt värdelösa mobil kamera. Har använt panorama funktionen för att få lite överblick över garaget.

Detta är 50kvm med loft på halva sidan och öppen till nock på andra för liften. Ingång till loftet är via en trappa på utsidan.
Det fungerar bra. Får plats med tre bilar om jag vill. Men oftast är racebilen uppe i taket för att skapa golvyta för andra projekt då det blir en del snicka m.m
Bruksbilar hör hemma utomhus

Liften är måttad för 5 meter kombi bil ska gå att lyfta längst upp. Det går men det är inte många cm tillgodo. Och man får aldrig glömma att stänga höger dörren när man hissar

Det blir tajt men på 45 kvadrat hade jag ändå siktat på dubbelgarage men haft bänkarna m.m på ena sidan.
Delvis för värdet på garaget/huset och funktioner i framtiden.




_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Vad har du för mått på ditt garage?
Har också funderat på att "vända" takstolarna om....

cirs skrev:
Tack, blev klar i somras. Jätte nöjd, ska in lite mer förvaring och smarta lösningar.

Det är 30-40 cm till väggen, kommer inte ihåg exact. Man kan gå imellan om man vrider på sig.
Lätt värd kompromiss för att få in liften, 50kvm max byggyta så det gäller att använda det till max
Sen kommer sidan av bilen ytterligare en bit in på liften från väggen så det är plats att skruva.
Iom loftet så kan jag inte flytta liften längre ut från väggen men det är mer plats i mitten även om en bil står på platsen bredvid. Så att jag alltid kommer åt arbetsbänken och kan gå fram och tillbaka.

Att tänka på takhöjden så vred jag taket 90 grader. Så det kan räcka med lite förhöjda väggar och annan form på takstolarna att få till en vettig höjd för lift. Med tanke på bygg och uppvärmningskostnader.
Enda nackdelen är att snön rasar ner framför portarna.
Jag fick bygga 2,5 meter höga väggar som inte riktigt räcker, men oftast mäter de detta från utsidan byggnaden så jag grävde ner garaget i marken och fick därmed högre väggar.

Alla liftar har sina fördelar. Jag ville igentligen ha en höglyftande saxlyft som sänks ner i golvet men jag kunde inte motivera den pengen för liften + plattan. Nu gjöt jag plattan 200mm med extra armering där liften skulle fästas.

Fredrik G skrev:
Tack för infon!

Ser trångt ut mellan pelare och vägg på bilden..
Förmodar att man inte kan gå emellan?

Annars väldigt fint garage och praktiskt med ett loft!



cirs skrev:
Ber om ursäkt för min helt värdelösa mobil kamera. Har använt panorama funktionen för att få lite överblick över garaget.

Detta är 50kvm med loft på halva sidan och öppen till nock på andra för liften. Ingång till loftet är via en trappa på utsidan.
Det fungerar bra. Får plats med tre bilar om jag vill. Men oftast är racebilen uppe i taket för att skapa golvyta för andra projekt då det blir en del snicka m.m
Bruksbilar hör hemma utomhus

Liften är måttad för 5 meter kombi bil ska gå att lyfta längst upp. Det går men det är inte många cm tillgodo. Och man får aldrig glömma att stänga höger dörren när man hissar

Det blir tajt men på 45 kvadrat hade jag ändå siktat på dubbelgarage men haft bänkarna m.m på ena sidan.
Delvis för värdet på garaget/huset och funktioner i framtiden.




_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



[quote="Fredrik G"]Fint garage!
Du ser ut att ha oförskämt gott om plats till tak
Vad har du för takhöjd?

Andreas Millbro skrev:
Fredrik G skrev:
Tord skrev:
Jag röstar på så högt som möjligt! Har ett 2 bils garage på 44 kvm och bara 2,40 i takhöjd. Takhöjden hjälper till med förvaringen som du då kan ha uppåt väggarna!


Jo det är ytterligare en fördel med att ha högt i tak.

Tror ni man ångrar sig om man köper en 2-pelarlyft istället?


Om du har rimlig takhöjd på nån del av garaget så ångar du inte en tvåpelarlyft. Man behöver faktiskt inte så extremt hög takhöjd och inte på så stor del av garaget för att kunna köra tvåpelare. En bil är dryga metern hög och har en takyta på ungefär 1.4*2m. Jag som är 1.93 lång behöver alltså lyfta upp bottenplattan på min bil 2m upp, dvs taket på min visserligen lilla bil är 1.24m högre upp, dvs 3.3m takhöjd på en yta av 1.4*2 meter räcker för en tvåpelarlyft om man inte ska lyfta upp en kombibil eller en Suv. Säg 3.5m så har man ganska god marginal. Standard takhöjd är ju 2.4m så det behövs inte mer än en meter till på ett par väl placerade kvadratmeter av garaget.

Med en tvåpelare kan du faktiskt köra in en annan bil under den upplyfta och på så sätt kunna förvara två bilar på samma plats. Då kan du köra in en bil under den upplyfta och ändå kunna mecka med t.ex motorrum på bilen som står under. Bra om man behöver mecka bruksbil under vintern, har gjort mindre grejer på bruxbilen med banbilen på lyften ovanför.

Kan man bara gå runt pelarna på utsidan så är det inget problem.

Tänk bara på att gjuta in förstärkning i plattan för tvåpelarlyft...

Nu har jag väldigt hög takhöjd i mitt garage, men det är sällan man behöver det om man inte ska mecka skåpbil. Om man nu har lite golvyta får man utnyttja höjden på ett så bra sätt som möjligt


Garaget är jättebra, delar med en polare på 160 kvadrat + loft. Är 4.5m takhöjd fast inte över hela då taket sluttar från portarna mot inre väggen. Skulle tippa på att det är 4m-5m takhöjd. Tycker dock att man har väldigt liten nytta av takhöjden förutom precis ovanför tvåpelarlyften. Går inte att ha hyllor högre upp än cirka två meter från golvet för att man ska nå dem utan stege. Går såklart att bygga pallställage men det är lite omständigt med en höglyft samt att det tar mycket plats.

Gillar för övrigt cirs garage, nära optimalt för att kunna byggas bredvid bostadshuset. thumbs up Har man möjlighet att bygga ännu mera yta så är det såklart kanon.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Svårt val det där. Tvåplearen känns klart i vägen i ett så litet garage. Hade nog siktat på saxlyft. Oavsett om den lyfter fullhöjd eller är låglyftande så är det riktigt grymt med nedsänkt i golvet. Som nämnt så är betongen i golvet viktig om du ska sätta tvåpelare, så kolla upp vilka krav tillverkaren har i så fall. Kan krävas en betydligt kraftigare platta eller iaf förstärkning.
Ang låglyftande så ska man tänka på att vissa inte är gjorda för att arbeta under. En sådan känns mindre praktisk. Men en låglyftande som är godkänd för att arbeta under tror ja, precis som Patriks skriver, man klarar sig långt på.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



7,458 djup * 6,668 brett så beroende på decimaler blir den 49,729 eller 50,25
Jag är hel nöjd med mitt garage och det fungerar bra men de sista kvm från 50 till 60 gör jätte skillnad.
Nu är jag lycklig lottad att det inte kommer finnas cyklar, gräsklippare mm i garaget men det räcker med att jag köper en hoj så kan jag inte ställa den åt sidan.
Jag hade kunnat bygga en fet enbilsgarage men det blir inte praktiskt eller försvarsbart. Någon gång kanske man flyttar och då är det mer attraktivt med dubbel garage. Och idagsläget kan jag ställa in tre bilar iom liften.

Mycket av inredningen är på hjul för att vara så flexibel som möjligt. Allt ska upp på väggarna och inget på golvet.
Som nu när vi ska snickra, grunda brädor mm så skickar jag upp racebilen i taket och har nästan 50 kvm att jobba på. Lite lägre takhöjd under bilen men det kan jag leva med.
Visst får man två stolpar som man kan uppleva som lite ivägen men att jag kan trolla bort en hel bil som tar 8 kvm är lätt värt två stolpar. för hur många racebilar kan man ärligt talat köra ut och in i garget på vintern i snön utan motor

Och det värsta som finns är däck och hjul. De tar sån plats!

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Tack för input!

Funderar just nu på om jag ska ha högre takhöjd invändigt eller istället försöka bygga en övervåning / loft uppe på garaget och nöja mig med 2.70-3m takhöjd.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Fredrik G skrev:
Tack för input!

Funderar just nu på om jag ska ha högre takhöjd invändigt eller istället försöka bygga en övervåning / loft uppe på garaget och nöja mig med 2.70-3m takhöjd.


Räknar du baklänges från 3 meter invändig höjd så lyfter en tvåpelar lyft 1,9m så det är 1,1meter över. Dvs en 1,1 meter hög bil kan du lyfta till max höjd.
Tänkt på att vissa lyftar måste upp innan de går ner!
Eller så kör du loft på ena halvan

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



cirs skrev:

Visst får man två stolpar som man kan uppleva som lite ivägen men att jag kan trolla bort en hel bil som tar 8 kvm är lätt värt två stolpar. för hur många racebilar kan man ärligt talat köra ut och in i garget på vintern i snön utan motor

Och det värsta som finns är däck och hjul. De tar sån plats!


Tycker också att det är sjukt värt med två stolpar som man lätt kan gå runt bara för att kunna trolla bort en hel bil. Kan man hissa upp bilen så man kan gå under den är det busenkelt att flytta om saker i garaget och städa golvet etc. Får ju samma effekt som 8 kvadratmeter större golvyta men med det enda straffet att man har två stolpar.

Sen är det underbart att fixa med saker under bilen på tvåpelarlyft, om man ska fixa med bromsrör, bränslerör eller avgassystem så kommer man lätt åt allting. Ligga på en rullvagn på ett kallt golv är helt värdelöst. Ska man bara mecka hjulupphängning och bromsar kommar man långt även med en saxlyft. Men möjligheten man har med en tvåpelare att både jobba ovanför och under bilen beroende på är grymt trevligt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
cirs skrev:
Fredrik G skrev:
Tack för input!

Funderar just nu på om jag ska ha högre takhöjd invändigt eller istället försöka bygga en övervåning / loft uppe på garaget och nöja mig med 2.70-3m takhöjd.


Räknar du baklänges från 3 meter invändig höjd så lyfter en tvåpelar lyft 1,9m så det är 1,1meter över. Dvs en 1,1 meter hög bil kan du lyfta till max höjd.
Tänkt på att vissa lyftar måste upp innan de går ner!
Eller så kör du loft på ena halvan


Nej det går såklart inte med tvåpelare som lyfter 1.90m med 3m takhöjd.
I så fall blir det en saxlyft/servicelyft som lyfter ca 1m.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge - Tips under byggets gång
1, 2, 3, 4   >>
23 besök senaste veckan (53864 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande