Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW Z3 Coupé --- 100% eldrift
1, 2, 3, 4, 5   >>
12 besök senaste veckan (60137 totalt)
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
EDIT.
Jag lägger in denna bilden som är lite roligare som första bild än en smälld gammal E30...




För snart tio år sedan skapade jag min förra projekttråd här på rejsa. Då med en BMW E30s resa från daily driver till fullfjädrad racebil!

Dens sista körning var på Knutstorp ihop med TPC de 18e juli 2012, då den mötte röven på en C30.



Skadorna var inte särskilt omfattande, men de var stora nog för att jag skulle tappa lusten till 100%.

Den knuffades in i garaget och blev ståendes i år, 3 eller 4 om jag minns rätt...

Livet fortsatte, jag hade precis köpt hus som skulle renoveras, och fokuset blev ett annat.

Helt utan projekt kan man ju dock inte vara, så siktet ställdes om till lite mindre fordon med färre hjul, cyklar!

Och eftersom kondisen var kass och det är tråkigt att trampa sig fram för egna ben, så monterades elmotor, batterier och kontroller.

Den första var en KTM Avento som blev bestyckad med 1200W elmotor och ett 48V batteri, toppfart 45km/h och en räckvidd på ungefär 6mil.



Och den sista blev ett totalt custombygge, med mer gemensamt med en motocross än en cykel (den hade dock trampor ).
55kg, 19kW peakeffekt på bakhjulet, 84V batterier mellan benen, och en toppfart på över 100km/h för den som vågade




Ovanstående projekt var vad som triggade igång projektet som den här tråden är tänkt att handla om.

Att ljudlöst glida fram med fullt vridmoment från stillastående om så önskas, det ger upphov till det så kallade "Electric grin".

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Så, E30n hade jag inget intresse av att fortsätta köra, så den gjorde i ordning och såldes.

Med nytt kapital på fickan började sökandet efter en lämplig bil att konvertera. Bakhjulsdrift och BMW var väl två redan klara krav. Jag kan BMW rimligt bra, jag vet hur de är ihopbyggda och fungerar.

Först tittade jag åt E46, coupé eller sedan, men tack och lov övertalade en jobbarkompis mig, att om jag nu skulle bygga en elbil, skulle det vara på en kaross som redan innan folk förstod att den gick på el, syntes och stack ut.

Med det sagt så ställdes siktet ganska snart in på en Z3 coupe. Liten, cool, lagom gammal för att slippa superavancerad el, men lagom ny för att slippa rostlaga osv.

Den här kom ut här på rejsa, och köpet var ett faktum!











Vissa här känner säkert igen den, vissa har säkert kört den eller kört med den på diverse träffar...

Vad köpet hade genererat var en tämligen potent banräser.

Knappa 14k mil, frisk i motor och drivlina.
Skruvbur väldigt seriöst installerad.
HR coilovers
M3 bromsar fram
Excentriska bussningar fram
M3 topplagringar

Nästan synd att "förstöra", men my mind was set, och kandidaten i fråga skulle bli perfekt!

_________________
Peter Sternersson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6024



And ersJepp sson skrev:


+1

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Faktiskt redan innan jag köpt den gule, så visste jag att det skulle byggas på en BMW, så vissa jobb kunde påbörjas innan.

Efter lite vägningar fram o tillbaka mellan borstade DC-motorer och bortslösa AC-motorer så föll valet på AC.

Visst, DC hade blivit mer effekt, MYCKET mer effekt om man hade velat. Men med borstar som måste underhållas och framför allt skitar ner. Ej möjlighet till regenerativ bromsning med mera...

Runt 2010 hade Ford ett projekt där man ville ta fram en 100% elektrisk Transit.



Vad jag läst mig till så blev det en flopp. Man satte inga tydliga riktlinjer för projektet, och det mesta verkar ha gått över styr med skyhöga utvecklingskostnader och ett slutpris till kund som var det dubbla mot en dieseldriven Transit.
Surprise surprise, så lades projektet ner efter en kort tid.

Dock byggdes och såldes det ett antal bilar, och framför allt så tillverkade Siemens ett hundratal motorer, och ett företag som hette Azure Dynamics tillverkade passande inverters.

Allt sammans såldes senare ut på konkursauktion, det mesta i USA, men även en del i England.

Av en händelse kom jag i kontakt med en fransman som köpt ett sådant kit som han nu ville bli av med.

Sagt o gjort, en transport bokades, och nån vecka senare stod detta på garagegolvet!



Motorn närmast i bild är alltså en Siemens 1PV-5135-4WS14, en IP67-klassad, vattenkyld kopparklump på 92kg. Märkt med 47kW, men producerar närmare 120kW och 300Nm (0-3000rpm) med kontrollern jag köpt.

Kontrollern, eller Invertern är från Azure Dynamics och benämns DMOC645. Även denna vattenkyld. Max 400VDC batterispänning, 97% verkningsgrad och kan pumpa ut 400A till motorn.

De två röda klumparna ovanpå invertern är batteriladdare. 1-fas 16A, 3,7kW (3,3kW in i batterierna). Typ frästa ur en solid aluminiumklump, och ett listpris på 20kkr STYCK, som jag tack o lov inte gav...
Senare kom jag över ytterligare en, och kan då nyttja ett 3-fas 16A uttag och ladda batterierna med 9.9kW. En laddare per fas.
Självklart är dessa ställbara på tusen olika sätt, så kommer jag bara över ett 10A enfas, så kan jag ladda från det också.

_________________
Peter Sternersson
Citera
tuben
Sigtuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76



Denna tråden skall jag följa.

Skulle vara kul att veta vad planen är; typ av batterier, placering av batterier, vikt mm samt vilka prestanda som förväntas.

_________________
Daniel Thunberg Ivner

Hjälpmek Puppan Racing
MINI Cooper S cab -14
VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien)
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Tuben skrev:
Denna tråden skall jag följa.

Skulle vara kul att veta vad planen är; typ av batterier, placering av batterier, vikt mm samt vilka prestanda som förväntas.


Bilen är redan 99% färdig, men due to popular demand så skapade jag en projekttråd i efterhand så att säga.

Jag kanske skulle skriva ihop den kompletta specen i första posten... hmmm

_________________
Peter Sternersson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Kul kul!

Helvete vilket monster den där Siemensmotorn är då, 92 kilo för bara motorn?!
Laddarna ser ut som Brusa? Rödeloxerad billetfrästa kan bara vara Brusa...

Så du har bultat motorn till orginal växellåda? Vad är det för maxvarvtal på motorn? Antar att den är rätt lågvarvig med den vikten, typ 8-9000? Burst på typ 15?

Har du knäckt nån drivaxel än?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



MaZ skrev:
Kul kul!

Helvete vilket monster den där Siemensmotorn är då, 92 kilo för bara motorn?!
Laddarna ser ut som Brusa? Rödeloxerad billetfrästa kan bara vara Brusa...

Så du har bultat motorn till orginal växellåda? Vad är det för maxvarvtal på motorn? Antar att den är rätt lågvarvig med den vikten, typ 8-9000? Burst på typ 15?

Har du knäckt nån drivaxel än?


http://www.metricmind.com/wp-content/uploads/2011/09/1pv5135-4ws14-300 . . . .

Riktigt roligt att du lägger upp tråd här! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Pontus Fyhr
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



J.Stigson skrev:
And ersJepp sson skrev:


+1


+1

_________________
Mattias Meldert
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
MaZ skrev:
Kul kul!

Helvete vilket monster den där Siemensmotorn är då, 92 kilo för bara motorn?!
Laddarna ser ut som Brusa? Rödeloxerad billetfrästa kan bara vara Brusa...

Så du har bultat motorn till orginal växellåda? Vad är det för maxvarvtal på motorn? Antar att den är rätt lågvarvig med den vikten, typ 8-9000? Burst på typ 15?

Har du knäckt nån drivaxel än?


Hehe, jaa, den där Siemensmotorn ska enligt utsago från andra sidan sjön tåla 250kW om man bara kyler den ordentligt. Ändå kan man nästa få den att snurra genom att blåsa på axeln

Den är bultad mot en ZF från en 320D, utan koppling, men dit kommer vi...

10k RPM max, men så högt vet jag inte om det är någon mening att ligga. Det visar sig ju ganska snart vid provkörning då jag kan se strömförbrukningen live.

Alla drivaxlar är hela, men det är nog främst för jag ställt ner vridmomentet till endast 150Nm.

Och du har rätt gällande laddarna, Brusa NLG513, luftkylda. Konstigt att de inte är ännu dyrare med tanke på hur de tillverkas. Den tredje jag fick håll i var dock gjutna flänsar på, oklart om det är en tidigare eller senare modell dock.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Detta är skitfräckt, ser fram emot att lära mig massor thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Varför växellåda?

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Peter Olesen skrev:
Varför växellåda?


För 300Nm på ingående axel på diffen räcker inte långt.
Men 10 000rpm med rätt utväxling hade räckt för att köra. Men vad är rätt utväxling? Med växellåda kan jag experimentera lite o se vad som funkar.
Detta är en learning experience för mig som många andra

_________________
Peter Sternersson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Peter_1982 skrev:
Nu går vi händelserna i förväg mot projekttråden, men låt gå

I tändläge 1 kickar arduinon igång, samt 12V skickas till en kontaktor som sitter mid-pack, då mäter det full spänning på batt neg och batt pos...

Tändläge 2 initierar en precharge-krets som sakta laddar upp inverterns kondingar, för att sedan slå en huvudkontaktor som strömsätter invertern fullt ut.


De svarta lådan är denna, http://store.evtv.me/proddetail.php?prod=gevcu6

EVTV är företaget som köpte merparten av de grejor som såldes på konkursauktionen i USA. Typ 100 motorer och 80 inverters eller så.

Tacksamt för mig utvecklade de en arduinobaserad låda som tar diverse signaler från gaspedal och annat, konverterar detta till giltig CANBUS-trafik och skickar vidare till invertern.
Det är även denna som styr precharge, fläktrelän, bromsljus vid regen mm.

Jag kommer åt programvaran fullt ut, det är open source, och jag har redan tweakat den en del, men jag kan för lite om programmeringen för att lägga till egna funktioner.

GEVCUn som den svarta lådan heter, skapar dessutom ett wifi när den slås igång, och därigenom kommer man åt alla inställningar, och kan även få data tillbaka från inverter och motor om varvtal, ström och spänning, vridmoment osv osv.



Sweet. thumbs up

En arduinobaserad VCU med inbyggd gateway och WiFi, en sån skulle jag helt spontant vilja köpa löst.
Vad är mjukvaran skriven i för språk? Hur gör du du ändringar och så? Kanske skall kolla länken innan jag frågar...
Finns det nån BMS i batteriet? Antar det men vad kan du få ut för info från den? Spontant saknar jag SOC (State Of Charge) i instrumenteringen, tankmätare typ. Mäts i procent.

250kW låter som ett väldigt kort urladdning. En induktionsmotor blir varm i rotorn och det är lite svårt att kyla effektivt...

Hur är det att köra utan koppling då? Låter som ett riktigt svårt uppdrag om du inte har nån slags dämpning på motorvarvtalet. Varför tog du bort kopplingen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
De finns för 600USD om man är sugen, plus en löjlig frakt från USA. Jag hittade tack o lov min beggad...

Och där är faktiskt en energimätare, näst längst ner till höger.
Man ställer in i mjukvaran hur stort batteri man har, och vilken max laddspänning man har. När denna detekteras så nollas förbrukningen och börjar ticka ner igen.

Jag har dock ett annat sätt att se min SOC som vi kommer till senare.

Och det finns faktiskt ingen BMS kopplad till batteriet. Den enda BMS-lösning som är i närheten av fungerande och kompetent som jag hittat, kostar ju typ mer än mitt batteripack. Jag håller mig istället långt ifrån topp och botten på mitt batteri, jaa, jag loosar nån kWh men men...

Svaret på kopplingen tar jag i nästa inlägg...

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Som jag sa tidigare så visste jag biltypen, och köpte motorn någon månad eller så innan jag hittade karossen.

Fick håll i mig en begagnad ZF från en 320D, och pusslandet kunde börja.

Jag kommer helt stumt koppla samman elmotorns rotor med växellådans ingående axel, av ett par orsaker.

Dels så blir adapterplattan myyyycket lättare att göra, i mitt fall en 20mm aluplåt. Skulle där sitta ett svänghjul med en tryckplatta och lamell hade adaptern behövt vara någon decimeter tjock iallafall.

Genom hela bygget har jag följt KISS-principen i den mån det har gått - Keep it simple stupid!

Och kanske den främsta orsaken, lagren i motorn ska enligt utsago inte gilla axiell belastning i den mängd som en tryckplatta skulle ge den.

Det är ingen räserbil jag bygger, det är en daily driver, till-och-från-jobbet-bil, glassätare, bara-för-jag-kan...
Växlingar utan koppling går lite långsammare, men är fullt möjliga. Släpper jag gasen helt så frihjular motorn, och man trycker försiktigt växelspaken till mot nästa läge tills varvtalen hittar varandra och synkringarna tar över.
Kommer kanske äta lite växellådor, men jag tror snarare vridet kommer döda dem innan synkringarna ger upp. Time will tell.

Adapterplattan gjordes old-school genom transfer-punching (vad det nu heter på svenska) alltså centrera upp delarna med varandra och märka hålen med dorn av precis rätt storlek så de styr bra i hålen.

Jag började med att svarva en grunka som passade på röret som urtrampningslagret rider på. Detta ska tydligen vara en av de mest centrerade sakerna att mäta ifrån - och det blev bra så det stämmer nog.




Sedan utgick jag från en stor aluskiva 20mm tjock, gjorde ett hål i mitten som passade grunkan jag svarvat. På så vis visste jag var centrum på lådan var, och kunde märka ut, borra och gänga mina hål.



Jag hade hittat en ritning på min motor, och kunde med hjälp av digitalerna på min fräs, hitta hålen som motorn skulle monteras i.
Sedan fick jag hjälp i en styrd maskin att fräsa upp mitt "mäthål" i mitten för att ge rum åt en adapter, och även fräsa ner övriga plattan för att lämna en 5mm hög kant i mitten som motorn skulle styra emot.



Passformen blev faktiskt riktigt bra! Motorn styr mot sin kant i mitten, och växellådan styr mot sina styrningar som normalt sitter i blockets två nedersta hål.


_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Nästa steg blev att sammankoppla motorns axel med växellådans, vilket kom att bli ett mindre helvete...

Först och främst behöver växellådans axel ett stöd längst ut, liknande pilotlagret som sitter bak i vevaxeln.

Dock skulle motor o låda i mitt fall alltid ha samma varvtal, så jag kunde göra det lite enklare.

Elmotorn hade ett dubbhål och en M8 gänga i änden, vilka jag använde ihop med en adapter för att styra på tappen där pilotlagret normalt sitter.






So far so good.

Adaptern som skulle sammafoga axlarna blev dock ett betydligt längre kapitel...

Motorn vad i Forden menad att dockas direkt mot en slutväxel, och hade en splinsad axel. Splinsen visade sig vara samma som till nån Nissan 200, och då slog det mig att detta borde ju bli ganska enkelt.

Jag köpte ett löst lamellcentrum till BMW, och ett till Nissan, behöver inte hänga ut vart jag köpte dem, för jag tror alla diverse speedshops köper dem från samma ställe.

Centrumet till BMW-lamellen var nåt så in i h*lvetes glappt så man kunde kasta dit det från 2 meters håll, så den var bara att slänga.

Istället fick jag håll i en original lamell och kapade bort allt skrot tills jag bara hade själva splinsen kvar i form av en hylsa.



Sedan svarvade jag mig en adapter, där jag värmekrympte fast min splineshylsa, och dessutom borrade i 4 stift.




På andra sidan hade jag en centrumstyrning för lamellcentrumet, och en borrad hålbild för ett gäng 12.9 skruv att ersätta nitarna som normalt sitter där.




Jag ska väl inte säga att jag är en supervan maskinist, men jag kan med min svarv och vet dess begränsningar, jag har koll på hur 4-backschucken och indikatorklockan funkar, och hade varit noggrann som synden vid omspänningen där jag vände på biten, klockat in alla ytor till hundradelen. Så min adapter borde ju vara good to go right?

WROOOOONG!

För att göra en väldigt lång historia kort, så dessa lösa lamellcentrum har NOLL precision i form av kast och rakhet. Och till deras egentliga applikation spelar det säkert ingen roll. Om lamellen vobblar lite innan tryckplattan nyper åt den spelar kanske kvitta.

Men till det jag skulle ha den till, överföra kraft i 10 000rpm, ville jag inte ha några vibrationer.

Så det var bara att krypa till korset, göra en ritning och skicka till en firma i Stockholm som inte gör annat än att dra invändiga splines.

4000kr stålbit på bilderna nedan, men bra blev det, och det var en viktig bit så...



_________________
Peter Sternersson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



Fränt projekt

Tror inte att du kommer att få några större problem med att lådan går sönder, många som plågar dem där lådorna med 500-1000nm.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Tack

Jag tror väl spontant inte heller att det ska vara några problem.

4000rpm på en turbomatad M50 med 5-600hk genererar ju rätt mycket vrid på axeln när man kliver av kopplingen också

_________________
Peter Sternersson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



Ja det gör ju det, skillnaden i det här fallet är att vridpeaken går direkt till lådan, utan den lilla successiva ökningen som en koppling erbjuder

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Andra projekttrådar
BMW Z3 Coupé --- 100% eldrift
1, 2, 3, 4, 5   >>
12 besök senaste veckan (60137 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande