Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW Z3 Coupé --- 100% eldrift
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
12 besök senaste veckan (60137 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8011



Kunde du inte haft en 230v doppvärmare fast installerad i vattentanken så om du ska ut en bister höstmorgon så kan du dra på den i 20 minuter innan du ska åka och på så sätt ha värme direkt?

Jag har ingen koll på hur värme i elbilar fungerar normalt men att ha en värmebuffert uppvärmd av elnätet borde ju vara så effektivt man kan göra det och behålla bilens egen el till räckviddsmaximering?
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Just den tanken slog mig faktiskt Mats medan jag skrev det förra inlägget.

Bilen kommer ju vara kopplad till nätet nattetid hemma i carporten. Att få till en timer som kickar igång en liten värmepatron en halvtimme innan jag ska åka på morgonen hade ju inte varit alls omöjligt!

Många elbilar tror jag bestämt fungerar så, både eventuell förvärmning av batterier och i synnerhet kupén när bilen är kopplad mot nätet!

Absolut något att klura vidare på!

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Eftersom direktkontakt med 350VDC säkerligen räknas som hälsovådligt, införskaffades det ett par kopplingslådor att husera alla diverse brytare, säkringar och liknande.

På bilden syns även två högflödes vattenpumpar som ska kyla motor och kontroller.



Nedan är kopplingslådan som innehåller min huvudkontaktor, som kopplar batteriet till motorkontrollern. Även huvudsäkring, strömshunt och en prechargekrets fick plats i den lådan.






Även 12V batteriet är av lithiumtyp, så en liten låda för dess BMS och diverse annat fick också byggas.



Trasslet på bild fungerar så att en av de tidigare visade ECP404-mätarna, känner av spänningen på 12V-batteriet. Är denna över 12.0V så sluts ett relä som skickar styrström till de båda 50A relä som syns i lådan, som i sin tur kopplar upp 12V till resten av bilens elektronik.
Här finns även en BMS kopplad som övervakar att spänningen inte blir för låg eller för hög i de enskilda cellerna.

Här är cellerna som utgör 12V batteriet. 15Ah LiFePO4 celler, kopplade så de skapar ett 12V batteri med 165Ah.
Innan montering mättes alla celler upp och grupperades efter mätvärdena som de visade.





Testladdning med 50A. Har dock ställt ner laddaren till 35-40A för att skona både batteri och framför allt laddare (Kina-laddare med Kina-ampere).



12V laddaren är kopplad på L1 (fas) tillsammans med en av mina Brusa-laddare. Även på L2 och L3 sitter varsin Brusa.
Planen är att vid endast tillgång till enfas, så har jag möjlighet att ladda både högspänningsbatteriet och mitt 12V batteri.

Det finns även planer på solpanel för att underhållsladda 12V-batteriet, men jag får se. Verkar vara svårt att få till så det blir snyggt.



Är en 100W flexibel solpanel. Det var dock svårt att få bra då taket är dubbelkrökt. Får se hur jag går vidare...

_________________
Peter Sternersson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



Äsch, den sitter väl bra som den gör där? Du kan tejpa med gul tejp annars.

Man kanske kan nöja sig med enkelkrökt tak? Annars får du transplantera in valfritt soltak från någon bil och sätta panelerna under det.
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3180



lacka taket svart så sticker det inte ut lika mkt

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Riktigt fränt, me like!!!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Riktigt kul grej med "soltak"
Nästan så man kunde offra takets form och bygga ett eget mer ändamålsenligt enkelriktad tak. Kanske lacka svart med lite så det sticker ut mindre.

Men av nyfikenhet, typ hur långt Skulle man kunna åka efter säg en dags strålande solsken tex 12timmars laddning under bra omständigheter??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Uppskattning (grov) 200W solcell och 12 tim ger 2,4 kWh. Förbrukning optimalt 10kWh/100km ger ca 24 km

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Solcellen är tänkt att underhållsladda det separata 12V-batteriet, och har inget med själva framdriften att göra.
Min förhoppning är att under en solig dag på jobbets parkering har det laddats upp lika mycket som jag förbrukade på lysen, fläkt mm på vägen till jobbet.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



En kanske smart idé är att använda solcellerna till att, då vanliga 12V-batteriet har tillräcklig laddning, driva en fläkt som håller kupén lite svalare.
Är det så soligt att det behövs kommer batteriet vara laddat och fläkten går. Är det inte soligt laddas inte batteriet tillräckligt = självreglerande system

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Smutt, så länge inte kontrollsystemet för det där tar mer energi än panelen ger ut.
Antar att man får ha en tempgivare i kupén och en utomhus för att se om det skall fläktas.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Helt omöjligt hade det inte varit såklart. Dock är panelen på ynka 100W (teoretiskt vid 100% instrålning och 25grader har jag för mig), ett scenario som aldrig nånsin inträffar annat än i labbmiljö typ.

Men har jag tur får jag ut mellan 50W och 75W från panelen, vilket efter lite förluster kanske ger 2-3A in på batteriet. Det räcker nog att köra kupéfläkten iallafall på läge 1.

Vi får se vad som händer.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Nu börjar det bli lite svårt att hålla ihop den röda tråden i bygget, så ni får stå ut med att vissa saker dyker upp på en bild för att sedan försvinna på en annan. Jag jobbade ju parallellt med många saker på bilen i väntan på material osv.

Men nu kör vi en post med temat batterilådor!

Jag hade ungefär 250kg batterier att gömma i bilen. Och ni som sett en Z3 up close vet att det inte är en särskilt stor bil. 1dm bredare och 1dm längre än en Mazda MX5 har jag ungefär mätt upp.

En stor outnyttjad volym var fram mellan rambenen där kylare och motor en gång suttit.
Här byggde jag en låda i 3mm aluminium, med diverse förstärkningar här och var.









Under lådan finns ett 3mm tjockt stålband om någon infästning skulle gå sönder så lådan inte brakar ner i asfalten.
Det kommer bli väldigt täta periodiska översyner på flera punkter i detta bygget för att se att jag byggt stabilt nog.




Inuti alla batterilådor är batterierna isolerade med 5mm gummiduk, samt fastspända i aluminiumramar, antingen med spännremmar och/eller gängstänger.


_________________
Peter Sternersson
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10571



Peter_1982 skrev:



Inuti alla batterilådor är batterierna isolerade med 5mm gummiduk, samt fastspända i aluminiumramar, antingen med spännremmar och/eller gängstänger.



Termisk, mekanisk eller elektrisk isolering med gummiduk?

Gummi, i alla fall svart sådan, har ibland den otäcka egenskapen att växla från att vara elektrisk isolator till att bli ledande vidd viss temperatur. Den "finessen" har orsakat ett tämligen stort antal bil-/buss-/lastbilsbränder.
i det fall det är elektrisk isolering, var mkt noga med specen på gummit.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



DJ skrev:
Peter_1982 skrev:



Inuti alla batterilådor är batterierna isolerade med 5mm gummiduk, samt fastspända i aluminiumramar, antingen med spännremmar och/eller gängstänger.



Termisk, mekanisk eller elektrisk isolering med gummiduk?

Gummi, i alla fall svart sådan, har ibland den otäcka egenskapen att växla från att vara elektrisk isolator till att bli ledande vidd viss temperatur. Den "finessen" har orsakat ett tämligen stort antal bil-/buss-/lastbilsbränder.
i det fall det är elektrisk isolering, var mkt noga med specen på gummit.


Jag har varit med om att en gummiisolator inte alls var isolerande, på ett HV-batteri som levererats direkt från fabriken så när vi strömsatte så kom det "en del" rök.
Det blev lite fart på leverantören när dom insåg att deras gummi var ledande, det hade de liksom bara tagit för givet att den inte var...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
DJ skrev:
Peter_1982 skrev:



Inuti alla batterilådor är batterierna isolerade med 5mm gummiduk, samt fastspända i aluminiumramar, antingen med spännremmar och/eller gängstänger.



Termisk, mekanisk eller elektrisk isolering med gummiduk?

Gummi, i alla fall svart sådan, har ibland den otäcka egenskapen att växla från att vara elektrisk isolator till att bli ledande vidd viss temperatur. Den "finessen" har orsakat ett tämligen stort antal bil-/buss-/lastbilsbränder.
i det fall det är elektrisk isolering, var mkt noga med specen på gummit.


Endast som mekanisk isolering, det mesta av den elektriska isoleringen sker med original Ford plastbitar som kom med batteriet, resten med orange eltejp typ.

_________________
Peter Sternersson
Citera
Willie
Karlstad/Åkersberga
Här sen Okt 2013
Inlägg: 29



Bump, hur gick det med detta?

_________________
Wille Lidström
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2154



Trevligt projekt..
Angående värme..
I våra Renault ZOE... vi har 2... pendlarbilar..och en spritsaab...95. (dragbil) sitter det värmepump för värme /Kyla..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Willie skrev:
Bump, hur gick det med detta?


Det gick kalas så det gjorde!

Men intresset att uppdatera tråden försvann väl lite...

Bilen blev hur som helst reggad och godkänd i mitten av maj, och har sedan dess körts dryga 700mil.

Toppade upp batteriet lite i Växjö efter regbesiktning.




Det mesta har fungerat över förväntan faktiskt.

Jag har råkat bränna upp två stora kontaktorer, men det var user error, så inget jag kan klaga på ändå.

Nu står den dock på lyften.

Det började klonka mer och mer från drivlinan, och jag var säker på att det var växellådan som inte gillade 300Nm åt ena hållet, och sedan plötsligt 300Nm åt andra hållet (regenerativ bromsning).

Men vid rivning visade det sig vara min 4000kr splinsade hylsa som glappat sönder, den som sammanbinder motor och växellåda.

Anledningarna är nog en blandning av dålig passning och dåligt material. Såhär i efterhand skulle jag klyvt hylsan och sedan spänt ihop den kring axeln med skruvar så den verkligen klämmer åt.

Oavsett blir det nog inget mer kört i år. Är mitt uppe i en flytt, och sen funderar jag på att skippa växellådan helt och hållet och sätta en reduceringsväxel istället.

_________________
Peter Sternersson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



Pionjär inom ämnet. Inom tio år tror jag många kommer ha liknande projekt.

Otroligt roligt projekt! Även om jag fattar hälften...
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105


Trådstartare
Lokala nyhetsblaskan gjorde faktiskt ett helt okej reportage nu i sommar också, vilket var lite roligt...

https://www.smalanningen.se/article/peter-sportiga-elbil-ar-historisk/ . . . .

_________________
Peter Sternersson
Citera
Andra projekttrådar
BMW Z3 Coupé --- 100% eldrift
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
12 besök senaste veckan (60137 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande