Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Falkenberg
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (25921 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41393

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här kan ni diskutera hur man lämpligast tar sig runt Falkenberg, varvtider, hur fel jag har i min spårvalsbeskrivning https://rejsa.nu/bana_info.asp?falkenberg osv thumbs up
(när den blir klar)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Förste man ut
Måste börja med ett STORT TACK thumbs up till Rolf Nilsson som erbjöd sig att köra min bil 2 varv med mig som passagerare - innan träningen började = ensam på banan! Rolf visade och berättade i bästa instruktörsstil (han är instruktör, visade det sig ) och det var till oerhört stor hjälp när jag sedan själv kom ut på banan - bland många mycket motorstarka bilar; så gott som alla med R-däck eller slicks...
(Renault Clio Cup med nästan 200 HK och sekventiell låda gick fruktansvärt fort )

Rolf har förresten vunnit på Falkenberg med en (inte helt original) Miata - med varvtider på 48 sekunder

Magnus skrev:

Ungefärliga varvtider gatbilar: 0:55 - 1:10

Njae... jag (rookie = 1:a gången på banan) och min motorsvaga, gatdäcksförsedda miata, tog oss runt på 54,30...

Magnus skrev:

En av Sveriges snabbare banor tack vare få riktigt långsamma partier. Den lilla chikanliknande knixen efter rakan går betydligt fortare än man tror och är fruktansvärt underhållande.

Kan bara hålla med thumbs up - men lite "heel and toe" vid inbromsningen hade inte skadat - baken ville gärna jazza lite (inte bara på min bil...)

Magnus skrev:

Hela banan går ut på att ta med sig farten kurva efter kurva, varv efter varv. En enda miss kan ge lägre fart ett, eller t.o.m. flera, varv runt. Ett av många kul partier är kring Nyhemskurvan där man ska bromsa och svänga höger i en kort kraftig uppförsbacke, här får bilen plötsligt fantastiskt väggrepp tack vare att den trycks ner hårt mot banan, skitkul! Efter uppförsbacken gäller det att hålla höger inför det snabba esset, slarvar du med det kommer du få slut på asfalt in i essets höger... Fråga mig hur jag vet, hehe!

Nu vet jag också
Väldigt trevlig del av banan; de gånger jag fick till det ändrade jag inte styrutslag förrän jag var över krönet (långt till höger).


Kort resumé

Första passet gick långsamt (57-58 s), mest p g a ovana vid banan, men också för att jag släppte alla snabba bilar och för att bilen kändes alldeles för mjuk och däcken var väldigt hala!

Inför andra passet sänkte jag trycket 0,1 bar till 2,5 bar runt om (varmt) och skruvade åt Konidämparnas retur 1 varv runt om (var innan på "lösaste" läget + 1/4 varv för att ta upp glapp). Nu gick det mycket bättre - tider runt 54 sekunder. Att jag skruvade på dämparna var för övrigt helt ovetenskapligt - bilen var för mjuk och det enda jag har att justera på är - dämparna

Tredje passet fick jag inte så många tider, men de jag fick låg fortfarande runt 54 s.
Jag led mycket av den begränsade motorstyrkan i två partier, dels på rakan (förstås), men också direkt efter högfartskurvan efter "esset" - på väg upp mot krönet.

Bilen blev förresten lite nervösare i baken vid inbromsning efter ändringen av dämpinställningarna.

Till slut:

Banan är mycket roligare än jag hade räknat med (med tanke på vilken bil jag kör) thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-Ny bansträckning på Falkenberg!!!
www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=62962
Får inte riktigt ihop bilderna men det är väl nere vid chikanen innan Nyhemskurvan som dom verkar göra om lite? Blir att svänga vänster två ggr nu då...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ska bli intressant att se när STCC-fjollorna ska samsa in i den böjen efter rakan...

Dom har satsat stor de senaste åren i Falkenberg.
Ser mer än bra ut. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



ja, eftersom dom knappt kan samsas på en raksträcka så...

man får kanske puttra ner dit en onsdagsträning och köra lite till våren

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Verkar sedan dess gå lite rykten om vidare ombyggnationer.
Vet inte om det är mer än rykten heller men här verkar de finns nån ide iaf.
Taget ifrån samma tråd på sporthoj.com.



Alltså att det skulle bli nån form av dubbelvänster.
Kanske efter den nuvarande vänsterkurvan nummer 2.

Sedan var det nån som ville svänga ännu mer vänster


_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2132



Ser intressant ut!
om inte annat för att bara vä däck slits på den banan...

Jäkligt rolig/skön bana f.ö.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Jag skrev en liten guide baserat på bilder från mitt 54.7-varv från i söndags morse.
Detta stämmer säker inte för alla och det finns fortfarande saker att fila på.

Chikanen
Till vänster vid inbromsningen
Gå inte för djupt in i första för att få en bra utgång ur "2an".
Beroende på bil får man sikta lite olika på 2ans curbs
Ut ur chikanen och ned i Nyhemskurvan


Nyhemskurvan
Håll ut längre än vad som känns bekvämt, det finns massor av grepp i bankningen.
Sikta på att ta krönet långt till höger och använd de svarta curbsen som riktmärke.
Ut på baksidan är det bara att göra så rakt spår som möjligt.

Högfartarn
Med lite effekt fungerar det bra att ta ut ingången långt till vänster (med endast omtag på gasen, ingen broms). Använd den extra asfaltsremsan som riktmärke för turn-in.
Sen apex över slutet på innercurbsen och full attack upp mot krönet


Ginstkurvan
Inbromsning långt till vänster,
...sen apex på inner curbsen,
...glider långsamt ut på senare hälften av yttercurbsen,
... Och sen ut på rakan. Allt detta med så lite rattändringar som möjligt (dvs en kontinuerlig, mjuk och effektiv sväng)

åsså ett nytt varv (fast detta var målgång).

Dessa bilder kanske kan hjälpa nån att känna sig mindre vilsen iaf.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Fan Niklas, med detta spårval kommer det kanske att gå fortare även för mig nästa säsong

Zetecmotorn står på bänken just nu och darrar lite lätt

Tror jag kör den som den är nästa säsong ~165hk

Kan banta ekipaget ca 35kg, 15kg mage, tar emot förslag på resten, ta bort = billigt o gratis

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2132



Verkar stämma bra med vad jag kom fram till på mina varv (framhjulsdrift + ganska mkt effekt).

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Argentaperra skrev:
Verkar stämma bra med vad jag kom fram till på mina varv (framhjulsdrift + ganska mkt effekt).
Peter Sundfelt verkar vilja hålla in lite mer i Nyhemskurvan när han kommenterar körningarna i Motorjounalen, eller så är det bara jag som inte har så bra självuppfattning om mitt spår.
En jämn sväng som slutar ute på de svarta curbsen är ju iaf målet (annars blir nästa vänster lite för spännande).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Lite uppdateringar och rykten.
Falkenberg har nu en Depåmur av senste FIAsnitt (stabil som står still och med stort kravallsstängsel ovanpå).

Sen hade tydligen banbesiktaren även åsikter om avståndet mellan bankant och jordvall utanför Högfartarn och postering 8 (krönet innan Ginstkurvan).
Alternativen är att flytta banan 20m innåt eller att schakta bort kullen. Ryktet säger att det förmodligen är billigare att schakta bort kullen och det tackar iaf jag för, att asfaltslingan inte ändras nu när jag börjar hitta runt. Till vilket år detta ska vara gjort vet jag inte, men det märks väl.

Men nog vore det dags med en uppdaterad banskissbild nu efter "några" år med chikanen, Magnus?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Niklas Falk skrev:
Sen hade tydligen banbesiktaren även åsikter om avståndet mellan bankant och jordvall utanför Högfartarn och postering 8 (krönet innan Ginstkurvan).
Alternativen är att flytta banan 20m innåt eller att schakta bort kullen. Ryktet säger att det förmodligen är billigare att schakta bort kullen och det tackar iaf jag för, att asfaltslingan inte ändras nu när jag börjar hitta runt. Till vilket år detta ska vara gjort vet jag inte, men det märks väl.
Schaktning av kullen pågår.
Posteringen på krönet hade ca 3 meter mellan bankant och däcksbarriär, det påstås bli ca 12 meter nu.

Effekten kommer att bli att man inte slipper ha hela siktfältet fyllt av däckbarriär när man tar Högfartarn så det kommer nog att gå fortare här framöver, vilket kanske ger fler avåkningar etc...
Hur mycket snabbare är nog svårt att gissa men jag vet att det skulle känts bättre att hålla stumt med min gamla effekt (hoppas att det inte känns tryggt att hålla fullt med den nya motorn, får då är den på tok för klen) när det finns 300% fler metrar som marginal.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 377



Jag sladdar bort massa fart i högfartskurvan, VD RF85 FF1600 på mönstrade enhetsdäck.
Ingångsfart ca 160km/h bra turn in sätter sig i 4-hjulsdrift med en gång prickar apex och klarar precis vänsterkanten i utgången utan större styrjusteringar.
Det känns bra men enligt loggern så kostar driften mig 5km/h mitt i kurvan och det tar ca 3 sek att återfå entry speed.

Förslag på att minska slip angle eller minska drift för att bibehålla farten emottages tacksamt.






_________________
Henrik Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Just där gjorde jag en upptäckt i logg för några år sen.
Samma totaltid i sektorn med lite lägre ingångsfart och kortare vägledning stabilare acceleration än att med stum högerpedal använda hela bredden.

Sen dess känns det rätt med uppsläpp innan och ha högre fart över krönet än de framför (för passage ner mot Ginst).
Men med lite bättre setup och talang kanske det går att köra snålspår med stum pedal också.

Den som testar får veta
Sen har man fler alternativ i race om man har lite marginal till vita linjen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173




_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4012



Har aldrig kört på denna bana men det blir av denna sommar om allt går som det ska.
Lite knapert med information om spårval här, någon som har tips på videos?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4048



Nillet skrev:
Har aldrig kört på denna bana men det blir av denna sommar om allt går som det ska.
Lite knapert med information om spårval här, någon som har tips på videos?


Om spårvalen är bra eller inte kanske vi inte ska diskutera... Men varsågod: några varv i mussen:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Nillet skrev:
Har aldrig kört på denna bana men det blir av denna sommar om allt går som det ska.
Lite knapert med information om spårval här, någon som har tips på videos?

Kolla här t ex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1711756

_________________
Johan Lekås
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2478



Nillet skrev:
Har aldrig kört på denna bana men det blir av denna sommar om allt går som det ska.
Lite knapert med information om spårval här, någon som har tips på videos?


Ett tips är att komma upp på någon av träningskvällarna innan KM.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4012



TPR skrev:
Nillet skrev:
Har aldrig kört på denna bana men det blir av denna sommar om allt går som det ska.
Lite knapert med information om spårval här, någon som har tips på videos?


Ett tips är att komma upp på någon av träningskvällarna innan KM.

Blir till att vara eftermiddagsledig från jobbet i så fall och ha sovmorgon från jobbet dagen efter...
Fick information om att man kan köpa träningspass på fredagen, får se om jag kan ta ledigt från jobbet...

Ska studera tipsade videos, TACK!

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Falkenberg
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (25921 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande