Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 25, 26, 27   >>
20 besök idag (136275 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Japp en ordentlig pjäs,

problem 1 var att få hem den, gick att lösa med polares stora bjt så det blev nästan lagligt med hjälp av kompisen med CE Kort.
Lastade på plats vid stora Enso Karlstad med 8 tons travers.

Problem 2, grannens 5,5 tons grävare orkade inte lyfta den från släpet som jag hade hoppats på, så måste ringa efter någon med större maskin. Har ju bra nätverk så det löser sig nog i eftermiddag.

Problem 3 den får inte plats i verkstaden. Eller skulle snarare sno för mycket plats. Så den får stå ute tills vidare.
Vilket innebär att den tillsvidare får stå i ett troligen litet "tält"
Fördelen är ju att jag förberett markarbetet där den ska stå, så den får ställas på stenplattor sedan i vår undergjuta.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Michael. Ja det kommer antagligen bli en mindre "tillbyggnad" till verkstaden vartefter då jag inte kan bygga "nytt" på min tomt mer just nu.

Hade eventuellt tänkt bygga maskinrum i container, men vet inte hur man rent praktiskt skull få in den

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19512



En del bygger utekök, andra bygger ute... ja vad ska man kalla det?

Container utan botten placeras över den?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2192



Vad är det för modell?
Bilder för böfelen..

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Haha smart med golvet, men då försvinner ju lite konceptet med att man slipper bygglov för att det är flyttbart

Nej ställer den nu under balkongen jag har på baksida av verkstaden. Skulle man dessutom bygga väggar runt fräsen så är det ju bara lite liknande en inbyggd altan. Iom plattan för garage är högt 5-600 mm från marknivå på baksidan. Så behöver "väggarna" bara vara ca 170 höga för att invändigt få 220 höjd, typ som ett förråd . Samt att det bli mindre än de 15 kvadrat för att det ska räknas som tex friggebod med byggnmälan .

Finns lite kryphål om den skulle vilja bo isolerat och varmt till vintern.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Michael Th skrev:
Vad är det för modell?
Bilder för böfelen..

Tror det var en Köping "lagom stor för planing av topplock och motorblock" följde med verktyg för o-ringning.

Köpte den ärligt talat ganska impulsivt och osedd /otestad. Lite mitt koncept. Köp fort så hinner man inte ångra sig

Det jag föll för var att den hade relativt lågt bord vilket jag gillar så man slipper bygga bänk/arbetsyta runt eller ha den i grop.

Sitter och väntar och hoppas på att det kommer bil med kran snart för att hjälpa mig lyfta bort trappa, ställa dit fräsen och sätta tillbaka trappen. Sen ordnar jag bild

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Bild ett, match två första bil med kran på plats.
Köping fräs Vs. Volvo lastbil =1-0
När Volvon tog i så vek sig inte Köping en mm innan Volvon sket ner sig då en av tarmarna sprack.

Väloljat grus på uppfarten

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Bild två, Scania med kran var snäppet mer uthållig, nu står den så gott som på rätt plats,.
Nästa steg är att tvätta av den lite grovt. Sedan bort med trappen. Flytta in fräsen under. För hand, på något sätt, sen bygga ut balkongen ca en meter åt höger sen tillbaka med trapp.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1542



knotan skrev:
Haha smart med golvet, men då försvinner ju lite konceptet med att man slipper bygglov för att det är flyttbart

Nej ställer den nu under balkongen jag har på baksida av verkstaden. Skulle man dessutom bygga väggar runt fräsen så är det ju bara lite liknande en inbyggd altan. Iom plattan för garage är högt 5-600 mm från marknivå på baksidan. Så behöver "väggarna" bara vara ca 170 höga för att invändigt få 220 höjd, typ som ett förråd . Samt att det bli mindre än de 15 kvadrat för att det ska räknas som tex friggebod med byggnmälan .

Finns lite kryphål om den skulle vilja bo isolerat och varmt till vintern.
Fräs i garaget är ju på önskelistan sen länge men det är utrymmeskrävande som sagt, behövs en hel del manöverutrymme runt om kring för att det ska gå att använda på ett vettigt sätt.
Tänk dock på att rostskydda fräsbordet, prismorna och andra ej behandlade ytor ifall du ska låta den stå ute / fuktigt. Annars har du ett väldigt stort bojsänke inom kort...

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Haha ja det är Väloljat redan nu kan jag lova. Det har stått still några år på ett lager så det var ordnat redan innan

Ska bara spola av underdel med kallvatten för att få bort värsta spånar och smuts som samlats under förvaring och resan hem

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2192



yeeeses... och jag som tyckte min 1300kg Beijer var tung...
lyftes in i transvestiten av en liten frontlastare....

och ut igen efter 28 mil med grannens truck...
smidigt med grannar som har lyftdon... han har lyft hjälpt mig med 2 pelar lyft 4 pelar lyft , svarv och nu fräsen..

snabbt inlyft i röran i ena garage delen..

känns som du behöver bygga dig en stadig attefalls stuga runt din...
Maskiner e kul!!
Kan rekommendera för alla frågor...
https://www.maskinisten.net/

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja jag har ju velat ha en sån här (eller något liknande snarare) *sedan jag blev förälskad med dem i gymnasiet.
Jag gick CNC, med högsta betyg, lärde mig trots det aldrig programmering något vidare själv.
Däremot gjorde vi nästan alla betygsättande uppgifter i projektform (det var väldigt modernt då, vet inte om det fortfarande går till så?)

Vi fick i princip en uppgift.
Klasskamraterna tog fram en design.
Jag tog fram en projektplan. Gjorde de mesta förberedelserna. Tog hem material. I nått fall beatölld jag jag tom hem färdigkapade längder med dubbhål svarvade. Blev lite dyrare än lärarna tyckte var ok, men jag försvararade det med att tid är pengar i en verklig miljö

Sedan brukade jag själv förbearbeta detaljer och sedan lämnade jag programmering och CNC momenten till andra i min grupp, för att sedan göra sista efterbearbetning innan montering

När jag tänker tillbaka så var gymnasiet en jävligt kul tid. Och så här i efterhand hade man samma personlighetsdrag då, märkligt att ingen påpekade det för mig då igentligen.

Examanesarbetet vi gjorde var en serie på 50 salutkanoner. Jag ville göra dem skjutbara men det blev inte godkänd av rektorn tyvär även att jag lämnade in önskemål och överklagan på att det inte blev godkänt så gjorde jag en skjutbara till mig själv. Denna har jag tyvär inte kvar. Men gav en pluggade till farsan i present ska se om han kan skicka bild på den.

Vattenskurna ämnen till lavetter (tror sidorna heter så va?)
Sedan bearbetade i CNC fräs. Sist glasblästrade för finish.
Kanonrör beställdes i färdiga längder med dubbhål. Jag gjorde en grov bearbetning av diameter för mjuka backar i konventionella maskinen sen efter svarvning fräsning etc lämnade vi resterande delar på fängelsets "verkstad" för blånering eller vad det heter (svärta materialet)

Monteringen gjorde var å en i gruppen.

Fick jävligt bra betyg på den uppgiften, jag hade ju redan börjat läsa in alla kurser utöver CNC med el och programmering, och ville gå vidare med att montera servon på kanonen och kunna styra den men det blev inte så tyvär

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Ang. flyttbart och bygglov.
Det är bygglov även på cointainrar och liknande.
Det beror på hur länge de står(där är det svävande men normalt är någon månad).
Bättre då att göra en schysst utbyggnad som stämmer med huset/garaget.
Om man skulle göra det snabbt medans tex husbil eller husvagn står för så är ju risken att bli påkommen minimal.
Men om det är i ett villaområde och man sätter dit en cointainer så brukar det bli iögonfallande.
Bara ett tips.

_________________
Erik König
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Japp, jag bor längst ner i ett gammalt sommarstugeområde. Inga grannar alls åt det hållet. utan nedänden av tomten är mot ett kärr eller skog eller vad vi vill kalla det. Så oavsett alternativ så syns det minimalt vintertid när alla löv saknas ifrån cykelbana som går förbi. Sommartid inte alls.

Det finns en granne som kan se den änden om han ställer sig vid buskage i hörnet på sin tomt. Och den grannen vill nog inte ha någon från kommunen spana nära sin tomt heller

Risken att någon skulle säga något är minimal.

Självklart vet jag att även container måste ha anmälan. Men den är lätt att flytta om någon skulle gnälla.

Om jag bygger väggar till fräsen så blir det å bygga "sektioner" *som går att lyfta bort hela med mindre ansträngning, skulle någon gnälla går det att montera isär på några timmar.
Och självklart ska det se ut som en orginal del av verkstaden samt att det ligger under balkongen som redan är bygglov på så syns ingen skillnad på satellitbild

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Titta så fin


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1761



Kasta ut svarven istället och ställ fräsen där.
Gör en dorn som du monterar i axiella spindeln som du kan montera en chuck i.
Då kan du svarva smågrejer i fräsen.

Sen bara gå ut till svarven då det är nå längre grejer du ska göra =)

Jag har gjort så till min sajo, funkar förträffligt.
Bara göra en hållare för svarvstål att bulta i bordet.
Jag drar fast dem i skruvstycket bara, det funkar det med.

Jag får upp 20" fälgar utan bekymmer och jag vill svarva och mecka lite med sånt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Hehe lite kul det lär se ut. Men nej den hade inte fått plats där on jag fortfarande vill kunna ha två bilar inne tyvär. Kommer bli bra Som jag tänkt med, hoppas jag,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Någon som vet om man kan "fixa till" en borr chuck till min millwaukee borrmaskin?? Den greppar värdelöst mot borren jämfört med tidigare

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



knotan skrev:
Någon som vet om man kan "fixa till" en borr chuck till min millwaukee borrmaskin?? Den greppar värdelöst mot borren jämfört med tidigare
Ja, på jobbet skickar vi våra på lagning ibland.

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Vet du vart, eller ännu bättre hur dem gör??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1761




_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 25, 26, 27   >>
20 besök idag (136275 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande