Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 25, 26, 27   >>
26 besök senaste veckan (135927 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja det känner man ju däremot igen.

Använder normalt sett väldigt ofta vanligt yes diskmedel utblandat med helt vanligt vatten, fungerar bra till det mesta vad det gäller vanlig rengöring.

Har tidigare alltid köpt en dunk vanlig kallavfettning på jula eller biltema som brukar räcka ganska länge. Men tycker att senaste åren har den blivit rent av skit på både biltema och jula tyvär. Löser ju i princip inte upp något alls.

Fälgrenrögirn eller asfaltavfettning /prickbort fungerar bättre men detta slår allt jag testat innan.
Så detta använder jag såklart bara som sista utväg när det är riktigt jävligt.

Ska testa detta medel ni pratar om nästa gång jag är på swedol för ugnsrengöringsmedel var kanske lite i överkant för de vardagliga

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Första bilen färdig och nu in med nästa bil, igen byte och gatmappning av emu master system.
Sjukt imponerad av det första väldigt stabilt och lättarbetat. Får se hur det fungerar med denna maskin som är lite extremare byggd.

En sak är säker att det måste vara ljusår bättre än tetrissystemet som sitter i nu (ms) tror bilen tjuvstannade 5ggr på vägen mellan biltransport och in i garaget

Borde vara en hel skara här som känner igen denna bil då sen använts flitigt på trackdays sedan 90 talet. Den ska nu förhoppningsvis bli stabil nog att kunna användas lite mer för gatbruk oxå


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Det går bevisligen att få in tv bilar plus formelbilen. Skulle vara enklare om jag haft kundvagnshjul på lyften till formelbilen. Nu står den på raka hjul så är lite svår att svänga med. Hade blivit bättre plats om den gick att vrida runt 90 grader.

Så det ska jag montera

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Testar lite nya moment idag. Klotsbyte på hyundai. Skivorna bak var rätt otrevliga så behövdes slipas. Har alltid lämnat bort sådant tidigare (150 kr/st plus moms) inte för att jag tycker det är vidare dyrt, men då måste jag ta av alla 4 skivor på kvällen, lämna den m vid 8 på morgonen inne i stan och hämta dem igen vid 16 så blir ju alltid ett dygn bilen står uppallad minst.
Nu kan jag ju göra allt hemma själv på kvällen istället.

Hoppas det fungerar bra testar än så länge första skivan.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Någon med erfarenhet att slipa skivor på detta vis?? Slipar såklart båda sidor i samma uppspänning. Slipar först 2 tiondelar "grovbearbetning", matar ca en 10mm per minut.

Sen sista varvet 1 tiondel matar 5-6mm per minut.

Har slarvat bort eller kastat mitt mikrometermått tyvär då det var för gammalt och slitet att spara när jag bytte verkstad så måste köpa nytt.

Har slipat två uppsättningar bakskivor nu och satt dit med nya belägg och det har inte vart minsta skak i dem. Frågan är om det "duger" bak men kanske är annat fram. [/quote]

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



knotan skrev:
Någon med erfarenhet att slipa skivor på detta vis?? Slipar såklart båda sidor i samma uppspänning. Slipar först 2 tiondelar "grovbearbetning", matar ca en 10mm per minut.

Sen sista varvet 1 tiondel matar 5-6mm per minut.

Har slarvat bort eller kastat mitt mikrometermått tyvär då det var för gammalt och slitet att spara när jag bytte verkstad så måste köpa nytt.

Har slipat två uppsättningar bakskivor nu och satt dit med nya belägg och det har inte vart minsta skak i dem. Frågan är om det "duger" bak men kanske är annat fram.
[/quote]

Det duger nog fint ska du se.

Är dom raka så är dom raka

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Det blir ju liiiite vibrationer i min svarv, har ännu inte bytt främre lagret till Chuck. Det blev "typ bra" när jag spände en m16 gängstång genom axelröret (detta för att spänna skivan på samma vis som den spänns fast på bilen. Sedan lägger jag emot lagrade dubben för att stödja ytterligare lite.

Men vet inte hur mycket det påverkar paralelliteten i skivan. Någon som har koll på hur mycket fel det kan vara i tjocklek på skivan över varvet innan det börjar pulsera i pedal??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Lite helgjobb. Ombyggnad av en alu fuelcell som får två interna 044er med för filter catchtank i botten. Sen en större servicelucka så även filter får plats direkt i tank.

Tusen häst soppa bara en sladd in och två slang direkt till /från fuelrail. Så himla smidigt.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Fick ett gäng sådana här motorer som blivit över hos en kund /sponsor. Skulle kastas så sa jag att dem kan jg ta hand om.
3fas typ 2-3 häst och 2500-3000 rpm.

Vet inte riktigt vad jag ska ha dem till men något ska man väll kunna hitta på. Denna försedd med scotchbrite borsttrissa, fick även med två till begagnade samt en ny så denna tänkte jag sätta upp någonstans utmed väggen och ha att borsta av saker efter svetsning tex

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Bytte motor på denna lilla skitpelarborr.
Men på nått vis gillar jag ändå denna bortsett från att den vart alldeles för klen. 350 watt motor på 900rpm.
Nu 850watt på 3000rpm. Så dessutom blir det ju elektrisk justering av hastigheten på ratten på knappen.

Ibland funkar även enkla lösningar. Perfekt till att borra lite flänsar å annat smått man tillverkar.
Förut klarade den max 6-7mm borr. Nu tar den 13 utan större bekymmer. Dock lite mer oljud om denna men men

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
13mm borr i 10mm plåt utan problem så det blev godkänt

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



" Man kan göra så men det är inte rätt"
kunde du inte använt en av dom ovanstående motorerna ...och sas drevat om..
brukar väl finnas kinesiska styrkretsar för att reglera hastighet i motorer??
Jag har själv en gammal Arboga pelarborrmaskin, så jag e lite bortskämd, borrat upp till30mm.. men har använt div under många år innan så...

Nöden är uppfinningarnas moder ..och uppfinna kan du verkligen !!!
thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
[quote="Michael Th"]" Man kan göra så men det är inte rätt"
kunde du inte använt en av dom ovanstående motorerna ...och sas drevat om..
brukar väl finnas kinesiska styrkretsar för att reglera hastighet i motorer??
Jag har själv en gammal Arboga pelarborrmaskin, så jag e lite bortskämd, borrat upp till30mm.. men har använt div under många år innan så...

Nöden är uppfinningarnas moder ..och uppfinna kan du verkligen !!!
thumbs up[/quote

Haha. Ja alltså. Jag köpte den borrmaskinen (pelarborr) en gång för väldigt många år sedan för ett väldigt specifikt ändamål då jag hade ett stort antal m4 gängor att göra i 10mm plåt. Det va ju då bara fördel att den var väldigt klen och gick att snurra väldigt sakta för att kunna både borra och gänga utan så stor risk att bryta av borr och tapp.

Sen har den inte blivit använd till så mycket efter det förutom att just förborrande.

Ja jag var inne på att köpa en 3fas motor till den. Men dels blev en ny väldigt dyr och Hittade ingen begagnad just då. Så köpte jag denna biltema borr, ett par dagar senare kom jag över dessa 3fas motorer, men har ännu ingen frekvensomvandlare till dem

Men ja, när jag hittar lämplig frekvensomvandlare så byter jag nog till en sådan motor istället då dem är betydligt tystare och bekvämare utan vibrationer än denna lösning som både vrålar och vibrerar duktigt

Vill ha en frekvensomvandlare med ratt och möjlighet att vända riktning på om man vill köra försiktigt och även backa försiktigt om man ska gänga. Har dock inte hunnit sätta mig in i det, men finns ju garanterat på eBay. Ska även flytta ut huvudet lite längre ut från axeln då i samma veva då det är ganska tight just nu. 5cm extra Skulle göra stor skillnad.


Sen ska jag tillägga att jag har annan lösning än pelarborr i tankarna nu, verkstadsfräs istället med borrande pinol

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



knotan skrev:
Det blir ju liiiite vibrationer i min svarv, har ännu inte bytt främre lagret till Chuck. Det blev "typ bra" när jag spände en m16 gängstång genom axelröret (detta för att spänna skivan på samma vis som den spänns fast på bilen. Sedan lägger jag emot lagrade dubben för att stödja ytterligare lite.

Men vet inte hur mycket det påverkar paralelliteten i skivan. Någon som har koll på hur mycket fel det kan vara i tjocklek på skivan över varvet innan det börjar pulsera i pedal??
Tycker det verkar rätt. thumbs up Jag spänner alltid upp bromsskivor på insidan så att säga, alltså på samma sätt som de sitter på bilens nav. Har en rörbit i lagom storlek, spänner upp den i en svarvchuck och tar alltid ett renskär på planet utåt (som skivan ska ligga emot), då blir kastet i princip 0. Sedan klämmer jag bara skivan mot röret med hjälp av dubb, det räcker så. Och så svarvar jag fram och baksida i samma uppspänning.
Jag har läst någontans att vid 5-6/100mm kast börjar man känna vibrationer.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Intressant. Ska försöka hinna med att svarva/slipa skivorna till min Hyundai Buss imorgon. Dem slår som fan så ska bli intressant att se hur det går.

Har äntligen fått liv i den här rackarns bmwn. Blev tvungen att bygga 36-1 remskiva, nytt fäste för primary trigger samt byta till vr. Då fick jag igång den så jag kan backa ut imorgon och köra in min buss.

Ska åka å kolla på fräs på onsdag, vet bara inte vart jag ska ha den men den lär ju få stå ute tills vidare

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Blev en bild på vev trigger jag smidde fram men sen tog batteri slut när fästet var klart lite synd då det vart rätt bra


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Rapport, skulle ta bort den lokaliserat dåliga skivan från min buss, den var såklart sprucken, sopslut helt enkelt. Bytte ena sidan förra året halvt panik kvällen innan gatebil. Samma nu en sväng bort till skroten och köpte en. Denna sattes upp och slipades på samma sätt, monterades och nu går det utan vibrationer.

Lastar ur bussen nu för att åka till Karlstad och kolla på en fräs

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
En sväng till Karlstad och hem ??

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Haruköpt en fräääs.


Edit: Fräs var det ju.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Nikel skrev:
Haruköpt en fräääs.


Edit: Fräs var det ju.


Fräsigt

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Hmm tänker på när mig gammelfräs åkte hem..knappt överlast ser ut som mycket.. Bygga till garaget

_________________
Michael Thulesius
Citera
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 25, 26, 27   >>
26 besök senaste veckan (135927 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande