Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Knotans Garage, | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27 >> 72 besök senaste veckan (136090 totalt) |
Haha jovars det kan jag tänka mig. Jag var ju ganska liten när 37 an slutade flyga på f13 men med jämna mellanrum hade dem flygningar ned förbi kungsängen ut över bråviken så nog minns man hur det dånade när de passerade där jag bodde nära hamnen.
Dem säger ju att 39 an är väldigt tyst jämnfört med 37an. Men tycker det m flåsar på rätt bra ändå. Speciellt de få ggr man hör två som är ute Sammtidigt när man befinner sig i Linköping _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Kort anekdot...
Körde hoj på Sviestad för flera år sedan. Ut på start och mål har jag bra fart men hör plötsligt ett jädra vrål och tänker att "vem fasen släppte ut 4st Rossi på odämpade hojjar" när plötsligt en rote 390or drar iväg, vad som kändes som 3m över huvudet. Mäktigt var bara förnamnet _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||
Men 37an har ju ett så jäkla dovt och grovt muller jämfört mot 39an som mer väser. Det tråkiga är att man kommer nog aldrig få se 37an flyga fullt ut på någon flyguppvisning igen.
_________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||
Men det är Mazda som byggt motorn först.... https://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_
sitter i följande bilar. 2004-2008 Mazda Axela/Mazda3 2002-2008 Mazda6 for Europe 2006-2007 Mazda Premacy/Mazda5 2006-2015 Mazda MX-5/Roadster 2008-2018 Mazda Biante 2007-2010 Ford C-Max 2004-present Ford EcoSport 2004-2008 Ford Fiesta ST 2004-2015 Ford Focus 2000-2007 Ford Mondeo 2010-2012 Ford Transit Connect 2006-2010 Volvo C30 2007-2010 Volvo S40 2007-2010 Volvo V50 2008-2010 Volvo V70 2007-2010 Volvo S80 2006-2012 Besturn B70 _________________ Tobias Hedlund |
||||
Har kört in mazdan och ställt upp den på lyften ikväll. Ska börja riva bort gamla lådan imorgon och se vad och hur mycket som måste bytas och ändras för att få dit den nya. Misstänker att drivaxlar Kanske Inte passar. Men imorrn vet jag mer.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Vxlådan nere. Och både koppling och drivaxlar passar. Eventuellt behövs modifiering av fästet för vxl wire.
Funderar dock över koppling. Lamellen var lite sliten. Trots att den bara gått typ 23.000mil, sitter dessutom Sachs "race" koppling. Har tyckt den känns lite stöddig. Vet inte om Det kan vart orginal på just sporten. Men sitter i tankar om jag ska byta till en vanlig organisk lamell, men ofjädrad istället för semisinter fjädrad som nu. Och även ändra lite på utväxling på pedalen då Den är gränsfall för av/på nu Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Gammal mot ny. Förutom att den ena är mycket renare är det ingen större skillnad utvändigt på dem
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Och Eftersom jag Ibland inbillar mig Att jag har all tid i världen för olika slags projekt.
Köpte en moped. En kompis skulle köra något rally per år med sin farsa. Och för att slippa trimma,, så tyckte han det var en briljant idé att istället lätta. Allt åkte av, japp rubbet. Tom elsystemet. Bara en sladd kvar till cdi iprincip. Inga kåpor. Tom kåpor på motorn. Med kick och allt. Moppen gör då ca 70 km/h med strypning ar ur, men aningens jobbig att köra då han drog igång den med skruvdragare hemma (har lättat bort kicken och startmotor batteri mm) Och även tank mätare Är borta. Så Det blev bara ett par rallyn innan han köpte en annan istället. Då tog jag över denna. Tanken var att den Skulle ihop igen med diverse fix Och översyn under vintern. Men äldsta grabben Som strax fyller 14 har ju haft höstlov. Och vips så var den ihop igen. Tre heldagar. Det är en kinesisk baotian 50cc 4 takt. Jag har micklat med lite grejor. Skulle inte säga trimmat Då motorn i mina ögon är orginal. Mer "optimerat" allt i drivning. Byggt Helt nytt elsystem. Med batteri start osv. Alla lampor är nu LED blinkers integrerat i lysen osv. Jag tänkte att detta är ju en lagom "sleeper" grabbens polare Som kör VÄRSTING trimmade mopeder, med alla dyra märkesprylar garvar ju åt kinesisk 4takt Men som det är nu, orginal motor, och lagom marchfart, 70 km/h med mig på, och drar ca 0.3 liter milen. Går tyst och lungt, och går doftfritt" Vråltrimmad 2 takt med std drivning. Låter som 200 men gör knappt ärliga 80 ändå å drar dessutom över en liter milen i 70 Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Och för att komma vidare. Har beställt varv mätare och bredbandslambda samt skaffat avgastemp. att bestycka förgasare efter, jag byggt nytt avgas. Tänkte eventuellt bygga ett tystare system med mer flöde, eventuellt i titan såklart.
Men då måste förgasare bestyckas. Och ändra tändkurvan. Kanske vore en enklare lösning att höja kompet lite genom att justera om kammen. Dessa är ju tänkta att klara 85 oktan typ. Så det finns vridmoment att hämta med mer optimering Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Kanske lite overkill. Men med bra mät är det lättare att få bra inställt, denna får såklart stötta mazdan sedan
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Och sådana 0-800 C mätare för typ k beställde jag ett gäng. En hamnar i mazdan med
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Angående Mazda-mappningen...
Många nyare bilar åker ganska fett på högre varv och last, för att få ner NOX. Skulle kunna förklara motorvägsförbrukningen. Att magra av lite på den delen av mappen sparar både bensin och ger mer effekt. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Ett tips, ta och OHM mät mätarkroppen på typ-k givaren om den har kontakt med någon av dom 2 kablarna?
Jag upptäckte att så var fallet på liknande ebay givare och när dom då sedan monterades och blir jordade i motorn så fick mätaren fri spel = fungerar så länge dom inte blir jordade i ett avgasrör eller liknande. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Haha ja det kan jag tänka mig. Ska göra någon enklare Kalibrering av alla mina k-temp. Har 8st olika nu inkl dem som är på väg nu, så ska jämföra alla mot varandra vid en känd temperatur så man iallafall vet hur mycket det felar. Vissa går att justera. Samt göra tester med /utan förlängning med koppar kabel och olika kontakter
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jag gjorde tester med kokande vatten osv. och dom visade väldigt jämnt och bra och inget problem uppstod på test bänken, utan först vid montering som problemen uppstod.
Hela kabeln var skyddad med stålstrumpa och när den kom i mot någon metall så blev det inget bra.. Hörde sprakande och kabeln blev varm på en givare. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Den ska ju inte vara några strömmar över alls så det låter som att då måste mätaren vart eller blivit Något knas med Sammtidigt.
Ena Polen är ansluten mot noll dvs jordad. Den andra är kopplad mot en vanlig spänningsmätande krets. Den spänning som uppstår via givaren är lite beroende på vilken typ. Men för typ-k. Är det enbart 0.04 volt vid 1000 grader. Vid 100 grader har den bara en spänning på typ 0.001 volt. Så för att göra mätning vid den Tempen krävs sjukt högupplöst krets. Jag tänkte jämföra dem runt 600 - 650 grader så blir det betydligt enklare att få riktiga värden _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Det var MaxxEcu som var mätaren..
Och det var i rums temp och denna typ-k skulle bara mäta luft temp bakom motorn men då den stålflätade kabeln kom i kontakt med karossen så blev den varm. Mätte sedan och upptäckte då att höljet var i kontakt med ena kabeln på denna typ som jag hade 2st utav så dom kastades bort sedan. Och alla mätare fick frispel då i MaxxEcu när 1 blev jordad. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Aa ha skumt. Det kanske finns andra sätt att läsa av termokabel som innefattar spänningamatning med.
Men de enklare modellerna är iallafall i princip bara en volt mätare som läser av den spänning som givaren genererar i kontakt med värme. Vanlig ciggtändare Verkar pendla 800-1000 enligt Google. Stormtändare 12-1300 En 2kw värmepistol runt 500 _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jag har ingen aning om hur den är konstruerad, men du ansluter typ-k direkt in i boxen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Andra projekttrådar Knotans Garage, | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27 >> 72 besök senaste veckan (136090 totalt) |