Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27   >>
72 besök senaste veckan (136090 totalt)
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 579



Min farfar och farmor bodde i Bredåkra (Kallinge) precis under in och utflygningskorridoren. Det gick inte att prata när Viggen flög över. Men man vande sig efter några besök. :-)

_________________
/Jerry Svensson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Haha jovars det kan jag tänka mig. Jag var ju ganska liten när 37 an slutade flyga på f13 men med jämna mellanrum hade dem flygningar ned förbi kungsängen ut över bråviken så nog minns man hur det dånade när de passerade där jag bodde nära hamnen.


Dem säger ju att 39 an är väldigt tyst jämnfört med 37an. Men tycker det m flåsar på rätt bra ändå. Speciellt de få ggr man hör två som är ute Sammtidigt när man befinner sig i Linköping

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Kort anekdot...

Körde hoj på Sviestad för flera år sedan. Ut på start och mål har jag bra fart men hör plötsligt ett jädra vrål och tänker att "vem fasen släppte ut 4st Rossi på odämpade hojjar" när plötsligt en rote 390or drar iväg, vad som kändes som 3m över huvudet. Mäktigt var bara förnamnet

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Men 37an har ju ett så jäkla dovt och grovt muller jämfört mot 39an som mer väser. Det tråkiga är att man kommer nog aldrig få se 37an flyga fullt ut på någon flyguppvisning igen.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Men det är Mazda som byggt motorn först.... https://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_L_engine


sitter i följande bilar.

2004-2008 Mazda Axela/Mazda3
2002-2008 Mazda6 for Europe
2006-2007 Mazda Premacy/Mazda5
2006-2015 Mazda MX-5/Roadster
2008-2018 Mazda Biante
2007-2010 Ford C-Max
2004-present Ford EcoSport
2004-2008 Ford Fiesta ST
2004-2015 Ford Focus
2000-2007 Ford Mondeo



2010-2012 Ford Transit Connect
2006-2010 Volvo C30
2007-2010 Volvo S40
2007-2010 Volvo V50
2008-2010 Volvo V70
2007-2010 Volvo S80
2006-2012 Besturn B70

_________________
Tobias Hedlund
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Har kört in mazdan och ställt upp den på lyften ikväll. Ska börja riva bort gamla lådan imorgon och se vad och hur mycket som måste bytas och ändras för att få dit den nya. Misstänker att drivaxlar Kanske Inte passar. Men imorrn vet jag mer.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Vxlådan nere. Och både koppling och drivaxlar passar. Eventuellt behövs modifiering av fästet för vxl wire.

Funderar dock över koppling. Lamellen var lite sliten. Trots att den bara gått typ 23.000mil, sitter dessutom Sachs "race" koppling. Har tyckt den känns lite stöddig. Vet inte om Det kan vart orginal på just sporten. Men sitter i tankar om jag ska byta till en vanlig organisk lamell, men ofjädrad istället för semisinter fjädrad som nu. Och även ändra lite på utväxling på pedalen då Den är gränsfall för av/på nu

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Gammal mot ny. Förutom att den ena är mycket renare är det ingen större skillnad utvändigt på dem

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Och Eftersom jag Ibland inbillar mig Att jag har all tid i världen för olika slags projekt.

Köpte en moped.
En kompis skulle köra något rally per år med sin farsa. Och för att slippa trimma,, så tyckte han det var en briljant idé att istället lätta.

Allt åkte av, japp rubbet. Tom elsystemet. Bara en sladd kvar till cdi iprincip. Inga kåpor. Tom kåpor på motorn. Med kick och allt.
Moppen gör då ca 70 km/h med strypning ar ur, men aningens jobbig att köra då han drog igång den med skruvdragare hemma (har lättat bort kicken och startmotor batteri mm)

Och även tank mätare Är borta. Så Det blev bara ett par rallyn innan han köpte en annan istället.

Då tog jag över denna.

Tanken var att den Skulle ihop igen med diverse fix Och översyn under vintern.

Men äldsta grabben Som strax fyller 14 har ju haft höstlov.

Och vips så var den ihop igen. Tre heldagar.

Det är en kinesisk baotian 50cc 4 takt.

Jag har micklat med lite grejor. Skulle inte säga trimmat Då motorn i mina ögon är orginal.

Mer "optimerat" allt i drivning. Byggt Helt nytt elsystem. Med batteri start osv. Alla lampor är nu LED
blinkers integrerat i lysen osv.

Jag tänkte att detta är ju en lagom "sleeper" grabbens polare Som kör VÄRSTING trimmade mopeder, med alla dyra märkesprylar garvar ju åt kinesisk 4takt

Men som det är nu, orginal motor, och lagom marchfart, 70 km/h med mig på, och drar ca 0.3 liter milen.
Går tyst och lungt, och går doftfritt"


Vråltrimmad 2 takt med std drivning. Låter som 200 men gör knappt ärliga 80 ändå å drar dessutom över en liter milen i 70

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Och för att komma vidare. Har beställt varv mätare och bredbandslambda samt skaffat avgastemp. att bestycka förgasare efter, jag byggt nytt avgas. Tänkte eventuellt bygga ett tystare system med mer flöde, eventuellt i titan såklart.

Men då måste förgasare bestyckas. Och ändra tändkurvan.

Kanske vore en enklare lösning att höja kompet lite genom att justera om kammen. Dessa är ju tänkta att klara 85 oktan typ. Så det finns vridmoment att hämta med mer optimering

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Kanske lite overkill. Men med bra mät är det lättare att få bra inställt, denna får såklart stötta mazdan sedan

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Och sådana 0-800 C mätare för typ k beställde jag ett gäng. En hamnar i mazdan med

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Angående Mazda-mappningen...

Många nyare bilar åker ganska fett på högre varv och last, för att få ner NOX. Skulle kunna förklara motorvägsförbrukningen.
Att magra av lite på den delen av mappen sparar både bensin och ger mer effekt.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Ett tips, ta och OHM mät mätarkroppen på typ-k givaren om den har kontakt med någon av dom 2 kablarna?

Jag upptäckte att så var fallet på liknande ebay givare och när dom då sedan monterades och blir jordade i motorn så fick mätaren fri spel
= fungerar så länge dom inte blir jordade i ett avgasrör eller liknande.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Haha ja det kan jag tänka mig. Ska göra någon enklare Kalibrering av alla mina k-temp. Har 8st olika nu inkl dem som är på väg nu, så ska jämföra alla mot varandra vid en känd temperatur så man iallafall vet hur mycket det felar. Vissa går att justera. Samt göra tester med /utan förlängning med koppar kabel och olika kontakter

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Jag gjorde tester med kokande vatten osv. och dom visade väldigt jämnt och bra och inget problem uppstod på test bänken, utan först vid montering som problemen uppstod.

Hela kabeln var skyddad med stålstrumpa och när den kom i mot någon metall så blev det inget bra..
Hörde sprakande och kabeln blev varm på en givare.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Den ska ju inte vara några strömmar över alls så det låter som att då måste mätaren vart eller blivit Något knas med Sammtidigt.
Ena Polen är ansluten mot noll dvs jordad. Den andra är kopplad mot en vanlig spänningsmätande krets. Den spänning som uppstår via givaren är lite beroende på vilken typ. Men för typ-k. Är det enbart 0.04 volt vid 1000 grader.

Vid 100 grader har den bara en spänning på typ 0.001 volt. Så för att göra mätning vid den Tempen krävs sjukt högupplöst krets.

Jag tänkte jämföra dem runt 600 - 650 grader så blir det betydligt enklare att få riktiga värden

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Det var MaxxEcu som var mätaren..

Och det var i rums temp och denna typ-k skulle bara mäta luft temp bakom motorn men då den stålflätade kabeln kom i kontakt med karossen så blev den varm.
Mätte sedan och upptäckte då att höljet var i kontakt med ena kabeln på denna typ som jag hade 2st utav så dom kastades bort sedan.
Och alla mätare fick frispel då i MaxxEcu när 1 blev jordad.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Aa ha skumt. Det kanske finns andra sätt att läsa av termokabel som innefattar spänningamatning med.
Men de enklare modellerna är iallafall i princip bara en volt mätare som läser av den spänning som givaren genererar i kontakt med värme.

Vanlig ciggtändare Verkar pendla 800-1000 enligt Google. Stormtändare 12-1300

En 2kw värmepistol runt 500

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



RallyQuattro skrev:
Det var MaxxEcu som var mätaren..

Har den inbyggda Thermocouple Amplifier?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
Det var MaxxEcu som var mätaren..

Har den inbyggda Thermocouple Amplifier?


Jag har ingen aning om hur den är konstruerad, men du ansluter typ-k direkt in i boxen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27   >>
72 besök senaste veckan (136090 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande