Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27   >>
27 besök senaste veckan (135927 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



sprutan heter
wagner projekt 115 enda är att den har en färgbehållare som man fyller på färgen i.. tänkte mig att göra ett sugrör så man kan sticka ner i en hink i stället... annars funkar bra..såg nu att bauhaus inte säljer denna modellen
längre...kostade ca 4 då...

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Suttit å googlat, Och verkar vara typ en "kolv pump" i de flesta färg högtryckspumpar.
Begriper inte riktigt varför. Känns som att ett jämnare flöde typ en kugghjulspump borde vara stabilare,
Men finns säkert någon anledning jag inte kommer på.

Jag tänkte Iallafall testa med kugghjulspump. Har en lagom sliten hudraulenhet stående.
Den borde vara lämplig för runt 160-170 bar. Kommer bygga en 25 liter behållare för färg där pumpen fysiskt är under färgbhållare för att gravitationen ska sköta matning av mediat.

Att ha en sugslang man stoppar ned i färghinken låter bekvämt. Men jag se många risker /risk för problem med det,
. Tänker att 25 liters behållare är bättre, fylla i en 20liters hink i taget så kan man måla rätt länge utan avbrott.
Ska sätta ett finmaskigt nät /filter i botten av burken, samma täthet som för hydraulik

Den pump med motor jag har ligger i överkant både i flöde och effekt mot de allra värsta proffspumparna.

Har en 30 meters 3/8" hydraul slang liggandes med pressade koppling.

Tänkt skaffa en svivel till Den mot pistolen, sätter då även ett lätt utbytbart filter precis innan eller om det går att integrera något i pistolens handtag.
Sedan gå igenom pistolen. Porta och justera. Verkligen typiskt kinesiskt. Halvdant borrat. grader hänger kvar efter både gjutning och skägg.
Lagom glappiga gängor till anslutningar etc.

Men över lag känns det som någon timmes handpåläggning såborde det kunna bli riktigt bra. En färdig dyrt handtag känns inte värt prismässigt jämnfört med detta handtag. Förutom om man jobbar professionellt. Då blir nog en sådan här inte långlivad. Gängor etc kan nog inte dras /släppas speciellt många ggr

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Turbohaveri på dacia duster turbo ????

Den minsta rackaren jag någonsin sett. Hade nog gett mer effekt ur motorn utan den som strypning

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Har du sett urbon på lupo 3L?
Den är mindre än en Cd skiva

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ja jag tror 3l är 1.2an med gt13 eller gt15??

Denna är nog ännu typ en halv mm MINDRE inducer på

Ska vara en kompressor 27 på denna orginal. Men en sådan går bara få tag på fabriksny. Väljer man att "nedgradera" ett par hästar, till en kompressor 21 så hittar man mängder agg på skrot som gått 1-3000 mil för en tusenlapp.

Just det en Annan "kul" grej. Det behövs lååååång 14mm tunväggig hylsa till tändstiften på dessa. Sitter moped stift på dessa i en jättedjup brunn

Vad Volvo lämnade offert på felsökning. Turbo byte Och övrig motorservice. (plus lambdasonder samt katalysator)



Även om Jag skulle ta betalt tills jag skäms, och sedan dubblar det, så är jag troligen under halva priset.

Ol

Tur man tycker Bättre om att hänga i verkstaden om kvällarna än att titta på tv

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Dacia färdig. Inga större omständigheter som tur var.

Däremot riktigt märkligt tomgångsstrul på en nissan primera jag styr med nu thumbs down
Den vill inte ta emot Kalibrering av tomgångsläge på gasspjäll. Någon som är expert på nissan?

Såg det här släppt på Saabs Facebook med.

https://www.svd.se/gripen-e-i-hemliga-tester--hang-med-upp-allt-ar-nyt . . . .

Var såklart ute en sväng i solskenet och smygtitade lite vid uppstart.
Och drömde mig bort lite

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Och idag dök ett styck farthållare upp.
Dröjer Nog litet innan jag får tid att montera dock

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
johamn
Degerfors
Här sen Nov 2003
Inlägg: 35



Angående farthållare.. Går det inte att lura in en originalfarthållare med Forscan?

Går ju att lura ihop mycket kul med det.. =)


//J

_________________
- Johan Andreen -
Lekbilslös
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Vad är forscan?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Första skarven på titan någonsin för min del.

25,4 x 0.7mm, eller 1"x 028.

Tog hem lite småbitar bara för att testa svetsa.
Fel gas, fel wolfram, fel lins, ingen gaslåda.

Men skulle helt klart duga för hobbyprylar.

Frågan är vad man ska bygga av spillbitar som är max någon dm långa

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Närbild.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Bredbandslambda och egt på plats.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Sen en vända i svarven, fräsen och slipen, så har den dem mått jag anser är max. Måttmässigt ligger jag typ på de värden som man verkar ha på de värsta trimgrejorna som passar i orginal topp.

Nästa steg blir annan topp och Cylinder, men jag vill ju ha orginal som bara är "justerat" lite ????

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
När jag konstaterat att allt gick runt med kammen. Åkte det isär igen för fin polering av kam osv.

Sammtidigt bort med förgasare. Porta iordning insug och borra upp förgasare lite här och var samt justera med andra munstycken

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
johamn
Degerfors
Här sen Nov 2003
Inlägg: 35



knotan skrev:
Vad är forscan?

Eftermarknadsprogram som nån ryss knåpat ihop, för att kunna ändra info i styrenheterna. Är till ford/Mazda primärt

_________________
- Johan Andreen -
Lekbilslös
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Uppesittarkväll. Men inte med loket längre så inte så bra, jag bestämde mig för att jobba lite istället.

Tillverkning lagerbockar till en lyft på ett sågverk. Bristfälligt underhåll gjorde att ett lagerläge gick åt helvete vilket resulterade i att ett 5 meters paket med virke välte.
Som "tur var" välte det mot en kabelstege. Så ingen personal kom till skada.

Däremot gick elen åt helvete på en hel avdelning. Stopptid 3 dygn som följd samt polisutredning med vite för arbetsplatsolycka.

Plötsligt så var det faktiskt så att väldigt många viktiga personer som var väldigt inrrwsserade av att lyssna på mig när jag säger att slarv med underhåll är korkat.

Så nu håller jag på att ta fram en lösning som ska gå underhållsfritt 12 månader i stöten och sedan är det byte på samtliga delar varje sommarstopp istället.

Dem hade sparat ganska många miljoner om dem hade lyssnat på mig för flera år sedan. Men å andra sidan kunde jag lägga på ett ganska bra pris nu när det plötsligt är en ganska stor säkerhetsfråga med allt vad det innebär.


Och lat /effektiv som man är beställde jag skurna ämnen i 355plåt. Och gör bara måttbearbetning.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Funderade ett tag på om jag skulle göra en hållare för att göra lagerpassning i svarven. Eller köpa ett ursvarvningsverktyg, eller göra ett eget.

Då det är julhelg etc, så är ju allt stängt. Och Sammtidigt å lär jag ha nytta fler ggr av ursvarvning. Så byggde ett enkelt verktyg,


Inställningen sker ganska primitivt och enkelt med att släppa lite lagom på m5 skruvarna som håller ett svarvstål underifrån. För att sedan knacka med hammare +/- och grovmäta med skjutmått. Sen får man provköra i någon provbit tills det är rätt.

3-4 justeringar gick åt innan jag hamnade rätt. Skulle ju köpa ett riktigt med skala någon gång sen. Men det här funkad faktiskt rätt smidigt

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Länge sedan jag uppdaterat här. Det beror knappast på att jag inget gjort. Utan mer tvärt om att det har varit ganska fullt upp.

Men ska försöka bättra mig. :D

För de som är intresserade. Så kan jag meddela att jag hoppade av jobbet på Saab.

Av den enkla anledningen att jag Blev väldigt felplacerad där Jag hamnat.

Har sökt några andra tjänster på bygget m men räknar inte med att Det blir fortsättning där inom närmaste.
Har dock tackat ja till ett annat jobb.

Så from ett par veckor sedan, Är jag återigen självgående servicetekniker. Fick ett så bra erbjudande som jag inte kunde tacka nej till. Kanske är detta chansen jag väntat på där jag kan arbeta med det jag gör bäst och brinner för. Men fortfarande med den flexibilitet jag drömmer om för Att även kunna arbeta med min hobby. Något som inte många arbetsgivare verkar förstå sig på.

Åter till tråden.
Har vart sjukskriven några dagar pga ögoninflammation, men idag på kvällen kände jag mig lite Bättre igen och tog tag i lite arbete.

Här ett litet jobb jag åtagit mig.

Ett Ajden Volvo Grenrör som gått ett antal år med t3 fläns och lite mindre turbo.
Nu ska Det bytas till riktig turbo och då blir det t4 som måste upp en bit och vridas för Att klara frigång mot ventilkåpa och kamrem.

Så först å främst gjort en del påläggssvetsning runt gamla flänsen för att få lite mer gods att arbeta med.
Sen påbörjat fräsning mot t4

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Och så blev det när det blev klart.
Lite finslipning kvar men det grejar ägaren själv, tror han även skulle blästra röret.

Snyggt rör men tycker det ser för jäkla tråkigt ut ärligt talat med obehandlat svart material,

Men men smaken är som baken. Inte alla som prioriterar finish under huven såklart

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Lite jobb klart. delvis byggt om avgassystem till vad jag tror var en golf vr6 turbo.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



knotan skrev:
Närbild.

Uppladdad med Rejsas Android-app.


Vad ska du använda titanet till?
Sorry ifall jag är en "Party pooper", men den där biten har blivit förstörd av svetsningen.
Den färgglada oxiden är iofs inte farlig i sig, och går att polera bort.
Men den vittnar om att det skett reaktion med matarialet. Syre går in i materialet, det blir stabiliserad Alfa-fas. Det blir sprött och mycket utmattningskänsligt. Och förblir sprött även efter den yttre färgglada oxiden städats bort.

Max missfärgning brukar man säga är "light straw", typ lätt sandfärgat och knappt synligt. Inte ens i mitten hade du nog med skyddsgas. Det svåra är att du måste ha skyddsgas tills det svalnat nog. Och även på insidan!

Enklast för så små diametrar är att bygga en gashylsa runt hela diametern med tätning ner mot godset. Mata rejält med gas in i hylsan och även inuti röret. För större diametrar bygger man ett "tält" som släpar efter svetsmunstycket, nån decimeter eller 2, så att det hinner svalna utan för mycket reaktion med luften.

Och ventilera väl så att du inte somnar av syrebrist.

Titansvetsning är komplicerat.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27   >>
27 besök senaste veckan (135927 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande