Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3 ... , 25, 26, 27   >>
24 besök senaste veckan (135924 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Dj.

Jag ska igentligen inte ha det till något alls.
På bild är bara ett test om det ens var möjligt att rent av smälta ihop två rör utan tillsats.
Hade bara vanlig gammal gasspridare och liten kåpa på, inget extra skydd.



Jag är lite sugen på att bygga ihop en cyckelram av dem småbitar jag har, inte för att den kommer användas, utan bara för att göra något liksom. Typ hänga den på väggen eller något.

Men måste nog köpa hem tillsats då så jag inser att det inte går att notcha in rör med tillräcklig passform för att bara kunna smälta. Ska köpa hem riktig gaslins och lite större kåpor sammtidigt då och även som är är inne på göra någon slags kåpa runt skarven för att hålla kvar argonet bättre runt. Även om det såklart aldrig blir så bra som med gaslåda etc.
Men ska inte svetsa något som har några hållfasthetskrav eller trycktätt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581



knotan skrev:
Dj.

Jag ska igentligen inte ha det till något alls.
På bild är bara ett test om det ens var möjligt att rent av smälta ihop två rör utan tillsats.

Jag är lite sugen på att bygga ihop en cyckelram av dem småbitar jag har, inte för att den kommer användas, utan bara för att göra något liksom. Typ hänga den på väggen eller något.


Ok.

Om du googlar "Titanium bike fatigue crack", så får du många exempel på var det spricker i den värmepåverkade zonen för att det blivit sprött. Och NEJ, man kan inte laga eftersom materialet redan förstördes med den första svetsen.

Om man ska göra det enkelt för sig robotsvetsar man i kammare. Suger vacuum och fyller sen med Argon. Typ.

Annars måste man labba för att få till det med gasen på krångligare sätt.


Så här kan det se ut när det är godkänt, du ser ett par ljusbeiga linjer utanför svetsen, och det ska inte bli mer missfärgning än så här.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Dj. Jag fick ett "ryck" att testa svetsa titan under tiden jag jobbade på Saab aeronautics
Jag är väl införstådd med hur komplicerat det är att göra rätt. Och hur kasst det blir, snabbt, om det inte blir rätt.
Man ska inte använda svetsade detaljer i titan, om det finns någon form av påfrestningar som kräver någon som helst uthålligheten för fysiska påkänningar likt vibrationer eller spänningar /bryt bänd osv.



Och som sagt av just den anledningen jag med den informationen Aldrig skulle bygga något själv i titan, som har några Som helst krav på hållfasthet.
Utan att isåfall "hyra in mig" någon stans där det görs rätt.

Även inom flyget där saker kan kosta nästan hur mycket som helst, är det nära inpå förbjudet att använda svets på titan. På delar som kräver hållfasthet.


Skulle jag göra tex en cykel. Så kommer den antagligen inte rulla mer än runt kvarteret. När det vankas öldrickning

Klart i tävling så kan man ju bygga en titanram till mc eller cykel. Men den Ska isåfall betraktas som "engångs" dvs en tävling, nästa tävling är det ny ram som gäller skulle jag tro

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581



knotan skrev:
Dj. Jag fick ett "ryck" att testa svetsa titan under tiden jag jobbade på Saab aeronautics
Jag är väl införstådd med hur komplicerat det är att göra rätt. Och hur kasst det blir, snabbt, om det inte blir rätt.


Och som sagt av just den anledningen jag med den informationen Aldrig skulle bygga något själv i titan, som har några Som helst krav på hållfasthet. Utan att isåfall "hyra in mig" någon stans där det görs rätt.

Skulle jag göra tex en cykel. Så kommer den antagligen inte rulla mer än runt kvarteret. När det vankas öldrickning





Det enda jag använder titan till är titanskruvar. Men bara för att hålla fast "löst smäck" som nån kåpa på motorcykeln. Instrumentbrädan på min gamla Europa hängde jag också upp i några titanskruv. Enda 1/4" jag hittade i garaget.

Typ sånt.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Japp exakt thumbs up

Du verkar ha bra koll ialafall. Vet du om man kan löda ihop titan mot tex rostfritt med silverlod eller liknande??

Som sagt bara en retorisk fråga. Inget jag överväger att göra

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581



knotan skrev:
Japp exakt thumbs up

Du verkar ha bra koll ialafall. Vet du om man kan löda ihop titan mot tex rostfritt med silverlod eller liknande??

Som sagt bara en retorisk fråga. Inget jag överväger att göra


Ingen aning. Har inte hårdlött särskilt mycket.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Jo och allt började som så att en kompis farbror skulle bättringsmåla lite på sin raggarbil. Polaren skulle vara behjälplig med detta å ville köpa färg genom mig, Iom jag tidigare jobbat lite med sådana produkter.

Det visade sig vara precis som alla andra raggarbilar. Mer spackling än man först trott. Hipphopp så blev det visst en del svetsning och innan jag visste ordet av hade jag lovat vara behjälplig att inte bara tillhandahålla färg. Utan även utföra arbetet med grunda sprut spackla mellanslipa lite och lacka.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Nåväl. Efter ganska många timmars slit under helgen. Så kunde vi nu ikväll rulla ut den. Självklart en del matthet i lacken av allt damm som lagt sig efter att jag blåst den.

Men ändå är det nog så bra som det kan bli under omständigheterna.

Lite lösa delar kvar sen får ägaren själv sköta allt med montering och polering osv.

Den uppmärksamme ser oxå att garaget slutligen är målat samma grå som huset.
Anlitade en pensionär att måla verkstden. Inser att jag själv inte kommer hinna med.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Hoppsan länge sedan uppdatering här.
Tyvärr beror det denna gång på att nästan inget hänt. Mestadels jobba, skruva städa, å sen börja om


Men har haft en snickare/lärling /bekant som gått en kväll /lördag någon gång ibland med utbyggnaden runt fräs.
Sakta men ändå frammåt.
Förra veckan var han klar med sin del av avtalet.
Så nu är det grundmålning av väggar å tak sen målning ett varv och sätta lister foga skarvar osv. Efter det är det städning /sortering av allt skit, sen kommer maskinreparatören och ska fixa lite med fräsen så jag kan ge mig på att städa /borsta /bättringsmåla den sist av allt innan jag ger mig på golvet.

Som det känns just nu så kommer inte allt detta hinnas klart innan våren.
Så det blir nog bara att lägga dit ytterligare några SJ pall så länge så man inte bryter fötterna.

Sen är tanken att regla upp och isolera golvet med markisolering. Och lägga något typ av trägolv /golvspån /byggplyfa. Och till en början bara måla detta, men sen eventuellt lägga kanske klinker eller vad som nu är lämpligt uppepå det.

Men det som gäller i denna del är skynda långsamt.
Bara jag kan städa undan Så maskinen går att nå dvs.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Bild bara hunnit måla lite här och var en första sväng för att kunna börja sätta upp lysrör tex och ställa dit lite skåp, så det iallafall är något målat bakom.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Har än så länge bara "öst in massa skit" i skåpen för att det inte ska ligga framme, Men ganska snart fick jag börja fylla på höjden på arbetsytan,
Så städning är på sin plats

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Ojsan ba länge sen man uppdaterade, men inte hänt massor ändå tyvär.
Fått dit det mesta av trägolv runt maskinen ochmålat tak/väggar, slängt ut däckmaskin som Aldrig blev använd

Sla försöka förbereda lite, har tänkt under julledigjeten ska fräsen, arbetsbånken bredvid och förhoppningsvis någon mer förvaring bli målade.

Börjat tömma spilloljan i botten av maskinen, delvis iallafall , sugpunpen dog efter knappt halva. Men överdelen kan jag blrka göra rent , lagt dukar aom får ta det mesta tills vidare.

Kollar raal 6011 och 6021 . Den ena lite ljusare och den andra lite mörkare, väger mot den ljusa för att hålla ljuset i lokalen.

Dammsugit/skrapat maskinen med munstycket. Är inte ens halvägs klart på 2 timmar. thumbs down


Någon som har något bättre tips på hur göra rent inför målning??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Kan du inte anställa någon julledig skolungdom? Är väl dags att ge igen för allt slit man lagt på att rengöra dylika maskiner själv när man gick i skolan... ? :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Jo jag har väll gått i den tanken, det värsta med barn-arbete är ju bara det faktum att barn har så förbannat dålig känsla för kvalitet, å ingen arbetsmoral

Tog beslutet att själv är bäste dräng, 30 min per kväll är vad som känns lagom. Så före jul borde det då vara klart om jag håller på disciplinen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Haha!
Jo det har du ju alldelles rätt i! :-)

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



knotan skrev:
Jo jag har väll gått i den tanken, det värsta med barn-arbete är ju bara det faktum att barn har så förbannat dålig känsla för kvalitet, å ingen arbetsmoral

Tog beslutet att själv är bäste dräng, 30 min per kväll är vad som känns lagom. Så före jul borde det då vara klart om jag håller på disciplinen

Du är inte ensam om att tycka så

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Fredrik Hård. Tyvär är faktumet att det är exakt denna jag snott mitt citat irån
Episkt uttalande

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Som mord-brännaren sa, Det tar sig thumbs up

Fick lite mersmak av ljuset i dessa mörka årstiderna så har även hunnit byta till nya lysrör och tvättat armaturer, både i verkstaden och ute vid fräsen, så nu känns det lite bättre igen.

Bara den tråkiga underdelen kvar att måla.
Även hunnit provköra fräsen lite och lokalisera två läckage, eller ja 4 men de första två hittades och åtgärdades i sammband med att jag målade.

Rätt intressant att det inte finns några packningar eller packboxar på maskinen trots att det är axlar och kåpor överallt, och därtill pumpmatad centralsmörjning.
Har typ 35-40 olja delsyntet i nu. Har slagit olika skvättar allt eftersom.

Ska byta en gång på riktigt nu när den är målad, enligt rekomendation blir det 68 mineral istället, så ska den nog bli både tätare och tystare.

Framförallt växeln för 880 rpm morrar lite till och från . Antagligen den som blivit mest använd genom åren??


[/img]

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122


Trådstartare
Liten uppdatering/fråga.

Nu när det vart SÅ förbannat kallt längre än vanligt. Så har det isat på rätt ordentligt på LVP utedelarna. Har en för nedre våning och en för övre.

Den övre isade på ganska tidigt i år, Stängde då av Den och satte den efter några timmar på luftavfuktning, och spolade bort det mesta av isen med trädgårdsslange. Sen satte på den igen.

Den nedre är nu några veckor senare ännu mer isig. Testade samma sak på den men det funkade inte. Är ju -10 som varmast senaste dygnen så isen är verkligen stenhård.
Och det hörs att den går jäkligt påfrestat. Låter som den går väldigt tungt. "Dånar" ordentligt belastat om den. Har nu stängt av den och startat ett vanligt element istället så den inte skär ihop eller nått, (den ger fortfarande bra värme men låter inte alls glad över omständigheterna, )

Har ställt ned från mina ordinarie 20 till 18 för att låta pumpen vila, men det enda som hände bar ju att det blev paus några timmar å sen gick den igång på fullt igen.

Har nog vart nedåt 15-17 minus nattetid och tror inte det vart varmare än -5 på flera veckor.

Vad gör man?? Hade ju hoppats på att det iallafall skulle bli plusgrader någon dag så den fick Tina upp, men ser ju mörkt ut närmaste tiden.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Tina upp den med en dieselkanon och nån form av vindskydd?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Vad jag kan se på sid 2 så har du Panasonic pump?
Vad står det att den klarar för kyla?

Var den ny monterad då 2017? så tycker jag du ska kontakta dom som gjorde det eller där du köpte den och fråga om problemet..

Jag hade problem för 10år sedan med en ny pump där värmeslingan i botten var trasig så den isade igen, fick ny på garanti och bytte den så fungerade det sedan.

Dagens pumpar ska ju klara typ -25

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3 ... , 25, 26, 27   >>
24 besök senaste veckan (135924 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande