Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 25, 26, 27   >>
24 besök senaste veckan (136017 totalt)
RYDH
Karlskoga
Här sen Feb 2009
Inlägg: 341



Det där såg ju inte så kul ut!!?

_________________
Jörgen Rydh
Dodge Viper GTS Hardcore Edition
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Nej inte skitkul. Därför jag inte pallar att vara så jäkla nogran. Slipar med 80 korn lamell skiva på 700 watts bosch vinkelslipen. (perfekt maskin till sånt här då den nästan inte väger något den lilla 700 maskinen och man kommer åt bra)

Ska köra dem trängre vrårna med toppslipen sedan högtryckstvätta bort det sista.

Visserligen hade det vart enklare att lämna för blästring, men hittar ingen nära mig som blästrar "billigt," längre. Och 500 kr per fälg vill jag inte lägga på detta objektet.
GrovSlipar och lägger ett par varv epoxygrund istället och sedan svart polyuretan topplack så kommer dem bli tillräckligt släta. Totalt ca 3 timmars jobb slip/lack för 4 fälgar så det tycker jag inte är så jäkla illa ändå, även hur trist det nu är att slipa

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Kvällens projekt fick bli att Fortsätt det här lilla projektet. Ett BMW v12 svänghjul ihopparat med ett cheva smallblock tilton svänghjul och nascar koppling. Det är nuvarande ägare av min gammla v12 skyline som bygger nytt driv paket

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sitter med försänkt helgängad m8 12,9 skruv bak ifrån

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Och där är det ganska färdigt. Ska svarva en adapter /tryckring till BMW diesellådans u-lager mot tiltons solfjäder

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Två varv epoxygrund får ligga och jäsa i solen några timmar

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Hade först tänkt låta dem ligga å torka och mellanslipa grunden sen ångrade jag mig och drog på ett par varv svart polyuretan direkt istället kommer ju ändå vara fullt med märken snart iallafall. Ser betydligt bättre ut än innan så det duger till frugans pendlarbil

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Supran tillbaka på besök i garaget, buren blev färdig för ett tag sedan Och nu är den tillbaka för att massera lite för att få ner en BMW m60 med tillhörande omsvetsad diesellåda

Uppladdad med Rejsas Android-app.

Slänger in en bild på den med

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Dagens bildelsförsäljar-kommentar.
-hej, jag vill ha nya spindelleder till en mazda 3 /323.
-vad har du för regnummer?
-xxx123.!
*utbrister* - Nej, tyvärr det där är en Mazda 3 Sport. Sport modellen har svetsad spindelled, så den är omöjlig att byta, du måste köpa två kompletta nya länkarmar med bussningar och spindelled för 1680 kr st..
-hehe nej men jag vill isåfall ha till en vanlig mazda 323, utan sport! För 178 kr st.
-jaha men du kommer inte kunna byta dem bara så du är medveten om det!?
-Ok. Hehe, det blir bra ändå med dem för mig.
*en timme senare*

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Skulle ju bara ordna lite ny färg i skärmkanter. Självklart blev det inte riktigt så "bara" som jag först hoppats på (nu blir det ju aldrig så det visste jag, men hoppas kan man ju)

Så imorrn blir det att dra på lite ny färg på kofångare och sidoplast med.
Ska den väll se lite bättre ut ett tag framöver iallafall.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Betvivlar inte en sekund att svetsarna håller...e mer.. Brukar ju förutom fett vara plastlagerskålar..
Men förmodligen tog du det en punkt i taget..
Bra hur som att lösa problemet och inte bara köpa färdigt som förmodligen inte är bättre. thumbs up svetsar håller ju mer än man tror..
Några mindre svetar sedan en sträng karosserikitt och färg så är det bra för allt..
Fram för reparationer!

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Korrekt. Skillnaden vad jag lyckades hitta va att dem med "svetsad" spindel (kunde inte se någon svets alls faktiskt) . Den har en några tiondelar tightare inpressning samt gissar någon typ av lim? Som håller fast, typ cylindrisk fastsättning.
Den andra modellen med segersäkring har lagom "glapp" i pressning med några hundradelar sugpassning

Hur som helst så pressade jag ihop det på plats med en större tving knackade lite med hammare sedan la några små ytliga svetsar bara för att låsa fast blev inte varmare än att man fortfarande kan ta på sakerna, och så kyla av direkt med tryckluft. Har hålla ihop typ 50-60 mil innan jag rullade in för målning.

Nästa fel att ta tag är att det fortfarande slammrar lite i framvagn. Byta kräbghämmarstagen. Bygger nog egna med m8 uniballar som jag har ligger. Samt ena stötdämpare verkar fukta olja vid kolvstången så mickla något med dämpare.

Denna bilmodell delar tydligen framvagn med ford focus samt Volvo v50 som samtliga har problem med dessa punkter enligt gubbarna på bilprovningen. Och mycket riktigt har jag åtgärdat dessa fel på flera focus innan så låter rimligt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Har ikväll slutligen kompletterat med sista raden 4x2 x36 watt lysrör. Har satt två korta under skåpen över arbetsbänk med. Nu skulle jag säga att det är lagom /tillräcklig belysning. 

Lyften fungerar som synes även bra som extra arbetsbänk för svetsjobb. 

Lite lurigt bara. Skulle gärna haft bordsskivan metallren för att få bättre möjlighet vid svetsning. Men samtidigt värdelöst med att det blir rost. Var inne på alu skiva uppepå. Men tänker att det blir lätt repor och förstört. 

Kanske skulle ha rostfri plåt uppepå?? Lätt att hålla ren med. 
Eller helt enkelt plåtren och se till att hålla den "fuktskyddad" med hjälp av att torka rent med 556 med jämna mellanrum??

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Måste bara lägga upp dessa.
Den gröna hitachin längst bort köptes 2008 och fungerar faktiskt lika bra ännu. En av dem första med lion batteri för vettiga pengar, dock med dagens mått mätt ganska klen.
I mitten miluake mellanstark modell. Den andra likadana jag äger den första höll typ 3 år, denna inne på lite över 2 år. Men lådan gnäller lite nu, så köpte den starkaste modellen nu.
Sjukt stark faktiskt. Dra ju runt 13 mm borr hur lätt som helst, och gängar m12 utan att gnälla en gång.


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Det där med rost på rent stål, en avfuktare gör under.
Det är väl 50% luftfuktighet som behövs för att polerat stål ska rosta (gammal, gammal skåpmat), men det går ju långsammare bara man sänker fukten.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja det är ju luftfuktighet som är problem för torr plåt.
Tänker på luftvärmepump som jag har i garaget torkar luften ganska effektivt va??

Har den i princip på 19 inställt året runt. (ac på sommaren och värme på vintern)

Har tänkt på det har ju lite plåtar och balk /profiler liggandes i garaget och dem har inga tendenser till angrepp under månaderna hittills. Så tror inte det skulle vara några bekymmer med en ren plåt på lyften heller.

Brukar ha som vana att göra rent med 556 sen "smörja in" svetsbänkar arbetsytor i verkstaden med svets spray efteråt för att slippa att svets loppor osv fastnar.

Detta verkar fungera rostskyddande med. Men har inte testat på ytor som agerar både svetsbänk /golv / billyft

Men ska nog göra så att jag slipar bänken plåtren. Eller om jag ordnar fram en ny typ 5-6mm plåt att lägga uppepå

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Avfuktning som kanske är mer fördelaktig för bilar är faktiskt kattsand.

Lika bra som torrbollen om inte bättre.

Med fördel kan man fylla upp en damstrumpa med kattsand så blir man kvitt sån där invändig is man kan få på lite äldre bilars rutor.

Ville bara lägga in den infon för det poppade upp i huvudet som ett husmorstips och jag vet många läser här.
Funkar nog bättre till bilar än garage.

5-56, WD40, smörjfett, matolja eller nån ekonomirostpray från biltema gör nog jobbet med naken metall.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Så nu är frågan. Medel för att lösa upp polyuretan färgen så jag Kan skrapa bort det mesta innan jag slipar rent?

Bromsvätska?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Eftersom jag ibland verkar tro att jag har lite tid över, så fick jag för mig att påbörja ett väldigt onödigt sidoprojekt. Rotar lite bland rostfritt skrot och hittat lite bra delar till den här makapären. Någon som kan gissa vad det ska bli.??

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Någon som föresten har tips på vad man gör mot dessa förbannade tistlar som växer??

Har ju grävt bort stora delar av tomten men tistlarna finns kvar, växer överallt precis där gräset möter grus.

Har försökt gräva bort någon /några dm brett och lagt markduk och på med mer grus, men det enda som händer är att dem växer upp igen bredvid

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



knotan skrev:
Någon som föresten har tips på vad man gör mot dessa förbannade tistlar som växer??

Har ju grävt bort stora delar av tomten men tistlarna finns kvar, växer överallt precis där gräset möter grus.

Har försökt gräva bort någon /några dm brett och lagt markduk och på med mer grus, men det enda som händer är att dem växer upp igen bredvid

Uppladdad med Rejsas Android-app.


Vi hade tistlar första sommaren i huset, det enda jag vet att vi har gjort (bortsett från att klippa gräset och då tistlarna) är att använda mossrivare och gödsla med Stroller. Eftersom jag inte tror att mossrivaren hjälpt så kanske det funkar att göda bort dem med Stroller? Jag vet inte om det är sambandet, jag vet bara att vi hade massor av dem, och nu är de borta.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 25, 26, 27   >>
24 besök senaste veckan (136017 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande