Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Camber? (splittad tråd)
1596 besök totalt
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Dan Hovang skrev:
Hur illa sliter man däck på gata om man sätter säg -2 grader camber?

om du har nära noll toe så sliter det inte alls snett.

Jag kör med 1.9 - 2-0 kalltryck i 245/35-18 PZeroC och 1650kg bil.

Vad kör du med för hjulvinklar Magnus?

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Just nu -2,7 fram om jag minns rätt. Sliter helt jämnt.

Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Just nu -2,7 fram om jag minns rätt. Sliter helt jämnt.

Tänkte mer på camber och toe bak.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Bak sliter det lite snett.... Om man gasar väldigt mycket

Bak: -2,2 camber och 0,20 grader toe in totalt.

Vressel
Här sen Apr 2003

Hur kom du fram till dom värdena?

Jag har ju väldigt ojämn temp i framdäcken (eller vänster fram, rättare sagt) så där behövs ju camber, men ganska jämnt i bakdäcken med nära-noll camber (original).

Gasar jag för lite?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Dan Hovang skrev:
Hur kom du fram till dom värdena?

Testar fortfarande lite hit o dit... Hade lite under -2 grader innan.

Ronneby
Här sen Sep 2003

Jag läste om hjulvinklar på miata.net's forum häromdagen och där rekommenderade någon att på Miatan bör man ha ca 0.5 grader i camber-bias mellan fram och bak för att få en neutralstyrd bil, och det är ju precis vad du har på M3:an nu. Så det kanske var en vettig rekommendation då? (om man nu kan överföra sånt mellan olika biltyper men som har ungefär samma viktfördelning? )

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Bak sliter det lite snett.... Om man gasar väldigt mycket

Bak: -2,2 camber och 0,20 grader toe in totalt.

Hur mycket är din sänkt bak? Jag fick bara -2,1 grader när jag vred justerskruvarna max.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Niklas Sandström skrev:
Hur mycket är din sänkt bak? Jag fick bara -2,1 grader när jag vred justerskruvarna max.

Vet inte hur mycket sänkt den är. Kanske står på MK Motorsports sida... -2,2 är max vad som gick.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Joakim Winkler skrev:
Jag läste om hjulvinklar på miata.net's forum häromdagen och där rekommenderade någon att på Miatan bör man ha ca 0.5 grader i camber-bias mellan fram och bak för att få en neutralstyrd bil, och det är ju precis vad du har på M3:an nu. Så det kanske var en vettig rekommendation då? (om man nu kan överföra sånt mellan olika biltyper men som har ungefär samma viktfördelning? )
Magnus har ju camberbias åt andra hållet jämför med rekomendationen för Miatan. -1.75 bak och -1.25 fram är "Lenny Alignment" sen ett par år.
Men hur man enklast uppnår balans är garanterat olika för olika bilmodeller.
Däck, hjulvinklar, fjädrar, dämpare och sist k-hämmare är den ordning jag planerat modifiera. Detta förutom att försöka lära mig ta kurvor och koner på ett effektivt sätt .

Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

NiklasFalk skrev:

Magnus har ju camberbias åt andra hållet

Ah, just det. Jag läste fel, tyckte han hade mer negativ camber bak men så var ju inte fallet.

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Just nu har jag originalvinklar på min 944, dvs:

Camber       Toe in    Caster
Fram      -0.30        0.15      2.5
Bak       -0.40        0

Speciellt framhjulen får ju helt sneda temperaturer vid banåka. Vad är en bra setup att prova först? om man sätter -2.5 grader camber fram men behåller -0.40 bak, blir bilen okörbar då? Bör man behålla originalförhållandet fram/bak, dvs kanske sätta -2.5 runt om (om det går)?

Kör med Pirelli PZero C 225 fram och dito 275 bak.

Tips?
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Joakim Winkler skrev:

Nope cambervinklar går ABSOLUT INTE att överföra mellan olika bilar, p.g.a. Olika typer och olika geometrier på hjulupphägning. Det går inte ens att jämföra mellan olika modeller av samma bil, t.ex. 911 och 911 RS, 320 och M3. Sedan beror det dessutom på däckstyp och hur mycket man lättat bilen.....sorry

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:
Joakim Winkler skrev:

Nope cambervinklar går ABSOLUT INTE att överföra mellan olika bilar, p.g.a. Olika typer och olika geometrier på hjulupphägning. Det går inte ens att jämföra mellan olika modeller av samma bil, t.ex. 911 och 911 RS, 320 och M3. Sedan beror det dessutom på däckstyp och hur mycket man lättat bilen.....sorry

Det går heller inte att säga att en viss camber ger en neutralstyrd bil. Det beror ju helt på i vilket läge bilen ska vara neutral, på flytgas, på stödgas, på halvgas, på fullgas och även neutral som funktion av hastighet.

Men helt klart är väl för att svara på Dans fråga. Fläska på ordentligt och testa dig fram. -2.5-3 fram och -2-2.5 bak blir nog bra. Spårigheten får du leva med. Se bara till att ett proffs gör jobbet så att det inte diffar på några tiondelar från sida till sida. EDIT: Med proffs menar jag en verkstad som ställt in åt racerförare eller andra kräsna kunder. Inte VAGs laser hyperduper mest avancerade i norra europa som ändå ger 0.4 graders skillnad mellan vf och hf för att mekarna tycker att det ligger innanför audis toleranser.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Daniel Nihlén skrev:
porschedriver skrev:
Joakim Winkler skrev:

Det går heller inte att säga att en viss camber ger en neutralstyrd bil. Det beror ju helt på i vilket läge bilen ska vara neutral, på flytgas, på stödgas, på halvgas, på fullgas och även neutral som funktion av hastighet.

Men helt klart är väl för att svara på Dans fråga. Fläska på ordentligt och testa dig fram. -2.5-3 fram och -2-2.5 bak blir nog bra. Spårigheten får du leva med. Se bara till att ett proffs gör jobbet så att det inte diffar på några tiondelar från sida till sida. EDIT: Med proffs menar jag en verkstad som ställt in åt racerförare eller andra kräsna kunder. Inte VAGs laser hyperduper mest avancerade i norra europa som ändå ger 0.4 graders skillnad mellan vf och hf för att mekarna tycker att det ligger innanför audis toleranser.

Eller som en GG en gång sa till mig när jag undrade hur de kalibrerade sin hjulvinkelapparat: "Den här maskinen kostar en miljon, den behöver inte kalibreras!"

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
Camber? (splittad tråd)
1596 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande