Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Diffbromsar | 1, 2 >> 13 besök senaste veckan (24884 totalt) |
_________________ /Anders C |
||||
Rampdiff är en lamelldiff som kopplar ur om du rullar fint, dvs du kan då svänga på garageplanen utan att den vill hugga i. Torsen finns, satt på gamla dkvs bland annat. Quafie är en variant på torsen. Kolla quafies hemsida (vet inte adressen) så har de nog lite bilder på hur den fungerar. Men skillnaden är att den försöker utjämna momentet mellan axlarna. De kan rulla olika fort men samma moment till backen. Knäcker du en drivaxel så kommer du ingen vart, du behöver en gnutta fäste. En lamelldiff låser upp med samma moment hela tiden och försöker få axlarna att gå lika fort. Jämför kopplingen, men ena hjulet är motor och den andra växellådan. Om tillräckligt förspänd så kan du köra med ett hjul bortkopplat. _________________ Roland Johansson |
||||
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Nu fick jag en sådan där aha upplevelse
Det där jag kallat för lamelldiffbroms är en rampdiffbroms igentligen. Då kan man fråga sig om det finns någon biffbroms som bara bygger på lameller? hehe torsson skall nog vara torsen, man kan ju inte lyckas jämt Hittade lite länka på ämnet, se nedan Torsen: http://www.torsen.com/ http://www.sonic.net/garyg/zonc/Tech LSD, Ramp mm: http://members.aol.com/agspeed/LSD-l _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det finns lamelldiffar utan rampverkan som bara 'låser' upp men det gör bilen svårkörd och att den inte vill svänga så utvecklingen har låtit dessa mer eller mindre begravas. och varianten som funnits hos vw, (s)Opel, volvo bland annat i deras bilar med hjälpdrift bak, en viskokoppling som mer eller mindre är en lamelldiff... _________________ Roland Johansson |
||||
Hmm med bara lameller så diffen vara stum upp till ett vist moment där den släpper, typ en diff-spärr med säkerhetsfaktor.
Viskokopplinger ja, är ju ett gäng skivor med typ tjock vätska imellan sig. Varanan skiva sitter fast på de två olika axlarna. Det medför att om axlarna surrar lika fort kommer det inte att överföras någon kraft/moment i huvudtaget och hur större skilnade det blir i varvtal mellan axlarna hur mer kraft kommer överföras. Var det inte WV som var först ute med denna typ som mellandiff i 4wd? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Som jag har fattat det är tex de diffar som sitter/satt i Volvo 240 av lamelltyp med en viss förspänning. När momentet mellan de båda hjulen blir för stort slirar lammellerna för att jämna ut den olika vridningen mellan hjulen. Mao har man ingen diffverkan när de som bäst behövs, i kurvorna. *Fula ord*-skitlösning är min uppfattning! Men billigt och enkelt.
Annars tycker jag oxå att dethär med diffbromsar är en djungel. Ska stuudera sidorna ni så vänligt lagt in så jag får mer kött på benen! |
||||
AL:
De diffbromasr jag skruvat med är av lamall/ramptyp och dessa ställer man på ett vist moment vid montering, någon stans mellan 80-150Nm(8-15kpm). Sen när man åker och ett hjul vill spinna så kommer diffen att dra åt sig mer och mer pga ramp/kona som sitter i den. Men de kallas i almänt tal för lamell-diff i vanligt tal så jag vart liksom förvirad när jag stötte på namnet rampdiff, se mitt tidigare inlägg. Så i det fallet så lurar man sig på att diffen som är ställd på typ 150Nm skulle låsa differensialen mer är allså fel, vad som händer är att 150Nm diffen låser lite snabbare bara. Har en känsla av att det är den typen av diff som satt/sitter i typ 240, vet att gamla Volvo och Ford Eskorter hadde diff av fabrikat Salsbury. _________________ Johan Sjölinder |
||||
om jag har fattat rätt............så är Salsbury mer att betrakta som en typ av axel...........och inte ett fabrikat _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
ButterflyRacing:
Hur menar du typ av axel? Jag har en Salsbury diff i mitt åk, hmm men det kan ju vara så att det är en typ inte ett firmanamn som jag tror/trodde. Ny förvirring har infunigt sig Hjälp Någon som vet vad 240en hadde/har för fabrikat på diffbromsen? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jaguar, Volvo mf............har axlar "av salsbury typ" Jag har för mej att det är en typ av uppbygnad av axel. Ford 9" mf är en annan typ. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Håkan:(ButterflyRacing)
Ursäkt ett pucko jag fattar inte vad du menar. Är det pionges läge förhållande till kronhjulets centrum du menar? Normalt så ligger pinongen i centrum på kronhjulet med det finns ju sätt där en ligger under/över centrum på kronhjulet och vad jag vet kallas det då för hypoidslutväxel e hypoid vinkelväxel eller dylikt. Är Salsbury en typ av diffbroms så är det en så kallad rampdiff. Jag har en bild på en så kallad salsbury-diff , kan man få in den här på något sätt? Måste försöka bena ut vad som är firmanamn eller typ av diffbroms, jag blir liksom knäpp om jag inte fattar vad man snackar om annars. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det jag sa var bara att salsbury er en typ av bakaxel.....jag har inte sagt att det är en typ av diff, men det är kanske det också.
Det är möjligt att salsbury även är ett frima namn, men i den literatur som jag läst talar man om bakaxlare "av salsbury-typ" _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Håkan:
Ta det inte som ett påhopp, men vad skiljer en salbury bakaxel från något annat da? Jag fattar ej exeplet volvo kontra ford 9" mm du gav. Försöker bara bena ut begreppen liksom så man annvänder rätt begrepp på rätt sak. _________________ Johan Sjölinder |
||||
BMWs diffbromsar är lamelldiffar (75%aren som fanns till 2002 är en rampdiff och iXarna har viscodiff), liksom Vobblo och andra. Såvitt jag vet är de vanligare än rampdiffarna.
För drifting är en hård lamelldiff optimal eftersom den är helt konsekvent och även fungerar vid motorbroms (för att få båda bakhjulen att släppa i snäva böjar). Även en svetsad diff funkar givetvis för detta ändamål, men det blir så jobbigt vid mer normal körning (där har äldre DKWar en fin lösning med mekaniska diffSPÄRRAR som låser diffen 100%). _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
Nja........ta det bara som ett inlägg i debaten.
Det viktiga är ju de omika diffbromsaran/spärrarna......och hur dom funkar. Där kan jag inte svara på vilka skilnaderna är. I min axel sitter en ren lamell diff.....och i min gamla Chevy Van satt det något som vi kallade "slungdiff", odiffat tills det började spinna på ett hjul.........då slog spärren till......med mycket spänna dr resultat om man stod nära något i sidled. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det är väl det som kallas "Detroit-locker" om jag inte är helt fel underrättad ??? En nära vän till mig hade en Chevy Suburban med en sån banjo för några år sedan... Det är väl kanske inte den mest vänliga "diffbroms" om man skall se till materialets hållfasthet !?! Det klapprade på rätt bra om man kom i nån tvärare kurva och ville accelerera ut lite busigt !! _________________ //Hazze owenius S.C.S |
||||
Hej
På Ford-språk är Salisbury namnet på en bakaxelmodell som satt på Escort och Capri, där man tar ut diffen bakåt. Varifrån namnet kommer vet jag inte, men jag har aldrig sett det användas för något annat märke, så jag antar att det är ett "modellnamn" (som Pinto, Essex, Kent på motorerna). Som jag lärt mig är det inte samma axel som den som kallas Atlas eller baby-Atlas (den senare smalare, för Escort). Motsatsen till Salisbury är Timken-axeln, där man tar ut diffen framåt (i ett "paket" med pinjonglagringen). Timken är väl också ett fabrikat på lager, om jag minns rätt? Båda axlarna kan förses med diffbromsar men ingen har det "alltid". Jag skulle vara lite intresserad av folks erfarenheter av olika typer av diffbromsar på bana (i rwd), jag har hört vissa som tycker att torsen/quaifediffar är lite inkonsekventa. /Gustaf (i behov av diffbroms till en Atlasaxel) _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
AL! Även om lamellerna slirar så överför de moment! mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
SJÄLVKLART!!! Fast jag tycker nog funktionen är lite bakvänd ändå... hihi |
||||
Sparade trådar/FAQ Diffbromsar | 1, 2 >> 13 besök senaste veckan (24884 totalt) |