Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1836 besök totalt |
bromsvåg, monteringsfråga..
en fråga bara... ![]() fick den där idag och var tvungen o packa upp o kela lite med den... Stålhylsan ska ju svetsas på pedalen, och ledlagret skall ju sitta där i. Men i hylsan finns det inget svarvat spår för någon form av clips eller dyl som kan hindra ledlagret från att glida fram och tillbaka. Hur har ni satt fast era bromsvågar? Svetsloppa, c-clips eller annan lösning? svetsloppor känns ju ganska uteslutet! |
||
Re: bromsvåg, monteringsfråga..
Att lagret sitter löst inne i hylsan är ju själva syftet med vågen. Låser lagerläget med muttrarna i ändan på gängstången. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
![]() Trodde att ledlagret skulle sitta fast i bromspedalen... armlängden för fram och bakcylindrar förändras ju när man snurrar på axeln, vilket bör räcka för att justera kraftfördelningen. Eller? ![]()
Ebay! ![]() Märket är tilton.. |
||
![]() vid närmare eftertanke är det ju rätt som ni säger.. Tryckstången från våg till cylinder skall ju vara rak.. ![]() |
||
Precis, det är ledlagret som skall röra sig. Du skall skruva loss ena "pedalhållaren" stoppa in ledlagret i hylsan med lite smörjmedel. Sedan skall den andra pedalhållaren skruvas fast tills dess att det bara går att flytta hylsan någr milimeter mellan "pedalhållarna" är avståndet för stort så kommer ledlagret röra sig och bromsbalansen blir varierande från gång till gång, blir det för tajt kommer inte själva vågen fungera, hylsan får alltså inte jammas mellan "pedalhållarna i något läge" då ju den gängade stången+pedalhållarna ju skevar sig vid inbromsning(p.g.a. Olika kraft höger o vänster)
_________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1836 besök totalt |